Vraag

• pieterpiet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
Situatie: bejaarde Ouders met beperkt vermogen en 4 volwassen kinderen.

Vraag: we onderzoeken of we de erfbelasting kunnen verlagen door de volgende procedure:

1) de ouders schenken jaarlijks hun 4 kinderen geld (max 6.900 euro per kind). Dan is hun vermogen na bijvoorbeeld 3 jaar op.

2) de kinderen lenen daarna hun ouders geld zodat hun ouders wel voldoende armslag hebben voor eigen uitgaven?

3) Het idee is dan dat op het moment dat de erfenis beschikbaar komt, dat de schulden eerst betaald moeten worden, en dat dan het vermogen waarover erfbelasting moet worden betaald lager wordt. Klopt dit en welke haken en ogen zitten hieraan?

Alle reacties

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hebben je ouders een inkomen om rekening af te kunnen lossen? Zo niet, dan lijkt stap 2 me een schenking en geen lening (in de ogen van de fiscus). Los van how jullie het zelf noemen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja maar de schuld moet wel echt zijn: met schriftelijk bewijs en rente betaling enz.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:21
@pieterpiet

Per kind is de vrijstelling voor erfbelasting 26K dus hun vermogen moet al meer dan 100K zijn voor deze constructie. Tot +- 150K per kind betaal je 10% belasting.
Dus als het vermogen beperkt is, gok ik dat je al snel klaar bent.

Verder kan je kijken naar andere creatieve oplossingen, ze betalen bijvoorbeeld je vakantie of een andere dure uitgave (nieuw fiets)

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Het kan. Punt 2 dien je op te stellen middels een familie lening. Met hierbij een passende, schriftelijke overeenkomst waarin alle zaken zoals de belastingdienst deze verwacht, netjes opgenomen. Er dient marktconforme rente geheven te worden. En aan je eigen kant, vormt het uitgeleende geld onderdeel van je box 3 vermogen.

Gepaard hiermee hebben je ouders tussentijds dus wel te maken met een betaalverplichting jegens jou (en de andere kinderen waarmee ze een soortgelijke constructie aangaan).

Bij een beperkt vermogen, is het dan dus ook een beetje de vraag hoe interessant dit nu echt is. Je stelt bij 1 tenslotte 4 kinderen, max 6900 per kind. Vermogen na 3 jaar op. Je suggereert hiermee een beperkt vermogen van circa 4 x 6900 x 3 = 82.800 EUR.

Nog even los van verdere consumptie komende jaren. Stel beide ouders zouden morgen komen te overlijden. Het erfdeel per kind zou dan uitkomen op 82.800 EUR / 4 = 20.700 EUR.

Dit valt dan beneden je vrijstelling:
https://www.belastingdien...vrijstelling-erfbelasting

Is het vermogen wel hoger dan de vrijstelling, gerekend over de 4 kinderen. Vergeet dan eventuele erving door bijvoorbeeld kleinkinderen niet. Zonder verdere details, lijkt er dus ver gezocht te worden naar constructies welk niet nodig zijn.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TheZeroorez schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:26:
Hebben je ouders een inkomen om rekening af te kunnen lossen? Zo niet, dan lijkt stap 2 me een schenking en geen lening (in de ogen van de fiscus).
Dat ze het niet af kunnen lossen maakt het nog geen schenking, praktisch geen enkele lening is door de lener af te lossen. Als je bij voorbaat een lening kan aflossen is er weinig reden om die lening aan te gaan. ;)

Wat typisch wel moet, om het geen verkapte schenking te laten zijn, is een marktconforme rente heffen. En voor de duidelijkheid is het ook wel verstandig om de afspraken zwart op wit vast te leggen. Die rente zou je trouwens achteraf weer terug kunnen schenken, dat kan tot €2769 belastingvrij dus met 7% rente per jaar kan dat tot een totale lening van ~€40000.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

pieterpiet schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:22:
Situatie: bejaarde Ouders met beperkt vermogen en 4 volwassen kinderen.

Vraag: we onderzoeken of we de erfbelasting kunnen verlagen door de volgende procedure:

1) de ouders schenken jaarlijks hun 4 kinderen geld (max 6.900 euro per kind). Dan is hun vermogen na bijvoorbeeld 3 jaar op.

2) de kinderen lenen daarna hun ouders geld zodat hun ouders wel voldoende armslag hebben voor eigen uitgaven?

3) Het idee is dan dat op het moment dat de erfenis beschikbaar komt, dat de schulden eerst betaald moeten worden, en dat dan het vermogen waarover erfbelasting moet worden betaald lager wordt. Klopt dit en welke haken en ogen zitten hieraan?
Ga ervan uit dat de ouders een eigen huis met overwaarde hebben? Want waarom zou je anders de erfbelasting willen omzeilen? Er is nu al te weinig erfenis om erfbelasting te betalen.

En stel 1 van de 4 komt in zwaar weer en kan niet meer de schenking terug lenen aan je ouders? Ik voorzie dan nog grotere problemen dan een klein beetje erfbelasting.

[ Voor 8% gewijzigd door Honesty op 31-05-2026 14:19 ]

Festina lente

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat je vaak ziet op papier is de omgekeerde constructie; geld lenen van ouders (bijvoorbeeld €27.600), en jaarlijks wordt als gift een deel daarvan kwijtgescholden.
Ik weet niet wat je ouders evt. nog nodig hebben aan besteedbaar inkomen, maar je zou toch net zo goed 2/3e van het geld met zo'n constructie kunnen doen en dan 1/3e als gewone erfenis als het zo ver is?
Let alleen wel op evt. waarde van een huis en dergelijke, die zou je hierin ook al mee moeten nemen.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:59
bwerg schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Dat ze het niet af kunnen lossen maakt het nog geen schenking, praktisch geen enkele lening is door de lener af te lossen. Als je bij voorbaat een lening kan aflossen is er weinig reden om die lening aan te gaan. ;)
De vraag is of iemand zonder (potentieel) verdiencapaciteit de lening ooit kan terugbetalen. De intentie tot terugbetaling is dus weldegelijk van belang, een bank leent immers ook geen geld uit aan iemand zonder werk en/of onderpand te verkrijgen

[ Voor 6% gewijzigd door 49euro op 31-05-2026 14:42 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

49euro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:40:
[...]

De vraag is of iemand zonder (potentieel) verdiencapaciteit de lening ooit kan terugbetalen. De intentie tot terugbetaling is dus weldegelijk van belang, een bank leent immers ook geen geld uit aan iemand zonder werk en/of onderpand te verkrijgen
Bejaarde ouders zouden normaliter iig recht op AOW moeten hebben.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:47
Ik zou willen antwoorden: niet zeiken en gewoon betalen. De vrijstelling per ontvanger is behoorlijk hoog dus zo laag zal die erfenis niet zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door D-e-n op 31-05-2026 15:04 ]

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:20
Kort door de bocht: je verlaagt je erfbelasting, maar je verhoogt je vermogensbelasting.

Over uitgeleend geld moet je een marktconforme rente rekenen (6%) en over dit reeële rendement betaal je elk jaar 36% (huidige percentage) belasting, tenzij je onder het vrijgestelde bedrag blijft. Dus je betaalt jaarlijks 2,16% belasting. Doe dat 5 jaar en 10% erfbelasting betalen is al goedkoper.

• PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
D-e-n schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:03:
Ik zou willen antwoorden: niet zeiken en gewoon betalen. De vrijstelling per ontvanger is behoorlijk hoog dus zo laag zal die erfenis niet zijn.
Helemaal mee eens. Snap de ophef en moeite voor dat lage beetje belasting ook nooit. Het is niet door jezelf verdiend. Het is gewoon een geluk als je ouders je dat kunnen nalaten en daar hoef je dan ook nog eens minimaal belasting over te betalen. Al die moeilijke constructies omdat je anders tekortkomt? Belasting ontwijking mag natuurlijk gewoon en is je goed recht maar om hoeveel euro gaat het nou?

Ik zou er natuurlijk wel voor zorgen dat je ouders via de jaarlijkse gift alvast begint met het afbouwen van 'overtollig' vermogen, dit doen mijn ouders ook richting de kinderen en kleinkinderen.
offtopic:
Voordat er meteen zeikstralen komen, ik ben keihard voor minimaal 50 procent erfbelasting boven de bijvoorbeeld 100.000 euro. En ik zit in een situatie waarbij de erfenis per kind aanzienlijk hoger is.

• 49euro
fsfikke schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:52:
[...]

Bejaarde ouders zouden normaliter iig recht op AOW moeten hebben.
Dat klopt, ik weet niet of je al eens bekeken hebt hoeveel dat is, doorgaans niet genoeg om van te leven

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

49euro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:58:
[...]

Dat klopt, ik weet niet of je al eens bekeken hebt hoeveel dat is, doorgaans niet genoeg om van te leven
Je hebt door dat de ouders een zak geleend geld krijgen?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:15
In het verhaal ontbreken nogal wat essentiele details: een beperkte vermogen dat hier al berekend wordt op max minder dan 1 ton is niet iets waarvoor je hoeft of kunt optimaliseren. Bovendien impliceert dat het vermogen enkel uit liquide middelen bestaat (geen huis oid).

@D-e-n Op zich mee eens, ware het niet dat het juist topvermogens zijn die hierop succesvol belasting ontduiken en kleine luiden maar het volle pond blijven betalen. Juist wanneer het loont moet je het niet willen vanuit publiek oogpunt, wat impliceert dat je het prima kunt wanneer het nauwelijks loont (zoals dit geval de indruk wekt ;)).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• 49euro
fsfikke schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:06:
[...]

Je hebt door dat de ouders een zak geleend geld krijgen?
Ja dus? Het is toch niet aannemelijk dat je geld leent om met dat geld de schuld af te lossen? Dat bedrag dat je leent mag je natuurlijk nooit als inkomen meerekenen. Dat geld is duidelijk ergens anders voor bestemd. Waarvoor dient de lening anders dan?

[ Voor 6% gewijzigd door 49euro op 31-05-2026 16:30 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

49euro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:29:
[...]

Ja dus? Het is toch niet aannemelijk dat je geld leent om met dat geld de schuld af te lossen? Dat bedrag dat je leent mag je natuurlijk nooit als inkomen meerekenen. Dat geld is duidelijk ergens anders voor bestemd. Waarvoor dient de lening anders dan?
Je lijkt nog steeds de overtuiging te hebben dat iemand die geen inkomen heeft geen geld kan/mag lenen. Een bank stelt natuurlijk eisen aan de kredietwaardigheid, maar jij mag met je eigen geld zelf bepalen aan wie jij dat uitleent. En zolang je een marktconforme rente rekent ziet de belastingdienst het niet als schenking. Het is ook gewoon toegestaan om iemand een aflossingsvrije lening te verstrekken.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 31-05-2026 16:41 ]

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:24
Wij hadden de situatie dat een familielid op korte termijn zou sterven. Ze wilde een nichtje een jubelton schenken, maar had dat geld zo niet liggen voor haar dood. We hebben haar een lening van een ton verstrekt, met gewoon een a4 tje als leenovereenkomst met reele rente. Zo kon de jubelton voor haar dood worden weggegeven, en na haar door kregen wij de ton terug + rente uit de verkoop van haar huis.

Ik heb vooraf de belastingdienst gebeld of dat zo kon, en die hadden geen probleem ermee.

• President
  • Registratie: Februari 2015
PrimaPlan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:38:
[...]

Helemaal mee eens. Snap de ophef en moeite voor dat lage beetje belasting ook nooit. Het is niet door jezelf verdiend. Het is gewoon een geluk als je ouders je dat kunnen nalaten en daar hoef je dan ook nog eens minimaal belasting over te betalen. Al die moeilijke constructies omdat je anders tekortkomt? Belasting ontwijking mag natuurlijk gewoon en is je goed recht maar om hoeveel euro gaat het nou?

Ik zou er natuurlijk wel voor zorgen dat je ouders via de jaarlijkse gift alvast begint met het afbouwen van 'overtollig' vermogen, dit doen mijn ouders ook richting de kinderen en kleinkinderen.
offtopic:
Voordat er meteen zeikstralen komen, ik ben keihard voor minimaal 50 procent erfbelasting boven de bijvoorbeeld 100.000 euro. En ik zit in een situatie waarbij de erfenis per kind aanzienlijk hoger is.
Mja, mijn ouders vinden het dan weer juist zonde als er erfbelasting moet worden afgetikt. Ze hebben zelf hard voor het geld gewerkt en gespaard (en dus ook geen wereldreis of iets dergelijks gemaakt, letten ondanks hun vermogen nog steeds op de acties) en vinden de erfbelasting dan ook een oneerlijk iets...

Nu snap ik het maandelijks/jaarlijks afbouwen van je ouders wel, zelf zijn die op die manier ook erfbelasting aan het voorkomen. Beetje gek dat je dan toch wel 50% boven de 100k voorstelt :-P

• PrimaPlan
  • Nu online
President schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:27:
[...]

Mja, mijn ouders vinden het dan weer juist zonde als er erfbelasting moet worden afgetikt. Ze hebben zelf hard voor het geld gewerkt en gespaard (en dus ook geen wereldreis of iets dergelijks gemaakt, letten ondanks hun vermogen nog steeds op de acties) en vinden de erfbelasting dan ook een oneerlijk iets...

Nu snap ik het maandelijks/jaarlijks afbouwen van je ouders wel, zelf zijn die op die manier ook erfbelasting aan het voorkomen. Beetje gek dat je dan toch wel 50% boven de 100k voorstelt :-P
Oke, maar waarom hebben je ouders dan geen wereldreis gemaakt? Om de kinderen meer achter te laten? Nobel maar waarom mag er niet wat belasting vanaf gaan om de maatschappij enigszins te nivelleren? Erfbelasting is extreem laag en toch doen Nederlanders er zo moeilijk over alsof er iets van je afgepakt wordt.

Ik zeg ook niet dat mijn situatie heilig is en ergens is het ook krom dat ik een paar jaar lang vijfhonderd euro netto in de maand kan ontvangen zonder er een drol voor te hoeven doen en het alleen maar krijg omdat mijn ouders het goed voor elkaar hebben.

Er moet gewoon ergens een lijn worden getrokken en van mij persoonlijk mag die lijn ergens rond de ton wel worden getrokken. Alles tot een ton is prachtig maar over het algemeen niet dermate life-changing dat je kan rentenieren voor de rest van je leven en een luie lapzwans wordt.

Maar dat is misschien weer een discussie voor een apart topic.

• President
  • Registratie: Februari 2015
PrimaPlan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:39:
[...]

Oke, maar waarom hebben je ouders dan geen wereldreis gemaakt? Om de kinderen meer achter te laten? Nobel maar waarom mag er niet wat belasting vanaf gaan om de maatschappij enigszins te nivelleren? Erfbelasting is extreem laag en toch doen Nederlanders er zo moeilijk over alsof er iets van je afgepakt wordt.

Ik zeg ook niet dat mijn situatie heilig is en ergens is het ook krom dat ik een paar jaar lang vijfhonderd euro netto in de maand kan ontvangen zonder er een drol voor te hoeven doen en het alleen maar krijg omdat mijn ouders het goed voor elkaar hebben.

Er moet gewoon ergens een lijn worden getrokken en van mij persoonlijk mag die lijn ergens rond de ton wel worden getrokken. Alles tot een ton is prachtig maar over het algemeen niet dermate life-changing dat je kan rentenieren voor de rest van je leven en een luie lapzwans wordt.

Maar dat is misschien weer een discussie voor een apart topic.
Nou, dat nivelleren van je is er toch al geweest? Deze tweaker heeft niet in zijn jeugd jaarlijks met een vliegtuig naar een zonnige vakantiebestemming geweest. Deze Tweaker kon geen South Park kijken omdat zijn ouders geen kabel tv hadden... Deze Tweaker droeg regelmatig kleding van een oudere neef.

Dat zijn prima keuzes geweest hoor, in plaats van 100k aan mij extra uit te geven in mijn onvolwassen bestaan komt het bedrag er straks als erfenis bij... En in plaats van dat mijn ouders die belasting bij het betalen van een vliegreis afdragen, doe ik het op het moment dat ik met de erfenis een reis boek...

• 49euro
fsfikke schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:39:
[...]

Je lijkt nog steeds de overtuiging te hebben dat iemand die geen inkomen heeft geen geld kan/mag lenen. Een bank stelt natuurlijk eisen aan de kredietwaardigheid, maar jij mag met je eigen geld zelf bepalen aan wie jij dat uitleent. En zolang je een marktconforme rente rekent ziet de belastingdienst het niet als schenking. Het is ook gewoon toegestaan om iemand een aflossingsvrije lening te verstrekken.
Dat is niet waar. Wanneer je een lening verstrekt aan een familielid zonder hypothecaire zekerheid kijkt de Belastingdienst naar het volgende :

De Belastingdienst vergelijkt de rente van deze lening met het rentepercentage voor een persoonlijke lening en kijkt daarbij hoeveel zekerheid is gesteld door de schuldenaar. De hoogte van de rente hangt daarnaast ook af van de looptijd en hoe groot de kans is dat de lening wordt terugbetaald. Bij een hypotheek is de rente vaak iets lager, omdat je via het onderpand zekerheid geeft dat je de lening terugbetaalt. Die zekerheid kan een schuldenaar ook geven als hij veel geld op de bank heeft of een goed inkomen, zodat de schuldeiser weet dat de lening altijd kan worden terugbetaald.

Oftewel zonder onderpand of inkomen ben je gebonden aan hogere rentepercentages en dient er een reële aflossingsschema of afspraak te zijn gemaakt, anders wordt de constructie als kunstmatig beschouwd om erfbelasting te ontlopen en loop je het risico later alsnog te moeten aftikken

• PrimaPlan
  • Nu online
President schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:53:
[...]

Nou, dat nivelleren van je is er toch al geweest? Deze tweaker heeft niet in zijn jeugd jaarlijks met een vliegtuig naar een zonnige vakantiebestemming geweest. Deze Tweaker kon geen South Park kijken omdat zijn ouders geen kabel tv hadden... Deze Tweaker droeg regelmatig kleding van een oudere neef.

Dat zijn prima keuzes geweest hoor, in plaats van 100k aan mij extra uit te geven in mijn onvolwassen bestaan komt het bedrag er straks als erfenis bij... En in plaats van dat mijn ouders die belasting bij het betalen van een vliegreis afdragen, doe ik het op het moment dat ik met de erfenis een reis boek...
Ga maar meteen met de deur in huis vallen. Deze discussie heeft met jou totaal geen zin. Je betrekt de algehele maatschappelijke situatie op jezelf en kan het grotere geheel dus totaal niet zien.

Het zijn de mensen zoals jij die het hardst roeptoeteren en alles op zichzelf betrekken maar nooit de ballen hebben wat in te leveren voor het maatschappelijk goed.

Dat is meteen het gezwel wat de maatschappij kapotmaakt

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PrimaPlan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:11:
[...]

Ga maar meteen met de deur in huis vallen. Deze discussie heeft met jou totaal geen zin. Je betrekt de algehele maatschappelijke situatie op jezelf en kan het grotere geheel dus totaal niet zien.

Het zijn de mensen zoals jij die het hardst roeptoeteren en alles op zichzelf betrekken maar nooit de ballen hebben wat in te leveren voor het maatschappelijk goed.

Dat is meteen het gezwel wat de maatschappij kapotmaakt
Ga je hier nu serieus gemeend zeggen dat mensen welke altijd 'genoeg' hebben én hadden door gewoon zuinig te leven (en feitelijk dus altijd al vérder keken dan alléén naar de dag van morgen voor zichzelf) een gezwel voor de maatschappij zijn?

De wereld op z'n kop zou ik dat eerder willen noemen :'(

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

49euro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:55:
[...]
Oftewel zonder onderpand of inkomen ben je gebonden aan hogere rentepercentages
Dat klopt.
en dient er een reële aflossingsschema of afspraak te zijn gemaakt,
Dat klopt niet en staat ook nergens op de site van de belastingdienst. Je mag bij afsluiten van de lening niet vastleggen dat hij niet terug betaald hoeft te worden. Maar je hoeft geen financieel plan te overleggen over hoe elke euro exact terugbetaalt zal worden.

[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 31-05-2026 18:34 ]

Pagina: 1