Installatie Wallbox en load balancer / MID meter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bee-Marcel
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:42
Beste kenners,

Ik heb als laadpaal een Wallbox Pulsar Plus icm. een EM340 welke tegelijkertijd zijn geinstalleerd. De EM340 kan gebruikt worden als powermeter tbv. van load balancing OF als MID meter.

Initieel wilde ik de EM340 gebruiken als een meter voor loadbalancing. Echter hield de Wallbox met deze configuratie direct na installatie al telkens op met laden en flikkerde het display van de EM340. Ik heb toen, zonder er verder al te veel in te duiken, de load balancing in de Wallbox app gewoon uitgezet omdat bleek dat ik eigenlijk toch nooit problemen had met laden en andere verbruikers tegelijk.

Echter, nu wil ik gebruik gaan maken van de EM340 als MID meter tbv. de RED3 laadsubsidie (dit moet kunnen met de Wallbox icm. EM340 volgens de inboeker). Derhalve heb ik het adres van de EM340 op 2 gezet ipv. 1, waarna in de Wallbox app de MID meter inderdaad wordt herkend. De Load balancing optie verdwijnt dan en het aanzetten van deze MID meter optie in de app wordt dan beschikbaar. Echter wordt er dan een serienummer van de MID meter gevraagd. Deze staat voorop de EM340, maar als ik deze correct invoer krijg ik echter de melding dat het serienummer niet overeenkomt en gaat de ring van de Wallbox op oranje.

Kort gezegd heb ik dus problemen met de installatie voor zowel load balancing als voor gebruik als MID meter. Voordat ik een installateur vraag wilde ik graag zelf in ieder geval alvast wat vooronderzoek doen om mogelijke richtingen te bepalen.

Ik heb gecontroleerd:
- Connectie van de communicatiekabel. Ik heb hem zelfs helemaal vervangen buiten de meterkast om om interferentie uit te sluiten.
- De stand op mijn wallbox RS485, deze staat op de T
- Of alle schroeven goed aangedraaid zijn.
- Meerdere malen het serienummer van de MID meter gecontroleerd in de Wallbox App (240079)

[ Voor 60% gewijzigd door Bee-Marcel op 30-05-2026 21:42 ]

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:25
Als eerste is de meter aangesloten voor loadbalancing. Die meet nu het totale verbruik van de woning. Voor subsidie op laden van auto's is dit keihard fraude.

Ten tweede zit deze optie nu in een overgangsregeling. Vanaf 1 januari 2027 is de enige optie een laadpunt met geïntegreerde MID meter af fabriek. Voor deze subsidie moet jij dan een nieuw laadpunt kopen om de Wallbox Pulsar te vervangen.

• Bee-Marcel
Ricko1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:37:
Als eerste is de meter aangesloten voor loadbalancing. Die meet nu het totale verbruik van de woning. Voor subsidie op laden van auto's is dit keihard fraude.

Ten tweede zit deze optie nu in een overgangsregeling. Vanaf 1 januari 2027 is de enige optie een laadpunt met geïntegreerde MID meter af fabriek. Voor deze subsidie moet jij dan een nieuw laadpunt kopen om de Wallbox Pulsar te vervangen.
Bedankt Ricko,

Goed om te weten van de overgangsregeling. Als het niet gefixed kan worden kan ik dus beter meteen investeren in een lader met geintegreerde meter.

Ik zou de installatie inderdaad nog aan laten passen voordat ik het aanmeld. Je moet ook foto's meesturen van de installatie, dus zo zou het er sowieso niet doorheen komen.

Ik wilde alleen al testen of het überhaupt zou werken. Maar hier lijkt iets mis te gaan met de EM340 in communicatie of aansluiting. Zowel bij loadbalancing als voor MID meting ontstaan problemen. En ik zie maar niet in wat het kan zijn.

• Bee-Marcel
Inmiddels wat meer onderzoek gedaan. De MID meter stond op Paritiy = uneven. Dit zou volgens documentatie op even moeten staan. Helaas wordt de meter dan helemaal niet eens gezien door de Wallbox en kan ik niet eens proberen een serienummer in te geven omdat de wallbox app dat niet toelaat.

Ook heb ik de d- en d+ op de rs485 Wallbox communicatieblok doorgemeten tov GRND en deze geven beide spanning van 1,6V. Dit zou geloof ik een stabiele rustspanning van rond de 3-5V moeten zijn. Dit is onafhankelijk van of ik de weerstand op T of TN zet. De spanning tussen d- en d+ is 0V. Klopt het wat ik zeg, want dat zou een defecte wallbox betekenen.

Of ziet iemand toch iets mis met de manier van aansluiten?

[ Voor 15% gewijzigd door Bee-Marcel op 29-05-2026 23:26 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:22
Ik weet niet wat voor een kabel je daar hebt, maar A- en B+ zou een twisted pair moeten zijn.
Dat zijn nu twee totaal verschillende kleuren, in normaal UTP zijn dat dus twee paren.

Grote kans dat als je dat fixt, alles begint met werken :)

T is goed, beide kanten moeten een termination resistor actief hebben.
RS-485 Basics Series

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 29-05-2026 20:53 ]

• Bee-Marcel
jeroen3 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:51:
Ik weet niet wat voor een kabel je daar hebt, maar A- en B+ zou een twisted pair moeten zijn.
Dat zijn nu twee totaal verschillende kleuren, in normaal UTP zijn dat dus twee paren.

Grote kans dat als je dat fixt, alles begint met werken :)

T is goed, beide kanten moeten een termination resistor actief hebben.
RS-485 Basics Series
Bedankt Jeroen,

Ik had, tijdens mijn onderzoek naar het probleem, ook een nieuwe Cat6 shielded kabel aangesloten volledig buiten de meterkast om. Dit om interferentie te voorkomen en te kijken of de communicatiekabel het probleem gaf. Daarbij heb ik de de + en - uit 1 paar aangesloten (blauw en wit uit hetzelfde paar). Helaas gaf dit ook geen oplossing 😞.

• Bee-Marcel
Opgelost. Het serienummer op de voorzijde klopte niet. Juiste serienummer uitgelezen met RS-485 naar USB connector en hij werkte meteen nadat ik dit invoerde.
Pagina: 1