WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Hoe maak ik nerven van een eiken plank donker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 22:12
Hoi,

Ik wil wat schapjes in dezelfde kleur krijgen als een eikenhouten eettafel die we hebben. Heb mooie eiken planken, dat krijg ik wel gemaakt, maar hoe krijg ik het op vergelijkbare kleur?
De tafel is blank gelakt met 2k lak, maar de nerven van het hout zijn heel duidelijk donkerder. Hoe krijg ik datzelfde effect? Is dat een kwestie van de planken borstelen en dan blank lakken? mogelijk moet ik de planken nog beitsen met een licht eiken kleur, dat ga ik proberen op een rest stuk, dat gaat wel lukken. Gaat mij puur om de nerven hoe krijg ik die zo mooi donker?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlgEIhp8iuWPwu2l1r1BQtTyges=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agMMmkhKKKVGGqbl0KekaasO.jpg?f=fotoalbum_large

in de bijlage een foto van de eettafel - het resultaat wat ik dus wil bereiken.

Alle reacties

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:43
Mogelijk werkt het om twee keer te lakken en tussendoor licht te schuren. De lak trekt bij de nerven naar binnen en door het schuren blijft de toplaag lichter. Dan moet de lak niet blanco zijn, maar iets met een kleurtje. Overigens is het bijna niet te doen om dezelfde kleur te krijgen als je ander hout en andere lak hebt. Dat moet zoveel mogelijk (of zelfs exact) hetzelfde zijn om het beste resultaat te krijgen.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:28
Vaak zijn de noesten en 'scheuren' in een eiken tafelblad opgevuld met een noestenvuller. Is dat hier niet ook het geval waardoor de noesten donker/zwart lijken?

Edit: zie nu pas dat je ook vraagt naar de nerven, excuus.

[ Voor 11% gewijzigd door IceM op 31-05-2026 20:03 ]

...

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zeker weten dat het 2c lak is? 2c olie is ook niet ongebruikelijk, en kan dat effect ook geven.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De verkleuring heeft veel weg van looizuur. Dit zit van nature in eikenhout en kan onder invloed van vocht het hout donkerbruin tot bijna zwart verkleuren. Dat effect trekt vaak dieper in op plekken waar de houtvezels zijn doorgesneden, omdat die meer vocht opnemen.

Als het hout daarna geschuurd wordt, maar niet volledig tot op het blanke hout, kan het resultaat er denk ik zo uitzien als op de foto.

Overigens kent eikenhout van nature veel kleurverschil. Hout uit dezelfde batch lijkt vaak sterk op elkaar, maar dat komt meestal doordat het uit dezelfde boom of in ieder geval uit hetzelfde bos afkomstig is en hetzelfde verwerkingsproces heeft doorlopen. Eiken uit een andere herkomst of met een andere verwerking kan er al heel anders uitzien.

Ik heb hier zelf Europees eiken uit verschillende bronnen liggen en het verschil is soms echt dag en nacht. Daarnaast combineert strak, foutvrij eikenhout naar mijn smaak vaak niet mooi met meer rustieke planken, zoals op je foto, het contrast tussen beide valt dan juist extra op. wellicht is dat deel van je probleem?

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 20:47
Maak een proefstukje behandeld met ammoniak, eikenhout wordt donkerder door ammoniak.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

• MarkSdS
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-06 20:51
Eiken heeft zo'n duidelijke nerf omdat het 'ringporig' is; elke jaarring heeft een laagje sap-transportvaten. Na droging zijn deze leeg, het worden open kanaaltjes.

Als je het hout behandelt met een kleur (bijvoorbeeld white wax) dan loopt die kleur in de vaten. Als je daarna de oppervlakte weer licht opschuurt, ga je daar door de kleurlaag heen maar blijft het in de diepere nerven liggen.

Conclusie: je moet niet white maar black waxen. Begin aan een niet-zichtkant.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:30

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Hoe open de vaten zijn, verschilt per eikensoort. Zo is Amerikaans rood eiken berucht, als je daar een vat van maakt, lekt het. De kans om het exact hetzelfde er uit te laten zien zal dus hoger zijn als je dezelfde eikensoort als die van je tafel gebruikt.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Pagina: 1