WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK

Shelly 3 PRO EM lijkt niet goed te tellen.

Pagina: 1
Acties:

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik ben in het bezit van een Shelly 3 PRO EM die ik gebruik als "slimme" meter.

Nu heb ik sinds kort een thuisaccu en deze levert dus energie terug maar slechts op 1 fase.

Het viel mij laasts op dat in de nacht zowel de afgenomen als teruggeleverde telwerken opliepen, iets wat eigenlijk niet zou moeten kunnen omdat ik de boel zo ingeregeld heb dat het vermogen niet boven de 0 Watt uitkomt.

In Home Assistant is het zelf zo dat ik nu in de nacht even veel energie opneem als teruglever. Dit is natuurlijk niet juist.

Zijn er meer mensen die zo'n meter hebben en dit ervaren?

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:44
Waar lees je dat uit?

Je hoofd meter compenseert dit verbruik normaliter.

1 kW terug leveren op fase 1, 1 kW afnemen op fase 2 geeft 0 als resultaat.

Wat doet de meting power op de shelly? Is die wel 0?

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:23
Ik denk dat er twee dingen spelen:
  • De regeling van de accu loopt altijd iets achter, dus je hebt altijd kleine beetjes die je netto afneemt of teruglevert.
  • De meter van de netbeheerder streept afname op één fase en teruglevering op een andere tegen elkaar weg (om het gedrag van een analoge meter na te bootsen), maar de Shelly doet dat waarschijnlijk niet. Die registreert afname op één fase en teruglevering op een andere fase als afzonderlijke waardes.
    Ik weet niet of je de Shelly ook kunt instellen zodat hij hetzelfde telt als de kWh-meter. Anders wellicht de ruwe data uitlezen en nabewerken.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Mijn accusysteem is zo ingesteld dat hij permanent -35W probeert te halen. In de nacht zijn er wel piekjes maar door deze instelling komen ze zo goed als niet boven de 0 Watt uit.

De powermeter komt dan ook vrijwel niet boven de 0 watt.

Ik lees alles uit in Home Assistant.

Ik zie bijvoorbeeld in het energy paneel dat ik net zoveel opneem als teruglever.