Vraag

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:47
Ik woon sinds kort in een Chalet met mijn vrouw.
Hiervoor woonde wij in een koophuis met zonnepanelen/warmtepomp en thuisaccu ( Marstek ).
Hierdoor hadden wij zo goed als geen energie lasten.
In de chalet hebben we die dan weer wel en ik ben aan het kijken of waar iets mee kunnen.
Prijzen elektra zijn € 40ct per kwh inclusief alles.
Gas is € 1.60M3 incl alles.
Nu hebben we gisteren een VVE vergadering gehad en op mijn vraag of er zonnepanelen geïnstalleerd mochten worden werd niet negatief geantwoord.
Punt is alleen dat er op de aansluiting absoluut niet mag worden teruggeleverd.
An sich is dat geen probleem, immers thuis mag je nog wel terugleveren maar krijg je er ook niets voor.

Mijn concrete vraag dan maar :)

Ik zou dus 4-6 zonnepanelen willen installeren die absoluut niet terugleveren.
Ik lees dingen als zero-export modules in de meterkast geplaatst kunnen worden maar werkt dit goed?
Zijn er omvormers die dit standaard ondersteunen eventueel?
De accu heb ik nog, deze zou ik ook graag weer in werking nemen, deze is nog aanwezig.

Daarnaast vraag ik me af of de investering het waard is, ik hoef het niet binnen een paar jaar terug te verdienen, maar ik vind het een lastige rekensom.
Jaarverbruik kan ik nog niet helemaal inschatten, maar we hebben een rust verbruik van +- 200watt ( nas, pc en wat anders zaken ), en ik verwacht toch wel ergens rond de 3000 per jaar uit te komen.
Er zit nu een Homewizard meter 3 fase maar geen P1 meter.
Al met al zoek ik wat info en richting.
Mochten hier mensen zijn die dit voor hun werk doen, stuur vooral een dm.

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mag het absoluut niet, of liefst zo weinig mogelijk? Ik heb vorig jaar zelf wat zero export inelkaar geknutseld, daarbij ging er alsnog 0,5KWh per dag het net op.
Als iedereen continu 2KW tegelijk gaat opwekken en terugleveren heb je als parkbeheerder idd een probleem, dat trekt de aansluiting van het park niet.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:54
Eerste vraag: wat is je verbruik in maart tm okt, per maand weergegeven?
Tweede vraag: wanneer vindt dit verbruik plaats? Overdag of savonds?
Derde vraag: is het een continue verbruik (koelkast) of juist piek verbruik (elektrische auto).

Want zonnepanelen leveren het beste in zomermaanden, overdag en met een continue verbruik.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Probleem met panelen is dat je in de zomer vaak te veel opwekt en in de winter te weinig. Je zal dus genoeg panelen moeten neerleggen om ook in de winter nog wat leuks op te kunnen wekken. Samen met een accu t.b.v. eigengebruik en een zero-export kan grotendeels aan je wensen voldaan worden. Dan heb je feitelijk alleen nog kosten voor die dagen dat er onvoldoende wordt opgewekt voor je eigen gebruik. Er zijn voldoende moderne omvormers die nul-op-de-meter ondersteunen. Vaak is wel een compatibele slimme energiemeter of CT-klemmen vereist

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.