Shelly 3 PRO EM lijkt niet goed te tellen.

Pagina: 1
Acties:

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik ben in het bezit van een Shelly 3 PRO EM die ik gebruik als "slimme" meter.

Nu heb ik sinds kort een thuisaccu en deze levert dus energie terug maar slechts op 1 fase.

Het viel mij laasts op dat in de nacht zowel de afgenomen als teruggeleverde telwerken opliepen, iets wat eigenlijk niet zou moeten kunnen omdat ik de boel zo ingeregeld heb dat het vermogen niet boven de 0 Watt uitkomt.

In Home Assistant is het zelf zo dat ik nu in de nacht even veel energie opneem als teruglever. Dit is natuurlijk niet juist.

Zijn er meer mensen die zo'n meter hebben en dit ervaren?

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:22
Waar lees je dat uit?

Je hoofd meter compenseert dit verbruik normaliter.

1 kW terug leveren op fase 1, 1 kW afnemen op fase 2 geeft 0 als resultaat.

Wat doet de meting power op de shelly? Is die wel 0?

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:07
Ik denk dat er twee dingen spelen:
  • De regeling van de accu loopt altijd iets achter, dus je hebt altijd kleine beetjes die je netto afneemt of teruglevert.
  • De meter van de netbeheerder streept afname op één fase en teruglevering op een andere tegen elkaar weg (om het gedrag van een analoge meter na te bootsen), maar de Shelly doet dat waarschijnlijk niet. Die registreert afname op één fase en teruglevering op een andere fase als afzonderlijke waardes.
    Ik weet niet of je de Shelly ook kunt instellen zodat hij hetzelfde telt als de kWh-meter. Anders wellicht de ruwe data uitlezen en nabewerken.

• jbhc
  • Nu online
Mijn accusysteem is zo ingesteld dat hij permanent -35W probeert te halen. In de nacht zijn er wel piekjes maar door deze instelling komen ze zo goed als niet boven de 0 Watt uit.

De powermeter komt dan ook vrijwel niet boven de 0 watt.

Ik lees alles uit in Home Assistant.

Ik zie bijvoorbeeld in het energy paneel dat ik net zoveel opneem als teruglever.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien handig als je even wat aanvullende details geeft. In plaats van een beperkt antwoord op de suggesties en vragen die gesteld worden.

Want dat ze beiden wat meten gedurende een nacht kan, maar om hoeveel kWh hebben we het dan bijvoorbeeld? En hoe regel je naar nul op de meter? En wat voor Power meter heb je dan ter referentie en waar is die geplaatst? En heb je een P1 meter uitlezing? Want daar kun je echt van op aan. Misschien een grafiekje erbij?

Verder denk ik dat het eerder een issue is die domotica gerelateerd is dan elektronisch, dus ik verplaats je topic even naar het juiste subforum.

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06:39
Ik heb een Shelly Pro 3 EM, gekoppeld aan HA en ook een batterij.

In HA kan ik het vermogen per fase zien maar ook het totale vermogen. Het totale vermogen is de som van de vermogens per fase.

Zo te zien kijk jij naar de vermogens per fase. Als je afnemers hebt op een andere fase dan die van de batterij dan klopt het dat je zowel levert als afneemt. Ik heb dat ook. De batterij levert op fase L1 bijvoorbeeld 400W aan het net en ik trek 400W van het net op fase L2. De Shelly geeft dan als totaal vermogen 0W (-400W + 400W)

• jbhc
  • Nu online
@grimselman

Ik heb een 3 fasen aansluiting maar mijn accu zit op maar 1 fase. Ondanks dat de shelly als resultaat de hele nacht rond de 0 aangeeft loopt het "import* telwerk nog steeds op met ongeveer dezelfde hoeveelheid energie als wat mijn accu teruglevert.

Dus de meter geeft de hele nacht rond de 0W aan (dat is ook niet gek want daar regelt mijn accu op) maar als ik 's nachts rond de 3KWh teruglever om mijn energie import te compenseren dan loopt het import telwerk op met de energie die de "geïmporteerd" wordt door de 2 fases waar de accu niet op zit.

Ik zal vanavond eens wat grafiekjes uploaden

[ Voor 4% gewijzigd door jbhc op 27-07-2026 11:15 ]

• jbhc
  • Nu online
Ik heb eindelijk eens wat tijd gevonden om dit beter uit te leggen.

Ik heb het volgende voorbeeld genomen omdat het huis idle was en het energie verbuik dan behoorlijk stabiel is. Dit was afgelopen avond van 21:00 tot 22:45. Geel is het afgegeven vermogen van de accu's en blauw het vermogen gemeten door de shelly die direct achter de hoofdschakelaar meet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cs73Roj07E3gGsNPaKpJ4b6Ht_E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x8iobcQHn1mOpWf7zmTloSST.jpg?f=user_large

Het vermogen direct achter de hoofdschakelaar komt dus vrijwel niet boven de 0W uit zoals ik tracht te bereiken, so far so good.

Als ik echter de energie bemetering bekijk zie ik het volgende en het is in HA een beetje lastig zichtbaar te maken dus vergeef mij mijn knip en plakwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Za3vSODZT4tfGS9Ltljvl4K-SQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZYLdU4rFhsvr8xsZkivjokG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AmxNLDsNtnXNXZIgWDehtfM-I8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RqM6Mrv1H8m7IUu6SEHebinN.jpg?f=user_large

Daar is wat vreemds aan de hand;
EnergyEnergy returned
21:007.554,65KWh14.816,84KWh
22:307.555,11KWh14.817,36KWh
Verschil0,46KWh0,52KWh
Hier gaat het dus mis. Om een of andere manier lopen beide telwerken op terwijl er volgens de Shelly maar ook volgens mijn antieke draaischijf meter geen energie uit het net wordt gehaald.

Nu heb ik het idee dat dat veroorzaakt wordt door het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAeO1dwUYGDG81lIYqUMXhGRSUU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pg6opnYkURmNNQ3b1fowJFc2.jpg?f=user_large

Mijn accu zit namelijk op fase 3 en zoals is te zien is wordt er op 2 fasen energie "geimporteerd" en op 1 fase energie "geexporteerd" en kan ik mij voorstellen dat daardoor beide telwerken oplopen.

Ik ben dus benieuwd of ik de enige ben met dit resultaat. Met een 3 fasen aansluiting en maar op 1 fase zonnepanelen zou je namelijk hetzelfde effect moeten zien (en ik heb mijn panelen over 3 fasen verdeeld dus dit valt mij pas op sinds ik een accu heb).

Overigens ontdekte ik het door de gegevens van het energie inzicht van HA wat nu eigenlijk een heel vreemd beeld geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhJX7lwioUjdZ8Qy3HZbSQnuwag=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QxojfOKu6TUG26C8Ii62gapA.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door jbhc op 28-07-2026 02:32 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@jbhc Shelly telt inderdaad niet netto. De HomeWizard meter doet dit ook niet. Mis is een groot woord, want is namelijk meer een afspraak hoe te meten. Maar het zou fijn zijn als Shelly dit in software instelbaar zou maken.

Je zou het in HA template sensoren aan kunnen maken die elke updates alleen het netto resultaat opslaat. Maar moeten de updates frequent genoeg zijn.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Er zijn nog wat dingen waar je rekening mee moet houden.
- Je accu heeft geen ideale regeling, er zal iets verlies zijn in zijn reactiesnelheid.
- Een ferrarismeter heeft een minimale stroom nodig, zit je daar onder of is het te kort, dan loopt hij niet. De shelly overigens ook, 30 VA.
- Nauwkeurigheden, je shelly is onder 2A zo'n 5% accuraat. Dat is niet zo goed.
Voor wat ik kan zien werkt die shelly met een ADE7880 chip, die kent geen losse tellers voor in en export. Dus de Wh getallen van de shelly zullen niet helemaal overeen komen met de meter van de netbeheerder. De accumulator in de shelly telt dus op of af, als de shelly dat splitst in en en export zit daar dus nog weer een extra sample-onnauwkeurigheid bij.
Pagina: 1