WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Vraag

• R.Root
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 19:04
Mijn vraag

SInds 2022 zonnepanelen met micro omvormers en ECU-R van APSystems.

Sinds maart dit jaar geeft de ECU in de app soms een onderbroken grafiek op data pagina, en soms no data.

Soms gaat het dagen goed maar ook meerdere keren uitval per dag.

Heeft er misschien iemand dezelfde ervaring, het is heel vervelend als je geen data doorgegeven wordt zeker met een dynamisch energiecontract.

De panelen worden dan bij "no data" niet automatisch uitgeschakeld bij een negatieve stroomprijs .

De ECU is net buiten garantie, maar dat zou niet uit moeten maken vwb werking.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Herstart van de ECU geeft geen resultaat.
Mijn huidige onderhoudsbedrijf is al bezig om de oorzaak te achterhalen, daar is alleen een, tot nu toe, onderbreking in de communicatie van micro omvormers naar de ECU uitgekomen.

Graag ervaringen van jullie om een beeld te kunnen krijgen van wat er mogelijk aan de hand is.
Alvast bedankt

Alle reacties

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:57
Buren met sterkere WIFi?

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:26
R.Root schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:28:
Mijn vraag

SInds 2022 zonnepanelen met micro omvormers en ECU-R van APSystems.

Sinds maart dit jaar geeft de ECU in de app soms een onderbroken grafiek op data pagina, en soms no data.

Soms gaat het dagen goed maar ook meerdere keren uitval per dag.

Heeft er misschien iemand dezelfde ervaring, het is heel vervelend als je geen data doorgegeven wordt zeker met een dynamisch energiecontract.

De panelen worden dan bij "no data" niet automatisch uitgeschakeld bij een negatieve stroomprijs .

De ECU is net buiten garantie, maar dat zou niet uit moeten maken vwb werking.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Herstart van de ECU geeft geen resultaat.
Mijn huidige onderhoudsbedrijf is al bezig om de oorzaak te achterhalen, daar is alleen een, tot nu toe, onderbreking in de communicatie van micro omvormers naar de ECU uitgekomen.

Graag ervaringen van jullie om een beeld te kunnen krijgen van wat er mogelijk aan de hand is.
Alvast bedankt
De ecu-r heeft een design probleem door 2 antennes op 2.4ghz te moeten sturen. Ik heb vanaf het begin issues gehad met omvormers connectivieit en heb uiteindelijk de wifi antenne eraf gehaald en ecu zo dicht moglijke bij het dak geplaatst. ook een wifipunt redelijk dicht bij gelukkig en daar het signaal naar medium sterkte terug getuned.

niks garanties, maar moeite waard om uit te proberen.

• R.Root
Buren met sterkere WIFi?

Bij de buren zijn er echter geen veranderingen in wifi of veranderingen van provider gedaan. Vind het vreemd dat de eerste 3 ja.ar er geen problemen waren en pas van af maart de eerste data onderbrekingen te zien waren.

Heb zelf een 5 Ghz router van KPN, daar zou de ECU geen last van moeten hebben.

• R.Root
Vwb antennes, heb ze denk ik wel nodig, er zitten 6 panelen op een garagedak zo'n 25 mtr vanaf de meterkast.

Heeft AP systems al eens een oplossing voorgesteld of kunnen zij er niets mee.

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:26
'ze' ? ik doel specifiek op 1 van de 2. Maar goed, het is maar advies en probeersel waard naar mijn idee

• R.Root
OK, dacht dat je allebei bedoelde, zal er eens 1 afhalen en kijken of dat verschil maakt.
Pagina: 1