Terras hoogte en afschot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Krakeling
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:36
Ter voorbereiding van de terrasaanleg hadden wij zand op de juiste plek klaargelegd en de hoogte ingeschat rekeninghoudend met het inklinken van het zand na aantrillen. Op de dag van komst van de tegelzetter bleek dat er teveel zand lag, dit amper inklinkt en wilde de tegelzetter op die hoogte aan de slag, omdat hij beweerde dat dit een normale hoogte is waar hij altijd terras op plaatst. Vooraf afgesproken dat er ook 1cm per meter afschot in zou komen. Nu ligt het terras volgens mij te hoog, gezien de betonkantplank volledig is bedekt en dus de waterkering volgens ons geen functie meer heeft, daarnaast heeft hij de eerste rij tegels volledig waterpas gelegd en de tegels erna met minimale afschot. Op een waterpas van ongeveer 80cm lang zit de bel wel steeds aan de zijkant, dus lijkt er iets van afschot in te zitten maar zeker geen cm per meter. Over de totale breedte meten met de laser lijkt het nagenoeg geen afschot te hebben wat de waterpas weer tegen spreekt. De tegelzetter geeft achteraf aan dat keramische tegels van 90x90 door krommingen in tegels niet met meer afschot gelegd kunnen worden, omdat ze dan niet meer goed aansluiten.

heeft het terras voldoende afschot als het belletje tegen het lijntje aanzit op een waterpas van 80cm en zorgt deze terrashoogte tov de dorpel en betonkantplank geen problemen op langere termijn? Indien het niet juist is, kan dit dan opgelost worden of moet het hele terras eruit?

De dorpel is van kunststof en de kozijnen van hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1mI321I8R1zHz7qbE9fgzD0Ybo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/465HvOioPeh5MwUQVulPk5XG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Qh8PBTubmPDcXQaRAaD0AdGuO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrxC2jMwtbMc7CQAskzz7t5q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Krakeling op 31-05-2026 21:02 ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:20
maar jullie hebben zelf zand gelegd en aangetrild en daar moest de stratenmaker op werken? en nu is het klaar en ben je niet tevreden? wat is de insteek van je topic?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Krakeling
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:36
Nee we hebben alleen het zand klaargelegd. De rest heeft de tegelzetter gedaan. Mijn vraag ziet op het technische aspect van de woning. Kant het terras wel op die hoogte liggen of zorgt dat voor toekomstige problemen met water voor de kozijnen en woning? En is het voldoende afschot als het belletje van de waterpas van 80cm aan tegen het lijntje aanzit?

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:47
Krakeling schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:36:
En is het voldoende afschot als het belletje van de waterpas van 80cm aan tegen het lijntje aanzit?
Til je waterpas aan een kant op tot het belletje in het midden zit, en meet de afstand onderkant waterpas versus tegel met een duimstok of lineaal. Dan weet je je afschot in cm.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:07
Krakeling schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:36:
Kant het terras wel op die hoogte liggen of zorgt dat voor toekomstige problemen met water voor de kozijnen en woning? En is het voldoende afschot als het belletje van de waterpas van 80cm aan tegen het lijntje aanzit?
Pak een emmer water, gooi het op je terras. Als het niet naar je huis toe stroomt dan zit je goed.

Staat je huis in de polder? Dan is de hoogte niet zo'n issue, het ligt de komende jaren dan vanzelf lager (net zoals de rest van je tuin).

Spel en typfouten voorbehouden

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Krakeling schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:01:
heeft het terras voldoende afschot als het belletje tegen het lijntje aanzit op een waterpas van 80cm en zorgt deze terrashoogte tov de dorpel en betonkantplank geen problemen op langere termijn? Indien het niet juist is, kan dit dan opgelost worden of moet het hele terras eruit?
Wij hebben recent bestrating laten aanleggen en de tegels laten leggen op exact de hoogte die ik ook zie bij jouw foto's. We hebben hiervoor overlegd met de tegelzetter en die gaf aan dat dit een prima hoogte is. Zo kan je ook makkelijk met een rolstoel ofzo naar binnen (mocht dat ooit nodig zijn).

Er moet inderdaad afschot inzitten van het huis af. Elke waterpas is anders, dus als je aangeeft dat het belletje tegen het lijntje aanzit, zegt dat me weinig. De tip van de emmer water is zo gek nog niet. Ik zie/hoor tot nu toe in ieder geval niks om me zorgen over te maken.
Pagina: 1