VoxFox - Screen Reader voor Linux

Pagina: 1
Acties:

• onzem
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:04
Sinds 2000 gebruikte ik met veel enthousiasme Linux en had ik altijd een Linux-desktop. In 2012 kreeg ik een hersenbloeding en sindsdien kan ik nauwelijks meer lezen; schrijven gaat overigens nog wel. Kortom: sinds 2012 heb ik een vorm van afasie.

Dat dwong me om over te stappen naar Windows. Ik schafte ClaroRead aan, dat alles voorleest wat zich onder mijn muis bevindt. Betere oplossingen waren er op dat moment niet.

Later ben ik overgestapt naar Apple; dat besturingssysteem is gewoon beter dan dat van Microsoft. Maar na 15 jaar was ik er toch een beetje klaar mee en wilde ik weer een Linux-oplossing. Tegenwoordig hebben we toegang tot AI-modellen, en dat opent veel nieuwe mogelijkheden.

Daarom heb ik de afgelopen maand VoxFox ontwikkeld: een op Debian gebaseerde screen reader die geselecteerde tekst voorleest, net als veel dingen waar je met je muis overheen gaat. Eigenlijk heb ik alle functionaliteit die ik miste van ClaroRead toegankelijk gemaakt voor Linux.

Op dit moment werkt het redelijk goed op Debian-gebaseerde systemen die draaien op X11, met GNOME of Cinnamon. Het werkt onder meer met Firefox en LibreOffice. Het is niet perfect, maar voor het eerst in 15 jaar kan ik weer fatsoenlijk een Linux-desktop gebruiken.

Je vindt VoxFox op: https://voxfox.nl