Vraag


  • lauwtjee1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-06 20:40
Wij hebben een hoekwoning gekocht van bouwjaar 1977 met energielabel B en waar nog geen vloerisolatie in zit maar wel dubbelglas

De woning heeft nu een CV ketel uit 2022 zonder vloerverwarming maar wel en een houtkachel en radiatoren. Op de begane grond zouden we de radiatoren willen weghalen en vervangen voor vloerverwarming (en de kruipruimte isoleren / vloer van onder isoleren) en dat in combinatie met een l/w warmtepomp.

Op de 1ste verdieping is de douche dus daar hoeft alleen warm water heen en de radiatoren op de 1ste verdieping zou ik vervangen voor elektrische radiatoren als het echt koud is. Op 1 slaapkamer komt ook een airco voor koelen en verwarmen maar de warme lucht uit de woonkamer van de houtkachel kan ook deels naar boven via een raampje naar de overloop dus ook daarin zijn veel mogelijkheden.

Er is in in de ruimte waar de CV ketel staat ruimte voor een warmtepomp en buffervat.

ik ben vooral benieuwd naar jullie tips en adviezen hoe wij zo’n woning zo veel mogelijk kunnen verduurzamen en lage maandlasten creëren. De combinatie van vloerverwarming en koeling het hele jaar door in combinatie met een houtkachel voor de koudere dagen klinkt erg aantrekkelijk en ik lees daar ook nog geen problemen over.

Beste antwoord (via lauwtjee1 op 30-05-2026 14:52)


  • squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:46
Lol iemand vraagt advies en direct wordt er gezeurd over de houtkachel _O- .

Maar als je er zo veel mogelijk uit wil halen zo veel mogelijk isoleren en dan zeker het dak. Ik weet de opbouw van het huis niet maar indien mogelijk zou ik ook investeren in een warmte terugwin installatie met roosters in elke kamer. Als je dan in de winter lekker aan het stoken en aan het genieten van vuurtje bent worden de overige kamers ook (deels) verwarmd door de houtkachel.

Alle reacties


  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
lauwtjee1 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 00:27:
met een houtkachel voor de koudere dagen klinkt erg aantrekkelijk en ik lees daar ook nog geen problemen over.
De problemen ontstaan vanzelf doordat je buren gaan klagen over de stankoverlast van je kachel. Ben blij dat je niet naast mij komt wonen.

Wil je nou je verduurzamen en de Co2 uitstoot verminderen of moet het gewoon lekker goedkoop zijn? Indien het laatste, dan moet je de topictitel even aanpassen.

[ Voor 19% gewijzigd door Skynett op 30-05-2026 01:31 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Naast wat @Skynett al schrijft. Een houtkachel is sterk vervuilend en verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van alle fijnstof. Niet alleen de buren hebben er last van (of ze dat laten weten of niet), de woonruimte zelf wordt ook sterk vervuild. Duizenden mensen sterven voortijdig door luchtvervuiling.

Helaas is een woning van na medio jaren 70 vaak wel voorzien van enige isolatie, maar dat is typisch minimaal. Laat kijken of er ruimte is voor goede isolatie in muren, vloeren en dak. Zodoende heb je maximaal effect van de lucht-waterwarmtepomp.

Airco's leveren vaak geluidsoverlast op. Gebruik 's nachts met het raam open is daarom meestal geen goed idee.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Boven absoluut niet met element kachels doen. Dat kost letterlijk 4x zoveel als de warmtepomp.

Ja je gaat het alleen inzetten als het echt koud gaat worden, maar dat is én heel slecht voor het stroomnet, en het niet verwarmen heeft het hele stookseizoen een negatief effect op de efficiëntie van je warmtepomp.

De boven verdieping is namelijk niet onverwarmd… die wordt verwarmd door beneden en niet een beetje. Het afgifte systeem van beneden moet dus harder werken, en draait dus op hogere aanvoer temperatuur. Extra verbruik 2% per graad en het verschil is meerdere graden.

Ga je boven altijd mee verwarmen, dan kun je zoveel efficiëntie winnen dat het extra comfort letterlijk geen extra stroom kost.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • lauwtjee1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-06 20:40
Voor de overlast van een houtkachel maak mij geen zorgen omdat de hele buurt er een heeft of heeft gehad.

  • Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09:16
lauwtjee1 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:35:
Voor de overlast van een houtkachel maak mij geen zorgen omdat de hele buurt er een heeft of heeft gehad.
Vrijwel iedereen had vroeger een houtkachel. Dat wil niet zeggen dat het nog steeds een goed idee is, helemaal met de huidige kennis en alternatieve methoden voor verwarmen.

Acties:
  • Beste antwoord

  • squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:46
Lol iemand vraagt advies en direct wordt er gezeurd over de houtkachel _O- .

Maar als je er zo veel mogelijk uit wil halen zo veel mogelijk isoleren en dan zeker het dak. Ik weet de opbouw van het huis niet maar indien mogelijk zou ik ook investeren in een warmte terugwin installatie met roosters in elke kamer. Als je dan in de winter lekker aan het stoken en aan het genieten van vuurtje bent worden de overige kamers ook (deels) verwarmd door de houtkachel.

  • PhRiXoS
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-06 17:27

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

Begin met isoleren. Kruipruimte, Dak en Spouwmuur. De spouwmuur was bij onze woning, zelfde bouwjaar, met een flinterdun laagje gevuld, wat allemaal naar beneden was gezakt.
Verder lees ik graag mee met de opties om beter en slimmer verwarmen.

Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
lauwtjee1 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:35:
Voor de overlast van een houtkachel maak mij geen zorgen omdat de hele buurt er een heeft of heeft gehad.
Je eigen gezondheid is dus niet belangrijk?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:15
PhRiXoS schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:48:
Begin met isoleren. Kruipruimte, Dak en Spouwmuur. De spouwmuur was bij onze woning, zelfde bouwjaar, met een flinterdun laagje gevuld, wat allemaal naar beneden was gezakt.
Verder lees ik graag mee met de opties om beter en slimmer verwarmen.
Spouwmuur afhankelijk van de staat van het buitenblad.. Met een beetje pech moet je die eerst laten renoveren en impregneren voordat je gaat isoleren. En de ramen zullen ook niet veel meer doen.

  • MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-06 21:38
Met elektrische radiatoren ga je niet voor lage maandlasten zorgen en ze kosten ook geld. Ik zou de bestaande radiatoren laten zitten en gewoon gebruiken met de warmtepomp. Tenzij ze echt niet geschikt zijn voor lage temperatuur verwarming, in dat geval kan je kiezen tussen vloer of muurverwarming of andere radiatoren, maar dan zou ik nog steeds geen elektrisch nemen. De badkamer wil je ook gewoon verwarmen. Vaak is het niet erg als de vloer daar wat hoger uitkomt dus daar kan je ook vloerverwarming inleggen.

Ik krijg door je beperkte scope het idee dat je budget beperkt is, klopt dat? Want dat is wel van invloed op veel keuzes die je nu maakt.

Verder even kijken naar:

- Dubbelglas is niet hetzelfde als HR++ glas. Gewoon dubbelglas is vaak economisch al afgeschreven en zou je kunnen vervangen.

- Wat zit er in de spouw? Wat kan er in?

- Sluiten de voordeur en achterdeur mooi aan of verlies je daar veel warmte?

- Hoe wil je gaan ventileren? Is er ruimte voor WTW?

- Hoe is het dak nu ge-isoleerd? Ga je de zolder gebruiken?

- Vaak betreft dit doorzonwoningen, kan de moeite waard zijn om de hele achterpui te vervangen voor wat mooie openslaande deuren met goed glas (triple in de ramen, HR++ in de deuren anders wordt de deur heel zwaar).

- Wat voor vloer ligt erin beneden? Kan je daar direct in frezen of moet alles eruit en vervangen voor schuimbeton oid.

- Staat van de riolering, als er nog nooit wat aan gedaan is dan is het een mooi moment om dat te doen. als je er toch al een zooi van maakt.

- Staat van de elektriciteit, kan je er een full electric huis van maken? 3-fase aansluiting (niet strict noodzakelijk, maar wel lekker als je het hebt), vertrouw je de bedrading genoeg om een dikke kookplaat en oven op aan te sluiten of moet dat ook vervangen.

- Subsidies: Voor heel veel van bovenstaande zaken kan je subsidie krijgen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef


  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

PhRiXoS schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:48:
Begin met isoleren. Kruipruimte, Dak en Spouwmuur. De spouwmuur was bij onze woning, zelfde bouwjaar, met een flinterdun laagje gevuld, wat allemaal naar beneden was gezakt.
Ja, dat is waar ik op doelde, het werd vaak dun aangebracht en aangezien het nog in de kinderschoenen stond wist men nog niet goed hoe er mee om te gaan. Als het bijvoorbeeld mogelijk is de restanten te verwijderen, of anders naar boven toe op te vullen, dan heb je toch een redelijke mate van moderne isolatie. Het is dan wel zaak een goede isolatievorm te kiezen als het niet meer vervangbaar is.

Als er een kruipruimte is kan men onder de vloer isoleren, of dat kan gebeuren voordat er vloerverwarming wordt aangelegd. Het dak is waarschijnlijk het makkelijkste te renoveren. Niet met pur natuurlijk, maar direct met goed EPS/glaswol isolatiemateriaal tussen de spanten.

Een ding om op te letten is of je e.e.a. luchtdicht wil maken. Dat levert de beste isolatie op, het is een keuze die je vooraf moet maken.

Ook eenvoudige dingen zoals het plaatsen van een luchtdichte brievenbus, dichten van kieren en gaten helpen goed. Ventilatie moet wel mogelijk blijven. In die periode werd in de wat luxere woningen dauerluft ventilatie toegepast in aluminium kozijnen.

  • lauwtjee1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-06 20:40
De keuze voor de radiatoren weghalen komt voornamelijk omdat de woonkamer een erg hoog plafond heeft. Omdat we de vloer sowieso willen vervangen is het dan gelijk een mooi moment om vloerverwarming te installeren en ik zie dan zelf geen reden om vloerverwarming + radiatoren te gebruiken en dan ook nog een houtkachel hebben. 20 graden temperatuur is voldoende voor ons in de winter.

De woning heeft mechanische ventilatie dus het aanleggen van WTW lijkt mij erg veel werk door de extra kanalen maar het idee is wel goed inderdaad.

Qua budget vind ik minstens €20k niet beperkt als ik al praat over tenminste een warmtepomp, vloerverwarming en pvc vloer die erin moet naast wat ik hier al aan verdere adviezen opvraag. Het vervangen voor deuren en ramen is dan nog voor de langere termijn zeker iets waar we aan denken maar dan gaat de hele achterpui eruit.

We zitten nu in een tussenwoning met A+++ energielabel en bodemwarmtepomp dus gaan zeg maar een heel stuk terug in de tijd en kan je de technieken die in dit huis zitten lastig vergelijken met zo’n huis uit 1977 dus vandaar de advies vragen.

  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:26
lauwtjee1 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:06:
De keuze voor de radiatoren weghalen komt voornamelijk omdat de woonkamer een erg hoog plafond heeft. Omdat we de vloer sowieso willen vervangen is het dan gelijk een mooi moment om vloerverwarming te installeren en ik zie dan zelf geen reden om vloerverwarming + radiatoren te gebruiken en dan ook nog een houtkachel hebben. 20 graden temperatuur is voldoende voor ons in de winter.

De woning heeft mechanische ventilatie dus het aanleggen van WTW lijkt mij erg veel werk door de extra kanalen maar het idee is wel goed inderdaad.

Qua budget vind ik minstens €20k niet beperkt als ik al praat over tenminste een warmtepomp, vloerverwarming en pvc vloer die erin moet naast wat ik hier al aan verdere adviezen opvraag. Het vervangen voor deuren en ramen is dan nog voor de langere termijn zeker iets waar we aan denken maar dan gaat de hele achterpui eruit.

We zitten nu in een tussenwoning met A+++ energielabel en bodemwarmtepomp dus gaan zeg maar een heel stuk terug in de tijd en kan je de technieken die in dit huis zitten lastig vergelijken met zo’n huis uit 1977 dus vandaar de advies vragen.
Het gaat om boven. Daar kun je beter de radiatoren laten hangen waarschijnlijk. Ik zou een lijst maken met wat je wilt.doen en wat t kost. Ik kan je hierbij al vertellen dat wat je noemde snel 20k kost. Hier net gedaan:

Vloerverwarming infrezen, dichtsmeren, egaliseren en pvc er op.laten leggen: 6500 euro totaal (60m2)

Warmtepomp incl boiler: 11k

Die houtkachel is een mindset-ding: ja er zijn straten met veel houtkachels en mogelijk is t bij jullie nog niet zo'n issue omdat men t gewend is. Maar reken maar op een omslag qua acceptatie en regelgeving. We komen er steeds meer achter dat houtkachels erg veel vervuiling en negatieve gezondheidseffecten geven en de eerste plekken met regelgeving/stookverboden bij bepaald weer zijn al een feit. Die geest gaat niet meer terug in de fles. Misschien duurt t 5 jaar of mss 10 maar houtkachels gaan echt verdwijnen.

Daarom.extra goed dat je naar een duurzaam alternatief zoals een warmtepomp kijkt! T lijkt een heel haalbare casus. Verdere tips:

Begin bij de grootste dingen qua verlies: dat zijn 1)dak, 2)glas, 3) muren 4) vloer. Dus ga eens op onderzoek uit of er dakisolatie zit en of dat beter kan. Daarna naar glas kijken etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 30-05-2026 15:24 ]


  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 20:26
lauwtjee1 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 00:27:
Wij hebben een hoekwoning gekocht van bouwjaar 1977 met energielabel B en waar nog geen vloerisolatie in zit maar wel dubbelglas

De woning heeft nu een CV ketel uit 2022 zonder vloerverwarming maar wel en een houtkachel en radiatoren. Op de begane grond zouden we de radiatoren willen weghalen en vervangen voor vloerverwarming (en de kruipruimte isoleren / vloer van onder isoleren) en dat in combinatie met een l/w warmtepomp.

Op de 1ste verdieping is de douche dus daar hoeft alleen warm water heen en de radiatoren op de 1ste verdieping zou ik vervangen voor elektrische radiatoren als het echt koud is. Op 1 slaapkamer komt ook een airco voor koelen en verwarmen maar de warme lucht uit de woonkamer van de houtkachel kan ook deels naar boven via een raampje naar de overloop dus ook daarin zijn veel mogelijkheden.

Er is in in de ruimte waar de CV ketel staat ruimte voor een warmtepomp en buffervat.

ik ben vooral benieuwd naar jullie tips en adviezen hoe wij zo’n woning zo veel mogelijk kunnen verduurzamen en lage maandlasten creëren. De combinatie van vloerverwarming en koeling het hele jaar door in combinatie met een houtkachel voor de koudere dagen klinkt erg aantrekkelijk en ik lees daar ook nog geen problemen over.
Je hebt een goede basis, vooral als je de begane grond goed isoleert en daar vloerverwarming aanlegt. Dat is precies wat een warmtepomp nodig heeft om efficient te werken.

Een paar punten om kritisch naar te kijken:
  • Elektrische radiatoren op de 1e verdieping: meestal geen goed idee. Die zijn duur in gebruik. Beter is om het bestaande watergedragen systeem geschikt te maken voor lage temperatuur of te vervangen door LT-radiatoren/convectoren.
  • Houtkachel: prima als bijverwarming, maar niet als onderdeel van je basisverwarming. Anders wordt je warmtevraag onvoorspelbaar.
  • Airco op slaapkamer: goed voor comfort (vooral koelen), maar geen vervanging van je hoofdverwarming.
De grootste winst zit in: goede vloerisolatie + lage temperatuur afgifte + warmtepomp die continu kan moduleren.

Als je dat goed neerzet, kun je de rest van de woning met lage temperatuur prima meenemen zonder elektrische “noodoplossingen”.

Bereken wat een thuisbatterij jou oplevert: www.ufit.nl


  • lauwtjee1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-06 20:40
Bedankt voor alle adviezen al!

Krijgen de sleutels pas over een paar maanden dus mijn actiepunten voor nu:

- vloerisolatie / kruipruimte (is leeg) opvullen > mogelijkheden uitzoeken en offerte opvragen

- dak en spouwmuur isolatie status laten uitzoeken

- offertes opvragen voor FE warmtepomp en het aanleggen van vloerverwarming. Vloerverwarming zat ik aan Braakman te denken maar misschien is een totaal installateur die dit in het geheel oppakt beter?

Lijkt dat ik hiermee de grootste winst kan behalen voor de volgende winter en de andere mooie toevoegingen daarna nog verder kan oppakken.

verdere adviezen zijn uiteraard welkom!

  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:54
lauwtjee1 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 00:27:
De combinatie van vloerverwarming en koeling het hele jaar door in combinatie met een houtkachel voor de koudere dagen klinkt erg aantrekkelijk en ik lees daar ook nog geen problemen over.
Er gaat ongemerkt wel een hoop tijd (en geld) in een houtkachel zitten. Heb je er echt zin om dat ding in de winter elke dag schoon te maken?

Een cv is ook aan het werk als jij aan het werk bent of als je slaapt. Met alleen elektrische kachels en restwarmte van je houtkachel betaal je je of blauw aan elektra of je bovenverdieping voelt niet aangenaam aan.

Spel en typfouten voorbehouden


  • lauwtjee1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-06 20:40
FredvZ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Er gaat ongemerkt wel een hoop tijd (en geld) in een houtkachel zitten. Heb je er echt zin om dat ding in de winter elke dag schoon te maken?

Een cv is ook aan het werk als jij aan het werk bent of als je slaapt. Met alleen elektrische kachels en restwarmte van je houtkachel betaal je je of blauw aan elektra of je bovenverdieping voelt niet aangenaam aan.
Snap niet wat je nu wilt zeggen, klinkt als hetzelfde wat je zegt tegen mensen die een hond, kat of kinderen nemen😂 ja je hebt er werk aan maar krijgt er toch ook wat voor terug?

Jij vindt dat jouw houtkachel veel tijd kost? Of heb je zelf geen houtkachel maar vind je het wel belangrijk om dit te zeggen? Lees ook geen advies dus graag OT

  • squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:46
lauwtjee1 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:00:
[...]

Snap niet wat je nu wilt zeggen, klinkt als hetzelfde wat je zegt tegen mensen die een hond, kat of kinderen nemen😂 ja je hebt er werk aan maar krijgt er toch ook wat voor terug?

Jij vindt dat jouw houtkachel veel tijd kost? Of heb je zelf geen houtkachel maar vind je het wel belangrijk om dit te zeggen? Lees ook geen advies dus graag OT
Even voor de beeldvorming, als je als hoofdverwarming stookt moet je dagelijks even de as eruit zuigen, af en toe ruitje schoonmaken en jaarlijks de schoorsteen laten vegen. Verder natuurlijk slepen met hout al kun je met een paar blokken goed droog eikenhout wel een goede avond stoken.

Maar je krijgt er heerlijke warmte en een mooi vlammen spel voor terug

  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:54
lauwtjee1 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:00:
Snap niet wat je nu wilt zeggen,
imho is je beeld van het resultaat van je te plannen te optimistisch.

Je geeft aan te willen verduurzamen en te willen werken aan lage stookkosten. Tegelijkertijd maak je een houtkachel een structureel onderdeel van het warm houden van je huis. Dat is én niet duurzaam én niet goedkoop.

Dus het advies: denk er nog eens goed over na of je plan écht het beste is wat je er uit kan halen.

Spel en typfouten voorbehouden


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
lauwtjee1 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:52:
Bedankt voor alle adviezen al!

Krijgen de sleutels pas over een paar maanden dus mijn actiepunten voor nu:

- vloerisolatie / kruipruimte (is leeg) opvullen > mogelijkheden uitzoeken en offerte opvragen
Let hierbij op dat de vloer geïsoleerd wordt. Dus geen zooi op de bodem. Met vloerverwarming wil je echt de vloer zelf.
Er blijven genoeg opties, maar de basis is isolatie, anti-straling (dus bijvoorbeeld alu gecacheerd hardschuim) en anti vocht door zeil op bodem.

Ik heb gekozen voor resol schuim, maar verkeken dat dat best een takkenwerk is… dus nog niet af.
- dak en spouwmuur isolatie status laten uitzoeken
Woning van die leeftijd kan iets aan isolatie in het dak hebben, dan zit je vast aan dampopen isoleren, anders vochtopbouw in je constructie… en dat gaat dan rotten.

Ik heb gekozen voor cellulose afgewerkt met klimaat folie. (Extra subsidie vanwege natuurlijk materiaal).

Muur met ingeblazen vezel/vlokken spul … naam even kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 30-05-2026 19:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-06 09:24
Onze hoekwoning is ongeveer even oud. We hebben alle kozijnen en ramen vervangen (was echt nodig). Alles HR++, en de schuifpui beneden triple glas. Verder hebben we de vloer geïsoleerd en hele goede vloerverwarming op begane grond aan laten leggen met dikke leidingen van wp naar de verdeler.

Dakisolatie is nog niet gedaan. Verder op de verdiepingen enkel radiatoren.

Gasloos sinds vorig jaar, en dat gaat echt prima. De slaapkamers zijn niet super warm maar OK. Misschien dat ik nog grotere radiatoren (met of zonder ventilatoren) op ga hangen.

De warmtepomp voor verwarming is slechts 7kW. Voor warm water hebben we een warmtepompboiler staan.

[ Voor 3% gewijzigd door FatalError op 30-05-2026 19:42 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y


  • lauwtjee1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-06 20:40
FatalError schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:41:
Onze hoekwoning is ongeveer even oud. We hebben alle kozijnen en ramen vervangen (was echt nodig). Alles HR++, en de schuifpui beneden triple glas. Verder hebben we de vloer geïsoleerd en hele goede vloerverwarming op begane grond aan laten leggen met dikke leidingen van wp naar de verdeler.

Dakisolatie is nog niet gedaan. Verder op de verdiepingen enkel radiatoren.

Gasloos sinds vorig jaar, en dat gaat echt prima. De slaapkamers zijn niet super warm maar OK. Misschien dat ik nog grotere radiatoren (met of zonder ventilatoren) op ga hangen.

De warmtepomp voor verwarming is slechts 7kW. Voor warm water hebben we een warmtepompboiler staan.
De vloer ook nog moeten isoleren? En hoeveel m2 vloerverwarming heb jij met de 7kW warmtepomp?

  • FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-06 09:24
lauwtjee1 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:00:
[...]

De vloer ook nog moeten isoleren? En hoeveel m2 vloerverwarming heb jij met de 7kW warmtepomp?
De vloer hebben we jaren geleden al met PUR laten isoleren van onderaf. We hebben overigens ook de voordeur vervangen door een nieuwe geïsoleerde en ongeveer 3 m² muur laten isoleren ( dat stukje spouw was leeg). Verder hebben we niets met de muren gedaan. De vloerverwarming is ongeveer 60-70 m².

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Pagina: 1