Hallo
Wil van het gas af in nieuwe woning energie label B 1983
En airco's als hoofdverwarming gaan gebruiken.
1 voor beneden in de wnk 1 op de ouder slk en 1 op zolder slk.
Zag op TV de LG airco reclame.
Door LG in contact gebracht met locale leverancier/installateur.
Deze heb ik fotos laten zien van het huis en afmetingen.
Had zelf ook onderzoek gedaan welke capaciteit ik nodig ben en heb een offerte aangevraagd.
Nu kreeg ik dit (zie foto)
Woonkamer een 7 kw maar dat lijkt mij wat veel en had ik ook niet om gevraagd maar een 5 kw.
Woonkamer en keuken is +/- 40m2
Laten vertellen dat aircos die op 1/4 of half vermogen werken gebruiken veel stroom had ik gelezen.
Beter geen overcapaciteit nemen?
Prijsverschil tussen de 7 en 5 kw is slechts 250 euro incl btw. Duhh?
Nu vind ik het moeilijk inschatten omdat de offerte niet gespecificeerd is of dit een goed prijs is.
Heb een hoekhuis waarbij de beneden airco direct met zeer korte leidingen door de muur kunnen voor de binnenunit.
Ee rest moet met een leiding langs de gevel en binnenunit aan de zelfde muur.
Vraag 2
Nu word mij ook geadviseerd door anderen om op te letten dat de buitenunit wel is voorzien van een interne verwarming omdat deze anders bevriest in de winter als ik wil verwarmen.
Heb je dit systeem er dan niet op zitten (goedkope modellen) dan moet hij ontdooien buiten en blaast hij een tijdje koude lucht in de winter naar binnen...
Dit zijn dan vaak de veel duurdere modellen die de verwarming ingebouwd hebben.
In hoeverre klopt dit verhaal?
Wil van het gas af in nieuwe woning energie label B 1983
En airco's als hoofdverwarming gaan gebruiken.
1 voor beneden in de wnk 1 op de ouder slk en 1 op zolder slk.
Zag op TV de LG airco reclame.
Door LG in contact gebracht met locale leverancier/installateur.
Deze heb ik fotos laten zien van het huis en afmetingen.
Had zelf ook onderzoek gedaan welke capaciteit ik nodig ben en heb een offerte aangevraagd.
Nu kreeg ik dit (zie foto)
Woonkamer een 7 kw maar dat lijkt mij wat veel en had ik ook niet om gevraagd maar een 5 kw.
Woonkamer en keuken is +/- 40m2
Laten vertellen dat aircos die op 1/4 of half vermogen werken gebruiken veel stroom had ik gelezen.
Beter geen overcapaciteit nemen?
Prijsverschil tussen de 7 en 5 kw is slechts 250 euro incl btw. Duhh?
Nu vind ik het moeilijk inschatten omdat de offerte niet gespecificeerd is of dit een goed prijs is.
Heb een hoekhuis waarbij de beneden airco direct met zeer korte leidingen door de muur kunnen voor de binnenunit.
Ee rest moet met een leiding langs de gevel en binnenunit aan de zelfde muur.
Vraag 2
Nu word mij ook geadviseerd door anderen om op te letten dat de buitenunit wel is voorzien van een interne verwarming omdat deze anders bevriest in de winter als ik wil verwarmen.
Heb je dit systeem er dan niet op zitten (goedkope modellen) dan moet hij ontdooien buiten en blaast hij een tijdje koude lucht in de winter naar binnen...
Dit zijn dan vaak de veel duurdere modellen die de verwarming ingebouwd hebben.
In hoeverre klopt dit verhaal?
[ Voor 9% gewijzigd door Steenwijkerland op 29-05-2026 13:37 ]