Vraag
Alle reacties
Stucwerk scheurt normaal gesproken niet uit zichzelf op een uniforme ondergrond, dus de scheur zal ook in de (waarschijnlijk) kalkzandsteen zitten maar dat hoeft niet erg te zijn en in nederland bij huizen van die leeftijd is het eigenlijk nooit erg en wat we noemen een zettings scheur. Daarnaast heeft de scheur ook niet het formaat of de verplaatsing van een scheur die wijst op onderliggende problemen. Op dit moment is in de gaten houden of dicht smeren en vergeten voldoende.
ik heb ook de titel veranderd naar Nederlands.
ik heb ook de titel veranderd naar Nederlands.
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 01-06-2026 20:20 ]
Je had toch al een topic geopend?
Is het een structurele scheur of slechts een oppervlakscheur
Is het een structurele scheur of slechts een oppervlakscheur
Is het een gevolg van een constructief iets? Ja.
Is het erg? Waarschijnlijk niet.
Zoals gezegd: elke constructie zet wel wat na oplevering en dat zorgt voor interne spanningen en (soms) scheuren. Waarschijnlijk zitten ze er al (veel) langer. Zo niet, dan is het wel fijn om een mogelijke oorzaak te achterhalen (verbouwing?).
Zolang ze niet aanzienlijk wijder worden of er opeens veel meer ontstaan, kun je rustig slapen. Herstellen kan door dichtsmeren en opnieuw verven. Maar de kans blijft dat ze na x jaar weer terug komen.
Is het erg? Waarschijnlijk niet.
Zoals gezegd: elke constructie zet wel wat na oplevering en dat zorgt voor interne spanningen en (soms) scheuren. Waarschijnlijk zitten ze er al (veel) langer. Zo niet, dan is het wel fijn om een mogelijke oorzaak te achterhalen (verbouwing?).
Zolang ze niet aanzienlijk wijder worden of er opeens veel meer ontstaan, kun je rustig slapen. Herstellen kan door dichtsmeren en opnieuw verven. Maar de kans blijft dat ze na x jaar weer terug komen.
Bij een lange rechte muur is de kans groot dat er (krimp)scheurtjes in komen. Fundering en stenen zetten zich na verloop van tijd. zolang je geen 2 euro muntstuk in de scheur kunt stoppen is er niets aan de hand.
Je kan schilderskit (acrylaatkit) in de scheurtjes spuiten en overschilderen, grote kans dat het is opgelost.
Je kan schilderskit (acrylaatkit) in de scheurtjes spuiten en overschilderen, grote kans dat het is opgelost.
Waar ben je nou echt naar op zoek?vanvassen schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:16:
ja klopt maar dit is een andere vraag
In het vorige topic schrijf je dat de bouwinspecteur zijn werk niet goed gedaan zou hebben omdat hij haast had.
Zoek je bevestiging dat-ie zijn werk niet goed heeft gedaan?
Ben je bang dat je een huis hebt gekocht dat op instorten staat?
Spel en typfouten voorbehouden
Wat al in eerdere reacties is aangegeven: Dit is zo niet te beoordelen zonder het geheel te zien. Je ziet alleen een deel van de muur.vanvassen schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:25:
Zijn deze scheuren structureel of zitten ze in het stucwerk? Het huis is uit 1994.Het is een dragende muur.
Wat al eerder aangegeven is: Waar ben je op zoek naar? Wat wil je bereiken?
Dit is uit het eerste draadje van jou:
Waarom ben je aan het twijfelen? Waar zit je twijfel? Als je echt blijft twijfelen: Vraag een andere bouwinspecteur. Laat die komen en inspecteren. Neem je verlies in dat opzicht. Geef wat extra geld uit aan een nieuwe inspectie als je de boel niet vertrouwd. En als de inspecteur komt: Laat hem dan specifiek kijken naar de scheuren. Hij zal dan wel aangeven: De stuclaag ter hoogte van de scheur wat weg halen om te kijken wat daar achter zit.De muur is een dragende muur. Ik zie scheuren in het stucwerk, maar ik weet niet zeker of het structurele scheuren zijn of alleen in het stucwerk. De bouwinspecteur zegt dat er niets aan de hand is, maar hij heeft zijn werk ook niet goed gedaan omdat hij haast had.
Zelf zou ik gewoon de scheuren dichten en dan met een glasviesbehang de muur doen. Deze dan netjes oversauzen. Dan heb je de boel ook netjes.
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/tDsmaTAZ5ceqDIdEaiHHmE1C.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/RaU0d1Xdtv2cInsG8R7pxuM5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XUlk2sIBqoRMmlvwCrIW08lD.png?f=fotoalbum_large)