Vraag

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Hallo

Wil van het gas af in nieuwe woning energie label B 1983

En airco's als hoofdverwarming gaan gebruiken.

1 voor beneden in de wnk 1 op de ouder slk en 1 op zolder slk.

Zag op TV de LG airco reclame.

Door LG in contact gebracht met locale leverancier/installateur.

Deze heb ik fotos laten zien van het huis en afmetingen.

Had zelf ook onderzoek gedaan welke capaciteit ik nodig ben en heb een offerte aangevraagd.

Nu kreeg ik dit (zie foto)

Woonkamer een 7 kw maar dat lijkt mij wat veel en had ik ook niet om gevraagd maar een 5 kw.

Woonkamer en keuken is +/- 40m2

Laten vertellen dat aircos die op 1/4 of half vermogen werken gebruiken veel stroom had ik gelezen.

Beter geen overcapaciteit nemen?

Prijsverschil tussen de 7 en 5 kw is slechts 250 euro incl btw. Duhh?

Nu vind ik het moeilijk inschatten omdat de offerte niet gespecificeerd is of dit een goed prijs is.

Heb een hoekhuis waarbij de beneden airco direct met zeer korte leidingen door de muur kunnen voor de binnenunit.

Ee rest moet met een leiding langs de gevel en binnenunit aan de zelfde muur.

Vraag 2

Nu word mij ook geadviseerd door anderen om op te letten dat de buitenunit wel is voorzien van een interne verwarming omdat deze anders bevriest in de winter als ik wil verwarmen.

Heb je dit systeem er dan niet op zitten (goedkope modellen) dan moet hij ontdooien buiten en blaast hij een tijdje koude lucht in de winter naar binnen...

Dit zijn dan vaak de veel duurdere modellen die de verwarming ingebouwd hebben.

In hoeverre klopt dit verhaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9lBRm79ZKXGMOLEsHEvB7J8Ldk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hVeZohYUN0znDgiZ3Erni2M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Steenwijkerland op 29-05-2026 13:37 ]

Alle reacties

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Vraag 1, meest simpele antwoord is: 1 offerte is geen offerte. Laat er meerdere maken en ga vergelijken. Bij voorkeur wacht je de hitte af en ga je in het najaar offerte opvragen. Zomers weer is vaak kassa voor koelmonteurs.

Vraag 2. Ontdooien moeten alle airco units, duur of goedkoop. Regeling bij de duurdere modellen is vaak wat beter. Op moment van ontdooien blazen alle merken in meer of mindere mate koude lucht.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:43
Ik vind de prijs nog meevallen. Ze doen dus ook de aanpassingen in de meterkast erbij en dan materiaal en uren. Naar mijn idee geen gekke prijs.

Maar je airco als hoofdverwarming, weet je dat zeker? Zelf hebben we ook airco's hangen. In voor en na jaar gebruiken we die af en toe als bijverwarming. Mijn ervaring is dat het een ander soort warmte is dan bijvoorbeeld een pellet kachel. Als je de airco uitzet is het ook weer heel snel afgekoeld en koud. Het is in ieder geval anders dan een pellet kachel. Wellicht een puntje om over na te denken.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:11

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hou er ook rekening mee dat de 7 kW het koelvermogen betreft.

Op het algemene deel van de LG site kan ik niet goed terugvinden welk verwarmingsvermogen de unit heeft bij welke temperaturen.

Houd er daarnaast rekening mee dat je ook naar de geluidbelasting van de buitenunit moet kijken.

Life is not about specs, it is about joy!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:31
De offerte is vrij prijzig vind ik, maar niet extreem. Als ik dit vergelijk met mijn offertes en die van vrienden dan zit het er maximaal 1000 euro boven. Maar ik weet ook niet hoe handig jouw woning verder is. Is er een steiger nodig? En is de kabel van de meterkast naar de buitenunit eenvoudig aan te leggen? Ik zit in een vergelijkbaar traject en heb wat offertes aangevraagd en die waren goedkoper bij 2 units. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een aanbieder die op 7600 uitkomt, maar dan heb ik in vergelijking met jouw offerte 2 extra binnenunits en er is een steiger nodig (units op zolder + boren + lange leidingen).

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zonder plattegronden en informatie over de ruimtes (m³, ramen, zonwering) is het nogal moeilijk inschatten wat er nodig is. Bij 7kW denk ik aan een woonkamer van 80m². Al weet ik niet welk vermogen LG precies doorgeeft, zal wel het koelvermogen zijn. Laat je goed adviseren over welk vermogen je nodig hebt, vooral voor verwarmen. De offerte vind ik niet eens zo heel gek met het meerwerk en ik weet ook niet of de installatie bij je woning eenvoudig/lastig is.

Als de airco's niet alleen koelen maar ook als hoofdverwarming gebruikt worden dan zou ik persoonlijk investeren in een echt A-merk (MHI, Daikin etc). Die zien doorgaans wat efficienter en ook stiller. Ik weet niet wat voor woning het is, maar let ook op het geluidsniveau richting eventuele buren.

Ik ben niet zo'n fan van TV reclames en dan via de fabrikant een lokale installateur inschakelen.. je kan beter een aantal goed aangeschreven airo installateurs in de regio laten langskomen zodat je 3 offertes hebt.

Vraag 2: een airco moet in de winter bij verwarmen soms ontdooien, dus een defrost cyclus draaien. Alle fatsoenlijke airco's doen dit automatisch en goed. Daar ontkom je niet aan, is inherent aan de techniek.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13:25
Vraag 1

LG links laten liggen en kiezen voor een A merk als MHI of ME.

LG is dikke prima voor koelen, maar voor hoofdverwarming minder fijn. Wij gebruiken ook LG en ik had eerlijk gezegd liever een MHI gehad die bij familie leden van mij draait. Een stuk zuiniger en vooral veel stiller.

5kW is zat voor 40m2 woonkamer.

Vraag 2

Zoals de anderen reeds geantwoord hebben, dit is normaal gedrag bij een airco (warmtepomp) en ontkom je niet aan. Je kunt de afkoeling bij defrosts wel beperken door zoveel mogelijk 24/7 te verwarmen bij vorst, zodat ook de massa van je huis opwarmt.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:13

CeesKees

I rest my Kees

Fritso schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:51:
Vraag 1

LG links laten liggen en kiezen voor een A merk als MHI of ME.

LG is dikke prima voor koelen, maar voor hoofdverwarming minder fijn. Wij gebruiken ook LG en ik had eerlijk gezegd liever een MHI gehad die bij familie leden van mij draait. Een stuk zuiniger en vooral veel stiller.
MHI of Daikin. ME is gelijk aan LG of Samsung.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13:25
CeesKees schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:38:
[...]

MHI of Daikin. ME is gelijk aan LG of Samsung.
ME wordt hier op Tweakers in hetzelfde rijtje genoemd als MHI en Daikin, waarbij Daikin toch wat meer issues lijkt te hebben.

LG en Samsung staan een treetje lager.

Zie het grote 'Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen' topic voor meer info.

• diehardmking
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-06 18:58
Overcapaciteit kan geen kwaad, het betekent dat je in een kortere tijd de gewenste temperatuur krijgt en dus dat hij eerder uit / lager kan. Prijs is overigens voor 3 niet heel gek.

Ervaring is wel dat met de huidige gas prijzen je dit wel(voor de woonvertrekken althans) snel terug verdient.

• diehardmking
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-06 18:58
Vergat ik, Even een klein nadeel aan verwarmen met airco, een cv en dus radiator is wel een meer lekkere warmte. Wanneer een airco uit gaat wordt het meteen kouder.

Een juiste HA( home Assistant) thermostaat kan je wel helpen om dit ook goed in te regelen

• Florimon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-05 21:07
Prijs lijkt mij idd ook niet heel gek. Ik heb zelf vorige week op de zolder (~ 30m2) een 3.5kW LG airco laten installeren en dat was inclusief alles (montage, materialen, BTW) net geen 2000 euro. (De 2.5kW versie was idd maar 100 euro goedkoper)

6660 euro voor 3 airco's inclusief materialen en montage en extra groep in meterkast lijkt me redelijk dan. Maar zoals anderen opmerken, gewoon nog even wat offertes opvragen, helemaal als je twijfelt of bedenkingen hebt bij deze specifieke leverancier. Aan het contact in een offerte traject kan je vaak al een beetje afleiden wat je kan verwachten mocht je aftersales service nodig hebben.

De LG airco trouwens is (op de lagere standen) lekker stil, de buitenunit ook, en zowel de eigen LG Thinq app als de Google home integratie werken prima (geen aparte "wifi module" of "bridge" nodig zoals bij sommige andere merken).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Overcapaciteit kan zeker kwaad als daar een veel hoger minimum vermogen geld... en dat is meestal een groot verschil tussen een 5 en een 7kW

De 5kW is echt riant zat....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Steenwijkerland
  • Niet online
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Dat aircowarmte anders is wist ik niet in mijn oude woning stookten we gehele jaar met wen pelletkachel.

Ik wil dus volledig van het gas af en liever geen pelletkachel meer.....

Ik mijn nieuwe huis zit momenteel een oudere cv ketel combi die hetelucht verwarmd in alle vertrekken en had gevraagd of de die ketel eruit kon en dan daar een airco op aangesloten kon worden want dat is dan de kortste klap!

Tapwater dan met een (goedkope) domme boiler die ik dan aanstuur met HW of HA. Heb zonnepanelen.

Dit kon niet vermelde de adviseur omdat de woning uit 83 is en het kanaal dan niet geïsoleerd is waardoor je condens en stank krijgt.

Ketel staat op zolder en er is 1 kanaal naar beneden met uitblaas aftakkingen.

En ja ik ga meerdere offertes aanvragen dat was ik ook wel van plan.

Wat zouden jullie mij adviseren?

• Ronald
  • Nu online
@Steenwijkerland Post een plattegrond van je vertrekken, details over isolatiestaat van het huis, gasverbruik van de woning...

Brink Elan systeem nu?

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 29-05-2026 21:48 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-06 23:16
Ik vermoed dat er geen rekening mee is gehouden, echter als je voornamelijk doet verwarmen dan is het zinvol om de binnen unit LAAG op te hangen. Als deze hoog ophangt dan moet de unit constant harder blazen om de warme lucht ter hoogte van een bank te krijgen.

Hang je de unit laag op dan kan die op fluister stand draaien op misschien een paar echt koude dagen na dat er meer vermogen nodig is.

Je zou ook alleen beneden de unit laag kunnen hangen, vaak verwarm je boven een stuk minder.

De ouder slaapkamer klinkt ook niet heel handig. Als er nog een slaapkamer is dan staat de airco daar op 26 graden om de ruimte ernaast aangenaam te krijgen. Heerlijk als je daarna zelf wilt gaan slapen. Zou hiervoor altijd kiezen voor de overloop / hal. Waar je wilt verwarmen zet je dan de deur open, de rest blijft koel. Bij koelen kun je ook jullie slaapkamer deur open doen.

Ook iets om rekening mee te houden is dat je in de winter een warme en droge luchtstroom hebt. Boven de T.V. de unit ophangen die op de bank staat gericht is alsof je de hele avond een föhn op je gericht hebt. Sommige vinden dit heerlijk, anderen worden er gek van. Heb er zelf ooit ook 1 boven de T.V. gehad, hier zat heel snel een houten koof omheen zodat de warme lucht naar de zijkanten gaat (en nee, met de ingebouwde lucht stroom richting kun je maar heel beperkt naar links of rechts blazen).

Hier op het forum onder "ClimaControl" kun je voor veel modellen een externe temperatuur sensor bestellen. Die sensor werkt als een ruimte thermostaat waardoor je veel gelijkmatiger kunt verwarmen / koelen. Lees je daar eens in, ding is niet duur en een echte aanrader.

Pak voor warm water een warmtepomp boiler, zit nog subsidie op en is veel zuiniger als een gewone boiler. Wel opletten dat je een model kiest wat met de warmtepomp ook tot 60+ graden kan verwarmen IVM legionella.

[ Voor 6% gewijzigd door MrNOnamE op 29-05-2026 21:53 ]

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Wij hebben recent getekend voor een ME offerte.
Het betreft een 5.3kW buitenunit met twee binnenunits een LN 2.5 en LN 3.5.

Er is relatief veel leidingwerk en de stroomaansluiting is al in tuin aanwezig. Er is één betonboring. De offerte is €5800.

We hebben handen vol offertes aangevraagd. Waarbij er ook verschillende opstelling bij verschillende aanbieders aangevraagd zijn.

Deze partij was niet de goedkoopste, maar er waren wel veeel duurdere voor de zelfde config. Goedkoper was €150 en duurder was €1100.

Flinke prijs verschillen dus.

Vraag gewoon een stapel offertes aan, laat ze langskomen en houdt je van de domme. Doe iedere keer alsof je er niets van weet en snapt. Werkte bij perfect om ook andere ideeën te krijgen voor het leidingwerk.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:23
Installateurs zijn ook mensen met een gezin die tijd moeten maken om jou te adviseren.

Gebruik liever de kennis op dit platform en vraag gericht uit.

Klinkt als een overzichtelijke installatie, kan wellicht wat af. Maar inclusief nieuwe groep is het echt niet zo uitzonderlijk.

Plaats eens fotos, plattegrond. Dan beter advies.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• mpro09
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-06 12:53
Hier in de buurt hangt een LG die in de winter de hele straat bij elkaar brult.

Let op de COP en het geluidsvermogen. Dan kom je al snel op Daikin en MHI (ZSX-serie) uit.

Van die laatste hangt hier een SRK35ZSX in de woonkamer. Die houdt de benedenverdieping van +/-50m2 prima 24/7 op 20 graden. (jaren 70 redelijk na-geïsoleerd).

De extra kosten verdien je gewoon terug in het lagere verbruik en daarnaast zijn ze echt veel stiller. Voor jezelf en voor je buren.

All electric | 3950Wp ZW | 4660Wp ZO | MHi SRK35ZSX-W beneden | SCM45ZS-W + 2x SRK35ZS-WF boven | Itho HRU ECO 350

• Alpina 5
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-06 10:19
https://share.google/EKKKwMrguEyXTJsGi

Kijk ook even hier naar, voordat je compleet over gaat op elektra.

Uiteindelijk wordt je alsnog genaaid.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:30
Steenwijkerland schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:43:

Ik mijn nieuwe huis zit momenteel een oudere cv ketel combi die hetelucht verwarmd in alle vertrekken en had gevraagd of de die ketel eruit kon en dan daar een airco op aangesloten kon worden want dat is dan de kortste klap!

Tapwater dan met een (goedkope) domme boiler die ik dan aanstuur met HW of HA. Heb zonnepanelen.

Dit kon niet vermelde de adviseur omdat de woning uit 83 is en het kanaal dan niet geïsoleerd is waardoor je condens en stank krijgt.

Ketel staat op zolder en er is 1 kanaal naar beneden met uitblaas aftakkingen.

En ja ik ga meerdere offertes aanvragen dat was ik ook wel van plan.

Wat zouden jullie mij adviseren?
Over condens:

Tijdens het verwarmen zal er sowieso geen condens ontstaan. Tijdens het koelen, als er koude lucht door de kanalen stroomt, kan er condens op de buitenkant van de kanalen ontstaan. Vergelijk het met een koud glas water: daar condenseert het ook op de buitenkant.

Er is op zich een prima oplossing: de kanalen aan de buitenkant isoleren. Dat kan veel werk zijn, maar een groot voordeel is dat het hele huis gelijkmatig verwarmd wordt. Inclusief waarschijnlijk de badkamer en het toilet, wat met aircos lastiger is. Ook zou het buitenunits besparen.

Er is een topic voor het vervangen van cv-gestookte luchtverwarming met kanaal-aircos. Ik begrijp wel dat er nog niet zo veel ervaring in is bij Nederlandse installateurs.

• Ronald
  • Nu online
Alpina 5 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:15:

Warmte uit gas kost vandaag 16ct/kWh
De airco maakt van 1kWh stroom gemiddeld 4kWh warmte.

De EPEX prijs van stroom is zelden meer dan 64ct incl belasting... ook in de avond... Je kunt dit eenvoudig afvangen met slimme sturing van wanneer de airco draait. Overdag wat extra als de prijs laag is en er steun van zonnepanelen kan zijn.... en relatief kleine accu's overbruggen ook die paar uur.

• mapamdp
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11:29
Sparkiee schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:40:
Ik vind de prijs nog meevallen. Ze doen dus ook de aanpassingen in de meterkast erbij en dan materiaal en uren. Naar mijn idee geen gekke prijs.

Maar je airco als hoofdverwarming, weet je dat zeker? Zelf hebben we ook airco's hangen. In voor en na jaar gebruiken we die af en toe als bijverwarming. Mijn ervaring is dat het een ander soort warmte is dan bijvoorbeeld een pellet kachel. Als je de airco uitzet is het ook weer heel snel afgekoeld en koud. Het is in ieder geval anders dan een pellet kachel. Wellicht een puntje om over na te denken.
100% dit.

Wij hebben hier ook onze pelletkachel beneden als hoofdverwarming en warmtepomp/airco als bij verwarming.. enkel de airco is geen doen.. deze verwarmen de lucht en niet de ruimte zelf. Zet je ze af & het koelt snel weer af... En wij hebben een dik geïsoleerde a-label woning.

De prijs die je gehad hebt lijkt me ook heel normaal... Hier hangen 2 units boven en 1 beneden. Buiten een multisplit (wel Daikin) en het was ook een 6-6,5k .. en dit was 2 jaar geleden..

• mpro09
Je moet de airco zien als warmtepomp (want dat is het ook) en dus s'nachts aan laten staan. Als je hem s'avonds en paar uurtjes aanzet en daarna weer uit is het zo weer koud idd.

Laat je hem rustig doordraaien wordt het overal gelijkmatig warm en is het niet anders dan een andere vorm van verwarming.

In het tussenseizoen kom ik er vaak wel mee weg om hem alleen tijdens de zonuren te laten draaien en s'avonds uit. Als het huis door en door warm is merk je daar niks van.

De hout/pelletkachel gebruik ik alleen als het weer ongunstig is voor een warmtepomp. Vochtig en rond het vriespunt en er dus veel ontdooit moet worden.

All electric | 3950Wp ZW | 4660Wp ZO | MHi SRK35ZSX-W beneden | SCM45ZS-W + 2x SRK35ZS-WF boven | Itho HRU ECO 350

• _JGC_
  • Nu online

Ah, de welingelichtekringen... is zo'n clickbait website grotendeels geschreven met AI. Puur voor de clicks en advertenties.

Gas is zelfs bij matige COP en hoge stroomprijs altijd nog duurder dan warmte uit een warmtepomp. Pas als je een backupheater bij gaat schakelen is stroom duurder dan gas (en dan ook meteen fors duurder).

• Marko3333
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 11:34
Ik vind het wel een duivels bedrag...

Ik vind het bedrag wel wat aan de hoge kant. Als het een uitstekende installateur is die naast een goede installatie ook goede service levert (wat je nodig zal hebben als de verwarming in de winter uitvalt), dan kan het het waard zijn.

Misschien kan er nog wat korting vanaf als je hierom vraagt.

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:27
Steenwijkerland schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:29:
Hallo

Wil van het gas af in nieuwe woning energie label B 1983

En airco's als hoofdverwarming gaan gebruiken.

1 voor beneden in de wnk 1 op de ouder slk en 1 op zolder slk.

Zag op TV de LG airco reclame.

Door LG in contact gebracht met locale leverancier/installateur.

Deze heb ik fotos laten zien van het huis en afmetingen.

Had zelf ook onderzoek gedaan welke capaciteit ik nodig ben en heb een offerte aangevraagd.

Nu kreeg ik dit (zie foto)

Woonkamer een 7 kw maar dat lijkt mij wat veel en had ik ook niet om gevraagd maar een 5 kw.

Woonkamer en keuken is +/- 40m2

Laten vertellen dat aircos die op 1/4 of half vermogen werken gebruiken veel stroom had ik gelezen.

Beter geen overcapaciteit nemen?

Prijsverschil tussen de 7 en 5 kw is slechts 250 euro incl btw. Duhh?

Nu vind ik het moeilijk inschatten omdat de offerte niet gespecificeerd is of dit een goed prijs is.

Heb een hoekhuis waarbij de beneden airco direct met zeer korte leidingen door de muur kunnen voor de binnenunit.

Ee rest moet met een leiding langs de gevel en binnenunit aan de zelfde muur.

Vraag 2

Nu word mij ook geadviseerd door anderen om op te letten dat de buitenunit wel is voorzien van een interne verwarming omdat deze anders bevriest in de winter als ik wil verwarmen.

Heb je dit systeem er dan niet op zitten (goedkope modellen) dan moet hij ontdooien buiten en blaast hij een tijdje koude lucht in de winter naar binnen...

Dit zijn dan vaak de veel duurdere modellen die de verwarming ingebouwd hebben.

In hoeverre klopt dit verhaal?

[Afbeelding]
Een airco als hoofdverwarming is geen goed idee:
  1. Voor minder kosten heb je een warmtepomp (subsidie)
  2. Airco telt niet mee als hoofdverwarming voor je energielabel. Wordt vervelend bij verkoop woning, omdat je formeel geen hoofdverwarming hebt
  3. Warme lucht stijgt op. De airco unit hangt hoog, dus een ongelijke warmteverdeling en veel pendelen.
  4. Warmtepomp kan ook je tapwater verwarmen en is gebouwd voor verwarming (dus zuiniger)
  5. Een airco maakt geluid
Advies: neem een warmtepomp en koop een airco op je slaapkamer voor de zomers.

Ik heb overigens 3 AUX airco's + 1 mitsubishi werken prima als verwarming, maar wel met de beschreven nadelen. Mitsubishi is stiller. De aux pendelen meer, komt omdat ze oversized zijn.

• mpro09
En warmtepomp heeft een passend afgiftesysteem nodig wat bij renovatie nog wel eens problemen kan geven of duur kan uitpakken.

Als je een airco continue aan laat staan wordt uiteindelijk alles gelijkmatig warm. Ondanks dat hij hoogt hangt.

De MHI SRK35ZSX heeft een SCOP van 5,1 voor verwarmen. Er zijn wel warmtepompen die daar overheen gaan, maar dat is meestal met een aanvoertemperatuur van 35 graden. Dat is voor een ouder huis meestal niet genoeg.

Een goedkopere airco kan inderdaad wel meer stroom verbruiken.

Ze maken inderdaad geluid en hebben geen warmwatervoorziening. Daar moet je iets anders op verzinnen.

• Steenwijkerland
  • Niet online

Klopt helemaal wat je zegt.

Alleen ik heb een batterij staan die word overdag geladen door zonnestroom en zo niet dan laad ik hem via goedkope stroom uit het net op.

Dus de aircoverwarming zal avonds niet zo veel kosten

• Ronald
  • Nu online
@Steenwijkerland het klopt geheel niet, maar je hebt gelukkig wel de juiste conclusie getrokken.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:10
Ivm warme weer nu geen gunstig moment blijkbaar.

Mijn vader laat voor ca 3500€ monosplit plaatsen van 3.5 kw. Dat vind ik met ca 1400-1600€ aan materialen al erg prijzig voor halve dag werk (6uur max..)...

Extra kosten bij jou schat ik op 2*500 voor een binnenunit, leidingen en koppelingen extra €300, grotere buitenunit max +500. 200 voor het makkelijker rekenen erbij dus +€2000.

Extra werk: uur of 4 max. (2 ervaren man kunnen dit makkelijk in een dag normaal).

Bereken dan de uurprijzen eens en kijk of dit iets redelijks heeft of dat je beter even verder kunt kijken.. (je kunt zelf prima materiaal prijzen vinden online, een vakman betaalt inkoop iets minder)(een redelijke vakman pakt de winst niet aan. 5 kanten . M.i.)

Mhi lijkt altijd goede keus ja.

• Markvanassen
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-06 12:28
Ik denk dat de offerte prijs niet zo heel gek is.

Gezien de extra werkzaamheden die ze erbij doen en dat het om 3 airco's gaat mag je denk ik blij zijn met die prijs. Tuurlijk is het vast niet de aller aller laagste van Nederland, maar het is lang niet gek.

Als de airco moet defrosten dan doet hij het tijdelijk even niet. Dat is heel normaal en gebeurt met alle merken. Hier heb je geen last van in je huis als je gedurende de hele dag door verwarmd. Het is sowieso niet handig om even snel warm te stoken en daarna weer uit te doen. De warmte vervliegt dan en het wordt onaangenaam. Een beetje overcapaciteit is niet zo gek. Als het maar €250 scheelt, al helemaal niet. Je hebt hem toch niet de hele dag vol aan staan. Om de ruimte dan lekker snel op te warmen is wat meer capaciteit wel lekker en makkelijk.

• WhatUpNL
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 31-05 15:01
Ik heb anderhalf jaar geleden een nieuwe woning gekocht, hoekwoning uit 1992. Ik heb op de bovenste etages radiatoren weggehaald en vervangen door airco's in de slaapkamers om daarmee te verwarmen (maar eigenlijk voornamelijk koelen uiteraard). Ik heb voor vier airco's (aangesloten op één 7kwh buitenunit) van Mitsubishi toen iets van €6.000 betaald. In mijn vorige woning had ik ook LG, daar betaalde ik toen €2.700 voor 2 split units en 1 buitenunit, maar dat was via een bekende en zwart.

Wel nog iets anders maar ik denk wel dat je je goed moet afvragen of je wel wil verwarmen volledig met airco's. Bij ons op de slaapkamers is dit prima, maar als je een ruimte zoals je woonkamer aangenaam wilt houden vreet dit echt stroom. Je huis moet dan sowieso goed geïsoleerd zijn, dat geld al helemaal voor een hoekhuis. Als het echt goed vriest dan moeten wij op een slaapkamer echt wel flink stoken met die airco om het rond de 18° te krijgen en houden. Dit is ook de reden waarom volgende maand alle kozijnen worden vervangen voor kunststof met triple glas. Op een frisse winternacht moet je zomaar denken aan rond de 7kwh per kamer aan electriciteit.

Heb je geen mogelijkheid om elektrische vloerverwarming aan te leggen?

Bij ons lag er al vloerverwarming dus beneden verwarmen wij nu met een hybride warmtepomp. Zijn dus niet helemaal van het gas af maar verbruik misschien 250 kuub per jaar.

Het klopt overigens dat het soms heel eventjes kan duren voordat hij warme lucht blaast maar dat is echt een kwestie van minuten.

• _JGC_
  • Nu online
@WhatUpNL Elektrische vloerverwarming is COP=1 en vreet grofweg 2-6x zoveel stroom als een airco of warmtepomp voor dezelfde warmte.

• WhatUpNL
_JGC_ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:14:
@WhatUpNL Elektrische vloerverwarming is COP=1 en vreet grofweg 2-6x zoveel stroom als een airco of warmtepomp voor dezelfde warmte.
Dan zou ik dat niet doen inderdaad. Maar vanuit de ervaring om een huis te verwarmen met alleen airco zou ik die toch sterk heroverwegen met een wat ouder huis. Woon je nu in een supergoed geïsoleerd nieuwbouwhuis moet dat zeker kunnen maar ik woon dus zelf ook in een hoekhuis dat wel is gebouwd na het bouwbesluit en dus redelijk geïsoleerd is, en als ik al hier kijk wat voor moeite het kost om een slaapkamer aangenaam te houden met alleen airco... Overigens, misschien is zijn huis heel goed na geïsoleerd maar dat stond niet in zijn verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door WhatUpNL op 30-05-2026 20:21 ]

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:12
L/L warmtepomp als hoofdverwarming is prima te doen in een ouder huis. Bij voorkeur wel voor een vloermodel gaan, een A-merk nemen (mijn LG is echt goed hoorbaar zelfs op de laagste stand maar mijn LG vloerunit een stuk stiller) én 24/7 verwarmen.

Wel moet je regelmatig de filters op de binnenunit even stofzuigen, komt je efficiëntie ten goede.

Vloerverwarming is uiteraard fijner maar als het afgiftesysteem niet geschikt is voor lage temperaturen kom je al snel op een L/L warmtepomp uit.

• _JGC_
  • Nu online
WhatUpNL schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:20:
[...]

Dan zou ik dat niet doen inderdaad. Maar vanuit de ervaring om een huis te verwarmen met alleen airco zou ik die toch sterk heroverwegen met een wat ouder huis. Woon je nu in een supergoed geïsoleerd nieuwbouwhuis moet dat zeker kunnen maar ik woon dus zelf ook in een hoekhuis dat wel is gebouwd na het bouwbesluit en dus redelijk geïsoleerd is, en als ik al hier kijk wat voor moeite het kost om een slaapkamer aangenaam te houden met alleen airco... Overigens, misschien is zijn huis heel goed na geïsoleerd maar dat stond niet in zijn verhaal.
Met een airco verwarm je alleen lucht. Dat voelt heel snel warm, maar zodra je 'm uitzet koelt de lucht snel af en alle massa om je heen is koud.

Poets ook de dakisolatie niet uit. Buurvrouw verderop met haar A+++ woning en gasloos heeft er afgelopen winter 2x zoveel stroom doorheen geragd als ik met een C-label woning. Zij heeft nog de 2cm PUR in het dakbeschot als isolatie, ik heb 12cm PIR in het dak.
Ik stook sinds deze winter met een gehackte Atlantic Aurea, ketel doet eigenlijk alleen nog tapwater.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 30-05-2026 20:35 ]

• WhatUpNL
_JGC_ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:34:
[...]

Met een airco verwarm je alleen lucht. Dat voelt heel snel warm, maar zodra je 'm uitzet koelt de lucht snel af en alle massa om je heen is koud.

Poets ook de dakisolatie niet uit. Buurvrouw verderop met haar A+++ woning en gasloos heeft er afgelopen winter 2x zoveel stroom doorheen geragd als ik met een C-label woning. Zij heeft nog de 2cm PUR in het dakbeschot als isolatie, ik heb 12cm PIR in het dak.
Ik stook sinds deze winter met een gehackte Atlantic Aurea, ketel doet eigenlijk alleen nog tapwater.
Dak gaan we volgend jaar ergens vervangen (plat dak), dan wil ik ind ook gelijk kijken of extra isolatie kan/handig/noodzakelijk is.

Tapwater hebben wij trouwens een Atag Lydos voor.

[ Voor 3% gewijzigd door WhatUpNL op 30-05-2026 22:49 ]

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 19:00
Ik heb zelf ook gekozen voor een 5kW beneden en een 3,5kW boven:
1 x LG PC18SK R32 5,0kW
Koelcapaciteit: 5.00 kW & Verwarmingscapaciteit: 5.80 kW
1x binnenunit LG 3,5KW inclusief Wifi module
Koelcapaciteit: 3.50 kW & Verwarmingscapaciteit: 3.80 kW
Kosten € 3.750,00

En ik verwarm nu al bijna 3 jaar met de airco's (uit nood) omdat ik ook van het gas af ben. Het plan was ooit om een warmtepomp aan te schaffen maar doordat andere verbouwingen meer kostte toen niet meer gedaan. Hier heb ik eigenlijk altijd spijt van gehad.

Warmte van airco's vind ik zelf niet zo erg, het is een prima warmte maar je voeten en vaak handen blijven wel koud. Wat ik zelf erg storend vind is het geluid, daar had ik mij in vergist. Ik ben blijkbaar heel erg gesteld op stilte.

Als ik het weer over kon doen dan was ik uberhaubt niet voor LG gegaan. Mitsubishi Heavy Industries (MHI) heeft veel betere units die veel beter en stiller kunnen verwarmen (doorgaans) dan de LG. Dit is mij toen ook verteld maar ik ben voor de "budget" optie gegaan

Conclusie; my2cents: Verwarmen met airco als hoofdverwarming? Ga dan voor MHI. Geld liggen voor een warmtepomp? Ga daar dan voor en neem de goedkopere LG airco's voor het koelen van het huis

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• GerlofZuidema
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-06 11:37
Voor het verwarmen raad ik je een laag model aan, mocht je hier de mogelijkheid voor hebben. Iets als de Tosot console (hebben wij). Deze blaast de warme lucht zo'n 20 cm en op ~70 cm boven de grond uit waardoor de verwarming veel minder hard hoeft te blazen en de warmte veel comfortabeler is (vergelijkbaar met een kachel). Daarnaast zijn de ventilator bladen makkelijker schoon te maken, iets dat met de hoge modellen een ramp is. Kast ziet er niet uit, dus een ombouw maken is aan te raden ;). Onze is een 3.5 kW model in de woonruimte, 47m2/105m3 en krijg het met de airco het hele jaar door warm.

De prijs lijkt wel in orde, 2000-2500 euro per airco is vrij normaal, een installateur is helaas niet goedkoop.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:48
Degast schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:40:
Ivm warme weer nu geen gunstig moment blijkbaar.

Mijn vader laat voor ca 3500€ monosplit plaatsen van 3.5 kw. Dat vind ik met ca 1400-1600€ aan materialen al erg prijzig voor halve dag werk (6uur max..)...

Extra kosten bij jou schat ik op 2*500 voor een binnenunit, leidingen en koppelingen extra €300, grotere buitenunit max +500. 200 voor het makkelijker rekenen erbij dus +€2000.

Extra werk: uur of 4 max. (2 ervaren man kunnen dit makkelijk in een dag normaal).

Bereken dan de uurprijzen eens en kijk of dit iets redelijks heeft of dat je beter even verder kunt kijken.. (je kunt zelf prima materiaal prijzen vinden online, een vakman betaalt inkoop iets minder)(een redelijke vakman pakt de winst niet aan. 5 kanten . M.i.)

Mhi lijkt altijd goede keus ja.
Das allemaal een beetje te makkelijk gedacht. En uurprijs is ook niet zo te doen. Reken je nl ook uren voor bestellen, papierwerk f gassen, inladen, afval afvoeren? 6 uren reken is ook Niet reeël, daarna gaat men afvoeren, papierwerk doen. Als gezond bedrijf met papieren heb je een behoorlijke dagelijkse omzet nodig boven de materiaal inkoop, min €800 p.p.p.d.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:47

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is goedkoop en je mag blij zijn dat je een offerte krijgt.

Onze water-water warmtepomp is stuk en een vervangend model kost waarschijnlijk ~€12.000,-

Ja daar gaat nog wel subsidie van af, maar komt ook nog installatiekosten bij.

Maar ik betaal het met liefde omdat we anders in de kou zitten komende winter, ik heb al 4 bedrijven gecontacteerd die allemaal geen tijd hebben of geen nieuwe klanten aannemen.

• natural colour
  • Laatst online: 10:02
Technician- schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:15:
[...]

Das allemaal een beetje te makkelijk gedacht. En uurprijs is ook niet zo te doen. Reken je nl ook uren voor bestellen, papierwerk f gassen, inladen, afval afvoeren? 6 uren reken is ook Niet reeël, daarna gaat men afvoeren, papierwerk doen. Als gezond bedrijf met papieren heb je een behoorlijke dagelijkse omzet nodig boven de materiaal inkoop, min €800 p.p.p.d.
+1, vergeet ook niet de keuringen van de f gas gereedschappen niet, een opstelplaats van de diverse gas flessen en hoe is de situatie in de woning? een pakhuis waar je nergens bij kan? een bewoner die absoluut niet tegen stof en rommel kan?..enzovoorts.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Technician-
natural colour schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:34:
[...]

+1, vergeet ook niet de keuringen van de f gas gereedschappen niet, een opstelplaats van de diverse gas flessen en hoe is de situatie in de woning? een pakhuis waar je nergens bij kan? een bewoner die absoluut niet tegen stof en rommel kan?..enzovoorts.
Klopt, en je bedrijfs en persoonlijke verzekering. De opslagruimte/hal voor de dure gereedschap en de vwrzekering daarvan, gas, licht en huur. Calibraties, audits enz

zie momenteel veel bedrijfjes airco monteren zonder de papieren, das behoorlijke oneerlijke concurrentie

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:10
Mijn voorbeeld prijs is gebaseerd op de aangeboden prijs van 3! Middelgrote airco bedrijven.

Met loodsen, keuringen, opleidingen enz.

De kosten voor keuring opleiding en materiaal is voor iedereen op te zoeken. Maar leidt nooit tot kosten a 800€ per dag. D.w.z. dat kan natuurlijk wel, luxe auto, luxe loods, flink pensioen vaak vakantie.

Misgun het niemand, maar ik betaal dat soort bedragen in ieder geval niet.

Belangrijkste bewijs is wat het kost om een ingebruikstelling "in te kopen". Alle verplichte gastechnische handelingen. Incl wachttijd enz.

Maargoed het is een open markt je mag vragen wat je wilt, en je mag kiezen wie je wil betalen.

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 20:42
Ik ben een poos koelmonteur geweest en heb veel ervaring met verwarmen met airco's.

Ja dit kan prima, maar er zitten wat haken en ogen aan die eigenlijk allemaal al genoemd zijn in dit topic.

LG is een matig merk, zeker geen aanrader. Betaal liever iets meer en koop MHI, ME of Toshiba. Service en support van die partijen is ook veel beter, mocht er een keer wat zijn.

Voor verwarmen zijn de al genoemde vloermodellen een aanrader. Uiteraard omdat ze laag zitten maar ook omdat ze een veel grotere verdamper (eigenlijk condensor in dit geval) hebben.

Ontdooien kom je niet onderuit en moet je niet onderschatten. Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met een verwarming in de buitenunit, dat bestaat niet echt. Je kunt een element in de lekbak hebben tegen dichtvriezen, verder niet. Er zijn buitenunits die beter geschikt zijn voor verwarmen maar die zijn ook veel duurder, bijvoorbeeld de Hyper Inverters van MHI. Kou is op zich niet echt het probleem, hoge luchtvochtigheid wel. Rond de 0 graden en mistig weer geeft veel bevriezing. -5 met helder weer geeft weinig problemen. Om deze reden is de positionering van de buitenunit van groot belang.

Een puntje van aandacht is de woonkamer. Je geeft aan dat het tracé daar kort is. Een airco heeft een minimale leiding lengte, het is heel belangrijk die in acht te nemen om problemen en schade te voorkomen. Niet elke monteur houdt hier rekening mee!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Gieliovd520 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:33:
Installateurs zijn ook mensen met een gezin die tijd moeten maken om jou te adviseren.

Gebruik liever de kennis op dit platform en vraag gericht uit.

Klinkt als een overzichtelijke installatie, kan wellicht wat af. Maar inclusief nieuwe groep is het echt niet zo uitzonderlijk.

Plaats eens fotos, plattegrond. Dan beter advies.
Het zijn ondernemers, het staat je als particulier vrij om te vragen en het staat de ondernemer vrij om je wel of niet te bedienen.
Wij hadden bij 2 zzp-ers, welke onder één website samenwerken, om een concrete offerte gevraagd. De opdracht was op dat moment uitgekristalliseerd. De vraag was om een ME installatie te offreren, dat was geen probleem en deden ze vaker. De offerte kwam in een pdf via WhatsApp met de mededeling: we brengen geen ME maar alleen MHI. Die mannen zijn hier over de vloer geweest, duidelijk de wensen opgenomen, zij hebben duidelijk aangegeven dat ze het konden en wilde leveren, 1,5 week later kwam de offete(zou met 2-3 werkdagen komen) en kon ME niet meer.

Dat vind ik persoonlijk zonden van mijn tijd, zelf op hun flyer stond ME genoemd.

Persoonlijk krijg ik ook genoeg vragen vanuit het ondernemerschap die vaak op dat moment geen opdracht opleveren. Wel hoop ik dat ze laters nog aan ons denken en er alsnog een opdracht uit voor komt.

Edit
Dan ook ondernemers die denken dat je gek bent. Zo was er één die probeerde een uitgefaseerde buitenunit te verkopen. Toen ik vroeg waarom hij deze unit offreerde kreeg ik een wazig antwoord. Kreeg toen een aangepaste offerte met een veel te kleine buitenunit irt de binnenunits. Buitenunit was zwaar ondergedimensioneerd. Volgens een andere partij was deze combinatie niet ondersteund door ME en zou het garantie problemen kunnen geven.

Vind het opmerkelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 31-05-2026 23:06 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Technician-
Degast schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:46:

De kosten voor keuring opleiding en materiaal is voor iedereen op te zoeken. Maar leidt nooit tot kosten a 800€ per dag. D.w.z. dat kan natuurlijk wel, luxe auto, luxe loods, flink pensioen vaak vakantie.

.
Dat is wel zo, een normaal loon, en alle kosten samen leidt tot deze (winst)omzet per dag ex materiaal. Ik heb het erg veel en gedetailleerd doorgerekend. Reken je minder ga je hoe dan ook down the drain op den duur. En dat kan best zijn uurloon van €65,- en de rest verweven in materiaal en additionele kosten. Maar €800 p.d. is het.

Ga het maar na, de kosten zijn torenhoog, vergelen met bv een notaris of advocaat. Ik vind het ook veel maar Nl is wat dat betreft super duur

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 31-05-2026 21:38 ]

• Sharkbait
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 09-06 18:25
Een goedenmiddag,

Ik zal zelf ook mijn gehele huis gaan verwarmen door Airco's en dit ook vanwegen van het gas af willen en gemakkelijk per ruimte aan en uit te kunnen zetten om te besparen. 300-350 euro gas verbruik om mijn huis op 15 graden te hebben terwijl ik niet thuis was is pijnlijk. (1x een dryfast 3.5kw droogblazer deed hetzelfde voor 278 euro het jaar erop en die is niet zo zuing als een airco)

My 2 cent is zoieso,

Neem de angst berichten met een zak zout aangezien dit gewoon overdreven gemaakt word, en worden vooral door mensen gezegd die niet alle feiten weten en snel angst berichten als 100% waarheden zien.

Airco's zijn bij uitstek zuiniger per kw warmte dan gas (A merken en ook LG is een erg goed merk als het maar onderhouden word)

Bereken daarom dat je Electra rekening dus inderdaad met misschien wel 1000kwh omhoog gaat maar waarschijnlijk daarbij ook een verlaging (verdwijnen van als je ervan af stapt) van 100den m3 gas. En om een beetje angst daar te zaaien, als Rusland weer wat doordrukt kan die gas prijs ook weer de 3 euro per m3 aan tikken wat de airco 2-3× zo goedkoop gaat maken per kw warmte.

Oo en je bespaard je 356 ish euro aansluitkosten per jaar door aansluiting op te zeggen.

Kies zoieso voor alleen modellen met wifi zodat je deze met een HA apllicatie kan programeren, vooral als je zonnepanelen hebt zodat ze verwarmen of verkoelen wanneer de prijs gunstiger is en of je veel zonnestroom krijgt, en gebruik je huis als een thermische batterij.

Warmtepompen zijn leuk maar mijn buren stoken ongeveer 26kwh per dag aan warmte om ruimtes op te warmen die niet zo warm hoeven te zijn, closed serie loop met geen afzonderlijke zones zoals in een parrallel setup. Een ander nadeel is, je kan er een ruimte niet mee koelen en die Moeten! 24/7 aan, airco kan je slaapkamer in 5 a 10 minuten al aangenaam maken en daarna op fluisterstand gezet worden en dat geluid moet je aan wennen maar went ook snel, 99% van hotels zijn alleen airco's, 80% van de wereld gebruiken airco's en hebben geen CV sysyeem als wij hebben in Europa, maar is anders inderdaad.

7kw is overdreven voor een 40m2 ruimte tenzij je net als ik 3 meter hoge plafonds een aangesloten keukenvan 8m2 en echt veel glas werk, 5kw kan dit al goed aan. Het probleem is niet dat bij een 7kw je huis lekker snel warm is, maar meer dat die bij wijze altijd minimaal 2.5kw moet afgeven anders slaat hij uit (onder de 900rpm in je auto idee) met een 5kw unit is dit waarschijnlijk 1-1.5kw.

Het grootste misverstand ook trouwens, die 7kw of 3.5kw zijn afgift getallen niet verbruik, deze zijn vaak 3-5x zo laag afhangend van COP buiten temp leidinglengte onderhoud etc.

Kort samengevat

1 Krijg zoieso meer offertes en houd het bij 1 merk voor overzicht.

2 Kies zoieso voor units met wifi, al is het niet nu nodig is het dat wel in de toekomst en meerprijs gering.

3 warmtepomp is bijna identiek of erg dichtbij aan airco aan verbruik, maar andere warmte door vloerverwarming of cv en die moet 24/7 aan.

4 Airco verwarmd lucht en geen straling klopt, maar ook warme lucht verwarmd de muren vloer etc op op den duur, is niet airco uit boem bats 15 graden kouder of warmer.

5 99% van de angst zaaiende berichten zijn click bait en overdreven(houden geen rekening met besparing op gas)

6 overweeg wel Zonnepanelen en of verdiep je hierin of het in uw situatie gunstig is, alles aan met gratis zonne energie en daardoor minder hoeven te verbruiken in de avond.

7 je vraag zelf, ik vind het erg meevallen, mijn offertes voor 5 units waren 1 jaar geleden 12-14k voor 5 units LG Daikin en Haier en Misu (niet Mitsubishi) kreeg ik allemaal dezelfde prijzen voor.

8, als je handige Harry bent, kan je overwegen de units kabels etc te kopen en voor te bereiden ophangen/ buitenunits plaatse en dat iemand het alleen afkoppeld op druk zet en gereed maakt, houd wel rekening dat dit ook nog steeds prijzig is voor 3 units en je waarschijnlijk te weinig bespaard voor de moeite.

Wens u veel succes met de klus

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-06 15:13
TinusH777 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:31:
[...]

Een airco als hoofdverwarming is geen goed idee:
  1. Voor minder kosten heb je een warmtepomp (subsidie)
  2. Airco telt niet mee als hoofdverwarming voor je energielabel. Wordt vervelend bij verkoop woning, omdat je formeel geen hoofdverwarming hebt
  3. Warme lucht stijgt op. De airco unit hangt hoog, dus een ongelijke warmteverdeling en veel pendelen.
  4. Warmtepomp kan ook je tapwater verwarmen en is gebouwd voor verwarming (dus zuiniger)
  5. Een airco maakt geluid
Advies: neem een warmtepomp en koop een airco op je slaapkamer voor de zomers.

Ik heb overigens 3 AUX airco's + 1 mitsubishi werken prima als verwarming, maar wel met de beschreven nadelen. Mitsubishi is stiller. De aux pendelen meer, komt omdat ze oversized zijn.
Hier moet ik echt wel even op reageren, vooral punt 2, want volgens mij klopt dat gewoon niet.
Airco telt niet mee als hoofdverwarming voor je energielabel. Wordt vervelend bij verkoop woning, omdat je formeel geen hoofdverwarming hebt
De NTA 8800 heeft een rekenmethode voor lucht-lucht warmtepompen (wat een airco is) en daarmee kan een adviseur gewoon airco's invoeren voor het energie label.

Wat jij denk ik bedoelt is dat kamers die geen airco hebben niet als leefbaar gezien kunnen worden doordat ze geen actieve verwarming hebben. Het aantal kamers van je huis kan daardoor verminderd worden. Maar zo'n probleem hoeft dat niet te zijn. Of je hangt gelijk overal airco's op, of je hangt (voordat je gaat verkopen) bij de missende kamers infrarood panelen op om dit euvel op te lossen voor een minimale investering.
Voor minder kosten heb je een warmtepomp (subsidie)
Dat ligt eraan hoe je warmteafgifte systeem in huis is. Heb je alleen radiatoren die enkelwandig zijn en/of geen vloerverwarming? Dan mogen die ook allemaal vervangen worden. Sterker nog, een warmtepomp (lucht/water) werkt het beste met vloerverwarming omdat je dan een groter oppervlakte hebt waar het relatief lauwe water zijn warmte af kan geven.
Warme lucht stijgt op. De airco unit hangt hoog, dus een ongelijke warmteverdeling en veel pendelen.
Dat klopt, maar of dit als minder comfortabel wordt ervaren is heel persoonlijk en ligt ook heel erg af van de plaatsing, het gebruik, het apparaat zelf en de instellingen.
Warmtepomp kan ook je tapwater verwarmen en is gebouwd voor verwarming (dus zuiniger)
Klopt, maar voor 2k tot 3k kan je ook een warmtepompboiler kopen die dit doet en kan je in de zomer lekker koelen. Dat die gebouwd is voor verwarming hoeft niet perse te betekenen dat die zuiniger is, uiteindelijk is het dezelfde technologie alleen dan omgekeerd voor koelen.
Een airco maakt geluid
Klopt ook. Maar ook dit is persoonlijk. De koelkast maakt ook geluid. De verwarming in mijn vorige huis ook. Ook hier geld weer dat het afhangt van het merk wat je kiest. Van zowel MHI als Daikin ervaar ik amper geluidshinder terwijl ik een Samsung of LG veel meer hoor.

Ik heb zelf het huis vol hangen met airco's om twee redenen; ik heb geen vloerverwarming en ik wil koeling. Als ik (in ieder geval op de begane grond) vloerverwarming had gehad dan was ik waarschijnlijk voor een lucht/water warmtepomp gegaan. De kosten om alles naar wens te krijgen voor een lucht/water warmtepomp waren gewoon veel te hoog voor de baten IMO.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Pagina: 1