YannickSpinner schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:53:
Dank voor de feedback allen. De taalfouten zijn gefixt.
Wat de relevantie betreft: daar is geen eenduidig antwoord op maar een afweging. We zien Airbnb en Booking als populaire onlineplatforms (Booking valt zelfs onder de DSA, wat Tweakers natuurlijk op het lijf geschreven is). Als daar een relevante ontwikkeling over plaatsvindt, kunnen we ervoor kiezen om dat nieuws te brengen. Ik zie specifiek dit artikel als nieuws óver een techbedrijf. Je instinct om technieuws op Tweakers te vinden is logisch en doorgaans van toepassing, maar sluit dit nieuws wat mij betreft niet uit.
Ik heb ook een topic gemaakt hierover (
Vlaanderen scherpt regels Airbnb aan, slechts 60 procent… )
Maar ik ben het stellig oneens met je redenering. Het nieuws is nl. niet een ontwikkeling over een populair onlineplatform (wat ook niet Tweakers-waardig is, imo, maar soit) maar over het feit dat lokale overheden nu nieuwe bevoegdheden krijgen:
Zo moeten verhuurders bij een nummeraanvraag aantonen dat hun pand stedenbouwkundig in orde is. Verder moeten platforms voortaan gegevens over hun aanbod delen. Zo kan Toerisme Vlaanderen controleren of de aanboden verhuuropties ook daadwerkelijk bij hen geregistreerd zijn.
Dat is echt volstrekt geen Tweakers-waardig nieuws. Met die redenering zou een spellingsverandering van het woord "kaart" ook nieuwswaardig zijn op Tweakers, want ja.. het moet op een online woordenboek aangepast worden en ook in allerlei apps en online-platforms.