Vraag

• TweakerJ
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:30
Hi Tweakers,

Deze week heb ik in twee panden aan de andere kant van het land stroomonderbrekingen geha. Dat was op verschillende dagen, maar na twee dagen ingebruikname van P1 metertjes (HomeWizard). Verschillende netbeheerders, verschillende merken smartmeters, een pand met zonnepanelen en pand een zonder.

Ik weet dat de P1 poort volgens de specs van smartmeters in gebruik in Nederland read-only zouden moeten zijn (nog niet kunnen uitvinden of dit overal altijd via HW of ook via SW geïmplementeerd is). Die net geïnstalleerde metertjes lijken de enige correlerende variabele tussen de stroomonderbrekingen, en dat maakt mij toch nieuwsgierig.

Hebben anderen deze week stroomonderbrekingen ondervonden en was dit volkomen ongerelateerd? Of toevallig stroomstoringen ondervonden kort na P1 metertjes te hebben geplaatst? Heeft iemand met ervaring van smartmeter security en die de P1 poort nader heeft onderzocht een reality check voor mij?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Kaifa E003 smartmeter en Sagemcom T210D smartmeter. P1 meters (HomeWizard).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... Storingen gecheckt bij de netbeheerders (Enexis en Stedin), en gezocht op security advisories en incidenten via publieke bronnen (CVE, NCSC, fora). Documentatie van smartmeters gelezen.

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

franssie

Save the albatross

Had je die stroomstoring alleen in de meters? En zo ja hoe weet je dat?
Als bij een pand van mij de stroom eraf gaat krijg ik namelijk ook meldingen van andere domotica en wat later een SMS van de netbeheerder.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• TweakerJ
franssie schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:59:
Had je die stroomstoring alleen in de meters? En zo ja hoe weet je dat?
Als bij een pand van mij de stroom eraf gaat krijg ik namelijk ook meldingen van andere domotica en wat later een SMS van de netbeheerder.
Ja, goed punt - ik merkte in beide panden dat er apparatuur was gerest. Dus de elektriciteit is er in beide panden even volledig afgeweest. De klokken op de magnetrons, beide Philips Hue systemen die in recovery stonden en een thuis servetje dat een ongeplande reboot liet zien.

Ik heb geen storingen op de sites van de netbeheerders gezien, en van geen van beide een bericht.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Security op de P1-poort is niet aan de orde, het is een alleen-lezen-signaal. Er is geen bedrading voor input.
Een energiemeter kan bovendien niet zelf schakelen, er zit geen schakelaar in. Ik ben erg benieuwd wat hier geschakeld heeft. Een zekeringautomaat van een netbeheerder kan zichzelf niet reactiveren.
Er zou een signaal naar een wijkkast oid moeten zijn gegaan, maar dat wordt wel een heel vergezocht scenario. In andere landen worden soms signalen gebruikt om belasting van het net te kunnen regelen, maar in NL heb ik dat niet vaak gezien, en dat zou dan ook nog eens via HomeWizard zo gehackt moeten zijn... heel onwaarschijnlijk allemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Solarsparc op 29-05-2026 17:31 ]

• TweakerJ
Solarsparc schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:30:
Security op de P1-poort is niet aan de orde, het is een alleen-lezen-signaal. Er is geen bedrading voor input.
Een energiemeter kan bovendien niet zelf schakelen, er zit geen schakelaar in. Ik ben erg benieuwd wat hier geschakeld heeft. Een zekeringautomaat van een netbeheerder kan zichzelf niet reactiveren.
Er zou een signaal naar een wijkkast oid moeten zijn gegaan, maar dat wordt wel een heel vergezocht scenario. In andere landen worden soms signalen gebruikt om belasting van het net te kunnen regelen, maar in NL heb ik dat niet vaak gezien, en dat zou dan ook nog eens via HomeWizard zo gehackt moeten zijn... heel onwaarschijnlijk allemaal.
Ha @Solarsparc, dank - dat er geen bedrading is voor input was waar ik aan twijfelde (is het via HW of SW geïmplementeerd read-only). Weet jij of en waar ik dit kan nalezen en me er verder in kan verdiepen?

Als de implementatie inderdaad hardwarematig is dan is de P1 poort inderdaad waarschijnlijk niet de bosdoener.

Als het in de software zit dan vind ik een bug (of zelfs supply chain attack) helemaal niet zo onwaarschijnlijk. Dat hoeft niet direct bij HomeWizard te zitten maar kan ook in componenten zitten.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou even bij de lokale netbeheerder checken of er op dat moment een storing was. Zou je moeten kunnen zien :)

P1 poort is alleen output, en bovendien laagspanning. Dat kan op geen enkele manier een stroomstoring veroorzaken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Solarsparc
  • Nu online
TweakerJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:40:
[...]

Ha @Solarsparc, dank - dat er geen bedrading is voor input was waar ik aan twijfelde (is het via HW of SW geïmplementeerd read-only). Weet jij of en waar ik dit kan nalezen en me er verder in kan verdiepen?
Er zwerven wel DSMR5/ESMR5-specificaties met pinouts op het net voor deze meters.
Als het in de software zit dan vind ik een bug (of zelfs supply chain attack) helemaal niet zo onwaarschijnlijk. Dat hoeft niet direct bij HomeWizard te zitten maar kan ook in componenten zitten.
Er zit een microcontroller in zo'n ding en niet veel meer. Maar vervolgens moet zo'n ding een signaal sturen naar iets wat remote af kan schakelen en dat soort hardware zie ik hier niet in de keten. Kans dat dat dan ook gestandaardiseerd is over 2 netbeheerders is echt minimaal.
Toen hier een keer een kabelbreuk was, moest er iemand met een sleutel naar de wijkkast.
En dan ook nog het waarom.. want als iemand de netbeheerder heeft gehackt, wat heeft P1 er dan mee te maken? Kan dan ook zonder de P1-meter.

• Solarsparc
  • Nu online
*knip te lompe vingers

[ Voor 96% gewijzigd door Solarsparc op 29-05-2026 17:57 ]

• lukashh
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:34
Had je externe voeding aan de P1 dongeltjes? Het kan zijn dat ze te veel stroom trokken en dat er daardoor iets met de meter gebeurde....

• Solarsparc
  • Nu online
Een meter kan niet schakelen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:42
TweakerJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:46:
Hi Tweakers,

Deze week heb ik in twee panden aan de andere kant van het land stroomonderbrekingen geha. Dat was op verschillende dagen, maar na twee dagen ingebruikname van P1 metertjes (HomeWizard). Verschillende netbeheerders, verschillende merken smartmeters, een pand met zonnepanelen en pand een zonder.

Ik weet dat de P1 poort volgens de specs van smartmeters in gebruik in Nederland read-only zouden moeten zijn (nog niet kunnen uitvinden of dit overal altijd via HW of ook via SW geïmplementeerd is). Die net geïnstalleerde metertjes lijken de enige correlerende variabele tussen de stroomonderbrekingen, en dat maakt mij toch nieuwsgierig.

Hebben anderen deze week stroomonderbrekingen ondervonden en was dit volkomen ongerelateerd? Of toevallig stroomstoringen ondervonden kort na P1 metertjes te hebben geplaatst? Heeft iemand met ervaring van smartmeter security en die de P1 poort nader heeft onderzocht een reality check voor mij?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Kaifa E003 smartmeter en Sagemcom T210D smartmeter. P1 meters (HomeWizard).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... Storingen gecheckt bij de netbeheerders (Enexis en Stedin), en gezocht op security advisories en incidenten via publieke bronnen (CVE, NCSC, fora). Documentatie van smartmeters gelezen.
Via Netbeheer Nederland kan je de specificaties opzoeken van de DSMR.

De P1 poort doet alleen maar output en er is geen enkele vorm van input mogelijk.

Tevens zit er geen schakelende hardware in de (slimme) digitale meters (en ook niet in de klassieke Ferraris meters) dus dat kan het niet zijn.

Dit is pure toeval/pech dat ergens de spanning weg is geweest, kunnen daadwerkelijke storingen zijn geweest of b.v. een schakelfout(je) door iemand v/d netbeheerder.
Dergelijke storingen zijn aan de orde van de dag door het hele land bij alle netbeheerders dus niet direct iets specifieks.

Wat betreft SMS service oid dat wordt niet overal geboden, en zo wel moet je ervoor aangemeld zijn op een specifiek adres, dan kan je aan de hand van een storing op kabel X (of bovenliggende) een melding krijgen, nadeel is dat dit (zeker in oudere aangelegde gebieden) nog niet altijd een 100% garantie is dat dit klopt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:11
lukashh schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:06:
Had je externe voeding aan de P1 dongeltjes? Het kan zijn dat ze te veel stroom trokken en dat er daardoor iets met de meter gebeurde....
Nee, kan niet.

Electronicus hier, ervaring met extreem kritische systemen (veel strenger dan een slimme meter).

Dit zal uitgevoerd zijn met:
  • Een isolerende DC-DC converter voor de voeding: mag je kortsluiten en duizenden volts op zetten zonder dat het het achterliggend systeem er iets van merkt.
  • Twee optocouplers (of een moderne variant) die ook weer een volledige isolatie geeft en tegen duizenden volts kan zonder dat het het achterliggend systeem er iets van merkt. Deze zorgt voor het signaal en de aanvraag voor volgend bericht.
  • Bovenstaande is voldoende om de meter te laten blijven werken, maar het P1 poort gedeelte kan wel stuk. Het is relatief eenvoudig om nog wat extra hardware toe te voegen waardoor het met normale middelen niet electrisch kapot te krijgen is. Je rekent qua kost aan hardware ruwweg 6€ voor basic, 10€ voor extra beveiligd.
  • Een flinke hamer, een minuutje in de microgolfoven, of een EMP kan ook tegen beveiligd worden, maar dat wordt te duur voor thuis.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

TweakerJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:46:
Die net geïnstalleerde metertjes lijken de enige correlerende variabele tussen de stroomonderbrekingen, en dat maakt mij toch nieuwsgierig.
Veel te ver gezocht. Die metertjes op de P1 hebben helemaal niets met een evt stroomonderbreking te maken.

Er is gewoon een stroom onderbreking geweest. Simpel als dat, meer niet. Dat hoeft niet perse op de site van de netbeheerder te vinden zijn. Vooral niet als het een korte was van enkele seconden.

Dus niet teveel achter zoeken. Dit heeft niets met je P1 metertjes te maken.

Alles kan stuk.

• lukashh
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:34
naftebakje schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:17:
[...]

Nee, kan niet.

Electronicus hier, ervaring met extreem kritische systemen (veel strenger dan een slimme meter).

Dit zal uitgevoerd zijn met:
  • Een isolerende DC-DC converter voor de voeding: mag je kortsluiten en duizenden volts op zetten zonder dat het het achterliggend systeem er iets van merkt.
  • Twee optocouplers (of een moderne variant) die ook weer een volledige isolatie geeft en tegen duizenden volts kan zonder dat het het achterliggend systeem er iets van merkt. Deze zorgt voor het signaal en de aanvraag voor volgend bericht.
  • Bovenstaande is voldoende om de meter te laten blijven werken, maar het P1 poort gedeelte kan wel stuk. Het is relatief eenvoudig om nog wat extra hardware toe te voegen waardoor het met normale middelen niet electrisch kapot te krijgen is. Je rekent qua kost aan hardware ruwweg 6€ voor basic, 10€ voor extra beveiligd.
  • Een flinke hamer, een minuutje in de microgolfoven, of een EMP kan ook tegen beveiligd worden, maar dat wordt te duur voor thuis.
Oh, oke. Weer wat geleerd!
Pagina: 1