WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Nieuwe gamelaptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:59
Mijn 10 jaar oude Acer Aspire VN7-592G loopt na jaren trouwe dienst op zijn laatste mem; ik heb het een paar jaar weten uit te stellen maar het is nu toch echt tijd voor een vervanger.

Wat ga je met je laptop doen?
Office-werk, mediagebruik en zo nu en dan wat (licht) gamen, waarbij ik het wel belangrijk vind dat de laptop toekomstbestendig is. Dus ondanks dat ik wel een casual gamer ben, mag er bijv. wel een fatsoenlijke videokaart en dito werkgeheugen inzitten, zodat ik weer een tijd vooruit kan. Met mijn vorige laptop heb ik het ook goed uit kunnen houden; ik hoop dat nu weer te mogen doen (al hoeft het niet direct 10 jaar te zijn ;)).

Wat is je budget?
Ik ben realistisch, €1500 is geen probleem, en het mag ook best iets meer zijn, als de meerprijs tenminste te rechtvaardigen is

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, ik wil wel graag een laptop i.p.v. een desktop zodat ik in huis makkelijk op meerdere plekken kan werken, maar ik zal hem niet vaak meenemen op pad.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee.

Ik heb al een beetje zoekwerk gedaan, en kwam in eerste instantie uit op deze: uitvoering: Lenovo Legion 5 15AHP10 (83M00048MH), maar die is helaas inmiddels nergens meer verkrijgbaar. Ik heb de specs wel als basis gebruikt om verder te zoeken:
GPU: GeForce RTX 5060 (of beter)
Scherm: 15,1" - 16"
RAM: 32 GB (bij voorkeur)
Resolutie: 2560x1600
Opslag: 1 TB

Daarmee kwam ik op de volgende twee kandidaten uit:
uitvoering: Lenovo Legion 5 15AHP11 (83Q7000CMH) - past precies in het budget
uitvoering: Lenovo Legion 5 15AKP10 (83F1002WMH) - iets duurder, maar ook iets betere specs - maar maakt een RTX 5070 zoveel verschil t.o.v. een 5060?

Ik wil het toch even tegen de community hier tegen aan houden omdat het ook weer een tijd geleden is dat ik een nieuwe laptop heb aangeschaft, en ik dus niet up to date ben voor wat betreft de beste CPU/GPU combi. Zo kom ik vooral op AMD cpu's i.c.m. NVIDIA gpu's uit; zijn er nog laptops die aan mijn wensen voldoen met componenten van andere fabrikanten? En misschien zie ik wel andere dingen over het hoofd.

Jullie input is in ieder geval erg welkom!

scintillating

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:02
Mocht je interesse in AI hebben: De CPU in de duurdere voldoet met 50 TOPS aan Microsfts Copilot+ eis, de processor in de eerste niet.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 02-06-2026 10:19 ]

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:59
martyw schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:10:
Mocht je interesse in AI hebben: De CPU in de duurdere voldoet met 50 TOPS aan Microsfts Copilot+ eis, de eerste niet.
Ik doe (privé) niet veel met AI; dus denk niet dat dat een doorslaggevende reden voor me is, maar dank voor het er op wijzen. (y)

Als iemand andere op- of aanmerkingen heeft hoor ik het graag. Ik ben in mijn zoektocht eigenlijk vooral Lenovo tegengekomen, zijn er nog goede modellen van andere fabrikanten?

scintillating