News-client werkt niet meer [Win 10]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-06 12:14
Help.

Van de ene op de andere dag is mijn news-reader (Newsleecher 7.0 final) er mee gestopt.
Van de 30 'bots' komen ze allemaal terug met de foutmelding
  • Bot(x) disconnected from server: "news.tweaknews.nl". (10053)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzTW1Y7bNRXjOXJCJK0NpGUzlIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kfPRLBRYax9GkrcfYxFMmjse.png?f=fotoalbum_large

Na een herinstallatie van Newsleecher (zelfde versie) ook maar eens een andere newsreader (grabit) geïnstalleerd en ook die maakt geen verbinding. (kan nergens een foutmelding zien, maar er gaat geen byte over de lijn).

Met Spotnet kan ik wèl de artikelen bekijken en zelfs een update komt netjes binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMsZX2WD11guf2vGWYnntUi5AHM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X8sz7PxZ3VQYYh3eSdURbwIk.png?f=user_large

Ingelogd bij mijn newsserver (tweaknews.eu) en daar de instellingen nagekeken en uit voorzorg ook daar maar eens het wachtwoord gewijzigd.
Helaas, geen succes.
...
Goegel geraadpleegd en daar kom ik niet verder dan de onderstaande opdrachten om deze fout te herstellen.
  • ipconfig /flushdns
  • netsh winsock reset
(wat uiteraard niet heeft geholpen, anders had ik hier geen berichtje achter gelaten ;) )

Ook een 'netwerk-reset' heeft niet geholpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWaJP4toeXNBU917Rs8jS8quza8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YXsGsAuXTL0pp0DatL8cPj7x.png?f=user_large
Dit allemaal met uitgeschakelde firewall en een antivirus (AVG) met basic protection,

Als test ook nog een USB WiFi adapter in de computer gestoken en ook daarmee geen verbinding kunnen maken met de nieuwsserver (terwijl al het andere verkeer wel blijft werken)
Al het andere verkeer (ftp, web, intern verkeer naar overige computers etc) gaat prima.

// sidenote: Ik ben mij aan het oriënteren met thuisautomatisering en heb een Home Assistent servertje opgezet (doet nog niets, iets met bomen en bos ;) ).
Als ik daar een newsserverclient (SABnzbd) op installeer kan ik gewoon downloaden van tweaknews.
Het ligt dus niet aan PiHole en/of AdGuard-Home of andere netwerkonderdelen die mogelijk in de weg zitten

Iemand nog een idee dit probleem aan te pakken?

Beste antwoord (via LooneyTunes op 31-05-2026 02:02)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vandaag bij m'n ouders geweest. In het log van Newsleecher zie je ook dat het geen verbinding kan maken met de NL site zelf om nieuws op te halen (niet dat er wat nieuws is, maar goed). Duidelijke melding over SSL handshake failure. Als je echt zo vast zit aan v7 final, moet je gaan zoeken naar een bijgewerkte ssleay.dll dat met/voor Delphi werkt. Anders versie 8 beta 4 installeren. Heeft helaas openssl 1.1, maar die werkt iig nog wel.

Alternatief, wat niet aan te raden is, is SSL uitschakelen. Dat werkt ook. Had je ook zelf kunnen proberen btw.

Commandline FTW

Alle reacties

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor oplossen weet ik het niet, maar toevallig hoorde ik m'n vader vorige week over hetzelfde euvel, zelfde programma en zelfde 'provider'. Ik moet er nog eens langs om er naar te kijken.

Aangezien je aangeeft dat SabNZB het wel doet, lijkt het dus niet een issue met je netwerk of provider. Dan blijft een combinatie van NL en Tweak over. Heb je op hun site al gekeken voor informatie hierover? Misschien hun support mailen om te vragen of er iets is verandert? Misschien nieuw certificaat aan hun kant waar NL niet mee overweg kan?

Commandline FTW

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maak eens een screenshot van je instellingen in Newsleecher voor de server news.tweaknews.nl
Van belang zijn vooral poortnummer(s) en SSL / TLS / StartTLS instelligen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• LooneyTunes
Juup schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:31:
Maak eens een screenshot van je instellingen in Newsleecher voor de server news.tweaknews.nl
Van belang zijn vooral poortnummer(s) en SSL / TLS / StartTLS instelligen.
Daar is de afgelopen tijd nooit iets aan veranderd. (uiteraard heb ik er mee zitten 'spelen' toen het niet meer werkte ;).)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SOT946CSeZ_uZkfX5Q2wGCoWvo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BusiMpuYtaMThVknWkUQ7e0I.png?f=user_large

Ook een verbinding op poort 443 geeft het zelfde resultaat.
Ook maakt het geen verschil of je .nl of de .eu server gebruikt.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Newsleecher 7 ondersteunt alleen de stokoude SSL en TLS-1.0.
Zou zomaar kunnen dat tweaknews dat niet meer ondersteunt (sinds kort).
Staan je datum en tijd overigens wel goed?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• LooneyTunes
Hero of Time schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:24:
Aangezien je aangeeft dat SabNZB het wel doet, lijkt het dus niet een issue met je netwerk of provider.
Die draait op een andere machine (HomeAssist-OS).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LooneyTunes schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Die draait op een andere machine (HomeAssist-OS).
Dus? Daarmee heb je alsnog wel die twee punten uitgesloten. ;)

Commandline FTW

• LooneyTunes
Juup schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:00:
In het netwerk draait een interne NTP server (Fritz router) die zijn tijd van ntp.time.nl haalt.

• Glamdring
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:31
NewsLeecher wordt al 7 jaar niet meer van updates voorzien, dus dat stopt een keer met werken.

Tijd om verder te gaan, zou ik zeggen.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:03
Juup schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:00:
Newsleecher 7 ondersteunt alleen de stokoude SSL en TLS-1.0.
Zou zomaar kunnen dat tweaknews dat niet meer ondersteunt (sinds kort).
Waat Juup schreef.

V8 beta 4 gaan gebruiken dan werkt het waarschijnlijk weer.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vandaag bij m'n ouders geweest. In het log van Newsleecher zie je ook dat het geen verbinding kan maken met de NL site zelf om nieuws op te halen (niet dat er wat nieuws is, maar goed). Duidelijke melding over SSL handshake failure. Als je echt zo vast zit aan v7 final, moet je gaan zoeken naar een bijgewerkte ssleay.dll dat met/voor Delphi werkt. Anders versie 8 beta 4 installeren. Heeft helaas openssl 1.1, maar die werkt iig nog wel.

Alternatief, wat niet aan te raden is, is SSL uitschakelen. Dat werkt ook. Had je ook zelf kunnen proberen btw.

Commandline FTW

• LooneyTunes
Hero of Time schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:02:
Dat werkt ook. Had je ook zelf kunnen proberen btw.
Nee, dat werkte helaas ook niet. Daar krijg (kreeg) ik login-errors.

MAAR:
Blijkbaar is het opgelost.
Je installeert de beta 8.4 in een andere directory, maakt verbinding, trekt een aantal berichten binnen, en un-installed 8.4 weer.
Daarna moet je nog een paar keer opnieuw opstarten en los het wachtwoord opgeven bij de serverinstellingen en dan na 3 keer dit doen, blijft-ie het doen. 8)7 8)7 <schiet mij maar lek>
Verklaart nog steeds niet waarom Grabit (2022) niet werkte en waarom Newsleecher er spontaan mee stopte. (ik was ondertussen al een backup aan het terugzetten van toen het nog wel werkte zodat ik snel de SSD kon vervangen. maar door bovenstaande actie kan die weer leeg.
Glamdring schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:33:
NewsLeecher wordt al 7 jaar niet meer van updates voorzien, dus dat stopt een keer met werken.

Tijd om verder te gaan, zou ik zeggen.
Windows 10 ook al een tijdje niet meer en de versie die ik draai is nog ouder. (1903). (nieuwere versies lopen steeds vast bij de upgrade)
Planning was dit jaar helemaal up-to date te komen, maar met de huidige prijzen blijf ik nog wel even aanmodde(re)n. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avq2hVFxWjC1o7XSnZH7lq_460U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GftRrwgLhysYpZajaS45V9hG.png?f=user_large
offtopic:
(mijn aversie voor W11 is nog steeds groter dan de ongemakken van Win10 ;)
En ja, mijn laptop draait W11 :| )

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LooneyTunes schreef op zondag 31 mei 2026 @ 01:56:
[...]

Nee, dat werkte helaas ook niet. Daar krijg (kreeg) ik login-errors.
Om goede reden dan, want bij m'n pa werkte het gisteren prima met het uitzetten van het vinkje voor SSL. Als jij login errors krijgt, heb je ook werkelijk verkeerde info erin staan.
MAAR:
Blijkbaar is het opgelost.
Je installeert de beta 8.4 in een andere directory, maakt verbinding, trekt een aantal berichten binnen, en un-installed 8.4 weer.
Daarna moet je nog een paar keer opnieuw opstarten en los het wachtwoord opgeven bij de serverinstellingen
Zie je, je had dus toch verkeerde inloggegevens ingevuld. Overigens hoef je de oude niet te verwijderen als die in een andere map staat. Je kan maar 1x een NewsLeecher.exe proces hebben, als je v8 sluit kan je v7 weer openen. Uitgaande dat je aparte data directories hebt, anders kan het in de war raken met je instellingen.
en dan na 3 keer dit doen, blijft-ie het doen. 8)7 8)7 <schiet mij maar lek>
Verklaart nog steeds niet waarom Grabit (2022) niet werkte en waarom Newsleecher er spontaan mee stopte.
Hierboven verklaar je het zelf al: foute inloggegevens en voor NL puur het feit dat het geen versleutelde verbinding meer kan maken omdat men oudere protocollen heeft uitgezet. Met Windows XP kan je ook een hele hoop sites niet meer bezoeken omdat het geen TLS1.2 ondersteund. En de sites die nog wel werken, kunnen ook opeens stoppen omdat de hoster/beheerder eindelijk eens zwakke versleuteling uitschakelt. Om nog maar niet te spreken over verlopen root certificaten op het systeem, maar dat is een ander verhaal.

Commandline FTW

• LooneyTunes
Hero of Time schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:32:
Zie je, je had dus toch verkeerde inloggegevens ingevuld.
Nope.
Login en wachtwoord kan ik dromen. (en staan ook in een notepad documentje voor het betere knip en plakwerk). Die zijn al ~ 10 20 jaar het zelfde. Pas vorige week, NA de start van de problemen gewijzigd.

edit: is inmiddels al 20 jaar. Abonnement afgesloten op de HCC dagen. (kwam de brief nog tegen ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door LooneyTunes op 01-06-2026 12:02 ]

• denkos
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09-06 17:42
Ik heb hetzelfde probleem, echter kan ik ook niet meer op newsleecher.com inloggen jullie wel? Ik wil daar naar de members area om mijn account op te zeggen maar dat lukt dus niet…

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
denkos schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:57:
Ik heb hetzelfde probleem, echter kan ik ook niet meer op newsleecher.com inloggen jullie wel? Ik wil daar naar de members area om mijn account op te zeggen maar dat lukt dus niet…
Dat ging hier zojuist zonder problemen.

Ik gebruik ook al langere tijd beta4 i.v.m. eerdere probleempjes. Maar de openssl versie die het max kan geeft bij 1 van de providers bij mij ook al een probleem helaas. En af en toe vage bugmeldingen m.b.t. het geheugen (lijkt het). Jammer dat het niet meer bijgehouden wordt sinds 2019, goed programma verder.

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Pagina: 1