WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Advies gevraagd nieuwe 1440p desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Lord Tareq
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nadat mijn lenovo gaming laptop de geest heeft gegeven wil ik terug naar een desktop. Spellen die ik speel / will spelen zijn oa Jurassic World Evolution 3, grand strategy games zoals HOIV en mogelijke opvolgers en de Total War games, vooral de aangekondigde 40k en mogelijke starwars versies. Ik speel ook graag RPG’s zoals baldurs gate, mass effect, enz.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen absolute max maar minder hoe beter natuurlijk. Het liefste wel onder de 2200 blijven maar als iets een hogere prijs een aanzienlijke upgrade is geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nvt het gaat me alleen om de desktop

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben helaas een beetje uit de computer hardware wereld gevallen. Ooit als tiener begin 2000’s wist ik alles van alle componenten, zette zelf de pc’s in elkaar etc, tegenwoordig ben ik niet meer op de hoogte. Ik wilde de desktop dan ook baseren op die van de BBG met de processor upgrade en een andere kast.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil de desktop laten assembleren en aangezien alleen Azerty de kast heeft die ik wil icm met assemblage service, moeten alle onderdelen daar vandaag komen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt, hoe stiller en koeler hoe beter maar dat is logisch.

Ga je overklokken?
Overklokken doe ik alleen als het systeem ouder is en niet meer goed meekomt.

Wat verwacht je van ons?

De BBG is alweer een jaartje oud. Ik wil voornamelijk weten of er inmiddels upgrades voor componenten zijn die beter/goedkoper etc zijn waar ik geen weet van heb, en of alles past in de kast die ik wil; de Thermaltake Tower 600

Ook een alternatieve geheugen optie die wat goedkoper is zou fijn zijn!

Ik had zelf 2 versies waar ik over twijfel, namelijk met goedkoper moederbord en gen4 SSD of met duurder moederbord en gen5 SSD, is de 140€ verschil dat waard?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 269,90€ 269,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 699,-€ 699,-
1BehuizingenThermaltake The Tower 600 Matcha Green€ 159,-€ 159,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 27,06€ 27,06
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 435,-€ 435,-
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 79,32€ 79,32
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 223,-€ 223,-
Totaal€ 2.031,28
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 269,90€ 269,90
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 244,81€ 244,81
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 699,-€ 699,-
1BehuizingenThermaltake The Tower 600 Matcha Green€ 159,-€ 159,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 27,06€ 27,06
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 435,-€ 435,-
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 79,32€ 79,32
1Interne ssd'sLexar NM990 2TB€ 256,17€ 256,17
Totaal€ 2.170,26
Bedankt alvast voor enige reacties!

Alle reacties


  • Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:29
Het MSI Max moederbord is onnodig duur, een goed en goedkoper alternatief is https://azerty.nl/product...9736b7500383937383639314c
Goedkoper 6000CL36 AMD Expo geheugen: https://azerty.nl/product...9736b75003439373538393742
Je hebt voor de 9070XT een 750W voeding nodig (met 3x PEG8 aansluitingen).
Het snelheidsverschil tussen een goede PCIe4.0 en PCIe5.0 SSD is in real life niet heel groot, dus daar zou je op kunnen besparen.

R.I.P. Pricewatch


  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:24
Voeding dan naar https://azerty.nl/product...9736b75003935303938313641

Behuizing is euh.. persoonlijke keuze.. maar wel enorm duur vindt ik. De uitvoering: Fractal Design Epoch, Black TG RGB Light Tint is bijvoorbeeld ook al goed en komt met 3 retegoede ventilators, en kost bijna honderd euro minder.

Het MSI moederbord is inderdaad te duur. Ga voor de combi deal met een 7800X3D en het ASUS TUF moederbord, https://azerty.nl/product...-7800x3d-combokit/8610384. Deze combi is er ook met de B850 die hierboven is genoemd, maar is iets duurder.

Geheugen inderdaad naar uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5. Scheelt ook een aantal tientjes.

Videokaart misschien https://azerty.nl/product...dition-videokaart/9032711. Krijg je een voucher bij dus scheelt ook wat geld of een game.

De NM790 is iets goedkoper, en qua performance merk je het verschil niet in games.

Enfin, met de Tower 600 zou ik wel een AIO nemen. Gezien de kast echt voor de looks is, is dat mooier.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 272,39€ 272,39
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 669,-€ 669,-
1BehuizingenThermaltake The Tower 600 Matcha Green€ 159,-€ 159,-
1WaterkoelingThermaltake LA360-S ARGB Sync AIO€ 79,-€ 79,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 389,90€ 389,90
1VoedingenFractal Design Ion 3 Gold 750W Zwart€ 69,-€ 69,-
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 223,-€ 223,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.000,29

https://ko-fi.com/apart


  • SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:18

SpamLame

niks

Je roept iets over Azerty.
Je budget lijkt rond de 2K te zijn, daar komt minimaal 100€ assemblage overheen.

Heb jij naar hun Xenith prebuilds gekeken? Deze komen met 4 jaar garantie op het geheel.
Geen van de prebuilds sluiten 100% aan op bovenstaande lijstjes, maar wellicht vind je de garantie belangrijker de absolute specs.
Dat gezegd je kan ook garantie bijkopen bij je eigen componenten lijst die kwa performance een gelijk geprijste prebuild verslaat.

  • Lord Tareq
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:36
Dank voor de reacties. Echt max budget zou 3000 zijn maar liever rond de 2000 zou mooi zijn. Ik denk ook dat ik voor rond de 2000 een net systeem moet kunnen samenstellen. Ik hou van dingen die een goede prijs kwaliteit verhouding hebben ipv het beste van het beste te willen.

ik wil echt persé die kast dus een andere behuizing aanraden hoeft niet. Tenzij dingen fysiek niet passen natuurlijk.

Watergekoeld hoeft van mij niet, ziet er wel mooier uit maar het idee van lekkage…

Wel apart dat in de best buy guide de 650 voeding staat als die niet toereikend is. Ik zag dat er van corsair ook een 750 en een 850 watt versie is, heeft het nut voor de 850 te gaan of is 750 ruim voldoende?

Is die 7800x3d een betere keus dan de 9700x processor?

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Tareq op 01-06-2026 12:07 ]


  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:24
De RMe is kwalitatief een iets mindere voeding dan de Ion 3, en kost ook meer op dit moment.

De RM650e die aanbevolen is in de BBG is al op het randje tijdens volledig gebruik van het systeem. De RX 9070 XT kan piekmomenten hebben van 390-400W, die moeilijker voor de RM650e zijn op te vangen.

De Arctic Freezer 36 is ook gewoon een goede CPU koeler natuurlijk. De Tower 600 heeft bovenin 2 140mm PWM fans die enkel als exhaust dienen, dus je zult misschien er nog een paar bij moeten kopen voor intake aan de CPU zijde, of de bovenste fans zelf omdraaien en op intake zetten. Gelukkig kosten de CT140 fans van Thermaltake maar 20 euro per set. https://azerty.nl/product...40-ventilatorhuis/5298559 of je koopt er 5 fans van Arctic bij https://azerty.nl/product...st-ventilatorhuis/9507637

[ Voor 6% gewijzigd door Apart op 01-06-2026 13:55 ]

https://ko-fi.com/apart


  • Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:29
Lord Tareq schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:03:
Wel apart dat in de best buy guide de 650 voeding staat als die niet toereikend is. Ik zag dat er van corsair ook een 750 en een 850 watt versie is, heeft het nut voor de 850 te gaan of is 750 ruim voldoende?

Is die 7800x3d een betere keus dan de 9700x processor?
Zie voor een PSU calculator: https://www.bequiet.com/en/psucalculator, daar wordt expliciet vermeld "The selected GPU generates high peaks of electric load. As a result some PSUs are excluded from the recommendations.".
Met een 750W voeding zit je weer in de groene zone met een load van 77%. 850W is niet nodig. De Corsair RMe is een Tier B+ voeding, Fractal Design Ion en Chieftec Vega M zijn beide bijvoorbeeld Tier-A.

Voor puur gaming is de 7800X3D de beste keus, voor iets meer allround gebruik is de nieuwere 9700X beter. Ryzen 9000 doet het beter in productiviteit, met name bij photoshop is het verschil aanzienlijk. Zie voor de verschillen: https://tweakers.net/pricewatch/compare/2085086;1899396/

R.I.P. Pricewatch


  • Lord Tareq
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:36
Dank voor alle feedback, dan kom ik hierop uit:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 248,80€ 248,80
1MoederbordenGigabyte B850 AORUS ELITE WIFI7€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 699,-€ 699,-
1BehuizingenThermaltake The Tower 600 Matcha Green€ 159,-€ 159,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 26,32€ 26,32
1Case fansThermaltake CT140 PC Zwart (2-Fan Pack), 140mm€ 19,95€ 19,95
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 389,90€ 389,90
1VoedingenFractal Design Ion 3 Gold 750W Zwart€ 69,-€ 69,-
1Interne ssd'sLexar NM990 2TB€ 244,90€ 244,90
Totaal€ 2.025,87
Met alles bij Azerty plus de 100€ assemblage kosten komt het uit op 2222€

Toch maar voor het betere moederbord gegaan ivm toekomstbestendigheid, en het verschil tussen de Lexar nm790 en 990 is maar 2 tientjes. Is de Hellhound nog steeds de beste koop rx9070 of is er inmiddels een betere variant op de markt?

  • Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:29
De Hellhound is een goede keus. Presteert uitstekend, het stilst, maar wordt daardoor wel iets warmer.
Dit zijn drie prima videokaarten met kleine verschillen: https://tweakers.net/pric.../2181938;2179976;2167806/

R.I.P. Pricewatch


  • Lord Tareq
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:36
Helaas lees ik net dat de hellhound problemen geeft in deze kast vanwege de verticale positie met temperaturen van 90+ zie bijv. deze tweakers review:

Dit product gekocht door de goede review van tweakers, helaas in combinatie met mijn 'TT The Tower 300' case werkt het niet.

Wanneer je de GPU-verticaal mount, zoals moet in dit geval. Gaat de hotspot temp 115+ graden met fan RPM van 3000 in games.

Koop deze kaart dus niet als je ook zo'n build wilt maken! Jammer dat powercolor dit zelf niet aangeeft”

  • Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:29
De TT 300 is een kleinere micro behuizing, daar passen geen fans aan de linker zijkant. Ik zou een Arctic setje nemen: https://tweakers.net/pric...t-5-pack-zwart-140mm.html De fans zijn koppelbaar(PST), waardoor je minder fanheaders nodig hebt.
Vanwege de lengte van de videokaart moet je de PSU cover verwijderen, dat geeft ook betere koeling.
Bijvoorbeeld: links 2x intake, onder 1x intake, rechts 2x outtake, dan moet een Hellhound ook prima kunnen.
De zero-fan positie van de voeding niet gebruiken helpt ook een beetje.
De Sapphire Pulse is heel iets lager geklokt, maar blijft duidelijk koeler. Dat is ook een alternatief.
https://www.thermaltake.c...00-mid-tower-chassis.html

R.I.P. Pricewatch


  • Lord Tareq
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:36
Ik lees toch wel veel vervelende verhalen over de 9070xt in deze kast, bijvoorbeeld:

https://www.reddit.com/r/thermaltake/comments/1k91d1u/gpu_issue_with_tower_600_upright/

https://www.reddit.com/r/thermaltake/comments/1kmg32v/the_tower_600_is_making_my_new_gpu_hotter_and/

Op zich geen groot probleem want thermaltake verkoopt een stand om de kast horizontaal te plaatsen:Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS35IP8ttSz2iK3_k9lNCGMGqOYsHp7tUJLxA&s


Alleen moeten de fans dan anders. Omdat ik toch wat kleur in de kast wil dacht ik aan het volgende:

Onder (gpu kant) 3x ARCTIC P12 SLIM BLACK als intake (Dikker kan blijkbaar niet goed ivm aansluitingen moederbord en videokaart) https://azerty.nl/product/arctic-p12-slim-pwm-pst-ventilator/4802122

18,45€

Dan links en rechts 2x 2 ARCTIC P14 PRO REVERSE BLACK als intake https://azerty.nl/product/arctic-p14-pro-reverse-black-3-pack-ventilatorhuis/9516961 +1 losse reverse met RGB https://azerty.nl/product/arctic-p14-pro-reverse-a-rgb-black-ventilatorhuis/9516594

25,94€ + 18,95€

Ten slotte boven 3x ARCTIC P14 PRO A-RGB BLACK als exhaust met verlichting https://azerty.nl/product/arctic-p14-pro-a-rgb-ventilatorhuis/9507630

34,90€

Zou dit zo een goede setup zijn? Wel een hoop geld aan ventilatoren

[ Voor 5% gewijzigd door Lord Tareq op 05-06-2026 20:04 ]


  • Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:29
Dit lijkt mij de meest relevante opmerking "Basically the heatpipes are too long and all of the fluid drains to the tips when put into a true vertical position. This means that no phase change happens and the coldplate heatsoaks."
De reddit gebruiker Senecoo heeft een Sapphire 9070XT Nitro+ OC, die maakt gebruik van een vapor chamber en heeft geen problemen.
Je weet niet hoe iedereen de fans installeert, dus het blijft lastig oordelen.

T.a.v. opstelling fans: ik zou geen fans tegen elkaar laten blazen, dus niet links en rechts beide als intake, maar altijd de luchtstroom een flow laten nemen.
Aan de gpu-kant kan zelfs een 360-radiator worden gemonteerd, dus ik zou geen dunne fans kiezen.

8 fans lijkt mij overkill. Bij de staande behuizing zou ik eerder kiezen voor 1x 14cm onderzijde(links) intake, 1x 14cm bovenzijde(links) outtake, 2x 14cm rechterzijde intake (de derde fan aan de onderzijde doet weinig, want die blaast tegen de voeding). Voor de gpu dus geen case fans (kunnen de case fans en gpu-fans elkaar ook niet tegen werken).
Zorg dat de fans van de cpu-koeler naar boven de warme lucht uitblazen.

R.I.P. Pricewatch


  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:24
Je zit dan al dik over de 200 euro voor behuizing en fans... wellicht toch niet verstandig om naar een ander behuizing te kijken, en dat extra geld ergens anders in te stoppen? Ik bedoel.. de uitvoering: Montech Air 903 Base Zwart is een kast van 55 euro en komt extreem goed uit de test van www.techpowerup.com/review/montech-air-903-base/8.html met de standaard fan configuratie van 3x 140mm fans, en is allicht beter dan die kast dus met alle toeters en bellen erbij. Je krijg er zelfs nu gratis extra fans (uitvoering: Montech RX120 PWM 3-pack Zwart, 120mm) bij bij Megekko bijvoorbeeld.

[ Voor 68% gewijzigd door Apart op 05-06-2026 21:02 ]

https://ko-fi.com/apart


  • Lord Tareq
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:36
Bedankt! Wilde net bestellen, Helaas is het geheugen en de voeding al weer uitverkocht.


Zou Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000C30 een goed alternatief zijn?

En kunnen jullie een andere voeding aanraden op azerty?

Ik twijfel eventueel nog om voor de 9800x3d processor te gaan ipv 7800x3d Enige reden om dit niet te doen behalve het 70€ prijsverschil?

  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:24
Lord Tareq schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 01:54:
Bedankt! Wilde net bestellen, Helaas is het geheugen en de voeding al weer uitverkocht.


Zou Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000C30 een goed alternatief zijn?

En kunnen jullie een andere voeding aanraden op azerty?

Ik twijfel eventueel nog om voor de 9800x3d processor te gaan ipv 7800x3d Enige reden om dit niet te doen behalve het 70€ prijsverschil?
CMK32GX5M2B6000C30 heeft enkel Intel XMP geheugen profielen. Het beste is om geheugen met een AMD EXPO profiel te nemen. uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2F6000Z36 bijvoorbeeld, maar die is wel iets duurder.

Alternatief voeding kan uitvoering: Thermaltake Toughpower GT 750W of uitvoering: Thermaltake Toughpower GT 850W voor een tientje meer.

De 9800X3D is gewoon de grotere broer. Is met alles net iets meer, maar voor op 3440x1440 weinig meerwaarde, maar heeft wel meerwaarde als je de GPU nog eens upgrade in de toekomst.

https://ko-fi.com/apart


  • Lord Tareq
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:36
Dank voor alle info! Dan zou https://azerty.nl/product/g-skill-flare-x5-f5-6000j3238f16gx2-fx5-geheugen/4975894 misschien nog een iets betere keuze zijn, want tientje goedkoper en cl32 ipv cl36 vd corsair?

  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:24
Lord Tareq schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 03:14:
Dank voor alle info! Dan zou https://azerty.nl/product/g-skill-flare-x5-f5-6000j3238f16gx2-fx5-geheugen/4975894 misschien nog een iets betere keuze zijn, want tientje goedkoper en cl32 ipv cl36 vd corsair?
Dat kan ook

https://ko-fi.com/apart


  • Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:29
Voor een Thermaltake behuizing met ARGB fans is dit ook wel een leuke voeding:
https://azerty.nl/product...-rgb-850w-voeding/9509690 Nieuwste 2026-model, ATX3.1 Gold, volledig modulair, 12cm ARGB fan, waarschijnlijk Tier-B.

R.I.P. Pricewatch


  • Lord Tareq
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:36
Klopt die zag ik ook al, maar je kan de rgb op die voeding blijkbaar alleen instellen met een fysiek knopje op de voeding ipv software matig.

Zou deze chieftec vega als A-tier nog een betere koop zijn voor een tientje meer dan die thermaltake toughpower?

https://azerty.nl/product/chieftec-voeding-850w-vega-m-series-ppg-850-c-80-gold/9295879

  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:24
De Thermaltake en Chieftec hebben beide slechts 5 jaar garantie, wat ik voor beide jammer vindt. Jammer genoeg is er bij Azerty nu geen vakantiegeld deal meer :( Die Fractal was echt heel goed voor 69 euro, want andere PSUs zijn veel duurder bij hun.

De Chieftec is actief gekoeld, de fan is altijd aan. De GT is semi-passief, de fan gaat alleen aan wanneer dat hoeft. Verder maken ze elkaar niet zoveel, behalve de meerprijs op de Chieftec.

[ Voor 48% gewijzigd door Apart op 06-06-2026 12:48 ]

https://ko-fi.com/apart


  • Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:29
Voor vrijwel alle voedingen in deze klasse wordt een minimum MTBF van 100.000uur opgegeven. Beide voedingen zullen ruimschoots voldoen. Actief of Semi-passief is voor een game PC ook nauwelijks relevant. Je overige componenten maken meer geluid. De 850W Chieftec blijft ook onhoorbaar tot zo'n 600W: https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/2943/
Ik zou denk ik de Thermaltake kiezen, marginaal goedkoper en minder merken in je build.

R.I.P. Pricewatch


  • Lord Tareq
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:36
Dank voor alle hulpvolle reacties, de pc is besteld!
Pagina: 1