Vraag

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Hallo

Wil van het gas af in nieuwe woning energie label B 1983

En airco's als hoofdverwarming gaan gebruiken.

1 voor beneden in de wnk 1 op de ouder slk en 1 op zolder slk.

Zag op TV de LG airco reclame.

Door LG in contact gebracht met locale leverancier/installateur.

Deze heb ik fotos laten zien van het huis en afmetingen.

Had zelf ook onderzoek gedaan welke capaciteit ik nodig ben en heb een offerte aangevraagd.

Nu kreeg ik dit (zie foto)

Woonkamer een 7 kw maar dat lijkt mij wat veel en had ik ook niet om gevraagd maar een 5 kw.

Woonkamer en keuken is +/- 40m2

Laten vertellen dat aircos die op 1/4 of half vermogen werken gebruiken veel stroom had ik gelezen.

Beter geen overcapaciteit nemen?

Prijsverschil tussen de 7 en 5 kw is slechts 250 euro incl btw. Duhh?

Nu vind ik het moeilijk inschatten omdat de offerte niet gespecificeerd is of dit een goed prijs is.

Heb een hoekhuis waarbij de beneden airco direct met zeer korte leidingen door de muur kunnen voor de binnenunit.

Ee rest moet met een leiding langs de gevel en binnenunit aan de zelfde muur.

Vraag 2

Nu word mij ook geadviseerd door anderen om op te letten dat de buitenunit wel is voorzien van een interne verwarming omdat deze anders bevriest in de winter als ik wil verwarmen.

Heb je dit systeem er dan niet op zitten (goedkope modellen) dan moet hij ontdooien buiten en blaast hij een tijdje koude lucht in de winter naar binnen...

Dit zijn dan vaak de veel duurdere modellen die de verwarming ingebouwd hebben.

In hoeverre klopt dit verhaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9lBRm79ZKXGMOLEsHEvB7J8Ldk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hVeZohYUN0znDgiZ3Erni2M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Steenwijkerland op 29-05-2026 13:37 ]

Alle reacties

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Vraag 1, meest simpele antwoord is: 1 offerte is geen offerte. Laat er meerdere maken en ga vergelijken. Bij voorkeur wacht je de hitte af en ga je in het najaar offerte opvragen. Zomers weer is vaak kassa voor koelmonteurs.

Vraag 2. Ontdooien moeten alle airco units, duur of goedkoop. Regeling bij de duurdere modellen is vaak wat beter. Op moment van ontdooien blazen alle merken in meer of mindere mate koude lucht.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 14:42
Ik vind de prijs nog meevallen. Ze doen dus ook de aanpassingen in de meterkast erbij en dan materiaal en uren. Naar mijn idee geen gekke prijs.

Maar je airco als hoofdverwarming, weet je dat zeker? Zelf hebben we ook airco's hangen. In voor en na jaar gebruiken we die af en toe als bijverwarming. Mijn ervaring is dat het een ander soort warmte is dan bijvoorbeeld een pellet kachel. Als je de airco uitzet is het ook weer heel snel afgekoeld en koud. Het is in ieder geval anders dan een pellet kachel. Wellicht een puntje om over na te denken.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hou er ook rekening mee dat de 7 kW het koelvermogen betreft.

Op het algemene deel van de LG site kan ik niet goed terugvinden welk verwarmingsvermogen de unit heeft bij welke temperaturen.

Houd er daarnaast rekening mee dat je ook naar de geluidbelasting van de buitenunit moet kijken.

Life is not about specs, it is about joy!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:27
De offerte is vrij prijzig vind ik, maar niet extreem. Als ik dit vergelijk met mijn offertes en die van vrienden dan zit het er maximaal 1000 euro boven. Maar ik weet ook niet hoe handig jouw woning verder is. Is er een steiger nodig? En is de kabel van de meterkast naar de buitenunit eenvoudig aan te leggen? Ik zit in een vergelijkbaar traject en heb wat offertes aangevraagd en die waren goedkoper bij 2 units. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een aanbieder die op 7600 uitkomt, maar dan heb ik in vergelijking met jouw offerte 2 extra binnenunits en er is een steiger nodig (units op zolder + boren + lange leidingen).

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zonder plattegronden en informatie over de ruimtes (m³, ramen, zonwering) is het nogal moeilijk inschatten wat er nodig is. Bij 7kW denk ik aan een woonkamer van 80m². Al weet ik niet welk vermogen LG precies doorgeeft, zal wel het koelvermogen zijn. Laat je goed adviseren over welk vermogen je nodig hebt, vooral voor verwarmen. De offerte vind ik niet eens zo heel gek met het meerwerk en ik weet ook niet of de installatie bij je woning eenvoudig/lastig is.

Als de airco's niet alleen koelen maar ook als hoofdverwarming gebruikt worden dan zou ik persoonlijk investeren in een echt A-merk (MHI, Daikin etc). Die zien doorgaans wat efficienter en ook stiller. Ik weet niet wat voor woning het is, maar let ook op het geluidsniveau richting eventuele buren.

Ik ben niet zo'n fan van TV reclames en dan via de fabrikant een lokale installateur inschakelen.. je kan beter een aantal goed aangeschreven airo installateurs in de regio laten langskomen zodat je 3 offertes hebt.

Vraag 2: een airco moet in de winter bij verwarmen soms ontdooien, dus een defrost cyclus draaien. Alle fatsoenlijke airco's doen dit automatisch en goed. Daar ontkom je niet aan, is inherent aan de techniek.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06:19
Vraag 1

LG links laten liggen en kiezen voor een A merk als MHI of ME.

LG is dikke prima voor koelen, maar voor hoofdverwarming minder fijn. Wij gebruiken ook LG en ik had eerlijk gezegd liever een MHI gehad die bij familie leden van mij draait. Een stuk zuiniger en vooral veel stiller.

5kW is zat voor 40m2 woonkamer.

Vraag 2

Zoals de anderen reeds geantwoord hebben, dit is normaal gedrag bij een airco (warmtepomp) en ontkom je niet aan. Je kunt de afkoeling bij defrosts wel beperken door zoveel mogelijk 24/7 te verwarmen bij vorst, zodat ook de massa van je huis opwarmt.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 16:39

CeesKees

I rest my Kees

Fritso schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:51:
Vraag 1

LG links laten liggen en kiezen voor een A merk als MHI of ME.

LG is dikke prima voor koelen, maar voor hoofdverwarming minder fijn. Wij gebruiken ook LG en ik had eerlijk gezegd liever een MHI gehad die bij familie leden van mij draait. Een stuk zuiniger en vooral veel stiller.
MHI of Daikin. ME is gelijk aan LG of Samsung.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06:19
CeesKees schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:38:
[...]

MHI of Daikin. ME is gelijk aan LG of Samsung.
ME wordt hier op Tweakers in hetzelfde rijtje genoemd als MHI en Daikin, waarbij Daikin toch wat meer issues lijkt te hebben.

LG en Samsung staan een treetje lager.

Zie het grote 'Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen' topic voor meer info.

• diehardmking
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 17:56
Overcapaciteit kan geen kwaad, het betekent dat je in een kortere tijd de gewenste temperatuur krijgt en dus dat hij eerder uit / lager kan. Prijs is overigens voor 3 niet heel gek.

Ervaring is wel dat met de huidige gas prijzen je dit wel(voor de woonvertrekken althans) snel terug verdient.

• diehardmking
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 17:56
Vergat ik, Even een klein nadeel aan verwarmen met airco, een cv en dus radiator is wel een meer lekkere warmte. Wanneer een airco uit gaat wordt het meteen kouder.

Een juiste HA( home Assistant) thermostaat kan je wel helpen om dit ook goed in te regelen

• Florimon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-05 21:07
Prijs lijkt mij idd ook niet heel gek. Ik heb zelf vorige week op de zolder (~ 30m2) een 3.5kW LG airco laten installeren en dat was inclusief alles (montage, materialen, BTW) net geen 2000 euro. (De 2.5kW versie was idd maar 100 euro goedkoper)

6660 euro voor 3 airco's inclusief materialen en montage en extra groep in meterkast lijkt me redelijk dan. Maar zoals anderen opmerken, gewoon nog even wat offertes opvragen, helemaal als je twijfelt of bedenkingen hebt bij deze specifieke leverancier. Aan het contact in een offerte traject kan je vaak al een beetje afleiden wat je kan verwachten mocht je aftersales service nodig hebben.

De LG airco trouwens is (op de lagere standen) lekker stil, de buitenunit ook, en zowel de eigen LG Thinq app als de Google home integratie werken prima (geen aparte "wifi module" of "bridge" nodig zoals bij sommige andere merken).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Overcapaciteit kan zeker kwaad als daar een veel hoger minimum vermogen geld... en dat is meestal een groot verschil tussen een 5 en een 7kW

De 5kW is echt riant zat....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Dat aircowarmte anders is wist ik niet in mijn oude woning stookten we gehele jaar met wen pelletkachel.

Ik wil dus volledig van het gas af en liever geen pelletkachel meer.....

Ik mijn nieuwe huis zit momenteel een oudere cv ketel combi die hetelucht verwarmd in alle vertrekken en had gevraagd of de die ketel eruit kon en dan daar een airco op aangesloten kon worden want dat is dan de kortste klap!

Tapwater dan met een (goedkope) domme boiler die ik dan aanstuur met HW of HA. Heb zonnepanelen.

Dit kon niet vermelde de adviseur omdat de woning uit 83 is en het kanaal dan niet geïsoleerd is waardoor je condens en stank krijgt.

Ketel staat op zolder en er is 1 kanaal naar beneden met uitblaas aftakkingen.

En ja ik ga meerdere offertes aanvragen dat was ik ook wel van plan.

Wat zouden jullie mij adviseren?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Steenwijkerland Post een plattegrond van je vertrekken, details over isolatiestaat van het huis, gasverbruik van de woning...

Brink Elan systeem nu?

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 29-05-2026 21:48 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:53
Ik vermoed dat er geen rekening mee is gehouden, echter als je voornamelijk doet verwarmen dan is het zinvol om de binnen unit LAAG op te hangen. Als deze hoog ophangt dan moet de unit constant harder blazen om de warme lucht ter hoogte van een bank te krijgen.

Hang je de unit laag op dan kan die op fluister stand draaien op misschien een paar echt koude dagen na dat er meer vermogen nodig is.

Je zou ook alleen beneden de unit laag kunnen hangen, vaak verwarm je boven een stuk minder.

De ouder slaapkamer klinkt ook niet heel handig. Als er nog een slaapkamer is dan staat de airco daar op 26 graden om de ruimte ernaast aangenaam te krijgen. Heerlijk als je daarna zelf wilt gaan slapen. Zou hiervoor altijd kiezen voor de overloop / hal. Waar je wilt verwarmen zet je dan de deur open, de rest blijft koel. Bij koelen kun je ook jullie slaapkamer deur open doen.

Ook iets om rekening mee te houden is dat je in de winter een warme en droge luchtstroom hebt. Boven de T.V. de unit ophangen die op de bank staat gericht is alsof je de hele avond een föhn op je gericht hebt. Sommige vinden dit heerlijk, anderen worden er gek van. Heb er zelf ooit ook 1 boven de T.V. gehad, hier zat heel snel een houten koof omheen zodat de warme lucht naar de zijkanten gaat (en nee, met de ingebouwde lucht stroom richting kun je maar heel beperkt naar links of rechts blazen).

Hier op het forum onder "ClimaControl" kun je voor veel modellen een externe temperatuur sensor bestellen. Die sensor werkt als een ruimte thermostaat waardoor je veel gelijkmatiger kunt verwarmen / koelen. Lees je daar eens in, ding is niet duur en een echte aanrader.

Pak voor warm water een warmtepomp boiler, zit nog subsidie op en is veel zuiniger als een gewone boiler. Wel opletten dat je een model kiest wat met de warmtepomp ook tot 60+ graden kan verwarmen IVM legionella.

[ Voor 6% gewijzigd door MrNOnamE op 29-05-2026 21:53 ]

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Wij hebben recent getekend voor een ME offerte.
Het betreft een 5.3kW buitenunit met twee binnenunits een LN 2.5 en LN 3.5.

Er is relatief veel leidingwerk en de stroomaansluiting is al in tuin aanwezig. Er is één betonboring. De offerte is €5800.

We hebben handen vol offertes aangevraagd. Waarbij er ook verschillende opstelling bij verschillende aanbieders aangevraagd zijn.

Deze partij was niet de goedkoopste, maar er waren wel veeel duurdere voor de zelfde config. Goedkoper was €150 en duurder was €1100.

Flinke prijs verschillen dus.

Vraag gewoon een stapel offertes aan, laat ze langskomen en houdt je van de domme. Doe iedere keer alsof je er niets van weet en snapt. Werkte bij perfect om ook andere ideeën te krijgen voor het leidingwerk.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:01
Installateurs zijn ook mensen met een gezin die tijd moeten maken om jou te adviseren.

Gebruik liever de kennis op dit platform en vraag gericht uit.

Klinkt als een overzichtelijke installatie, kan wellicht wat af. Maar inclusief nieuwe groep is het echt niet zo uitzonderlijk.

Plaats eens fotos, plattegrond. Dan beter advies.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• mpro09
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Hier in de buurt hangt een LG die in de winter de hele straat bij elkaar brult.

Let op de COP en het geluidsvermogen. Dan kom je al snel op Daikin en MHI (ZSX-serie) uit.

Van die laatste hangt hier een SRK35ZSX in de woonkamer. Die houdt de benedenverdieping van +/-50m2 prima 24/7 op 20 graden. (jaren 70 redelijk na-geïsoleerd).

De extra kosten verdien je gewoon terug in het lagere verbruik en daarnaast zijn ze echt veel stiller. Voor jezelf en voor je buren.

All electric | 3950Wp ZW | 4660Wp ZO | MHi SRK35ZSX-W beneden | SCM45ZS-W + 2x SRK35ZS-WF boven | Itho HRU ECO 350

Pagina: 1