Vraag


  • pieterpiet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 09:03
Situatie: bejaarde Ouders met beperkt vermogen en 4 volwassen kinderen.

Vraag: we onderzoeken of we de erfbelasting kunnen verlagen door de volgende procedure:

1) de ouders schenken jaarlijks hun 4 kinderen geld (max 6.900 euro per kind). Dan is hun vermogen na bijvoorbeeld 3 jaar op.

2) de kinderen lenen daarna hun ouders geld zodat hun ouders wel voldoende armslag hebben voor eigen uitgaven?

3) Het idee is dan dat op het moment dat de erfenis beschikbaar komt, dat de schulden eerst betaald moeten worden, en dat dan het vermogen waarover erfbelasting moet worden betaald lager wordt. Klopt dit en welke haken en ogen zitten hieraan?

Alle reacties


  • TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hebben je ouders een inkomen om rekening af te kunnen lossen? Zo niet, dan lijkt stap 2 me een schenking en geen lening (in de ogen van de fiscus). Los van how jullie het zelf noemen.

  • Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja maar de schuld moet wel echt zijn: met schriftelijk bewijs en rente betaling enz.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.


  • chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:32
@pieterpiet

Per kind is de vrijstelling voor erfbelasting 26K dus hun vermogen moet al meer dan 100K zijn voor deze constructie. Tot +- 150K per kind betaal je 10% belasting.
Dus als het vermogen beperkt is, gok ik dat je al snel klaar bent.

Verder kan je kijken naar andere creatieve oplossingen, ze betalen bijvoorbeeld je vakantie of een andere dure uitgave (nieuw fiets)

  • psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:26
Het kan. Punt 2 dien je op te stellen middels een familie lening. Met hierbij een passende, schriftelijke overeenkomst waarin alle zaken zoals de belastingdienst deze verwacht, netjes opgenomen. Er dient marktconforme rente geheven te worden. En aan je eigen kant, vormt het uitgeleende geld onderdeel van je box 3 vermogen.

Gepaard hiermee hebben je ouders tussentijds dus wel te maken met een betaalverplichting jegens jou (en de andere kinderen waarmee ze een soortgelijke constructie aangaan).

Bij een beperkt vermogen, is het dan dus ook een beetje de vraag hoe interessant dit nu echt is. Je stelt bij 1 tenslotte 4 kinderen, max 6900 per kind. Vermogen na 3 jaar op. Je suggereert hiermee een beperkt vermogen van circa 4 x 6900 x 3 = 82.800 EUR.

Nog even los van verdere consumptie komende jaren. Stel beide ouders zouden morgen komen te overlijden. Het erfdeel per kind zou dan uitkomen op 82.800 EUR / 4 = 20.700 EUR.

Dit valt dan beneden je vrijstelling:
https://www.belastingdien...vrijstelling-erfbelasting

Is het vermogen wel hoger dan de vrijstelling, gerekend over de 4 kinderen. Vergeet dan eventuele erving door bijvoorbeeld kleinkinderen niet. Zonder verdere details, lijkt er dus ver gezocht te worden naar constructies welk niet nodig zijn.

  • bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TheZeroorez schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:26:
Hebben je ouders een inkomen om rekening af te kunnen lossen? Zo niet, dan lijkt stap 2 me een schenking en geen lening (in de ogen van de fiscus).
Dat ze het niet af kunnen lossen maakt het nog geen schenking, praktisch geen enkele lening is door de lener af te lossen. Als je bij voorbaat een lening kan aflossen is er weinig reden om die lening aan te gaan. ;)

Wat typisch wel moet, om het geen verkapte schenking te laten zijn, is een marktconforme rente heffen. En voor de duidelijkheid is het ook wel verstandig om de afspraken zwart op wit vast te leggen. Die rente zou je trouwens achteraf weer terug kunnen schenken, dat kan tot €2769 belastingvrij dus met 7% rente per jaar kan dat tot een totale lening van ~€40000.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.


  • Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Honesty

kattenneus!

pieterpiet schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:22:
Situatie: bejaarde Ouders met beperkt vermogen en 4 volwassen kinderen.

Vraag: we onderzoeken of we de erfbelasting kunnen verlagen door de volgende procedure:

1) de ouders schenken jaarlijks hun 4 kinderen geld (max 6.900 euro per kind). Dan is hun vermogen na bijvoorbeeld 3 jaar op.

2) de kinderen lenen daarna hun ouders geld zodat hun ouders wel voldoende armslag hebben voor eigen uitgaven?

3) Het idee is dan dat op het moment dat de erfenis beschikbaar komt, dat de schulden eerst betaald moeten worden, en dat dan het vermogen waarover erfbelasting moet worden betaald lager wordt. Klopt dit en welke haken en ogen zitten hieraan?
Ga ervan uit dat de ouders een eigen huis met overwaarde hebben? Want waarom zou je anders de erfbelasting willen omzeilen? Er is nu al te weinig erfenis om erfbelasting te betalen.


En stel 1 van de 4 komt in zwaar weer en kan niet meer de schenking terug lenen aan je ouders? Ik voorzie dan nog grotere problemen dan een klein beetje erfbelasting.

[ Voor 8% gewijzigd door Honesty op 31-05-2026 14:19 ]

Festina lente


  • Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat je vaak ziet op papier is de omgekeerde constructie; geld lenen van ouders (bijvoorbeeld €27.600), en jaarlijks wordt als gift een deel daarvan kwijtgescholden.
Ik weet niet wat je ouders evt. nog nodig hebben aan besteedbaar inkomen, maar je zou toch net zo goed 2/3e van het geld met zo'n constructie kunnen doen en dan 1/3e als gewone erfenis als het zo ver is?
Let alleen wel op evt. waarde van een huis en dergelijke, die zou je hierin ook al mee moeten nemen.

  • 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:41
bwerg schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Dat ze het niet af kunnen lossen maakt het nog geen schenking, praktisch geen enkele lening is door de lener af te lossen. Als je bij voorbaat een lening kan aflossen is er weinig reden om die lening aan te gaan. ;)
De vraag is of iemand zonder (potentieel) verdiencapaciteit de lening ooit kan terugbetalen. De intentie tot terugbetaling is dus weldegelijk van belang, een bank leent immers ook geen geld uit aan iemand zonder werk en/of onderpand te verkrijgen

[ Voor 6% gewijzigd door 49euro op 31-05-2026 14:42 ]


  • fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

49euro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:40:
[...]

De vraag is of iemand zonder (potentieel) verdiencapaciteit de lening ooit kan terugbetalen. De intentie tot terugbetaling is dus weldegelijk van belang, een bank leent immers ook geen geld uit aan iemand zonder werk en/of onderpand te verkrijgen
Bejaarde ouders zouden normaliter iig recht op AOW moeten hebben.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:36
Kort door de bocht: je verlaagt je erfbelasting, maar je verhoogt je vermogensbelasting.

Over uitgeleend geld moet je een marktconforme rente rekenen (6%) en over dit reeële rendement betaal je elk jaar 36% (huidige percentage) belasting, tenzij je onder het vrijgestelde bedrag blijft. Dus je betaalt jaarlijks 2,16% belasting. Doe dat 5 jaar en 10% erfbelasting betalen is al goedkoper.

  • 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:41
fsfikke schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:52:
[...]

Bejaarde ouders zouden normaliter iig recht op AOW moeten hebben.
Dat klopt, ik weet niet of je al eens bekeken hebt hoeveel dat is, doorgaans niet genoeg om van te leven

  • fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

49euro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:58:
[...]

Dat klopt, ik weet niet of je al eens bekeken hebt hoeveel dat is, doorgaans niet genoeg om van te leven
Je hebt door dat de ouders een zak geleend geld krijgen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl


  • Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02
In het verhaal ontbreken nogal wat essentiele details: een beperkte vermogen dat hier al berekend wordt op max minder dan 1 ton is niet iets waarvoor je hoeft of kunt optimaliseren. Bovendien impliceert dat het vermogen enkel uit liquide middelen bestaat (geen huis oid).

@D-e-n Op zich mee eens, ware het niet dat het juist topvermogens zijn die hierop succesvol belasting ontduiken en kleine luiden maar het volle pond blijven betalen. Juist wanneer het loont moet je het niet willen vanuit publiek oogpunt, wat impliceert dat je het prima kunt wanneer het nauwelijks loont (zoals dit geval de indruk wekt ;)).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos


  • 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:41
fsfikke schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:06:
[...]

Je hebt door dat de ouders een zak geleend geld krijgen?
Ja dus? Het is toch niet aannemelijk dat je geld leent om met dat geld de schuld af te lossen? Dat bedrag dat je leent mag je natuurlijk nooit als inkomen meerekenen. Dat geld is duidelijk ergens anders voor bestemd. Waarvoor dient de lening anders dan?

[ Voor 6% gewijzigd door 49euro op 31-05-2026 16:30 ]


  • fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

49euro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:29:
[...]

Ja dus? Het is toch niet aannemelijk dat je geld leent om met dat geld de schuld af te lossen? Dat bedrag dat je leent mag je natuurlijk nooit als inkomen meerekenen. Dat geld is duidelijk ergens anders voor bestemd. Waarvoor dient de lening anders dan?
Je lijkt nog steeds de overtuiging te hebben dat iemand die geen inkomen heeft geen geld kan/mag lenen. Een bank stelt natuurlijk eisen aan de kredietwaardigheid, maar jij mag met je eigen geld zelf bepalen aan wie jij dat uitleent. En zolang je een marktconforme rente rekent ziet de belastingdienst het niet als schenking. Het is ook gewoon toegestaan om iemand een aflossingsvrije lening te verstrekken.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 31-05-2026 16:41 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl


  • pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 00:45
Wij hadden de situatie dat een familielid op korte termijn zou sterven. Ze wilde een nichtje een jubelton schenken, maar had dat geld zo niet liggen voor haar dood. We hebben haar een lening van een ton verstrekt, met gewoon een a4 tje als leenovereenkomst met reele rente. Zo kon de jubelton voor haar dood worden weggegeven, en na haar door kregen wij de ton terug + rente uit de verkoop van haar huis.

Ik heb vooraf de belastingdienst gebeld of dat zo kon, en die hadden geen probleem ermee.

  • 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:41
fsfikke schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:39:
[...]

Je lijkt nog steeds de overtuiging te hebben dat iemand die geen inkomen heeft geen geld kan/mag lenen. Een bank stelt natuurlijk eisen aan de kredietwaardigheid, maar jij mag met je eigen geld zelf bepalen aan wie jij dat uitleent. En zolang je een marktconforme rente rekent ziet de belastingdienst het niet als schenking. Het is ook gewoon toegestaan om iemand een aflossingsvrije lening te verstrekken.
Dat is niet waar. Wanneer je een lening verstrekt aan een familielid zonder hypothecaire zekerheid kijkt de Belastingdienst naar het volgende :

De Belastingdienst vergelijkt de rente van deze lening met het rentepercentage voor een persoonlijke lening en kijkt daarbij hoeveel zekerheid is gesteld door de schuldenaar. De hoogte van de rente hangt daarnaast ook af van de looptijd en hoe groot de kans is dat de lening wordt terugbetaald. Bij een hypotheek is de rente vaak iets lager, omdat je via het onderpand zekerheid geeft dat je de lening terugbetaalt. Die zekerheid kan een schuldenaar ook geven als hij veel geld op de bank heeft of een goed inkomen, zodat de schuldeiser weet dat de lening altijd kan worden terugbetaald.

Oftewel zonder onderpand of inkomen ben je gebonden aan hogere rentepercentages en dient er een reële aflossingsschema of afspraak te zijn gemaakt, anders wordt de constructie als kunstmatig beschouwd om erfbelasting te ontlopen en loop je het risico later alsnog te moeten aftikken

  • fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

49euro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:55:
[...]
Oftewel zonder onderpand of inkomen ben je gebonden aan hogere rentepercentages
Dat klopt.
en dient er een reële aflossingsschema of afspraak te zijn gemaakt,
Dat klopt niet en staat ook nergens op de site van de belastingdienst. Je mag bij afsluiten van de lening niet vastleggen dat hij niet terug betaald hoeft te worden. Maar je hoeft geen financieel plan te overleggen over hoe elke euro exact terugbetaalt zal worden. Zoals al eerder genoemd, mag een aflossingsvrije lening ook.

Jij gaat er steeds vanuit dat de ouders van de TS geen cent meer te makken hebben omdat ze alles schenken, maar dat weten we nog helemaal niet.
quote: TS
Het idee is dan dat [..] het vermogen waarover erfbelasting moet worden betaald lager wordt.
Dus er blijft nog steeds een bedrag boven de vrijstelling over.

[ Voor 46% gewijzigd door fsfikke op 31-05-2026 18:37 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl


  • Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:59
pieterpiet schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:22:
Situatie: bejaarde Ouders met beperkt vermogen en 4 volwassen kinderen.

Vraag: we onderzoeken of we de erfbelasting kunnen verlagen door de volgende procedure:

1) de ouders schenken jaarlijks hun 4 kinderen geld (max 6.900 euro per kind). Dan is hun vermogen na bijvoorbeeld 3 jaar op.

2) de kinderen lenen daarna hun ouders geld zodat hun ouders wel voldoende armslag hebben voor eigen uitgaven?

3) Het idee is dan dat op het moment dat de erfenis beschikbaar komt, dat de schulden eerst betaald moeten worden, en dat dan het vermogen waarover erfbelasting moet worden betaald lager wordt. Klopt dit en welke haken en ogen zitten hieraan?
Zoek even op ‘schenken op papier’ dan vind je al behoorlijk wat informatie wat mogelijk past. We hebben dit in het verleden toegepast.

  • Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:10
Volgens mij is een lening veel te complex voor een vermogen dat als ik zo reken om en nabij de beschikbare vrijstelling voor erfbelasting zit.

Ik zou het op dit moment bij 1 maximale schenking houden, dan zit je weer ruim onder de grens. Eventueel kan je dit over een paar jaar herhalen als de grens weer in zicht komt.

Uiteindelijk bereik je hetzelfde, geen erfbelasting bij overlijden. Maar je hoeft geen lening met familie aan te gaan. Dan kan dat ook geen onenigheid geven als dingen onverhoopt anders lopen dan verwacht.

  • pieterpiet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 09:03
Heel veel dank voor julie vele reacties. Dat had ik niet verwacht. Ik moet even tijd vinden om het allemaal te lezen en goed te begrijpen.

  • Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:42

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb even een zwik offtopic berichten richting TrashCan verplaatst.

Wauw, een sig!

Pagina: 1