News-client werkt niet meer [Win 10]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:31
Help.

Van de ene op de andere dag is mijn news-reader (Newsleecher 7.0 final) er mee gestopt.
Van de 30 'bots' komen ze allemaal terug met de foutmelding
  • Bot(x) disconnected from server: "news.tweaknews.nl". (10053)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzTW1Y7bNRXjOXJCJK0NpGUzlIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kfPRLBRYax9GkrcfYxFMmjse.png?f=fotoalbum_large

Na een herinstallatie van Newsleecher (zelfde versie) ook maar eens een andere newsreader (grabit) geïnstalleerd en ook die maakt geen verbinding. (kan nergens een foutmelding zien, maar er gaat geen byte over de lijn).

Met Spotnet kan ik wèl de artikelen bekijken en zelfs een update komt netjes binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMsZX2WD11guf2vGWYnntUi5AHM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X8sz7PxZ3VQYYh3eSdURbwIk.png?f=user_large

Ingelogd bij mijn newsserver (tweaknews.eu) en daar de instellingen nagekeken en uit voorzorg ook daar maar eens het wachtwoord gewijzigd.
Helaas, geen succes.
...
Goegel geraadpleegd en daar kom ik niet verder dan de onderstaande opdrachten om deze fout te herstellen.
  • ipconfig /flushdns
  • netsh winsock reset
(wat uiteraard niet heeft geholpen, anders had ik hier geen berichtje achter gelaten ;) )

Ook een 'netwerk-reset' heeft niet geholpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWaJP4toeXNBU917Rs8jS8quza8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YXsGsAuXTL0pp0DatL8cPj7x.png?f=user_large
Dit allemaal met uitgeschakelde firewall en een antivirus (AVG) met basic protection,

Als test ook nog een USB WiFi adapter in de computer gestoken en ook daarmee geen verbinding kunnen maken met de nieuwsserver (terwijl al het andere verkeer wel blijft werken)
Al het andere verkeer (ftp, web, intern verkeer naar overige computers etc) gaat prima.

// sidenote: Ik ben mij aan het oriënteren met thuisautomatisering en heb een Home Assistent servertje opgezet (doet nog niets, iets met bomen en bos ;) ).
Als ik daar een newsserver (SABnzbd) op installeer kan ik gewoon downloaden van tweaknews.
Het ligt dus niet aan PiHole en/of AdGuard-Home of andere netwerkonderdelen die mogelijk in de weg zitten

Iemand nog een idee dit probleem aan te pakken?

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:24

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor oplossen weet ik het niet, maar toevallig hoorde ik m'n vader vorige week over hetzelfde euvel, zelfde programma en zelfde 'provider'. Ik moet er nog eens langs om er naar te kijken.

Aangezien je aangeeft dat SabNZB het wel doet, lijkt het dus niet een issue met je netwerk of provider. Dan blijft een combinatie van NL en Tweak over. Heb je op hun site al gekeken voor informatie hierover? Misschien hun support mailen om te vragen of er iets is verandert? Misschien nieuw certificaat aan hun kant waar NL niet mee overweg kan?

Commandline FTW

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maak eens een screenshot van je instellingen in Newsleecher voor de server news.tweaknews.nl
Van belang zijn vooral poortnummer(s) en SSL / TLS / StartTLS instelligen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• LooneyTunes
Juup schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:31:
Maak eens een screenshot van je instellingen in Newsleecher voor de server news.tweaknews.nl
Van belang zijn vooral poortnummer(s) en SSL / TLS / StartTLS instelligen.
Daar is de afgelopen tijd nooit iets aan veranderd. (uiteraard heb ik er mee zitten 'spelen' toen het niet meer werkte ;).)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SOT946CSeZ_uZkfX5Q2wGCoWvo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BusiMpuYtaMThVknWkUQ7e0I.png?f=user_large

Ook een verbinding op poort 443 geeft het zelfde resultaat.
Ook maakt het geen verschil of je .nl of de .eu server gebruikt.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Newsleecher 7 ondersteunt alleen de stokoude SSL en TLS-1.0.
Zou zomaar kunnen dat tweaknews dat niet meer ondersteunt (sinds kort).
Staan je datum en tijd overigens wel goed?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• LooneyTunes
Hero of Time schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:24:
Aangezien je aangeeft dat SabNZB het wel doet, lijkt het dus niet een issue met je netwerk of provider.
Die draait op een andere machine (HomeAssist-OS).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LooneyTunes schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Die draait op een andere machine (HomeAssist-OS).
Dus? Daarmee heb je alsnog wel die twee punten uitgesloten. ;)

Commandline FTW

• LooneyTunes
Juup schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:00:
In het netwerk draait een interne NTP server (Fritz router) die zijn tijd van ntp.time.nl haalt.

• Glamdring
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:14
NewsLeecher wordt al 7 jaar niet meer van updates voorzien, dus dat stopt een keer met werken.

Tijd om verder te gaan, zou ik zeggen.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:41
Juup schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:00:
Newsleecher 7 ondersteunt alleen de stokoude SSL en TLS-1.0.
Zou zomaar kunnen dat tweaknews dat niet meer ondersteunt (sinds kort).
Waat Juup schreef.

V8 beta 4 gaan gebruiken dan werkt het waarschijnlijk weer.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vandaag bij m'n ouders geweest. In het log van Newsleecher zie je ook dat het geen verbinding kan maken met de NL site zelf om nieuws op te halen (niet dat er wat nieuws is, maar goed). Duidelijke melding over SSL handshake failure. Als je echt zo vast zit aan v7 final, moet je gaan zoeken naar een bijgewerkte ssleay.dll dat met/voor Delphi werkt. Anders versie 8 beta 4 installeren. Heeft helaas openssl 1.1, maar die werkt iig nog wel.

Alternatief, wat niet aan te raden is, is SSL uitschakelen. Dat werkt ook. Had je ook zelf kunnen proberen btw.

Commandline FTW

Pagina: 1