App / site - fontkeuze advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
DISCLAIMER : dit gaat over een fontkeuze; 'vroegahh' was er een dedicated grafisch ontwerp forum hier, maar dat bestaat niet meer... vandaar dat ik het hier nu plaats.
Intro / achtergrond
Sinds ruim een jaar ben ik bezig met de ontwikkeling van een app en website.

Die delen voor 90% de onderliggende broncode en worden aangestuurd via hetzelfde, in eigen beheer gemaakte, CMS en framework.

Voor de context van deze post: de app richt zich op een wat jongere doelgroep en brengt dagelijks het leukste nieuws over wetenschap, ruimtevaart en geschiedenis.

En die context is belangrijk vanwege twee zaken;
  1. het is een wat technisch onderwerp en doelgroep is daardoor wellicht ook wat meer 'tech savvy' (al weet je nooit wie de artikelen leest natuurlijk, ik implementeer bewust geen tracking)
  2. er zijn zat sites over het zelfde onderwerp (populaire wetenschap) maar die zijn letterlijk niet leuk / prettig om te lezen. Niet zozeer omdat het taaie, saaie stukken zijn (waar mijn app het luchtiger brengt met cartoons en foto's), maar ook omdat ze (vind ik) vaak niet lekker zijn vormgegeven.
Vaak is het een brok tekst en 'zoek het maar uit'. Terwijl ik het, als cartoonist en grafisch ontwerper, in een aantrekkelijker grid probeer te gieten. Dus ik werk met ankeilers (ultra-korte samenvatting boven het artikel), oneliners (quotes tussen de paragrafen door), infoblokken (wat meer diepgaande informatie over een onderwerp), etc...
Fontkeuze
Ik wil nu echter kijken of het 'letterlijk' allemaal wel goed leesbaar is. Oftewel; een keuze maken voor het font.

Op dit moment gebruik ik een algemeen lettertype, zowel app als site, zonder dat ik daar echt veel aandacht aan heb besteed. De 'specials' (ankeiler, oneliners, titels, etc...) hebben elk hun eigen font. Allemaal gekozen op basis van (typo-)grafische eigenschappen zoals ligaturen, schaalbaarheid, fontbreedte, etc...

Maar de broodtekst... dat is gewoon een Microsoft fontje :)

Niets mis mee, maar gezien de doelgroep (wat jonger, snel informatie tot je nemen, niet eindeloze blokken tekst) en onderwerp (wetenschap, ruimtevaart, geschiedenis) heb ik een alternatief font gekozen dat juist goed scoort op technische leesbaarheid (en schaalbaar is in zowel grootte, dikte als breedte).

Klinkt goed? Behalve dat ik twijfel of het wel echt zo leesbaar is... terwijl het allemaal prijzen heeft gewonnen, goed scoort op 'braille', leesbaarheid en dyslexie, etc...
Advies gevraagd
Vandaar mijn vraag wat jullie prettiger leesbaar vinden; het oude (huidige) font of het nieuwe font (dat ik nog niet live heb gezet).

Voor de test heb ik een stuk van een bestaande pagina in twee delen geknipt (alles werkt op tablet, televisie, mobiel en zelfs tv (de app)), dus het is responsive - maar het is wel mobile first. Vandaar de twee losse delen om een enkelvoudig scherm binnen deze test te simuleren.

En per scherm heb ik dan weer een light- en darkmode gemaakt als test, omdat zeker dat nieuwe font er in darkmode heel anders uitkomt (vind ik).
Hoe te stemmen?
Om de meningen te testen, vraag ik jullie om per font een bericht te liken zodat ik aan het aantal likes kan zien welke jullie voorkeur heeft.

Hieronder staat dus (in deze post zelf) het huidige font. En daar weer onder maak ik een tweede post met het alternatieve font; die kunnen dan los van elkaar beoordeeld worden.

Ik kan later wel aangeven om welke font(s) het gaat, maar om de keuze niet te beïnvloedden post ik ze eerst anoniem :)

En het gaat dus om de 'broodtekst', de 'body text'. Dus de grotere lappen tekst, niet de samenvatting bovenaan, de titel of die korte regels tussendoor.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UWD8K2E.jpeg

Bovenstaand is dus "font optie 1".

Alle reacties

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
En onderstaand is "font optie 2".

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NDRUPpC.jpeg