Vraag

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:59
Voor de bouw van ons nieuwe huis hebben we een overbruggingskrediet/hypotheek nodig. We willen een "losse" overbrugggingshypotheek. De financiering is namelijk alleen nodig tijdens de bouw van het nieuwe huis en zolang ons huidige huis nog niet is verkocht. Voor ons huidige huis hebben we geen hypotheek, en ook voor het nieuwe huis hebben we geen hyptheek nodig. Dit is kennelijk een ongebruikelijke situatie die banken niet ondersteunen.

ING: "Je kunt een Overbruggingshypotheek alleen afsluiten als je voor je nieuwe woning een hypotheek afsluit bij ING." Zie https://www.ing.nl/partic...en/overbruggingshypotheek

ABN AMRO: "Je kunt een overbruggingshypotheek afsluiten als de hypotheek op je oude huis bij ABN AMRO loopt. Beide leningen worden afgelost uit de verkoopopbrengst van je oude woning. In de offerte voor je overbruggingshypotheek zie je een leningdeel van € 5.000. Dit is om administratieve redenen. Zowel het leningdeel van € 5.000 als de overbruggingslening worden afgelost bij de verkoop van je oude huis." Zie https://www.abnamro.nl/nl...gingshypotheek/index.html

Rabobank: "Je sluit de hypotheek voor je nieuwe huis bij ons af." Zie https://www.rabobank.nl/p...en/overbruggingshypotheek

Vraag: bij welke bank kun je een "losse" overbruggingshypotheek afsluiten?

Beste antwoord (via upje op 01-06-2026 13:50)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:32
Je vraag is verkeerd. Net een adviseur hierover gesproken en dat moet je ook doen (of mss komt dat nog?): zijn antwoord - vrijwel geen enkele bank geeft je alleen een overbrugging. De 'fix' is gewoon een 'kleine' hypotheek van bijv. 25k aanvragen en die dan weer aflossen na oplevering van je nieuwe huis.

Het is wat dom dat dit de praktijk is maar zo werkt het bij de meeste/maybe alle geldverstrekkers.

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 01-06-2026 11:43 ]

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Zoek je niet gewoon een hypotheek die je voortijdig boetevrij kan aflossen ?

Acties:
  • Beste antwoord

• Fr33z
Je vraag is verkeerd. Net een adviseur hierover gesproken en dat moet je ook doen (of mss komt dat nog?): zijn antwoord - vrijwel geen enkele bank geeft je alleen een overbrugging. De 'fix' is gewoon een 'kleine' hypotheek van bijv. 25k aanvragen en die dan weer aflossen na oplevering van je nieuwe huis.

Het is wat dom dat dit de praktijk is maar zo werkt het bij de meeste/maybe alle geldverstrekkers.

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 01-06-2026 11:43 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik denk dat dat überhaupt niet kan. Je geeft je huis in onderpand; dat kan maar één keer. Vandaar dat ze dat alleen bij hun eigen hypotheken aanvullend aanbieden.

Dat jouw situatie nóg anders is, en dat je ervoor en erna helemaal geen hypotheek nodig hebt, maakt het nog uitzonderlijker. En dus ook helemaal niet interessant.

Kun je niet beter de vereiste hypotheek op je nieuw te bouwen huis afsluiten, en die versneld aflossen? Dan wordt het vooral interessant om te kijken hoeveel je boetevrij mag aflossen. :)

Wat hierboven dus gezegd wordt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-06-2026 11:43 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dit is inderdaad een wat lastige loophole en je moet even met een goede onafhankelijke hypotheekadviseur om tafel gaan.

Je kan bijvoorbeeld denken aan een constructie om een kortlopende hypotheek af te sluiten op de nieuwe woning. Dit doe je dan bij een bank als Floris, Allianz of Munt omdat zij 100% boetevrij aflossen als voorwaarden hebben. En er zijn er vast nog wel een paar. Je kan bij hen onbeperkt vergoedingsvrij aflossen met eigen middelen en dát is wat je zoekt. Bij de grootbanken mag je jaarlijks vaak maar 10 to 15% boetevrij aflossen.

Alleen even goed bekijken wat de banken als eigen middelen bestempelen. Na de verkoop van je huis laat je de notaris het geld gewoon overmaken naar je priverekening en dan regel je zelf vanaf die rekening de aflossing van de nieuwe hyptoheek. Dan komt het strikt gezien uit 'eigen middelen'. Als de notaris de nieuwe hyptoheek aflost kan het gezien worden als 'middelen uit verkoop'. Maar bespreek dit goed met een adviseur.

De inkomstentoets voor een hypotheek zal vast geen probleem zijn aangezien je nu hypotheekvrij bent. En uiteraard betaal je wel de gebruikelijke afsluitkosten etc.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Welk pand gaat je hypothecaire onderpand zijn? Je vraag suggereert dat je denkt dat niet nodig te hebben, maar zo werkt het niet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

stin00 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:44:
De inkomstentoets voor een hypotheek zal vast geen probleem zijn aangezien je nu hypotheekvrij bent. En uiteraard betaal je wel de gebruikelijke afsluitkosten etc.
Nou, daar kan juist wel eens de crux zitten. Als je voor je huidige huis ooit je hypotheek hebt weten af te lossen, dan wil dat helemaal niet zeggen dat je huidige inkomen hoog genoeg is voor een nieuwe hypotheek.

Voor een overbruggingshypotheek zijn de inkomenseisen vaak wat minder (omdat er meer gekeken wordt naar verwachte opbrengst van de te verkopen woning en er vanuit gegaan wordt dat de situatie van overbrugging maar tijdelijk is). Mocht er genoeg inkomen zijn om een hypotheek af te sluiten, dan lijkt me dat inderdaad de beste weg. Mogelijk zelfs een nieuwe hypotheek op je oude woning zodat je die in een keer kunt aflossen als die woning verkocht is (dan ben je ook niet beperkt tot aanbieders die onbeperkt aflossen toestaan). Maar daar kan een hypotheekadviseur je prima bij helpen.

Als er geen inkomen (of genoeg inkomen) is voor een nieuwe hypotheek dan weet ik even niet wat de opties nog zijn. Wel interessant om even te volgen, :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• upje
Fr33z schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:41:

Dat is inderdaad precies wat ik ook heb gevonden, maar dit is een wat "domme" oplossing. Bij de grootbanken kan het kennelijk niet anders, maar ik ben dus op zoek naar banken waarbij dat wel mogelijk is.

• upje
gambieter schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:46:
Welk pand gaat je hypothecaire onderpand zijn? Je vraag suggereert dat je denkt dat niet nodig te hebben, maar zo werkt het niet.
Zo werkt dat inderdaad niet, en dat is ook helemaal niet wat ik wil. Mijn huidige huis zal het onderpand zijn voor de overbruggingshypotheek.

• upje
naitsoezn schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:50:
[...]
Nou, daar kan juist wel eens de crux zitten. Als je voor je huidige huis ooit je hypotheek hebt weten af te lossen, dan wil dat helemaal niet zeggen dat je huidige inkomen hoog genoeg is voor een nieuwe hypotheek.
Mijn vraag gaat er niet over of ik het wel of niet kan betalen, maar gaat over de vraag welke bank een overbruggingshypotheek aanbiedt zonder dat je daar een overbodige nieuwe hypotheek moet afsluiten.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

upje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:06:
[...]

Dat is inderdaad precies wat ik ook heb gevonden, maar dit is een wat "domme" oplossing. Bij de grootbanken kan het kennelijk niet anders, maar ik ben dus op zoek naar banken waarbij dat wel mogelijk is.
Ik vraag me af waarom dit precies een 'domme' oplossing is. Wat is een overbruggingshypotheek anders dan een kleine tijdelijke hypotheek, en waarom zou je geen 'normale' kleine hypotheek willen die je snel weer aflost maar wel een overbruggingshypotheek?

Volgens mij zit je een beetje vast in terminologie. Als je gewoon een praktische oplossing zoekt, dan zit je al snel op de goede weg volgens mij? Kortom: Ik mis de reden waarom het per se een overbruggingshypotheek moet zijn. Volgens mij heb je gewoon een tijdelijke berg(je) geld nodig. In welke vorm dat is maakt toch weinig uit?

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 01-06-2026 13:11 ]

• upje
Dit is een "domme" oplossing omdat ik dan bij het afsluiten van een (onnodige) hypotheek kosten maak bij de bank (afsluitkosten) en bij de notaris (hypotheekakte). Dat zijn kosten die ik van de bank moet maken, ondanks dat ik die hypotheek helemaal niet nodig heb.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

upje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:11:
Dit is een "domme" oplossing omdat ik dan bij het afsluiten van een (onnodige) hypotheek kosten maak bij de bank (afsluitkosten) en bij de notaris (hypotheekakte). Dat zijn kosten die ik van de bank moet maken, ondanks dat ik die hypotheek helemaal niet nodig heb.
Maar een overbrugginshypotheek gaat toch ook niet gratis zijn :?

[ Voor 74% gewijzigd door naitsoezn op 01-06-2026 13:21 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Maar je hebt nu geen hypotheek en je wil een hypotheek gebruiken voor je bouw. Dan is het toch niet gek dat je dan kosten hebt om een hypotheek af te sluiten? Ik zie niet in wat daar dom aan is. Dat mensen meestal al een hypotheek hebben en daarom die kosten niet hebben klopt, maar jouw situatie is gewoon anders.

Andere optie is om eerst je huis te verkopen (en b.v. tijdelijk te huren oid), of een andere lening af te sluiten. Bij beide opties zul je ook kosten hebben, maar je kunt kijken of die lager zijn.

[removed]

• upje
Nee, maar er zit wel een verschil tussen 1 x kosten maken + 1 x onnodige kosten maken OF (wat ik wil) 1 x kosten maken. Twee hypotheken = 2 x bankkosten & 2 x notariskosten.

Maar goed mijn vraag is nog steeds: bij welke bank kun je een "losse" overbruggingshypotheek afsluiten? Andere antwoorden mogen achterwege blijven.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

Dido

heforshe

Een overbruggingshypotheek is ook gewoon een hyptheek.
En als je die samen met een andere hypotheekl afsluit, hoef je maar 1 keer naar de notaris, ja. Maar je wilt geen twee hypotheken, dus loop je dat mazzeltje sowieso mis.

Laat, zoals anderen al opperen, het idee "overbruggingshypotheek" varen, want dat bestaat alleen als extra leningdeel bij een nieuwe hypotheek. Je bent op zoek naar een ijskraam die je chocoladedip wil verkopen zonder dat je een ijsje wilt, maar je hikt ertgeneaan te betalen voor een hoorntje waar ze de dip in doen ;)

Ik zou gewoon zoeken naar een zo goedkoop mogelijke manier om een hypotheek af te sluiten. Aangezien het waarchijnlij gaat om een fractie van de waarde van zowel je oude als je nieuwe huis zou dat niet heel moeilijk moeten zijn - als je maar oplet dat je 100% boetevrij mag aflossen.
upje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:30:
Maar goed mijn vraag is nog steeds: bij welke bank kun je een "losse" overbruggingshypotheek afsluiten? Andere antwoorden mogen achterwege blijven.
Tsja, dan is het antwoord simpel: waarchijnlijk nergens.

Daar heb je niets aan, maar als jij alleen maar iets wil wat niet bestaat kunnen wij daar ook niet zo veel aan doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dido op 01-06-2026 13:32 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Fr33z
Sorry maar dat is een doodlopende weg. het gaat je niet lukken deze kosten te vermijden. Je kunt ze hooguit wat verlagen door maybe een execution only hypotheek te regelen. Jij zegt "dit heb ik niet nodig" maar je hebt het wel nodig want je moet centen van de geldverstrekker lenen. Wat je nu tegenkomt is 1 van de "nadelen" van een volledig afgelost huis ipv liquide fondsen hebben. Je huis is wel afgelost maar je kunt dus niet bij dat geld zonder een geldverstrekker. Wat jij vraagt van een partij is eigenlijk dit:

"hey bank X, ik wil 5 ton lenen maar geen geld betalen voor het vestigen van een hypohteekrecht en ook geen geld betalen voor verwerkingskosten aan jullie kant want het is maar voor X maandjes, kan dat?" --> waarschijnlijk niet. Want geen bank gaat jou geld geven als er geen hypotheekrecht gevestigd wordt --> dus je moet naar de notaris. en geen bank gaat je geld geven als zij niet hun interne processen qua beoordeling e.d. doorlopen inclusief bijbehorende kosten.

1 alternatief: je huidige huis eerst verkopen en zorgen dat overdracht van dat huis eerder is dan het geld voor je nieuwe woning nodig is. Nadeel: misschien moet je dan een jaar huren ergens of even logeren bij familie/vrienden. :P

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Nee, maar er zit wel een verschil tussen 1 x kosten maken + 1 x onnodige kosten maken OF (wat ik wil) 1 x kosten maken. Twee hypotheken = 2 x bankkosten & 2 x notariskosten.

Waarom sluit je dan geen hypotheek op je eigen huis af waarmee je de bouwkosten afdekt (of juist een hypotheek met bouwdepot op je nieuwe huis)? Dan heb je je 1 keer kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 01-06-2026 13:33 ]

[removed]

• upje
Ik ga met een hypotheekadviseur praten. Bedankt voor alle adviezen.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
upje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:36:
Ik ga met een hypotheekadviseur praten. Bedankt voor alle adviezen.
Weet alleen niet of ik hier zoveel vertrouwen in zou hebben

https://lexwonen.nl/losse-overbruggingshypotheek/

of deze

https://www.brugkrediet.nl/quickscan/

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:02
Volgens mij moet je juist een hypotheek op je huidige woning afsluiten (100% aflosbaar maakt dan niet eens uit). Het geld gebruik je dan voor de nieuwe woning, en bij verkoop los je je huidige woning weer af? Disclaimer: ik ben geen hypotheekadviseur

• Jorisc_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:24
Je kan toch overwaarde opnemen op je huidige woning. Dan krijg je dus weer een hypotheek op je huidige woning en wanneer je die verkocht hebt kan je dit gelijk aflossen via de notaris toch?

Of neem een bouwdepot voor de nieuwe woning, daar zitten soms wat andere voorwaarde aan en kan je dacht ik ook makkelijker afschalen naar wat je daadwerkelijk nodig hebt gehad.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:26
Jij vindt het onnodige kosten...

Je hebt toch gewoon geld nodig wat je nu niet hebt en wil dat lenen van een club? Dat kost je geld, punt. Logische oplossing is een lening met huidige woning als onderpand afsluiten (ook wel bekend als een hypotheek), dat geld gebruiken (want dat heb je nu nodig en blijkbaar niet in een oude sok zitten) en vervolgens met de verkoop van je huidige woning de lening terugbetalen (hypotheek aflossen).

Lijkt me verder niet zo heel gek toch? Het verschil is dat je nu nog geen lopende hypotheek hebt en dus een deel van de kosten die bij een eerste hypotheek nu moet maken waar dit voor mensen met een lopende hypotheek niet geldt bij het afsluiten van een overbruggingshypotheek, aangezien die deze kosten dan al gemaakt hebben.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:03
Kun je niet gewoon een persoonlijke lening afsluiten??
Mss beetje duur maar geen notariskosten.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Een goeie adviseur zou je bijvoorbeeld Obvion aanbevelen.

Daar kan je gewoon een hypotheek afsluiten die je boetevrij extra kan aflossen.

Ik heb in 2022 een hypotheek afgesloten daar voor onze nieuwbouwwoning en deze maart vorig jaar volledig afgelost. Werkte prima.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Pagina: 1