Geflitst Duitsland Anhörungsbogen brief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:35
Op 18-03 ben ik geflitst in Duitsland op een 80 weg. Volgens de brief reed ik daar met 102 Km/h, er zit een foto van mij + mijn kenteken bij.

Er staat verder nog geen bedrag. De brief geeft nu de mogelijkheid om aan te geven of ik (eigenaar van de auto) ook de bestuurder op dat moment was.

Wat is nu slim om te doen? Negeren is ook mogelijk staat erin namelijk. Iemand eerder een dergelijke brief ontvangen?

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:43

M2M

medicijnman

als je daar was en je reed zo hard als aangegeven, dan is betalen een goed idee...

-_-

• Dirk0s
M2M schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:41:
als je daar was en je reed zo hard als aangegeven, dan is betalen een goed idee...
Er is nog niks te betalen zoals is beschreven in de 1e post.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:07
Minste gedoe is gewoon aangeven dat je het was, waarna er een boete op jouw naam komt

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

https://www.deurag.de/blog/anhoerungsbogen-erhalten-was-tun/

Die even door Google laten vertalen en je weet wat je moet of zou kunnen doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:52
Bij negeren zal je w.s. binnen niet al te lange tijd alsnog een boete ontvangen op de kenteken houder. Een collega van mij heeft dat ook wel eens (mag graag 'stevig doorrijden' en woont net over de grens in Duitsland bij zijn vriendin). Als je dus nog even moet sparen dan dat een uitstel zijn.

Als iemand anders reed kan je dat natuurlijk opgeven, en als jij reed en je hoeft niet te sparen kan je opgeven dat jij reed.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat is dan €100 + administratiekosten en 1 punt. Die punt moet op naam dus daarom willen ze ook weten wie er reed.

Negeren heeft geen nut (doh!) dus gewoon eerlijk zijn.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:22
Komt er geen verhoging op als je dit negeert?

• Dirk0s
jeroen3 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:31:
Komt er geen verhoging op als je dit negeert?
Nee, er is ook nog geen bedrag genoemd. Ik ga maar gewoon aangeven dat ik het ben en dan zien we wel!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:19
Volgens mij moet je inderdaad aangeven of jij het was. Als jij het niet was, dan moet je aangeven wie het wel was. Als je dat ook niet doet, dan ben jij alsnog de tenaamgestelde en krijg je alsnog de prent thuis. Tevens werken de overheden tegenwoordig wat beter samen op dat gebied, dus uiteindelijk krijg je de boete toch wel.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:07
The Eagle schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:56:
https://www.deurag.de/blog/anhoerungsbogen-erhalten-was-tun/

Die even door Google laten vertalen en je weet wat je moet of zou kunnen doen :)
Die site is of door AI geschreven of door juristen. Want er wordt niet aangegeven of je nu moet antwoorden of niet.

@Dirk0s
Duitse punten tellen niet in Nederland, maar als je meer dan 8 (duitse) punten spaart mag je op een gegeven moment niet meer in duitsland rijden want rijontzegging/rijverbod. Verder geen invloed op rijden in andere landen.

Je hoeft in principe niet mee te werken aan je eigen veroordeling. Maar de kans is groot dat jij als eigenaar voertuig bij geen bericht alsnog wordt gezien als bestuurder en de punten krijgt. Dus toegeven of niet maakt niet veel verschil. Andere bestuurder opgeven wordt ook niet gewaardeerd dus niet doen.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
TheBrut3 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:52:
Volgens mij moet je inderdaad aangeven of jij het was. Als jij het niet was, dan moet je aangeven wie het wel was. Als je dat ook niet doet, dan ben jij alsnog de tenaamgestelde en krijg je alsnog de prent thuis.
Dat laatste is niet waar. Snelheidsboetes kunnen in Duitsland alleen aan de bestuurder worden gegeven en niet aan de kentekenhouder. Tenzij dat natuurlijk dezelfde persoon is. In Duitsland komt de politie aan de deur met een foto in hun hand als je aangeeft dat je niet weet wie het is. Of ze kijken naar de foto op je ID. Als ze binnen 3 maanden geen bestuurder hebben gevonden, is het verjaard. De 3 maanden tellen vanaf de pleegdatum. Tenzij je zelf op de foto staat als kentekenhouder, dan is het 3 maanden vanaf ontvangst Anhörungsbogen.

Als er geen bestuurder wordt gevonden, krijgt de kentekenhouder vaak de plicht een Fahrtenbuch bij te houden, dus rittenregistratie.

Als je niet reageert, wordt aangenomen dat de bestuurder ook kentekenhouder is en wordt de boete meestal direct opgestuurd. Als je een andere bestuurder aangeeft terwijl je het wel bent, bega je een misdaad, maar je bent niet verplicht aan te geven wie er reed omdat je niet aan je eigen veroordeling hoeft mee te werken

[ Voor 21% gewijzigd door JTHZZ op 30-05-2026 18:26 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JTHZZ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:17:
[...]

Dat laatste is niet waar.
En vervolgens zeg je precies hetzelfde :+
Als je niet reageert, wordt aangenomen dat de bestuurder ook kentekenhouder is en wordt de boete meestal direct opgestuurd

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
Ik heb dat ook al eens gehad.

Onderuit proberen te komen heeft geen zin, NL politie staat zo bij je aan de deur.

Eerst aangeven dat je het bent, dan ontvang je de boete. Ik had nog wat strafpunten gekregen, dat gaat dmv je rijbewijs opsturen en een sticker die erin geplakt werd.. Mgoed, toen had ik ook nog geen pasje als rijbewijs ;-).

Ook een maand rij ontzegging, maar dat is dan enkel voor Duitsland.

https://wren.co/join/Devian

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:43

M2M

medicijnman

Dirk0s schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:45:
[...]

Er is nog niks te betalen zoals is beschreven in de 1e post.
Ja dat snap ik 😀 maar wat ik bedoelde was dat je er niet echt gemakelijk onderuit komt. De ellende van niet dokken op een bekeuring vanuit Duitsland wordt alleen maar meer. Maar gelukkig zijn de bedragen minder astronomisch dan in NL

-_-

• JTHZZ
  • Nu online
fsfikke schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:26:
[...]

En vervolgens zeg je precies hetzelfde :+

[...]
Nee het zit hem in de nuance. Als je niet weet wie er heeft gereden, kun je dat aangeven en ook al ben je de kentekenhouder, dan krijg je geen boete. Het is dan aan de politie om de daadwerkelijke bestuurder binnen drie maanden op te sporen. Lukt dat niet, is de boete verjaard. Dan is alleen nog het Fahrtenbuch een mogelijke consequentie. Het werkt dus heel anders dan in Nederland. Let op, voor parkeerboetes of andere overtredingen ‘im ruhenden Verkehr’ wordt wel de kentekenhouder beboet en geldt dit principe van de bestuurder dus niet.

Maar als je dus helemaal niet reageert, nemen ze aan dat je wilt zeggen dat je zelf als kentekenhouder ook de bestuurder was en sturen ze de boete op jouw naam toe. Zodra je de Anhõrungsbogen netjes terugstuurt wordt dat niet automatisch toegepast.

[ Voor 55% gewijzigd door JTHZZ op 30-05-2026 19:59 ]

• JTHZZ
  • Nu online
Devian schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:29:
Ik heb dat ook al eens gehad.

Onderuit proberen te komen heeft geen zin, NL politie staat zo bij je aan de deur.

Eerst aangeven dat je het bent, dan ontvang je de boete. Ik had nog wat strafpunten gekregen, dat gaat dmv je rijbewijs opsturen en een sticker die erin geplakt werd.. Mgoed, toen had ik ook nog geen pasje als rijbewijs ;-).

Ook een maand rij ontzegging, maar dat is dan enkel voor Duitsland.
Ik heb die verhalen ook al gehoord over Nederlandse politie aan de deur maar dat zal erg afhangen van de drukte bij de betreffende Polizeibehörde en de zwaarte van de overtreding. Met 1 maand rijverbod heb je bubeko al 40 te hard gereden, dus kan me voorstellen dat ze daar achteraan gaan. Het is overigens een gratis service, die opsporing van de bestuurder: de boete wordt er niet hoger van.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JTHZZ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:53:
[...]

Nee het zit hem in de nuance. Als je niet weet wie er heeft gereden, kun je dat aangeven en ook al ben je de kentekenhouder, dan krijg je geen boete. Het is dan aan de politie om de daadwerkelijke bestuurder binnen drie maanden op te sporen. Lukt dat niet, is de boete verjaard. Dan is alleen nog het Fahrtenbuch een mogelijke consequentie. Het werkt dus heel anders dan in Nederland. Let op, voor parkeerboetes of andere overtredingen ‘im ruhenden Verkehr’ wordt wel de kentekenhouder beboet en geldt dit principe van de bestuurder dus niet.

Maar als je dus helemaal niet reageert, nemen ze aan dat je wilt zeggen dat je zelf als kentekenhouder ook de bestuurder was en sturen ze de boete op jouw naam toe. Zodra je de Anhõrungsbogen netjes terugstuurt wordt dat niet automatisch toegepast.
Je hebt de verhaaltjes die op internet staan goed overgetypt :p Maar ze doen ook als jij beweert dat je niet weet wie er gereden heeft een plausibiliteitscheck obv de foto en de gegeven van de kentekenhouder (geslacht, leeftijd, rijbewijsfoto, etc.) ze hoeven echt niet perse langs je huis te komen.

• JTHZZ
  • Nu online
fsfikke schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:28:
[...]

Je hebt de verhaaltjes die op internet staan goed overgetypt :p Maar ze doen ook als jij beweert dat je niet weet wie er gereden heeft een plausibiliteitscheck obv de foto en de gegeven van de kentekenhouder (geslacht, leeftijd, rijbewijsfoto, etc.) ze hoeven echt niet perse langs je huis te komen.
Kan het iets minder op de persoon? Ik heb helemaal niks overgetypt.

De Duitse politie heeft jouw gegevens niet dus kunnen geen plausibiliteitscheck doen. Een heel creatieve diender gaat misschien LinkedIn checken maar dat lijkt me zeldzaam. Ze moeten dus eerst besluiten of ze er iets mee gaan doen. Dat gaan ze echt niet voor iedere paar km te snel doen. De procedure is: Ze sturen de Anhörungsbogen altijd. Veel mensen reageren niet, dan volgt dus het Bussgeldbescheid op naam van de kentekenhouder en dan is de boete te betalen. Als iemand wel reageert en aangeeft niet te weten wie er reed, zal een afweging worden gemaakt. En daar zitten factoren in als zwaarte overtreding, drukte bij het betreffende politiebureau etc. Als ze daadwerkelijk besluiten het door te zetten, moeten ze de Nederlandse politie gaan inschakelen en ook daar moet genoeg capaciteit zijn om dit op te pakken. De deadline van 3 maanden is onherroepelijk.

Het is dus niet zo dat het makkelijk is om onder zo’n boete uit te komen maar het is ook niet zo dat je altijd het bokje bent. En als de bestuurder niet de kentekenhouder is, dan is je kans zelfs nog wat hoger, zeker als die niet op hetzelfde adres woont. Dan kunnen de 3 maanden snel om zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 30-05-2026 20:40 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JTHZZ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:37:
[...]

De Duitse politie heeft jouw gegevens niet dus kunnen geen plausibiliteitscheck doen.
Hoe komt die brief dan op de mat van de TS?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
JTHZZ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:05:
[...]

Ik heb die verhalen ook al gehoord over Nederlandse politie aan de deur maar dat zal erg afhangen van de drukte bij de betreffende Polizeibehörde en de zwaarte van de overtreding. Met 1 maand rijverbod heb je bubeko al 40 te hard gereden, dus kan me voorstellen dat ze daar achteraan gaan. Het is overigens een gratis service, die opsporing van de bestuurder: de boete wordt er niet hoger van.
+-20 te hard binnen de bebouwde kom, 100m voor het einde bebouwde kom bord en waar je 100 mocht ;-).

https://wren.co/join/Devian

• JTHZZ
  • Nu online
fsfikke schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:46:
[...]

Hoe komt die brief dan op de mat van de TS?
Omdat ze wel toegang hebben tot de kentekengegevens via een Europees systeem van de RDW. Maar daar zit geen foto of ID-bewijs bij, alleen kentekengegevens. Het ging om een plausibiliteitscheck op de foto van de overtreding aan de hand van pasfoto’s e.d.

[ Voor 25% gewijzigd door JTHZZ op 30-05-2026 21:18 ]

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Simpel antwoord zeg ''Ja was ik'' Je krijgt een boete van waarschijnlijk 128,50 incl administratie kosten en strafpunt (in Duitsland)

Negeren levert heel veel gezeik op zeker als ze daar zin in hebben.

[ Voor 115% gewijzigd door 42dpi op 30-05-2026 21:35 ]

Si vis pacem, para bellum

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:37
Ja ik was ook een keer geflitst. ik heb dit genegeerd en heb een aanmaning gekregen met foto en al die ik moest betalen. Dit heb ik maar gedaan en was goed afgehandeld.
Pagina: 1