Terras hoogte en afschot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Krakeling
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 27-06 20:25
Ter voorbereiding van de terrasaanleg hadden wij zand op de juiste plek klaargelegd en de hoogte ingeschat rekeninghoudend met het inklinken van het zand na aantrillen. Op de dag van komst van de tegelzetter bleek dat er teveel zand lag, dit amper inklinkt en wilde de tegelzetter op die hoogte aan de slag, omdat hij beweerde dat dit een normale hoogte is waar hij altijd terras op plaatst. Vooraf afgesproken dat er ook 1cm per meter afschot in zou komen. Nu ligt het terras volgens mij te hoog, gezien de betonkantplank volledig is bedekt en dus de waterkering volgens ons geen functie meer heeft, daarnaast heeft hij de eerste rij tegels volledig waterpas gelegd en de tegels erna met minimale afschot. Op een waterpas van ongeveer 80cm lang zit de bel wel steeds aan de zijkant, dus lijkt er iets van afschot in te zitten maar zeker geen cm per meter. Over de totale breedte meten met de laser lijkt het nagenoeg geen afschot te hebben wat de waterpas weer tegen spreekt. De tegelzetter geeft achteraf aan dat keramische tegels van 90x90 door krommingen in tegels niet met meer afschot gelegd kunnen worden, omdat ze dan niet meer goed aansluiten.

heeft het terras voldoende afschot als het belletje tegen het lijntje aanzit op een waterpas van 80cm en zorgt deze terrashoogte tov de dorpel en betonkantplank geen problemen op langere termijn? Indien het niet juist is, kan dit dan opgelost worden of moet het hele terras eruit?

De dorpel is van kunststof en de kozijnen van hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1mI321I8R1zHz7qbE9fgzD0Ybo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/465HvOioPeh5MwUQVulPk5XG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Qh8PBTubmPDcXQaRAaD0AdGuO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrxC2jMwtbMc7CQAskzz7t5q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Krakeling op 31-05-2026 21:02 ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
maar jullie hebben zelf zand gelegd en aangetrild en daar moest de stratenmaker op werken? en nu is het klaar en ben je niet tevreden? wat is de insteek van je topic?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Krakeling
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 27-06 20:25
Nee we hebben alleen het zand klaargelegd. De rest heeft de tegelzetter gedaan. Mijn vraag ziet op het technische aspect van de woning. Kant het terras wel op die hoogte liggen of zorgt dat voor toekomstige problemen met water voor de kozijnen en woning? En is het voldoende afschot als het belletje van de waterpas van 80cm aan tegen het lijntje aanzit?

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:40
Krakeling schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:36:
En is het voldoende afschot als het belletje van de waterpas van 80cm aan tegen het lijntje aanzit?
Til je waterpas aan een kant op tot het belletje in het midden zit, en meet de afstand onderkant waterpas versus tegel met een duimstok of lineaal. Dan weet je je afschot in cm.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:54
Krakeling schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:36:
Kant het terras wel op die hoogte liggen of zorgt dat voor toekomstige problemen met water voor de kozijnen en woning? En is het voldoende afschot als het belletje van de waterpas van 80cm aan tegen het lijntje aanzit?
Pak een emmer water, gooi het op je terras. Als het niet naar je huis toe stroomt dan zit je goed.

Staat je huis in de polder? Dan is de hoogte niet zo'n issue, het ligt de komende jaren dan vanzelf lager (net zoals de rest van je tuin).

Spel en typfouten voorbehouden

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Krakeling schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:01:
heeft het terras voldoende afschot als het belletje tegen het lijntje aanzit op een waterpas van 80cm en zorgt deze terrashoogte tov de dorpel en betonkantplank geen problemen op langere termijn? Indien het niet juist is, kan dit dan opgelost worden of moet het hele terras eruit?
Wij hebben recent bestrating laten aanleggen en de tegels laten leggen op exact de hoogte die ik ook zie bij jouw foto's. We hebben hiervoor overlegd met de stratenmaker en die gaf aan dat dit een prima hoogte is. Zo kan je ook makkelijk met een rolstoel ofzo naar binnen (mocht dat ooit nodig zijn).

Er moet inderdaad afschot inzitten van het huis af. Elke waterpas is anders, dus als je aangeeft dat het belletje tegen het lijntje aanzit, zegt dat me weinig. De tip van de emmer water is zo gek nog niet. Ik zie/hoor tot nu toe in ieder geval niks om me zorgen over te maken.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Wat is de situatie na het terras? Is daar voldoende afwatering d.m.v. een afvoer of loopt het water de tuin in?
Zolang er afschot is zal het water weglopen maar het moet ook ergens naar toe kunnen.
Zet de tuinslang erop en kijk waar het water naartoe loopt. Eventueel kun je nog een drijnage aan het eind van het terras maken, bijvoorbeeld een sleuf met grind.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:07
wouter3 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:57:
[...]

Wij hebben recent bestrating laten aanleggen en de tegels laten leggen op exact de hoogte die ik ook zie bij jouw foto's. We hebben hiervoor overlegd met de tegelzetter en die gaf aan dat dit een prima hoogte is. Zo kan je ook makkelijk met een rolstoel ofzo naar binnen (mocht dat ooit nodig zijn).

Er moet inderdaad afschot inzitten van het huis af. Elke waterpas is anders, dus als je aangeeft dat het belletje tegen het lijntje aanzit, zegt dat me weinig. De tip van de emmer water is zo gek nog niet. Ik zie/hoor tot nu toe in ieder geval niks om me zorgen over te maken.
Altijd bijzonder hoe tegelzetters het terras leggen.

Blijkbaar zonder kennis van hoogtes.

Ik vind dit erg hoog, er "hoort" een "drempel" te zitten en een hoogte verschil tussen binnen en buiten.

Veel neerslag geeft nu al snel water naar binnen.

Dat mensen dit niet mooi of practisch vinden is een ander verhaal. Vaak is het blijkbaar te ingewikkeld eerst wat te graven voordat zand aangevuld wordt.

Ik vind dat altijd bijzonder.

• Degast
M.i. ligt het hele terras een cm of 5 te hoog.

Namelijk bijna even hoog als de dekvloer binnen..?

Maar inderdaad, 95 procent van de terras boeren legt dat zo neer.. en meestal gaat dat wel goed..

• Degast
Verder, als e.e.a. in overleg en niet specifiek een bepaalde hoogte afgesproken vooraf geen harde reden om aanpassingen te eisen denk ik.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:24

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Krakeling ons huis is uit 2006, ik kocht het in 2011 en de totale tuin is in de loop der jaren 8-10 cm gedaald tov het huis. Op zich niet erg, alles wat redelijk hoog gelegd en heb de verzakte delen gewoon gerepareerd. Woon overigens op klei.

Wat vervelender gaat zijn denk ik - naast dat je nu wellicht zo hoog zit dat er risico op wateroverlast binnen is dat de randjes boven de dorpels zijn gelegd. Als het gaat zakken, blijven die randen boven de dorpels steken. Dat had ik ook - en kon ik nog repareren. Bij jou is de ruimte van de zwarte rand en de dorpel eronder echter vrij klein, dus denk dat je daar nog 's tegenaan loopt.

Maargoed, of je nu water overlast gaat krijgen weet je vrij snel - er lijken wat forse onweersbuien aan te komen :(

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ter voorbereiding van de terrasaanleg hadden wij zand op de juiste plek klaargelegd en de hoogte ingeschat rekeninghoudend met het inklinken van het zand na aantrillen. Op de dag van komst van de tegelzetter bleek dat er teveel zand lag, dit amper inklinkt en wilde de tegelzetter op die hoogte aan de slag, omdat hij beweerde dat dit een normale hoogte is waar hij altijd terras op plaatst. Vooraf afgesproken dat er ook 1cm per meter afschot in zou komen. Nu ligt het terras volgens mij te hoog, gezien de betonkantplank volledig is bedekt en dus de waterkering volgens ons geen functie meer heeft, daarnaast heeft hij de eerste rij tegels volledig waterpas gelegd en de tegels erna met minimale afschot. Op een waterpas van ongeveer 80cm lang zit de bel wel steeds aan de zijkant, dus lijkt er iets van afschot in te zitten maar zeker geen cm per meter. Over de totale breedte meten met de laser lijkt het nagenoeg geen afschot te hebben wat de waterpas weer tegen spreekt. De tegelzetter geeft achteraf aan dat keramische tegels van 90x90 door krommingen in tegels niet met meer afschot gelegd kunnen worden, omdat ze dan niet meer goed aansluiten.

De dorpel is van kunststof en de kozijnen van hout.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is een professionele stratenmaker op dit forum: @pjot1. Ik ben wel benieuwd naar zijn mening en hoop dat hij reageert O-)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:05

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De tegelzetter geeft achteraf aan dat keramische tegels van 90x90 door krommingen in tegels niet met meer afschot gelegd kunnen worden, omdat ze dan niet meer goed aansluiten.
Wellicht mis ik iets, ik ben maar een leek wat dit betreft, maar dit klinkt als een smoesje? Een constant afschot van 1% is niet anders dan wanneer de tegels gewoon waterpas zouden liggen. Alle tegels liggen dan immers gewoon in hetzelfde (iets aflopende) vlak. Dus hoezo zouden ze dan ineens niet meer goed aansluiten?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-06 09:59
afhankelijk van het afschot van je tuin, en hoe het water wordt opgevangen en afgevoerd wordt de tuin aangelegd.
mijn terras is net zo hoog gelegd, maar er zit een goed afschot in 0.5~1 cm over 1,80m dit gaat dan direct een goot in, na 2 jaar en enkele extreme buien nog nooit water binnen gehad.

het hangt er van af hoe je de rest van de tuin aanlegt ook, heb je voldoende afschot, waar vang je het water op? heb je groen in de tuin waar het water weg kan etc

wij wonen overigens op zand grond, water kan hier erg goed weg lopen. daar hangt het ook wel een beetje op natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door maubaan op 01-06-2026 09:43 ]

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Afschot kun je zo nameten, zoals anderen ook al aangeven, lange waterpas waterpas houden en dan zie je wel hoeveel cm er onder zit.

Die aansluitingen met een kunststof dorpel lijkt me prima. Sterker nog, vanuit bouwbesluit mag de aansluiting max 1cm lager liggen ivm toegankelijkheid.

We hebben zelf terras en oprit gedaan en sluit ook aan op iets van een halve cm. We hebben afschot op iets meer als een cm gehouden, water loopt snel weg. Met een tuinslang vol op de aansluitingen getest, water loopt snel genoeg weg, geen druppeltje binnen.

En zoals anderen ook zeggen: dit gaat nog wel wat zakken na verloop van tijd.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
barbarbar schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:59:
Sterker nog, vanuit bouwbesluit mag de aansluiting max 12cm lager liggen ivm toegankelijkheid.
FTFY
Bij een nieuwe woning (uitgezonderd woonwagen) mag de drempel van een hoofdtoegang van de woning maximaal 0,02 m hoog zijn (artikel 4.182 lid 2 Bbl). Vanaf 1 januari 2026 geldt dat ook voor een drempel naar een privé buitenruimte zoals een balkon of tuin.
Bron

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:59
En aangezien de meeste moderne deuren rubber profielen rondom hebben komt het water bijna nooit binnen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Orion84 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:33:
[...]

Wellicht mis ik iets, ik ben maar een leek wat dit betreft, maar dit klinkt als een smoesje? Een constant afschot van 1% is niet anders dan wanneer de tegels gewoon waterpas zouden liggen. Alle tegels liggen dan immers gewoon in hetzelfde (iets aflopende) vlak. Dus hoezo zouden ze dan ineens niet meer goed aansluiten?
Als je een vlak kanteld klopt dat, maar meestal wordt het niet gekanteld en moet 1 punt omlaag. Bij grote tegels is dat lastig omdat je dan in feiten je tegel zou moeten verbuigen. bij kleinere tegels is dat ook zo maar vang je het in meer voegen op (en die hebben vaak een faccet rand waardoor het minder opvalt) In badkamers zie je daarom tegenwoordig ook steeds vaker gesneden tegels bij het putje. De tegels zijn te groot geworden en de voegen te klein om het op te vangen in de voegen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:05

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

twain4me schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Als je een vlak kanteld klopt dat maar meestal wordt het niet gekanteld maar moet 1 punt omlaag bij grote tegels is dat lastig omdat je dan in feiten je tegel zou moeten verbuigen.
Als het afschot complexer is dan simpelweg aflopen vanaf het huis richting rest van de tuin, dan snap ik het inderdaad, maar daarvan zie ik niets terug in het verhaal van @Krakeling.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Krakeling

Zoals ik je verhaal lees krijg ik de indruk dat de stratenmaker (tegelzetters doen binnenwerk) geen zin had om er zand af te halen en snel klaar wilde zijn.

Wat ik mij afvraag, op de eerste foto, dat is neem ik aan een deurkozijn? Meestal hebben deze dorpels beluchtingsgaatjes die vrij moeten blijven voor het beluchten natuurlijk. :) Op de foto zie ik ze niet, of heeft deze dorpel het niet? Als het wel het geval is, dan ligt je terras sowieso te hoog.

Verder, vuistregels,
- goten 0,5% afschot
- terrassen en paden 1% afschot
- parkeerplaatsen en trottoirs 2% afschot
- wegen gemiddeld 3%

De opmerkingen van de stratenmaker slaan kant noch wal. Zeker grote tegels kan je in principe maar eenzijdig afschot geven, de hoeveelheid afschot maakt niet uit. Al liggen ze onder een hoek 45°, maakt niet uit.

Hoe dik zijn de keramische tegels? Ik neem aan dat het 4cm zijn met een betonnen onder tegel? Deze tegels zijn vaak minimaal hol, minder dan 1% afschot is daarom dan ook af te raden. Tegels zullen dan (te) lang nat blijven. Het komt wel eens voor dat met te weinig afschot het water te langzaam wegloopt waardoor het water deels in de voeg loopt, waardoor er weer vocht tussen de onder- en boventegel komt en bij vorst de tegel knapt.

Het klinkt als je terras bol is aangelegd en dat mag je met keramische tegels absoluut niet accepteren en dat moet gewoon strak. Heb je meer foto's van het terras?

Bij straatwerk geef je wel altijd porring. Vlak is hol. In die zin dat, als je geen porring geeft, het voor het oog hol uitziet. Daarom geef je porring en een vuistregel hierin is, 1/16 van je hoogteverschil. Dus als jouw terras 8 meter is, heb je 8cm afschot waarbij je het midden 5mm tilt. Met keramische tegels is die porring een stuk minder daar houd ik de helft aan.

Je zou dit kunnen controleren door een draad boven je bestrating strak!!! te spannen kan je dat controleren met een rolmaat.
edit:
Op de 2e foto zie ik de gaatjes wel!

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:21:
@Krakeling ons huis is uit 2006, ik kocht het in 2011 en de totale tuin is in de loop der jaren 8-10 cm gedaald tov het huis. Op zich niet erg, alles wat redelijk hoog gelegd en heb de verzakte delen gewoon gerepareerd. Woon overigens op klei.

Wat vervelender gaat zijn denk ik - naast dat je nu wellicht zo hoog zit dat er risico op wateroverlast binnen is dat de randjes boven de dorpels zijn gelegd. Als het gaat zakken, blijven die randen boven de dorpels steken. Dat had ik ook - en kon ik nog repareren. Bij jou is de ruimte van de zwarte rand en de dorpel eronder echter vrij klein, dus denk dat je daar nog 's tegenaan loopt.

Maargoed, of je nu water overlast gaat krijgen weet je vrij snel - er lijken wat forse onweersbuien aan te komen :(
Je hebt de grootste zakkingen gehad. Nieuwbouw zakt altijd na. Dus als je nu alles opnieuw zou (laten) doen kan je weer 30 jaar mee! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:24

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

pjot1 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:06:
[...]

Je hebt de grootste zakkingen gehad. Nieuwbouw zakt altijd na. Dus als je nu alles opnieuw zou (laten) doen kan je weer 30 jaar mee! :)
Zeker! Goede nieuws is dat het gelijkmatig verzakt is en waar verlopen heb ik het even strak getrokken. Tis meer dat ik zag dat de tegels bij TS boven de funderingsdorpel liggen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Pagina: 1