Airco slang voor Eurom Coolsilent 100 wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:45
Mijn vraag:
Ik heb een mobiele airco waarbij ik een langere afvoerslang wil kopen. Ik zoek er 1 van 3 meter. Volgens chat zou ik voor dit type diameter 165 mm moeten hebben. Echter meet ik zelf 148 mm diameter.

Nu weet ik niet of 148 mm onder 150 mm valt, ik kom ze namelijk niet echt tegen van 148 mm.
Ik zoek de 'harde' versie. Die je dus wel in een bocht kan leggen maar niet van dat hele slappe materiaal zijn. Ik weet niet precies hoe dat heet maar hopelijk begrijpen de kennis wat ik bedoel.

Welke maat moet ik nu hebben en waar kan ik zo'n harde kopen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Eurom Coolsilent 100 wifi.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op google en tweakers gezocht, bij aardig wat webshops gekeken maar niet kunnen vinden wat ik zocht.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:12
knorde schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:28:
Mijn vraag:
Ik heb een mobiele airco waarbij ik een langere afvoerslang wil kopen. Ik zoek er 1 van 3 meter. Volgens chat zou ik voor dit type diameter 165 mm moeten hebben. Echter meet ik zelf 154 mm diameter.

Nu weet ik niet of 154 mm onder 150 mm valt, ik kom ze namelijk niet echt tegen van 154 mm.
Ik zoek de 'harde' versie. Die je dus wel in een bocht kan leggen maar niet van dat hele slappe materiaal zijn. Ik weet niet precies hoe dat heet maar hopelijk begrijpen de kennis wat ik bedoel.

Op google en tweakers gezocht, bij aardig wat webshops gekeken maar niet kunnen vinden wat ik zocht.
Hou je er wel rekening mee dat het eigenlijk niet de bedoeling is om die slang te verlengen? Niet om als een zeikerd over te komen hoor, maar het staat niet voor niks in het boekje. Hoe langer de slang is, hoe slechter de performance wordt en die is al vrij mager voor een enkele slang airco. Nu heb je straks een nog langere, warme, slang binnenliggen die dus ook binnen nog meer warmte afgeeft. Tevens houdt de slang meer condens vast. Dus ja je kan hem verlengen, maar hou dit echt zo kort mogelijk! :)

• knorde
dehardstyler schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Hou je er wel rekening mee dat het eigenlijk niet de bedoeling is om die slang te verlengen? Niet om als een zeikerd over te komen hoor, maar het staat niet voor niks in het boekje. Hoe langer de slang is, hoe slechter de performance wordt en die is al vrij mager voor een enkele slang airco. Nu heb je straks een nog langere, warme, slang binnenliggen die dus ook binnen nog meer warmte afgeeft. Tevens houdt de slang meer condens vast. Dus ja je kan hem verlengen, maar hou dit echt zo kort mogelijk! :)
Vanaf dag 1 hebben wij al deze lengte alleen met 3 koppelstukken. Ik zou dit graag vanuit 1 slang doen. Ik realiseer me heel goed dat ideaal anders is maar voor ons werkt dit prima zo en accepteren we een eventueel kortere levensduur.

Wel goed dat je het meld hoor, ook voor andere mensen die dit lezen.
Maar nog steeds opzoek dus :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dehardstyler schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Aan de warme kant van de airco gaat zich geen condens vormen. Daar komt lucht uit van een graad of 50. Er zijn mobiele units die het condens gebruiken voor wat extra efficiëntie (het wordt over de hete warmtewisselaar gedruppeld) maar dan nog ga je met 3 meter echt geen condens in die slang krijgen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• dehardstyler
Glashelder schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:41:
[...]

Aan de warme kant van de airco gaat zich geen condens vormen. Daar komt lucht uit van een graad of 50. Er zijn mobiele units die het condens gebruiken voor wat extra efficiëntie (het wordt over de hete warmtewisselaar gedruppeld) maar dan nog ga je met 3 meter echt geen condens in die slang krijgen.
En toch gebeurde dat wel met mijn EDY EDP1001 en een verlengde slang. Maar goed, dat was wel ook een pruts ding. :+

Verder is ook dat stuk over die lange warme slang nog steeds gewoon een beetje jammer. Heb je al weinig performance, dan trek je nog door elke kier de warme lucht weer naar binnen en als klap op de vuurpijl heb je dan ook nog een verlengde lange slang met zeer matige isolatie die lekker de boel staat op te warmen. Het maakte mij maar verdrietig allemaal. :P

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dehardstyler schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:58:
[...]

En toch gebeurde dat wel met mijn EDY EDP1001 en een verlengde slang. Maar goed, dat was wel ook een pruts ding. :+

Verder is ook dat stuk over die lange warme slang nog steeds gewoon een beetje jammer. Heb je al weinig performance, dan trek je nog door elke kier de warme lucht weer naar binnen en als klap op de vuurpijl heb je dan ook nog een verlengde lange slang met zeer matige isolatie die lekker de boel staat op te warmen. Het maakte mij maar verdrietig allemaal. :P
Die airco verdampt dus inderdaad water via de warmtewisselaar.

Maar als dit gebeurd dan verlies je dus teveel warmte via de slang. In zo'n geval zou ik eigenlijk iets van een geisoleerde slang gebruiken. Je verliest dan zo min mogelijk warmte via de slang en dan is de kans op condenseren in de slang ook een stuk kleiner.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• dehardstyler
Glashelder schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:01:
[...]

Die airco verdampt dus inderdaad water via de warmtewisselaar.

Maar als dit gebeurd dan verlies je dus teveel warmte via de slang. In zo'n geval zou ik eigenlijk iets van een geisoleerde slang gebruiken. Je verliest dan zo min mogelijk warmte via de slang en dan is de kans op condenseren in de slang ook een stuk kleiner.
Ja dat was inderdaad een goeie geweest, ik ben inmiddels alweer 2 airco's verder, maar voor TS kan dit zeker een goede zijn, mits hij er inderdaad last van krijgt uiteraard. :)

• knorde
Het punt is dat hij in de woonkamer komt te hangen en door het bovenraampje (klapraam) naar buiten gaat. Hij hangt dus behoorlijk in het zicht. Dan vind ik zo'n witte/ licht grijze wel wat mooier ogen.

Ik begrijp absoluut jullie punt, mijn vraagstuk is eigenlijk vooral waar ik zo'n slang kan kopen die past op deze airco. Maten staan in de TS.

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:01
knorde schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:28:
Mijn vraag:
Ik heb een mobiele airco waarbij ik een langere afvoerslang wil kopen. Ik zoek er 1 van 3 meter. Volgens chat zou ik voor dit type diameter 165 mm moeten hebben. Echter meet ik zelf 148 mm diameter.

Nu weet ik niet of 148 mm onder 150 mm valt, ik kom ze namelijk niet echt tegen van 148 mm.

Eigenlijk moet je de slang zo kort mogelijk houden, maar als het niet anders kan en bij verlenging ( 3 meter max ) zou ik de afvoerslang goed isoleren, tevens geen afvoerslang voor de afzuigkap gebruiken, succes :)

• knorde
Nu blijft alleen de hamvraag, waar kun je deze kopen.

• dehardstyler
knorde schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:51:
Ik dacht laat ik toch eens zoeken en kwam deze als eerste tegen, best mooi: https://www.amazon.nl/Aygrochy-ventilatieslang-airconditioning-afvoerventilator-ventilatiesysteem/dp/B0BQJ1SLYP

En dus nog geïsoleerd ook, terwijl ik gewoon op "150mm airco slang" zocht. :)

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

knorde schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:51:
Ik gebruikte altijd Flexibele buis wit PVC, verkrijgbaar bij de betere doehetzelf winkel, gamma, karwei, hornbach ect. Voorbeeld, Klik hier.

Nooit verschillen gemerkt in werking met bv. de korte slang die bijgeleverd is, bij ons ook via een kiepraam boven een deur die ik liever op slot houd als we weg waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZQ9Wy8M62tJEwJwyC7x4FjMYHo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AXuvURfAEzOJZrZAPJRRrnNk.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Winkiller op 01-06-2026 15:16 ]

• knorde
dehardstyler schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Ik dacht laat ik toch eens zoeken en kwam deze als eerste tegen, best mooi: https://www.amazon.nl/Aygrochy-ventilatieslang-airconditioning-afvoerventilator-ventilatiesysteem/dp/B0BQJ1SLYP

En dus nog geïsoleerd ook, terwijl ik gewoon op "150mm airco slang" zocht. :)
Deze is 155 buitenmaat. Ik heb een buitenmaat van 148.

• knorde
Winkiller schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:10:
[...]

Ik gebruikte altijd Flexibele buis wit PVC, verkrijgbaar bij de betere doehetzelf winkel, gamma, karwei, hornbach ect. Voorbeeld, Klik hier.

Nooit verschillen gemerkt in werking met bv. de korte slang die bijgeleverd is, bij ons ook via een kiepraam boven een deur die ik liever op slot houd als we weg waren.

[Afbeelding]
Mijn voorkeur zou (zoals in de TS aangegeven) echt een stugge zijn. Zoiets als hierboven genoemd maar dan in de goede maat.

Pagina: 1