Ik wilde hier graag mijn ervaring met deze behuizing delen, zodat iedereen die deze kast overweegt kan inschatten of het puzzelen de moeite waard is.
Even kaderen: vroeger heb ik duizenden ATX-pc's aan de lopende band geassembleerd. Waterkoeling toen het nog in de kinderschoenen stond, handmatig kasten modden met dremels en CCFL/blacklight... Ik dacht dat ik alles wel gezien had. Maar deze ITX-puzzeldoos was toch een heel andere discipline.
Ik slaagde erin de M.2-schijf in een AMD-laptop te pluggen en wonder boven wonder startte die gewoon op. Geen drivervragen of meldingen; alsof hij al jaren zo draaide. Dat gaf me de tijd om, na 10 jaar merk-pc's te hebben geïnstalleerd, zelf weer eens een configuratie samen te stellen. Ik klikte een systeem bij elkaar op Alternate en die rechtopstaande DeepCool-kast had wel wat. Niet in detail gekeken vooraf, fout van mij...
:strip_exif()/f/image/G976jhRvVCfz8dS3OGts4wff.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yUUdFUBXzFH3fkxrjLVteLfL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WPQ4HeptTqS7iCAD0OxwOIpC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OBQ6WVaUTNNsHJOjnMKUz0BL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EKwuiVb9a8jOha3nirtdYlg9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KORad1Y8WcbVGI6cvqWahJLx.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu had ik eindelijk tijd om het project af te ronden. Omdat het moederbord met de IO-connectors naar onderen gemonteerd wordt, komen alle kabels onderaan de pc uit. De voet die erbij zit heeft de kabelopening aan de linkerkant (als je er voor staat). Why!!??
Omdat ik nogal een DIY-er ben, heb ik heel mijn bureau gedemonteerd en gaten in de zijkant voorzien zodat de kast mooi strak past. Een hele dag mee zoet geweest.
:strip_exif()/f/image/M2eidd9AVEgv0UGbB8Qx2W1a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s2oufZV6I9llYgjOypsyUlCk.jpg?f=fotoalbum_large)
De volgende dag: de eerste boot. Eindelijk!
Alles leek goed aangesloten, maar de Arctic case fan (onderin gemonteerd voor een bottom-to-top airflow) draaide niet. Omdat deze fan maar 3 pinnen heeft (DC) in plaats van 4 (PWM), met Gemini in het BIOS gedoken en met Q-Fan geëxperimenteerd. Niets hielp.
Uiteindelijk de fan er maar helemaal uitgeschroefd om te testen. Los op tafel draaide hij ineens wel... Wat bleek? De Arctic Silent heeft aan de open aanzuigkant geen beschermende plastic ribben. Hij was strak tegen het metaal van de bodem geschroefd en liep simpelweg fysiek klem. Oplossing: washers (sluitringen) ertussen om hem 1 mm op te hogen. Alles weer in elkaar gezet, booten, en het liep prima.
Dus: kast weer openvijzen. Met de panelen eraf: geen tik. Vreemd. Alles nagekeken, maar de kabels lagen niet eens in de buurt van een fan. Kast terug dicht, pc aan: alles stil. Maar na 2 minuten begon het getik weer. Toen viel me iets op: als ik zachtjes tegen de kast duwde of hem 5 mm van het bureau tilde, stopte het. WTF!
Kast dus wéér open. Met een open kast was er geen geluid, dus het moest een interactie met de behuizing zelf zijn. Na veel zoekwerk en voelen eindelijk de dader gevonden: weer die onderste Arctic fan. Er zit aan de binnenkant achter de roosters een stoffilter van gaas. Dat gaas is vrij flexibel. Zodra de case fan wat in toeren klom, zorgde de onderdruk ervoor dat het stoffilter omhoog werd gezogen, recht tegen de draaiende fanbladen aan!
De opties die ik overwoog:
1. De fan er gewoon helemaal uitlaten (de AIO koelt de i7 momenteel al naar een nette 33° tot 46°C bij een warme omgevingstemperatuur).
2. Het stoffilter permanent verwijderen.
3. Nog meer washers plaatsen, maar het risico bleef dat het flexibele gaas vroeg of laat weer hard genoeg aangezogen zou worden.
De uiteindelijke oplossing: Ik heb het stoffilter met secondelijm (CA glue) op een tiental puntjes vastgekleefd aan het metalen rooster van de bodem, zodat het strak gespannen staat en niet meer kan bewegen. Voor de zekerheid ook nog een extra washer geplaatst.
Ben ik content met de setup? Ja. De kast ziet er mooi, simpel en clean uit en past perfect op de opgemeten plaats. Maar aan iedereen die overweegt om deze behuizing te kopen: u bent gewaarschuwd! Als je houdt van technisch puzzelen en onconventioneel design (dat het nodige denkwerk vereist), dan is het een prima kast voor een zeer scherpe prijs. Wil je snel en zonder frustraties een pc in elkaar zetten en heb je nog nooit met dit specifieke model gewerkt? Bereid je dan voor op een flinke uitdaging!
:strip_exif()/f/image/snaxyiLozgPlYrJyhN2STLwv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CqBfYNeVCVmuhuKHMkGkMQbI.jpg?f=fotoalbum_large)
Even kaderen: vroeger heb ik duizenden ATX-pc's aan de lopende band geassembleerd. Waterkoeling toen het nog in de kinderschoenen stond, handmatig kasten modden met dremels en CCFL/blacklight... Ik dacht dat ik alles wel gezien had. Maar deze ITX-puzzeldoos was toch een heel andere discipline.
De aanleiding
Mijn trouwe Fujitsu E900 werd erg traag na een (unsupported) upgrade naar Windows 11. Ik had toen een micro-pc met een 9de generatie Intel van de schroothoop gered, daar een debloated W11 op gezet en ik kon weer even vooruit. Het plan was om ooit eens alles deftig over te zetten. Tot die micro-pc plots niet meer voorbij het bootscherm geraakte.Ik slaagde erin de M.2-schijf in een AMD-laptop te pluggen en wonder boven wonder startte die gewoon op. Geen drivervragen of meldingen; alsof hij al jaren zo draaide. Dat gaf me de tijd om, na 10 jaar merk-pc's te hebben geïnstalleerd, zelf weer eens een configuratie samen te stellen. Ik klikte een systeem bij elkaar op Alternate en die rechtopstaande DeepCool-kast had wel wat. Niet in detail gekeken vooraf, fout van mij...
De Hardware
- CPU: Intel Core i7-14700F (3,4 GHz / 5,4 GHz Turbo) Socket 1700
- Moederbord: ASUS ROG STRIX B760-I GAMING WIFI Mini-ITX
- CPU-koeler: Corsair Nautilus 240 RS LCD AIO
- Geheugen: Corsair 32 GB DDR5-6000 (2x 16 GB) Kit
- Videokaart: GIGABYTE GeForce RTX 5050 WINDFORCE OC 8G
- SSD: Corsair MP700 ELITE 1 TB PCIe 5.0
- Behuizing: DeepCool CH170 DIGITAL Mini Tower
- Case fan: ARCTIC P12 Silent (120mm)
- Voeding: Lian Li SP750 V2 Gold Modulaire SFX (750W)
De Assemblage (Ronde 1)
Aan de initiële build ben ik zeker 8 uur bezig geweest. Ik schaamde me diep. Het is absoluut niet simpel om alles netjes in die kast te krijgen en het kabelmanagement fatsoenlijk te doen. Maar goed, het lukte. Door omstandigheden (het was intussen 2 uur 's nachts en de workload lag hoog) heeft de pc een tijdje zo blijven staan.:strip_exif()/f/image/G976jhRvVCfz8dS3OGts4wff.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yUUdFUBXzFH3fkxrjLVteLfL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WPQ4HeptTqS7iCAD0OxwOIpC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OBQ6WVaUTNNsHJOjnMKUz0BL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EKwuiVb9a8jOha3nirtdYlg9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KORad1Y8WcbVGI6cvqWahJLx.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu had ik eindelijk tijd om het project af te ronden. Omdat het moederbord met de IO-connectors naar onderen gemonteerd wordt, komen alle kabels onderaan de pc uit. De voet die erbij zit heeft de kabelopening aan de linkerkant (als je er voor staat). Why!!??
Omdat ik nogal een DIY-er ben, heb ik heel mijn bureau gedemonteerd en gaten in de zijkant voorzien zodat de kast mooi strak past. Een hele dag mee zoet geweest.
:strip_exif()/f/image/M2eidd9AVEgv0UGbB8Qx2W1a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s2oufZV6I9llYgjOypsyUlCk.jpg?f=fotoalbum_large)
De volgende dag: de eerste boot. Eindelijk!
Probleem 1: De CPU Fan-foutmelding
Bij het opstarten kreeg ik direct de melding dat de CPU-fan niet was aangesloten (de AIO-pomp werd wel correct gezien). Bon, de kast moest dus weer open. En geloof me: dat is bij deze behuizing echt geen pretje. De voet moet er handmatig af en het ene paneel houdt het andere op zijn plaats. Het is een soort 3D-puzzel.Alles leek goed aangesloten, maar de Arctic case fan (onderin gemonteerd voor een bottom-to-top airflow) draaide niet. Omdat deze fan maar 3 pinnen heeft (DC) in plaats van 4 (PWM), met Gemini in het BIOS gedoken en met Q-Fan geëxperimenteerd. Niets hielp.
Uiteindelijk de fan er maar helemaal uitgeschroefd om te testen. Los op tafel draaide hij ineens wel... Wat bleek? De Arctic Silent heeft aan de open aanzuigkant geen beschermende plastic ribben. Hij was strak tegen het metaal van de bodem geschroefd en liep simpelweg fysiek klem. Oplossing: washers (sluitringen) ertussen om hem 1 mm op te hogen. Alles weer in elkaar gezet, booten, en het liep prima.
De switch naar Linux
Tussen de initiële assemblage en nu is mijn 'liefde' voor Windows na meer dan 33 jaar trouwe dienst definitief voorbij. Ik ben de recente evolutie van klant naar 'product' (telemetrie, advertenties) kotsbeu. Ik ben er nog niet helemaal uit welke distributie de definitieve opvolger wordt, maar om de machine te testen besloot ik Linux Mint erop te gooien. Dat ging vlotjes. 5 à 6 minuten werk max. Ik was in mijn nopjes, want het is qua componenten niet de meest evidente hardware voor Linux.Probleem 2: De mysterieuze tik
De dag nadien: verder testen, prutsen en tweaken. Tot er plots een irritante tik uit de behuizing kwam. Het klonk exact alsof er een kabeltje tegen de fanbladen sleepte. Aangezien ik een AIO heb gekozen om het systeem stil te houden, was dit onacceptabel.Dus: kast weer openvijzen. Met de panelen eraf: geen tik. Vreemd. Alles nagekeken, maar de kabels lagen niet eens in de buurt van een fan. Kast terug dicht, pc aan: alles stil. Maar na 2 minuten begon het getik weer. Toen viel me iets op: als ik zachtjes tegen de kast duwde of hem 5 mm van het bureau tilde, stopte het. WTF!
Kast dus wéér open. Met een open kast was er geen geluid, dus het moest een interactie met de behuizing zelf zijn. Na veel zoekwerk en voelen eindelijk de dader gevonden: weer die onderste Arctic fan. Er zit aan de binnenkant achter de roosters een stoffilter van gaas. Dat gaas is vrij flexibel. Zodra de case fan wat in toeren klom, zorgde de onderdruk ervoor dat het stoffilter omhoog werd gezogen, recht tegen de draaiende fanbladen aan!
De opties die ik overwoog:
1. De fan er gewoon helemaal uitlaten (de AIO koelt de i7 momenteel al naar een nette 33° tot 46°C bij een warme omgevingstemperatuur).
2. Het stoffilter permanent verwijderen.
3. Nog meer washers plaatsen, maar het risico bleef dat het flexibele gaas vroeg of laat weer hard genoeg aangezogen zou worden.
De uiteindelijke oplossing: Ik heb het stoffilter met secondelijm (CA glue) op een tiental puntjes vastgekleefd aan het metalen rooster van de bodem, zodat het strak gespannen staat en niet meer kan bewegen. Voor de zekerheid ook nog een extra washer geplaatst.
Conclusie
Voorlopig blijft alles nu perfect stil. De temperaturen schommelen netjes tussen de 33°C (idle) en 46°C (load), wat uitstekend is aangezien het hier momenteel binnen ook al richting de 33°C gaat.Ben ik content met de setup? Ja. De kast ziet er mooi, simpel en clean uit en past perfect op de opgemeten plaats. Maar aan iedereen die overweegt om deze behuizing te kopen: u bent gewaarschuwd! Als je houdt van technisch puzzelen en onconventioneel design (dat het nodige denkwerk vereist), dan is het een prima kast voor een zeer scherpe prijs. Wil je snel en zonder frustraties een pc in elkaar zetten en heb je nog nooit met dit specifieke model gewerkt? Bereid je dan voor op een flinke uitdaging!
:strip_exif()/f/image/snaxyiLozgPlYrJyhN2STLwv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CqBfYNeVCVmuhuKHMkGkMQbI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Demodirk op 30-05-2026 18:05 . Reden: Foto's toevoegen ]