Slimme meter wifi gateway (p1 poort) gaat niet aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OrganicIron
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:35
Mijn vraag
Ik heb net een Slimme meter wifi gateway voor op de P1 poort ontvangen, maar het lijkt alsof mijn P1 poort niet geactiveerd is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Smart gateways wifi P1 poort meter (ik heb een blauwe ontvangen, geen idee of dat iets uitmaakt)
- Landis+Gyr E360 slimme meter (3 fase)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb de P1 meter aangesloten met externe voeding via de usb-c aansluiting. Het opzetten van de verbinding gaat goed, ik kan via wifi het dashboard uitlezen. Echter blijft de telegrams received op 0 staan (ook geen telegrams with errors). Volgens mij geeft dit aan dat er geen communicatie is?

- Ik heb de kabel opnieuw aangesloten, stekkers andersom geprobeerd, maar ook daar geen verschil. Hij maakt wel een duidelijke klik zowel bij het aansluiten op de p1 poort als bij de p1 meter.

- Ik heb een account gemaakt op Liander en de meter online laten testen, de meterstanden werden succesvol opgehaald en dat lijkt te werken. Ik kan geen optie vinden om de P1 poort op afstand te activeren.

- Ik heb op de Greenchoice portal gekeken of ik daar iets kan vinden over de P1 poort, maar heb daar ook niets kunnen vinden.

Zie ik iets over het hoofd? 🫣

[ Voor 8% gewijzigd door OrganicIron op 29-05-2026 11:36 ]

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:44
De P1 poort staat in Nederland standaard aan, daar hoef (en kan) je niet aan te activeren.

Het eerste waar ik aan denk is een verkeerde instelling op de ingang van de P1 gateway. Dit zou bijvoorbeeld de baudrate kunnen zijn.
Ik heb echter geen ervaring met deze specifieke gateway, dus ook geen idee waar de instelling zit.

Spel en typfouten voorbehouden

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:17

m-vw

Dus?

Er bestaan van jouw meter blijkbaar ook DSMR 4 en 2.2 versies dan heb je dus een externe voeding nodig.

Verder zie ik hier dat er twee poorten zijn. Heb je de juiste?

EDIT:
Nog eens naar het plaatje in de link kijkend denk ik dat dit niet specifiek jouw type meter is. Echter staat een stuk lager een tabel met daarin welk type meter wel of niet externe voeding nodig heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door m-vw op 29-05-2026 16:39 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@m-vw de dongle wordt al extern gevoed door @OrganicIron, dus dat is helaas niet de oplossing.

@OrganicIron een P1-poort kan best stuk zijn. Dat de meterstanden wel door Liander op afstand uit te lezen zijn zegt niks, want dat gaat niet via de P1-poort :)

Ik zou goed de configuratie van je dongle controleren. Wellicht moet je die handmatig op een bepaalde DSMR-instellen? Als dat het probleem niet is kan je wellicht even een andere P1-dongle + kabel van iemand lenen om je poort te testen. Mocht het dan nog steeds niet werken, dan zou ik bij Liander aankloppen met je vermoeden dat de P1-poort stuk is.

Heb je de handleiding goed doorlopen? Daar zie ik bijvoorbeeld dit over 0 telegrammen:
Indien Telegrams with errors gelijk is aan Telegrams received of beide getallen blijven 0, dan dient de firmware van de gateway gewijzigd te worden.

Installeer via het firmware menu van de gateway de firmware die past bij jouw meter.

In dit overzicht vind je alle informatie over jouw meter en de benodigde firmware:

https://smartgateways.nl/overzicht-slimme-meters/
Van jouw Landis + Gyr E360 zijn vele versies (lekker handig..) waarvan een deel de DSMR2-firmware nodig heeft.

[ Voor 110% gewijzigd door Gizz op 30-05-2026 15:36 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• OrganicIron
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:35
Bedankt voor het meedenken! Met gebruik van de externe voeding lijkt alles nu te werken. Ik snap niet wat de data doorvoer heeft getriggerd, ik moest einde middag weg en dat ik savonds thuis kwam stond de teller op tienduizenden telegrammen. Vreemd, had er na 16u niet meer aangezeten. Data loopt ook door naar Home Assistant, eens kijken wat we daarvan kunnen leren.

Ik heb de CM3D versie, Google AI summary geeft onderstaand know issue: (bij mij zelf onvoldoende om iets van een ledje te triggeren. 🫣😂)
De P1-poort van uw Landis+Gyr E360 (CM3D) slimme meter levert standaard onvoldoende stroom om bepaalde zware wifi-dongles, zoals die van Homey of HomeWizard, continu van stroom te voorzien. Vaak resulteert dit in verbindingsverlies.