Vraag

• lauwtjee1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:47
Wij hebben een hoekwoning gekocht van bouwjaar 1977 met energielabel B en waar nog geen vloerisolatie in zit maar wel dubbelglas

De woning heeft nu een CV ketel uit 2022 zonder vloerverwarming maar wel en een houtkachel en radiatoren. Op de begane grond zouden we de radiatoren willen weghalen en vervangen voor vloerverwarming (en de kruipruimte isoleren / vloer van onder isoleren) en dat in combinatie met een l/w warmtepomp.

Op de 1ste verdieping is de douche dus daar hoeft alleen warm water heen en de radiatoren op de 1ste verdieping zou ik vervangen voor elektrische radiatoren als het echt koud is. Op 1 slaapkamer komt ook een airco voor koelen en verwarmen maar de warme lucht uit de woonkamer van de houtkachel kan ook deels naar boven via een raampje naar de overloop dus ook daarin zijn veel mogelijkheden.

Er is in in de ruimte waar de CV ketel staat ruimte voor een warmtepomp en buffervat.

ik ben vooral benieuwd naar jullie tips en adviezen hoe wij zoโ€™n woning zo veel mogelijk kunnen verduurzamen en lage maandlasten creรซren. De combinatie van vloerverwarming en koeling het hele jaar door in combinatie met een houtkachel voor de koudere dagen klinkt erg aantrekkelijk en ik lees daar ook nog geen problemen over.

Alle reacties

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:57
lauwtjee1 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 00:27:
met een houtkachel voor de koudere dagen klinkt erg aantrekkelijk en ik lees daar ook nog geen problemen over.
De problemen ontstaan vanzelf doordat je buren gaan klagen over de stankoverlast van je kachel. Ben blij dat je niet naast mij komt wonen.

Wil je nou je verduurzamen en de Co2 uitstoot verminderen of moet het gewoon lekker goedkoop zijn? Indien het laatste, dan moet je de topictitel even aanpassen.

[ Voor 19% gewijzigd door Skynett op 30-05-2026 01:31 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

๐“…“ ๐“‚‹ ๐“…“ ๐“‚‹ ๐“…“ ๐“‚‹

Naast wat @Skynett al schrijft. Een houtkachel is sterk vervuilend en verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van alle fijnstof. Niet alleen de buren hebben er last van (of ze dat laten weten of niet), de woonruimte zelf wordt ook sterk vervuild. Duizenden mensen sterven voortijdig door luchtvervuiling.

Helaas is een woning van na medio jaren 70 vaak wel voorzien van enige isolatie, maar dat is typisch minimaal. Laat kijken of er ruimte is voor goede isolatie in muren, vloeren en dak. Zodoende heb je maximaal effect van de lucht-waterwarmtepomp.

Airco's leveren vaak geluidsoverlast op. Gebruik 's nachts met het raam open is daarom meestal geen goed idee.