WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Vraag

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50
Ik overweeg in mijn nieuwbouwwoning (waar ik nog niet in woon, dus nog wat flexibiliteit heb) airco's te installeren. Mijn voorkeur zou zijn:
1. 1x airco unit in mijn werkkamer op zolder
2. 3x airco units op de 3 slaapkamers op de eerste verdieping. 2 slaapkamers zijn wel krap: 8.5m², is dat niet te klein voor een eigen binnenunit? Dat is wel de warmste kant van het huis.. vol in het zuiden.
3. Voorlopig geen airco unit in de woonkamer, maar wel een buitenunit met de mogelijkheid voor eventueel een extra binnenunit in de woonkamer.

Nu loop ik vast met het leidingwerk van slaapkamer 3 naar de buitenunit op de garage. ik wil natuurlijk geen leidingwerk aan de voorkant van het huis zien. Iemand tips hiervoor?

Daarnaast heb ik afgelopen week heb ik advies ingewonnen bij een installatiebedrijf. Zij stelden het volgende voor:
  • 1x Daikin 5,0 kW-unit op de overloop (in de onderstaande tekening rood gearceerd);
  • 1x Daikin 3,5 kW-unit op zolder (ook rood gearceerd, dit wordt mijn werkkamer);
  • 1x Daikin-buitenunit op de berging.
Volgens het installatiebedrijf is één airco op de overloop voldoende om de volledige eerste verdieping te koelen, en daarnaast ook een deel van de begane grond. Iedere kamer een eigen binnenunit was niet nodig; extra onderhoud, vele hogere kosten en mogelijke tocht/trek.

Ik vraag me nu af wat wijsheid is, ik weet ook nog niet of ik 's nachts alle deuren wagenwijd open wil zetten, misschien op een kier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0zD2QAR70X-eWuEwnadaUd0Xmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aM4ScA2fIGzup2E3npxGLp1.jpg?f=fotoalbum_large

BlaBlaBla

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:21
Je kan altijd 2 kleinere binnenunits pakken, dan maakt het minder uit dat de kamers klein zijn... En natuurlijk de deuren open laten staan :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:47
Strider schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:42:
Ik vraag me nu af wat wijsheid is, ik weet ook nog niet of ik 's nachts alle deuren wagenwijd open wil zetten, misschien op een kier.
Dan heb je je antwoord toch? Door een keur ga je echt niet noemenswaardig koelen... 2x de hoek om (Slaapkamer 2) is sowieso al twijfelachtig.

Als de garage/berging direct aan de buren grenst heb je ook nog een geluid-op-perceelgreens vraagstuk, want je hebt met een waarschijnlijk 7kW buitenunit al snel ruim 3 meter nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:55
Hoe is je ventilatie op de slaapkamers ingericht? Mogelijk kun je deze combineren met een enkele kanaalunit?

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:31
My 2 ct. : - advies / offertes vragen bij meerdere leveranciers. - Bij je initiële vraag aangeven dat ze bij het ontwerp geluidsberekening dienen te leveren.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:37
Installateur denkt wel mee, ook deels voorzichzelf want dit is idd veel en veel minder installatiewerk en materiaal dan overal met gootjes langs en lange leidingen en een enorme buitenunit 5 poorts ofzo.

Ik vind het zo gek nog niet. warmte stijgt omhoog, wat je doet is als het warm is beide aircos aan en deuren open. Meeste warmte haalt de airco op zolder eruit.

Optie: op slk 1 + 2 een binnenunit en op zolder dus. Op slk 2 deze tegenover de deur zetten zodat je de overloop opblaast.

Dan zolder 3,5kW, slk 1: 2,5kW en slk 2 3,5kw

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-06 08:49

RMX

Ik ben met een nieuwbouwwoning bezig en heb eigenlijk dezelfde setup.

1 op de overloop is voldoende om alles te koelen. De warmtepomp koelt ook terug over de vloerverwarming. Dit scheelt al een paar graden. Ik ga het met 3 units doen. Op elke verdieping 1.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:58
Investeer in zonwering (screens) en minder in airco. Helemaal op units in piepkleine slaapkamers. Overweeg een unit op de overloop en hou daarmee de hele verdieping koel ipv units met kamer.

Maar eerst, hou hitte uit huis met zonwering.

Limbids

Pagina: 1