Schimmel plafond badkamer; van buiten of binnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:42
In 01/2022 is onze nieuwbouw opgeleverd met een casco badkamer. Het plafond zat er wel vanuit de bouw in. Over dit plafond heeft onze eigen sanitairafbouw een verlaagd plafond gemaakt voor spotjes en om de lelijke/schuine overgang van plat dak naar dakpannen te verhullen.

De badkamer hebben wij casco laten opleveren, echter wel met plafond.
De derde partij voor de afbouw sanitair heeft over dit bestaande plafond een verlaagd plafond gemaakt, aan de plafond/dakconstructie zoals deze is opgeleverd is niets gewijzigd behalve de gipsplaten met spachtelputz zijn weggehaald.

Vorige jaar zagen wij een gele vlek door de plafondverf komen, waarna de afbouwer het plafond als garantie opnieuw heeft geverfd met schimmelwerende verf.
Deze vlekken zijn desondanks teruggekomen waarna de afbouwer opnieuw langs is geweest en een stucplaat heeft verwijderd. Hier is geconstateerd dat een groot deel van het plafond zwart is van de schimmel.

De schimmel zit boven het regelwerk en bouwfolie van de bouw. (Vanaf binnen gezien)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Betreft Dc:V: Ik snap dat de daadwerkelijke constructie kan afwijken van de omgevingsvergunning die ze jaren daarvoor hebben aangevraagd bij de gemeente. Volgens Dc:V zou de opbouw heel anders zijn (zie afbeelding). Zoals ik het heb aangetroffen (van binnen naar buiten):

Gipsplaten > Regelwerk > Plastic (bouw?)folie > Lijkt op MDF

Enige stuk OSB die ik zie, is het stukje overgang van plat dak naar pannen.
Het (bouw?)folie was aan het (denk) MDF geniet (regelwerk geschroefd). Enkele schroeven van het regelwerk zijn ook geheel geroest vanaf het deel dat ze in het MDF zitten.
Members only:
Members only:
Zal mijn rechtsbijstand inschakelen, ben echter bang voor de duur van dat traject. Ik ben in de tussentijd benieuwd of er conclusies uit de foto's te trekken zijn, waarmee ik de bouwer kan aantonen dat dit niet van binnen maar buiten komt (en de dakconstructie dus niet degelijk is).
Naast het regelwerk en de enkele niet verroeste nietjes van het folie, heb ik de constructie van de bouwer intact gelaten en niets gesloopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 01-06-2026 10:15 ]

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat mijn advies zou zijn is en lekkage onderzoek. die mensen zijn er doorgaans zo achter waar het vocht vandaan komt. Aangezien je nu eerst "zelf" heb lopen slopen e.d. wil de verzekering misschien niet meer betalen, maar normaal doen hun dan. maar eigenlijk spreekt de gele vlek boekdelen schimmel van binnenuit tekend zich eigenlijk nooit eerst als gele vlek. dat is typisch iets voor een lekkage.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:42
Daaropvolgend ben ik benieuwd of de constructie überhaupt juist was. Dit type bouwfolie, met nietjes en schroeven erdoorheen zonder af te plakken, kan toch niet dampdicht genoemd worden?
Bij een warm dak zit de dampdichte folie normaal gesproken bovenop de constructie, onder de isolatie. Zoals ook weergegeven op het figuur die je hebt meegestuurd. Ik weet niet zo waarom hier ook een folie boven de gipsplaat is toegepast, maar als er ook nog een tweede folie onder de isolatie zit, is die niet kritisch om condensvorming te voorkomen.

Mijn onderbuik denkt ook dat het lekkage is, en dat er nog goed gezocht moet worden op het dak.

• Source90
Ik heb eergister een half uur de tuinslang erop gehad, helaas nergens vocht kunnen ontdekken. Kan natuurlijk minuscuul zijn en over een lange periode zijn weg naar binnen vinden (huis is al 4 jaar oud. Ik heb geen idee hoe lang dit al doorsijpelt, als het van buiten komt).

Dit is trouwens het oranje folie dat midden in de open ruimte (overgang schuin/plat) stopt. Als dit ergens niet goed waterdicht is afgesloten, kan daar dan ook vocht naar binnen sijpelen?
Members only:
Members only:

[ Voor 73% gewijzigd door Source90 op 31-05-2026 22:27 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:26
type D blaast het niet door de hele woning. Vuile lucht gaat gewoon naar buiten. Alleen de warmte van die lucht wordt gebruikt, de luchtstromen mengen zich niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:25
Sluit de dampdichte folie niet al het vocht op uit je badkamer? Of zit er niet ergens een lek, waardoor je een koudebrug hebt? Wat is die 'doorzichtige' folie?
De foto's zijn me niet heel duidelijk, maar de folie ziet er op het eerste oog slordig uiten het water zit onder de folie ( in de woning , niet er achter )? Normaliter houdt deze folie ook gewoon water tegen.

Lekkage kan natuurlijk, maar lijkt mij persoonlijk niet zo logisch voor een dak uit 2022 tenzij dit ook al zichtbaar was voordat je met de badkamer aan de slag ging. Voelde / voelt het nog nat/vochtig aan?

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 01-06-2026 07:31 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:36
Draakje5 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:28:
Sluit de dampdichte folie niet al het vocht op uit je badkamer? Of zit er niet ergens een lek, waardoor je een koudebrug hebt? Wat is die 'doorzichtige' folie?
De foto's zijn me niet heel duidelijk, maar de folie ziet er op het eerste oog slordig uiten het water zit onder de folie ( in de woning , niet er achter )? Normaliter houdt deze folie ook gewoon water tegen.

Lekkage kan natuurlijk, maar lijkt mij persoonlijk niet zo logisch voor een dak uit 2022 tenzij dit ook al zichtbaar was voordat je met de badkamer aan de slag ging. Voelde / voelt het nog nat/vochtig aan?
Ik denk ook dat er warme vochtige lucht vanuit de douche door het verlaagd plafond kan stromen, misschien langs de spotjes, en de damp neerslaat op een koude brug. De warme lucht koelt af en het vocht slaat neer op de koudste plek.
Vooral in de winter als het buiten koud is een warme douche welkom is kan er veel vocht vrijkomen.

• Source90
Draakje5 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:28:
Sluit de dampdichte folie niet al het vocht op uit je badkamer?
Deze folie zit aan de buitenkant, onder het PIR. Dit doorzichtige folie had ik onterecht aangezien voor de drf.
Draakje5 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:28: Wat is die 'doorzichtige' folie?
ook mijn vraag. Voegt weinig toe als er doorheen geniet wordt.
Draakje5 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:28: De foto's zijn me niet heel duidelijk, maar de folie ziet er op het eerste oog slordig uiten het water zit onder de folie ( in de woning , niet er achter )?
Nee, het vocht zit aan de bovenkant, ofwel richting buiten en niet onder de folie. Enkele stukken regelwerk waren wel geschimmeld rondom de grote zwarte plek, de rest van binnenuit is kurkdroog.

[/quote]
No Hands schreef op maandag 1 juni 2026 @ 06:13:
type D blaast het niet door de hele woning. Vuile lucht gaat gewoon naar buiten. Alleen de warmte van die lucht wordt gebruikt, de luchtstromen mengen zich niet.
Dat begrijp ik, neemt niet weg dat de lucht vanuit de badkamer eerst nog langs twee T-splitsingen komt en in de WTW langs het filter gaat. De lucht van de badkamer is niet spontaan buiten als bij een raam open. Als ik dit Google, staat er genoeg online over schimmel in de spirobuizen of WTW unit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Source90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:13:
[...]
Deze folie zit aan de buitenkant, onder het PIR. Dit doorzichtige folie had ik onterecht aangezien voor de drf.

[...]
ook mijn vraag. Voegt weinig toe als er doorheen geniet wordt.

[...]
Nee, het vocht zit aan de bovenkant, ofwel richting buiten en niet onder de folie. Enkele stukken regelwerk waren wel geschimmeld rondom de grote zwarte plek, de rest van binnenuit is kurkdroog.

[/quote]
[...]
Dat begrijp ik, neemt niet weg dat de lucht vanuit de badkamer eerst nog langs twee T-splitsingen komt en in de WTW langs het filter gaat. De lucht van de badkamer is niet spontaan buiten als bij een raam open. Als ik dit Google, staat er genoeg online over schimmel in de spirobuizen of WTW unit.
Als je gaat camperen wat heb je liever: geen tentdoek of een tentdoek met een paar nietjes ;) niet of schroef gaatjes hebben geen noemenswaardig effect op een dampscherm er is ook geen fabrikant die het voorschrijft om ze af te tapen. En als je toch die perfectie nodig hebt heb je eigenlijk de constructie gewoon verkeerd ontworpen, maar dat is bij jou niet aan de hand, want je hebt een warm dak. Schade door damp ziet er doorgaans anders uit. schade door damp ziet er alleen zo uit als het bv neerslaat op een groter oppervlak en dan bv door afschot naar 1 punt komt. Maargoed je hebt een warm dak dus die kans is bijna 0. Ik blijf er dus bij dat de kans het grootst is dat het een lekkage van buiten is. (of was) Het is overgens redelijk courant om een extra dampscherm aan te brengen, dat zorgt ervoor dat de ventilatie de kans krijgt om de waterdamp naar buiten af te voeren voordat het de badkamer verlaat.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Doet je type D ventilatie alleen de badkamer of het hele huis? 70m3/h is namelijk voor een beetje badkamer al op het randje, als de rest van het huis dan ook nog geventileerd wordt is het een druppelo op een gloeiende plaat. Het minimum van elke badkamer is 50m3/h, maar de meeste badkamers vereisen meer (stelregel h*b*d*10 m3/h). Ik had in mijn voorvorige huis (een klein appartementje) al een 350m3/h unit hangen.

Daarnaast, hoe vochtig was het huis (de muren/plafonds) voor de folie en dergelijke erop ging? Het kan ook gewoon gaan om opgesloten bouwvocht. Als je dat hermetisch afsluit, gaat dat nergens meer heen.

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 01-06-2026 10:48 ]

• Source90
pagani schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:46:
Doet je type D ventilatie alleen de badkamer of het hele huis? 70m3/h is namelijk voor een beetje badkamer al op het randje, als de rest van het huis dan ook nog geventileerd wordt is het een druppelo op een gloeiende plaat. Het minimum van elke badkamer is 50m3/h, maar de meeste badkamers vereisen meer (stelregel h*b*d*10 m3/h). Ik had in mijn voorvorige huis (een klein appartementje) al een 350m3/h unit hangen.
Er is gerekend met 7,7m2 x 3,26 = 25,1 m3/h. Omdat het een vochtige ruimte is, staat deze op 70m3/h op stand 3.
Niet zelf gedaan, via een gecertificeerd bedrijf laten inregelen (ook dit was vanuit de bouw ruk gegaan).
pagani schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:46: Daarnaast, hoe vochtig was het huis (de muren/plafonds) voor de folie en dergelijke erop ging? Het kan ook gewoon gaan om opgesloten bouwvocht. Als je dat hermetisch afsluit, gaat dat nergens meer heen.
Ik was er niet bij toen de folie erop ging. Projectbouw. De foto van paar berichten terug met oranje folie was wel in de zomer gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 01-06-2026 10:55 ]

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:16
Waarom is dat oranje doek/folie zichtbaar aan de binnenkant? Aangenomen dat dat het doek is wat onder de pannen op het dakbeschot ligt, dan moet dat buiten op het platte dak doorlopen (bovenop de isolatie!).
Als dat nu inderdaad onder het platte dak eindigt, dan komt daar het water wat onverhoopt onder de pannen komt. En eenmaal onder het platte dak kan het nergens heen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:16
Lijkt me veel te laag. Ik heb een Orcon MVS15 hangen voor de bovenverdieping (en als je boven de ramen dicht laat trekt die de onderverdieping ook mee door onderdruk), die doet op de standby stand al 70m3/h. Als je gaat douchen gooit de vochtsensor de ventilatie naar 150m3/h. Stand 3 gebruik ik alleen in de zomer als ik het 's nachts af wil laten koelen, dan trekt ie 245m3/h.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:54:
[...]
Er is gerekend met 7,7m2 x 3,26 = 25,1 m3/h. Omdat het een vochtige ruimte is, staat deze op 70m3/h op stand 3.
Niet zelf gedaan, via een gecertificeerd bedrijf laten inregelen (ook dit was vanuit de bouw ruk gegaan).

[...]
Ik was er niet bij toen de folie erop ging. Projectbouw. De foto van paar berichten terug met oranje folie was wel in de zomer gemaakt.
Dan zijn ze de factor 10 vergeten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wanneer zijn de panelen op het schuine dak geplaatst?

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:09
Wat is de luchtvochtigheid daar? Als die prima is, dan is de oorzaak 99,9% zeker buitenaf.

• Source90
_JGC_ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:57:
Lijkt me veel te laag. Ik heb een Orcon MVS15 hangen voor de bovenverdieping (en als je boven de ramen dicht laat trekt die de onderverdieping ook mee door onderdruk), die doet op de standby stand al 70m3/h. Als je gaat douchen gooit de vochtsensor de ventilatie naar 150m3/h. Stand 3 gebruik ik alleen in de zomer als ik het 's nachts af wil laten koelen, dan trekt ie 245m3/h.
pagani schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:00:
[...]

Dat kan, de hele wijk zit op een Orcon HRC300 EcoMax of een HRC-400 Ecomax. Vanuit de bouw was het helemaal huilen met de pet op ingeregeld. Debiet is flink omhoog gegaan na opnieuw inregelen.
PPM in slaapkamers van 1500-1800 op auto-stand. Na inregelen in de contouren van 500-600ppm op de Co2 meter van Orcon.
Wolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:04:
Wanneer zijn de panelen op het schuine dak geplaatst?
Feb/2022. Maand na opleveren.
mugenmarco schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:09:
Wat is de luchtvochtigheid daar? Als die prima is, dan is de oorzaak 99,9% zeker buitenaf.
Nu 43%, gemiddeld over het jaar zelfde als rest van woning (behalve uiteraard direct na douchen, dan gaat hij naar 80-95%, maar dit is vrij snel weer weg).
Denman_ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:56:
Waarom is dat oranje doek/folie zichtbaar aan de binnenkant? Aangenomen dat dat het doek is wat onder de pannen op het dakbeschot ligt, dan moet dat buiten op het platte dak doorlopen (bovenop de isolatie!).
Als dat nu inderdaad onder het platte dak eindigt, dan komt daar het water wat onverhoopt onder de pannen komt. En eenmaal onder het platte dak kan het nergens heen.
Geen idee! Ik kan het niet goed op de foto krijgen. Het zit om een houten lat/balk heen (dat is wellicht het "balkwerk" uit de opbouw. Tussen balk en oranje folie (dus aan de kant van het doorzichtige folie) zit nog een isolatie, voelt als steenwol. Ofwel: Steenwol op houten balk, oranje vlies eromheen en het reststuk bungelt in de lepe hoek.
Members only:
Oranje vlies eindigt op het punt waar bouwfolie start. Als hier water overheen sijpelt, dan komt dat op de bouwfolie, precies waar de schimmel zit.
Members only:
(Ik heb nu een MDF-plaatje met enkel schroeven erop geplaatst en folie terug geniet, zodat schimmel niet open ligt)

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 01-06-2026 11:39 ]

• Denman_
Source90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:27:
Oranje vlies eindigt op het punt waar bouwfolie start. Als hier water overheen sijpelt, dan komt dat op de bouwfolie, precies waar de schimmel zit.

(Ik heb nu een MDF-plaatje met enkel schroeven erop geplaatst en folie terug geniet, zodat schimmel niet open ligt)
Ik denk dat daar de oorzaak van het probleem ligt. Het oranje vlies had buiten moeten blijven/eindigen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:16
Denman_ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:57:
[...]

Ik denk dat daar de oorzaak van het probleem ligt. Het oranje vlies had buiten moeten blijven/eindigen.
Wat is het nut van een onderdakfolie als je het uiteinde onder het dak laat uitkomen idd... dit is een constructiefout. Die folie had boven het zink moeten blijven.
Ik vermoed dat er door de haken van de zonnepanelen een paar pannen niet helemaal lekker aansluiten.

• Source90
Wellicht de onderaannemer zitten slapen. Onze buur-2^1-kapper hebben ook een badkamer in de dakkapel, echter zij hebben een slepend dak i.p.v. een plat dak (andere architect-dingetje).

Al lijkt het op de foto dat het folie wel stopt bij de dakkapel. Ik zie ook geen "bouwkomeet" op het oranje vliesfolie dat in de badkamer zit. Is het wel hetzelfde folie vraag ik mij af?
Of is het folie in de dakkapel, het geen er onder dit "bouwkomeet" folie zit?
@Denman_ , folie in de badkamer is (ook?) aan één zijde wit. Wellicht dan net een baan zonder tekst, of het is toch andere folie dan onder de dakpannen.
Members only:
Er zitten vier werkdagen tussen enkel muren en dakbedekking, helaas net daartussen geen foto's kunnen maken.

Voor weer/natheid: Deze foto was van juni, in augustus waren de dakpannen geplaatst. Lijkt mij niet dat het dan vanuit de bouw té nat was.

[ Voor 81% gewijzigd door Source90 op 01-06-2026 14:37 ]

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Wat is het nut van een onderdakfolie als je het uiteinde onder het dak laat uitkomen idd... dit is een constructiefout. Die folie had boven het zink moeten blijven.
Ik vermoed dat er door de haken van de zonnepanelen een paar pannen niet helemaal lekker aansluiten.
Als je het detail goed bekijkt wordt dit opgelost bij de overgang van pannendak naar het platte dak, daar wordt de loodslab op de onderdakfolie gemaakt. Als dit detail goed is uitgevoerd is dit dus geen fout.

• Pejdref
  • Niet online
pagani schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:00:
[...]

70m3/h Is een prima debiet voor de badkamer

• Pejdref
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:27:
[...]

[...]

Dat kan, de hele wijk zit op een Orcon HRC300 EcoMax of een HRC-400 Ecomax. Vanuit de bouw was het helemaal huilen met de pet op ingeregeld. Debiet is flink omhoog gegaan na opnieuw inregelen.
PPM in slaapkamers van 1500-1800 op auto-stand. Na inregelen in de contouren van 500-600ppm op de Co2 meter van Orcon.

[...]

Feb/2022. Maand na opleveren.

[...]

Nu 43%, gemiddeld over het jaar zelfde als rest van woning (behalve uiteraard direct na douchen, dan gaat hij naar 80-95%, maar dit is vrij snel weer weg).

[...]

Geen idee! Ik kan het niet goed op de foto krijgen. Het zit om een houten lat/balk heen (dat is wellicht het "balkwerk" uit de opbouw. Tussen balk en oranje folie (dus aan de kant van het doorzichtige folie) zit nog een isolatie, voelt als steenwol. Ofwel: Steenwol op houten balk, oranje vlies eromheen en het reststuk bungelt in de lepe hoek.

***members only***

***members only***

Ik vind zowel de bedoelde als gerealiseerde aansluiting van de dampschermen onduidelijk. Ik neig daardoor wel naar de richting dat het een condensprobleem is.

Mogelijk is er bij het verwijderen van het oorspronkelijke plafondgipsplaten een dampscherm verwijderd?

Dat in combinatie met de een (relatieve) koudebrug bij de overgang van daken zorgt wellich voor condens.

• Source90
Pejdref schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Ik vind zowel de bedoelde als gerealiseerde aansluiting van de dampschermen onduidelijk. Ik neig daardoor wel naar de richting dat het een condensprobleem is.

Mogelijk is er bij het verwijderen van het oorspronkelijke plafondgipsplaten een dampscherm verwijderd?

Dat in combinatie met de een (relatieve) koudebrug bij de overgang van daken zorgt wellich voor condens.
Ik ben erbij geweest toen de badkamer werd gerealiseerd en heb gezien dat er enkel gipsplaten van het plafond zijn gehaald, over de bestaande regels zijn 22x50 latten gemaakt (om de verspringen van plafond te verbergen en spotjes. Ik heb toen nadrukkelijk aangegeven dat het originele plafond niet gesloopt mag worden. Dit doorzichtige bouwfolie zat bij weghalen platen van de bouw al onder de regels vanuit de bouw (zelf gezien).
Heb zelfs nog lopen mierenneuken over de schroeven die ze zouden gebruiken, dat deze niet te lang waren en door de bouwfolies zouden gaan :P

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 01-06-2026 13:32 ]

• Pejdref
  • Niet online
Als ik dit detail goed begrijp kan er hier condens ontstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vh1aMwBLhcuPjoE1MouiVd3NHO4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R22KsIOrmARnKAvOZxWoSYSa.png?f=user_large

• Denman_
Source90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:29:
Al lijkt het op de foto dat het folie wel stopt bij de dakkapel. Ik zie ook geen "bouwkomeet" op het oranje vliesfolie dat in de badkamer zit. Is het wel hetzelfde folie vraag ik mij af?
Of is het folie in de dakkapel, het geen er onder dit "bouwkomeet" folie zit?
Als die tekst aan 1 kant van het doek zit dan klopt het dat je het in de badkamer niet kunt zien.

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:01
Source90 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:58:
Ik heb eergister een half uur de tuinslang erop gehad, helaas nergens vocht kunnen ontdekken. Kan natuurlijk minuscuul zijn en over een lange periode zijn weg naar binnen vinden (huis is al 4 jaar oud. Ik heb geen idee hoe lang dit al doorsijpelt, als het van buiten komt).

Dit is trouwens het oranje folie dat midden in de open ruimte (overgang schuin/plat) stopt. Als dit ergens niet goed waterdicht is afgesloten, kan daar dan ook vocht naar binnen sijpelen?

***members only***

***members only***
Eventueel kun je een kleurpoeder gebruiken, bij een lekkage laat deze een spoor achter dan weet je ongeveer waar de lekkage vandaan komt.

• Source90
tronmedia schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:46:
[...]

Eventueel kun je een kleurpoeder gebruiken, bij een lekkage laat deze een spoor achter dan weet je ongeveer waar de lekkage vandaan komt.
Werkt die kleurstof wel/ook als ik überhaupt nog nooit vocht heb gezien? Als het een druppel per dag is, over 4 jaar tijd; hoeveel effect heeft zo'n kleurstof dan?

Hier nog alle detail tekeningen, wat betreft achtergevel/dakkapel; voor degene die er meer verstand van hebben.
Members only:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHjXZ8rN8w-c-MupekkOHyMa5RQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kPr1sYozXkTGznw1kxgxHrjE.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qM_r6XTXUTdBLOcBi0th0p0bes=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MU5154fZvE9FfZe3GTYSc1dn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-QVcAhpaPkmPy56zo8h12SzRTA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bAbGCCTMLHP0ZCDuYSOVvia2.png?f=fotoalbum_tile
In DC-I is de opbouw van het hellende dak uiteengezet.

Staat geen enkele tekst op het oranje doek. Ik heb het al een paar keer "vlies" genoemd in eerdere berichten, het voelt namelijk als flexibel vliesbehang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HQD4TPbXuVQTbN4v6SJrr1-XHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsWk9pJ8aRaDFU83koj2aQu9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Source90 op 01-06-2026 15:41 ]

Pagina: 1