Probleem BIOS update op ASUS TUF Gaming X870 plus wifi

Pagina: 1
Acties:

• Viere
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15:29
Hallo even korte schets maken.

Ik krijg sinds een 2 tal maand een foutmelding dat mijn beeldscherm stuurprogramma niet reageert en mijn beeld blijft een 2tal seconden hangen en krijg een foutrapport van AMD Adrenalin. Dit meestal tijdens gewoon gebruik PC, meestal in browser, zowel Edge als Chrome. Sporadisch eens tijdens het gamen, vooral Roblox en Fortnite.

Ik heb alles up to date, zowel windows 11, AMD Adrenalin 26.5.2 als alle chipsetdrivers versie 8-05-04-516.

Ik heb wat zitten googlen en vond meerdere met hetzelfde probleem en als tip om ook de BIOS up to date brengen. Nu komt het probleem...

Mijn BIOS is idd nog versie 1022 van 2025/03/05. Ik heb de voorlaatste BIOS update gedownload, want de laatste staat nog in Beta versie. Geplaatst op geformateerde USB stick, dan de filenaam gewijzigd naar .cap zoals aangegeven op de website van ASUS. Reboot naar BIOS Utility UEFI en daar via Asus EZ Flash vond ik de update terug op de USB stick. Nu als ik daar op update druk, dan valt mijn PC gewoon direct uit, alle stroom weg, doet niets meer. Ik heb nog nooit een BIOS geupgrade, ik dacht even dat dit normaal was, maar zeker 20 minuten gewacht, niets. Ik kon zelfs de powerknop nadien niet gebruiken. Geen enkel Ledje meer dat brandde op moederbord.... 8)7 Ik heb dan hulp gevraagd aan AI en via de spanning van de pc te halen, 40 seconden de powerknop in te houden, startte hij terug op maar naar een zwart scherm. Dan nog 2 keer moeten resetten via powerknop lang in te houden en plots had ik terug beeld... Iemand die weet wat ik fout heb gedaan, of wat er is misgelopen? Nu werkt hij wel terug normaal gelukkig !!!

CPU is 7800X3D, Asus x870 plus wifi, Gigabyte Radeon RX7800XT en Windows 11 Home 10.0.26200

Grtn

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Klinkt als defect moederbord. Want hij moet gewoon de file kunnen lezen en dan de boel flashen. Denk dat het een ticket wordt bij je leverancier. Of een defecte processor. Dat laatste acht ik wat minder.

[ Voor 16% gewijzigd door WargamingPlayer op 01-06-2026 15:07 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:23

ResuCigam

BOFH

De kans dat jouw problemen met je beeldscherm stuurprogramma verholpen worden door een nieuwere BIOS is bijzonder klein.

We do what we must because we can.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Viere schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:01:
ere met hetzelfde probleem en als tip om ook de BIOS up to date brengen. Nu komt het probleem...

Mijn BIOS is idd nog versie 1022 van 2025/03/05. Ik heb de voorlaatste BIOS update gedownload, want de laatste staat nog in Beta versie. Geplaatst op geformateerde USB stick, dan de filenaam gewijzigd naar .cap zoals aangegeven op de website van ASUS.
Je hebt zelf de rename gedaan? Want er zit een tool bij, "BIOSRenamer.exe", die het voor je doet. Die tool doet meer dan alleen een rename want de grootte gaat van 18MB naar 32MB. Daar zit waarschijnlijk je probleem. Overigens levensgevaarlijk om een corrupte bios te flashen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.