[n00b] Slackware: ps/2 muis doet het niet onder X

Pagina: 1
Acties:

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Mijn ps/2 intellimuis doet het niet onder x. Ik heb met xf86config al wat verschillende combi's uitgeprobeerd, maar niets lijkt te werken. Als ik mijn muis beweeg, verspringt de pointer naar alle kanten en lijkt hij willekeurig muisknoppen in te drukken.
Komt op mij over als een verkeerde mousedriver.
In textmodus doet de muis het prima.

kan iemand een hint geven hoe ik die muis aan de praat krijg?

Localhost, sweet localhost

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Er is nogal een groot verschil tussen hoe je muis werkt in de console (wat jij textmodus noemt) en in X. Het feit dat 'ie het doet in de console zegt niets over hoe 'ie in X werkt.

Met alle respect: naar mijn mening ben je begonnen met een verkeerde distro. Natuurlijk leer je meer van Slackware, maar het is een stuk eenvoudiger om te beginnen met RedHat of SuSE, zodat je aan een aantal dingen kunt wennen. In SuSE kun je bovenstaand probleem vrij makkelijk oplossing in Sax of Sax2. (Check: www.linuxiso.org)

Omdat je eigenlijk vrij weinig over je probleem post (bv. de relevante passages uit je XF86Config weglaat) kan ik je alleen maar aanraden om de relevante HowTo's te lezen.

• kvdveer
Ik heb helaas geen keus wat betreft distro. Ik moet voor school per se Slackware nemen.
Redhad had ik al lang aan de gang... :(

Ik zal vanavond wat extra info posten...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

De muis in de console wordt geregeld door gpm. De configuratie van gpm staat in /etc/gpm.conf. Als je daar uit haalt welk protocol dat is, kun je dat protocol ook voor X gebruiken. (hint: 'type'). Merk wel op dat gpm afkortingen gebruikt voor de protocollen en X niet (gewoon overschrijven werkt dus niet).

Je kunt ook gpm als repeater laten werken. Dan regelt gpm de muis, en geeft aan X door waar de muis staat enzo. Op deze manier moet je gpm configgen om je muis goed te gebruiken (is al in orde bij jou dus) en X configgen om gpm te gebruiken.Als je dit wilt, moet je eerst voor gpm aangeven welk protocol hij tegen X moet praten, dit doe je door in /etc/gpm.conf 'repeat_type=msc' te zetten (msc = Mouse Systems protocol, en X te configgen om als device /dev/gpmdata te gebruiken en als protocol 'Mouse Systems'.

• kvdveer
ik gebruikte xf86config om het configuratiebestand te schrijven. Als ik daarmee MS intellimouse koos dan deed 'ie het niet, en PS/2 muis ook niet. Nu heb ik in /etc/X86R6/xf86config het protocol van mijn muis op "IMPS/2" gezet en hij doet het.

Op naar het volgende probleem... ;-)
ooit zal ik het kunnen