mantelbuis door de (onbereikbare) kruipkelder krijgen. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:02
Mijn doel is een mantelbuis (met daarin later een stroomleiding tbv opladen electrische auto in de achtertuin) te leggen vanaf de meterkast naar de achtertuin. Het eerste stuk in de kruipkelder onder/door de fundering is het grootste punt. Het gaat om 63mm mantelbuis.

Gisteren in de kruipkelder gekeken en die is toch wel erg smal, door overstekende/hangende buizen praktisch niet te bereiken, althans niet voor mij helaas.

Uitdaging: hoe krijg ik de mantelbuis vanaf de meterkast naar de fundering in de achtertuin?

Mijn idee was om vanaf de meterkast een gat te boren. De mantelbuis te voorzien van een trekveer (hoe vast te maken?). En dan vanaf de meterkast de trekveer te schieten/pompen met een trekveerpomp (maar hoe deze goede kant op te sturen?). Dan maar goed genoeg schieten/hopen dat de mantelbuis een keer de goede kant op geraakt (sluif onder de fundering maken in de achtertuin).

Maar of dit in de praktijk gaat werken???

Zijn er andere werkwijzes/tips/betere aanpakken/ ervaringen?

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:05

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Schets?
Ik heb afstanden ca 10m overbrugd met standaard Ø16mm grijs installatiebuis, die kun je goed koppelen, zijn nog goed te buigen, wel goed op de verrbindingen tapen/lijmen. Daar de trekveer doorvoeren, en dan de Ø63mm terughalen?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375 | MT VenusE 3.0

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een kind vragen?

Een slanke puber van een jaar of 14. Geef je die 20 euro voor een half uurtje werk.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
graven? meer ruimte creëren
ik ben ooit van buiten een garage onder de fundering door getunneld door gebrek aan luik.
Ja kost een dag. en is smerig werk. maar zeker haalbaar.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:15

Onbekend

...

Is de kruipruimte droog en vlak?
Gebruik hulpmiddelen zoals een op afstand bestuurbare auto.

En trek eerst een draad/touw met ongeveer 3x de lengte van de totale lengte wat je moet overbruggen. Knoop de uiteinden van het touwtje goed vast. En als je het touwtje eenmaal hebt liggen, kan je daar halverwege eenvoudig dingen aan vastknopen en onder de kruipruimte door trekken. En dat touwtje kan je gewoon laten zitten om het over x aantal jaar opnieuw te gebruiken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor 15 euro heb je een oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://survivalwinkel.nl/media/catalog/product/cache/026e7d0396d17a5ccbed4bd81b5f7966/s/c/schep_groen.jpg

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die buis krijg je er makkeijk in zoals je hierboven kan lezen, maar je wil de mantel denk ik ook vast zetten of begraven anders wordt het lastiger om hem als mantel te gebruiken (kabels doorheen trekken) kleiner iemand die het werk kan doen, buitenom graven, grondrakket, doorgang groter maken etc.. zijn de oplossingen waar ik aan zou denken.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:22
heb je een kat ? zag laatst filmpje waarbij ze een touw aan de staart knoopten en zo kwam die kat aan de andere kant er weer uit met touw.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:01
Investeren in een overall en een duikbril en lekker tijgeren. Of dat laten doen door iemand die kleiner is ;)

• pastafan
Foto's genomen vanuit de kruipkelder opening. De grote uitdaging is dat er een flinke pvc in de weg hangt, en de boven en onderkant slechts zo'n 25 cm ruimte zijn. Te smal voor mij en ook voor menig kind (vind maar eens een kind die de kruipkelder in gaat ???)

Er ligt al een mantelbuis (10 cm doorsnee vermoed ik). Deze is van de wp en daar wil ik eigenlijk niet aankomen. Of zou dit wel een alternatief zijn, om deze te gebruiken?

De afstand waar de mantelbuis onder de fundering doorgaat (net niet te zien), vanaf meterkast (daar waar de kabels omhoog gaan, is zo'n 8 meter)

Bovendien, hoe kom ik bij de meterkast? (zichtbaar op foto, daar waar enkele draden omhoog gaan).

De optie voor afstandsbedienbare autootje zou wat kunnen zijn. Dan eerst uitrusten met een sterke zaklamp, en de mantelbuis goed bevestigen.. maar of dit gaat werken????? Heeft zoiets genoeg trekkracht voor een mantelbuis?

Bovendien, is het handig/gebruikelijk om een mantelbuis van 63mm in de meterkast naar boven te laten komen? Deze is nu dicht -> flink gat boren (hoe groot?). Graag wel alleen serieuze reacties aub.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/es6-1F4R6vGn2lqxb5BDUPfFCN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XihC3cBmUwIfCUmFgh9NRjap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL7HTQTsXfkAoSUa91vEPSygsEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJDXYwjy4a1GRbAL3mP6GUOo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door pastafan op 31-05-2026 12:47 ]

• Wolly
  • Niet online
pastafan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:42:
Foto's genomen vanuit de kruipkelder opening. De grote uitdaging is dat er een flinke pvc in de weg hangt, en de boven en onderkant slechts zo'n 25 cm ruimte zijn. Te smal voor mij en ook voor menig kind (vind maar eens een kind die de kruipkelder in gaat ???)

Er ligt al een mantelbuis (10 cm doorsnee vermoed ik). Deze is van de wp en daar wil ik eigenlijk niet aankomen. Of zou dit wel een alternatief zijn, om deze te gebruiken?

Bovendien, hoe kom ik bij de meterkast? (zichtbaar op foto, daar waar enkele draden omhoog gaan).

De optie voor afstandsbedienbare autootje zou wat kunnen zijn. Dan eerst uitrusten met een sterke zaklamp, en de mantelbuis goed bevestigen.. maar of dit gaat werken????? Heeft zoiets genoeg trekkracht voor een mantelbuis?

Bovendien, is het handig/gebruikelijk om een mantelbuis van 63mm in de meterkast naar boven te laten komen? Deze is nu dicht -> flink gat boren (hoe groot?). Graag wel alleen serieuze reacties aub.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat jij maar beter iemand kan inhuren, als je niet begrijpt dat je met een schep hier ruimte moet scheppen wordt het verder ook niets.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
(vind maar eens een kind die de kruipkelder in gaat ???)
kind. hier heb je 50 euro.. en je mag de kruipruimte pas uit als het klaar is
Graag wel alleen serieuze reacties aub.
ik kan niet serieuzer een reactie geven.
Pak een korte schep. Doe oude kleding aan. en creëer de ruimte voor je kadaver om onder de buis te komen. Kan niet bestaat niet. Het is prima te doen, alleen een klote klus.
Weer blij dat je niet eerst 1 meter naar beneden moet graven om onder de fundering te komen....
Of je huurt iemand in. die persoon doet een droogpak aan. Pakt een schep.
En rekent je 500 euro./.
pastafan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Je bedoelt, graven onder de grijze pvc buis door? (neem ik aan)?
ummm.. ja er overheen graven gaat lastig :) :)

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 31-05-2026 12:56 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• pastafan
Wolly schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:46:
[...]

Ik denk dat jij maar beter iemand kan inhuren, als je niet begrijpt dat je met een schep hier ruimte moet scheppen wordt het verder ook niets.

• Wolly
  • Niet online
pastafan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Ja daar ligt toch het zand.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:26
Vraag de installateur van de wp hoe ze die mantelbuis erin gekregen hebben? En vraag of je er een kabel bij kunt steken?

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Dit is eigenlijk geen echt probleem. Ik denk dat het eerder een motivatie probleem is. In de kruipruimte is het gewoon waardeloos werken. Alles kost 3x zoveel energie en je komt er als een zwijn uit. Als ik het zo in schat is er nog wel ruimte voor een volwassene van slank postuur. Dus of zelf gaan of iemand vragen die het tegen dikke betaling doet.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:57
Hé leuk een derde topic over dezelfde aansluiting van de laadpaal😂

De vraag is of het zinvol is om een mantelbuis in te gaan graven of direct ymvk-as kabels en voor grond geschikte netwerkkabel te pakken. Theoretische voordeel van een mantelbuis is dat je er in de toekomst nog extra draad/kabel doorheen kunt trekken maar of je dat in de praktijk ook gaat doen en dan voor elkaar krijgt is een tweede.

Maar hoe dan ook zou ik jezelf afvragen: wil ik geld uitgeven of liever niet? Optie geld uitgeven: huur iemand in.

Liever niet: fix een zaklamp en een goede ventilator die frisse lucht de kruipruimte in kan blazen, trek oude kleding aan en ga lekker aan het graven. Je kunt kiezen om het zand naar de zijkanten weg te scheppen of om het af te voeren. Whatever floats your boat.

Als je van onderen de ingang van je meterkast ziet dan kun je bepalen waar er ruimte is om door de vloer heen te boren.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit is een prachtig project voor kinderarbeid. :X

Of je koopt voor veel geld een rupsvoertuig met afstandsbediening.

• Reinosoft
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:57
Als ik de foto zo zie moet je daar onderdoor kunnen of in elk geval een stuk

Als je aan de andere kant een gat kunt boren, daarna 16 of 19mm buizen inschuiven (met sokjes ertussen) zo ver mogelijk doorduwen in de juiste richting. Sturen kun je wat door er licht een bocht in te buigen. en dan de trekveer erin.

Kun je aan de andere kant waar je onder de vloer moet misschien met een elektra buis met een haakje eraan misschien de trekveer naar je toe halen.

Hoop dat het een beetje begrijpbaar uitgelegd heb. :)

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:21
Gewoon de kelder in, afzien, jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Ik heb pas een stuk van 3 meter 75mm buis vervangen en een stuk van 2 meter 50mm. Man o man, wat een klus. Je onder leidingen door werken, ook omdat in zo stom ben geweest om mijn VMDK-AS kabels naar bijkeuken, keuken niet gelijk te beugelen. En dan de 12 netwerk kabels die in een lus vanaf de meterkast hangen.

Het kost vreselijk veel energie en je komt er uit als een zombie. En je moet goed nadenken welk gereedschap en aanverwante artikelen je nodig hebt, want even 15 meter terug kruipen…

Alternatief is het laten doen, dan ben je snel 500-1500 aan arbeid kwijt.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
pastafan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:42:
Mijn doel is een mantelbuis (met daarin later een stroomleiding tbv opladen electrische auto in de achtertuin) te leggen vanaf de meterkast naar de achtertuin. Het eerste stuk in de kruipkelder onder/door de fundering is het grootste punt. Het gaat om 63mm mantelbuis.

Gisteren in de kruipkelder gekeken en die is toch wel erg smal, door overstekende/hangende buizen praktisch niet te bereiken, althans niet voor mij helaas.

Uitdaging: hoe krijg ik de mantelbuis vanaf de meterkast naar de fundering in de achtertuin?

Mijn idee was om vanaf de meterkast een gat te boren. De mantelbuis te voorzien van een trekveer (hoe vast te maken?). En dan vanaf de meterkast de trekveer te schieten/pompen met een trekveerpomp (maar hoe deze goede kant op te sturen?). Dan maar goed genoeg schieten/hopen dat de mantelbuis een keer de goede kant op geraakt (sluif onder de fundering maken in de achtertuin).

Maar of dit in de praktijk gaat werken???

Zijn er andere werkwijzes/tips/betere aanpakken/ ervaringen?
Wat dacht je van andersom werken? Sleuf in de tuin graven, gat in de muur boren, buis doorvoeren van buiten naar binnen en dan van buitenuit de kabel je kruipruimte in leiden. In de kruipruimte is een buis niet nodig als je gewoon geschikte kabel koopt. Desnoods steek je een stuk pvc elektrabuis eerst naar binnen als geleidet oid.

Maar als ik de plaatjes en je reacties zie denk ik dat je het te moeilijk maakt. Kruipruimtes zijn stom maar met een schep en een dagdeel werk kom je er meestal wel.
Pagina: 1