Afkitting wasbak ziet er niet uit.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Woutera
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16:23
Ik heb vorig jaar een nieuwe keuken van Ikea laten installeren door een bevriende installateur van mijn broer. De wasbak is onderbouw, heb ik achteraf spijt van, maar hij had verzuimd na installeren af te kitten. Ik ontdekte dit gelukkig al vrij snel door een bobbel, die gelukkig helemaal verdwenen is. Hij heeft het daarna alsnog gekit, maar ik vond het van meet af aan niet mooi. Dat kon niet anders, hoorde ik. Nu, een jaar later, vind ik het er echt niet mooi uit zien en ik vraag mij af of ik niet alsnog problemen ga krijgen te zijner tijd met lekkage, het ziet er gewoon niet goed uit. Iemand enig idee of dit normaal is, wat er eventueel fout is gegaan en hoe dit hersteld kan worden?

Zie foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5hDQrm7JN0mwFiBbcUTczUQkXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alLtjY2SrCql2KQB1bLPpIM8.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RblN4der3UdC9eZxTKeQxIDQr1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGUL0xzssxJevLprcBqoI9lt.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor input :)

Alle reacties

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:21
Dat is geen onderbouw?

Dit wel:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.optimakr.com/tenant_webshops/images/products/1208956946/thumbs/800/ausmann-turt-gun-metal-spoelbak-pvd-nano-40x40-onderbouw-vlakbouw-en-opbouw-1208956946-v04.jpg

[ Voor 83% gewijzigd door Devian op 29-05-2026 11:27 ]

https://wren.co/join/Devian

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:50
Ziet er een beetje uit alsof het gat te groot is gemaakt voor die spoelbak?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:32
als het onderbouw is is het een heel dun aanrecht. Als het geen onderbouw is, dan is het (veel) te diep in gefreest, ik zou hem er helemaal uit halen en met een dikke kitlaag op de goede hoogte terug plaatse. En er dan meteen op letten dat de rand rondom netjes dicht gekit is.

• Woutera
Dank voor jullie reacties. Jullie hebben waarschijnlijk gelijk. Ik denk dat de bak nooit bedoeld is geweest voor onderbouw maar voor bovenbouw. Ik heb dit samen zo met Ikea ingepland op tekening, dus daar ligt ook een fout. Maar ik zal het moeten doen met wat er nu is. Blad is wel dikker, maar uitsparing is zo gemaakt. Ik heb ook al vier onderbouwsteunen besteld voor alle zekerheid om onder wasbak te zetten omdat ik montage ook niet vertrouw. Maar kan de kitlaag zonder problemen weggehaald worden? En hoe zorg ik er voor (of degene die dit moet doen) dat er een goede kitlaag komt, de kleur is ook niet goed, is grijs maar moet zwart worden. Is er een speciale kit of sealer of iets dergelijks? Ben zo boos op mezelf dat ik dit heb laten gebeuren. Ik stond er bij en ik keek er naar.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:01

Bob Popcorn

Plop!

Kun je eens een iets verder uitgezoomde foto plaatsen? Wat ik hier zie is gewoon een inbouw spoelbak met een flens die op het aanrechtblad ligt.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:14
Dit is vlakbouw.
Je zal niet heel snel problemen krijgen met water verwacht ik, het is gewoon niet netjes gekit. ;)

Heb je een HPL (laminaat) blad of een composiet?
Woutera schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:56:
En hoe zorg ik er voor (of degene die dit moet doen) dat er een goede kitlaag komt, de kleur is ook niet goed, is grijs maar moet zwart worden. Is er een speciale kit of sealer of iets dergelijks?
Voorzichtig eruit snijden, spoelbakken doe ik zelf altijd met een lijmkit (en dus geen siliconenkit), die zijn gewoon in zwart te krijgen.

[ Voor 57% gewijzigd door FabianGTI op 29-05-2026 12:14 ]

• Woutera
Helpt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zpd9e4s9mgl5prHKKyy9vyb7pOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBrj3PGRvxOiiOj0duGOxTrW.jpg?f=fotoalbum_large

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:38
Je heb opbouw en een inbouw, dit is een inbouw, afkitten is echter niet netjes gedaan.

Kan ook dat er een opbouw spoelbak is gebruikt voor een inbouw, dit omdat de rand nog zichtbaar is, of het gat is te groot gemaakt , kan ook.

Afbeeldingslocatie: https://www.kastenkeuken.nl/wp-content/uploads/S13095_S13095_101.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door tronmedia op 29-05-2026 12:34 ]

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:57
Prachtig aanrecht, niets meer aan doen.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Zo te zien is dat een KILSVIKEN Inbouwspoelbak:

https://www.ikea.com/nl/nl/p/kilsviken-inbouwspoelbak-1-bak-zwart-kwartscomposiet-s59337024/

Deze zou zo gemonteerd en gekit moeten zijn:

https://www.ikea.com/nl/nl/assembly_instructions/kilsviken-inbouwspoelbak-1-bak-zwart-kwartscomposiet__AA-2382156-2-2.pdf

Misschien eerst eens controleren of de montage aanwijzingen gevolgd zijn.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Maar is dus eigenlijk aan de foto's op de ikea site te zien meer een opbouw, nu zit er een randje in je blad gefreesd wat eigenlijk niet had gemoeten, daarom krijg je het niet netjes gekit.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:37

FreakNL

Well do ya punk?

Dat hebben wij ook en naar mijn weten is dat niet eens afgekit… Iig niet aan de zichtkant

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Woutera schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:17:
Ik heb vorig jaar een nieuwe keuken van Ikea laten installeren door een bevriende installateur van mijn broer. De wasbak is onderbouw, heb ik achteraf spijt van, maar hij had verzuimd na installeren af te kitten. Ik ontdekte dit gelukkig al vrij snel door een bobbel, die gelukkig helemaal verdwenen is. Hij heeft het daarna alsnog gekit, maar ik vond het van meet af aan niet mooi. Dat kon niet anders, hoorde ik. Nu, een jaar later, vind ik het er echt niet mooi uit zien en ik vraag mij af of ik niet alsnog problemen ga krijgen te zijner tijd met lekkage, het ziet er gewoon niet goed uit. Iemand enig idee of dit normaal is, wat er eventueel fout is gegaan en hoe dit hersteld kan worden?

Zie foto.[Afbeelding] [Afbeelding]

Dank voor input :)
Dit is gewoon niet zo netjes gemonteerd. Lijkt zoals gezegd een opbouw die als inbouw is gemonteerd. Maargoed het zit er al in en je kan de uitsparing niet kleiner maken.

Het moet absoluut opnieuw gekit worden. Ik weet niet wat voor aanrecht blad je hebt.. maar het bruinige randje dat ik zie onder je toplaag lijkt de onbeschermde binnenkern van het aanrechtblad (waarschijnlijk HPL/spaanplaat of multiplex?).

Kit moet volledig verwijderd worden, daarna grondig ontvetten/schoonmaken. Het liefst het zichtbare randje van je aanrecht beschermen met watervaste houtlijm (D4) of een randensealer. Mocht er ooit onverhoopt water in komen, dan is je aanrechtblad in ieder geval gesealed tegen water. Vervolgens de rand volledig laten afkitten met bijv Den Braven siliconenkit met een licht afschot richting de spoelbak.

Als dat netjes gebeurt ziet het er gewoon prima uit!

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Woutera
Hartelijk dank allemaal. Ook aan stin 00, ga het zeker opnieuw laten kitten en lijmen. De fout ligt in eerste instantie bij Ikea, die hebben het hele plan gemaakt. Ik had aangegeven dat ik onderbouw wilde (ze vroeg specifiek of ik opbouw of inbouw wilde) en zij heeft dat gat ingetekend op de bouwtekening. Klaarblijkelijk is de wasbak daar dus niet voor geschikt, maar dat had zij dan ook moeten aangeven. Ik ben ook maar een leek, daar heb je hen dan toch voor, zij stellen dat plan op. Nu kan ik alleen maar proberen er het beste van te maken.

Nogmaals dank.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:26

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Degene die de keuken heeft geplaatst, heeft het volgens mij hartstikke netjes gedaan. De spoelbak lijkt te zijn ingefreesd. Dat lijkt mij werk van Ikea op een maatwerkblad (dat doe je niet uit de hand met een bovenfrees bij de installatie :P). De installateur kan dan weinig anders dan de bak in het aangebrachte gat leggen. Goed, de kit moet vervangen worden, maar met een strakke rand zwarte/antraciete kit ziet het er volgens mij prachtig uit. Niet "het beste van maken", maar gewoon lekker van genieten!

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Woutera
@Thijsmans. Dank je, voel ik me weer beter door. Maar laat het zeker opnieuw kitten....

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Of je gaat op zoek naar de bak die ontworpen is om in het aanrecht te passen? Misschien dat als je contact opneemt met IKEA dat ze een coulance korting willen geven.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:36
Woutera schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:40:
Hartelijk dank allemaal. Ook aan stin 00, ga het zeker opnieuw laten kitten en lijmen. De fout ligt in eerste instantie bij Ikea, die hebben het hele plan gemaakt. Ik had aangegeven dat ik onderbouw wilde (ze vroeg specifiek of ik opbouw of inbouw wilde) en zij heeft dat gat ingetekend op de bouwtekening. Klaarblijkelijk is de wasbak daar dus niet voor geschikt, maar dat had zij dan ook moeten aangeven. Ik ben ook maar een leek, daar heb je hen dan toch voor, zij stellen dat plan op. Nu kan ik alleen maar proberen er het beste van te maken.

Nogmaals dank.
Afgaande op wat je in dit bericht zegt, denk ik gewoon een communicatiefout tussen Ikea en jezelf. Je geeft aan een onderbouw te willen. Ze vragen of je Opbouw of Inbouw wil. Inbouw is wat anders dan onderbouw bij spoelbakken.

Heb je eerst de spoelbak uitgezocht of is deze aangeraden na de uitgesproken wens voor onderbouw? In het eerste geval heeft de medewerker misschien gedacht dat je het wist, in het andere geval is hij verkeerd aangeraden.

[ Voor 11% gewijzigd door Evoluzione op 29-05-2026 16:35 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:39
Evoluzione schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Afgaande op wat je in dit bericht zegt, denk ik gewoon een communicatiefout tussen Ikea en jezelf. Je geeft aan een onderbouw te willen. Ze vragen of je Opbouw of Inbouw wil. Inbouw is wat anders dan onderbouw bij spoelbakken.

Heb je eerst de spoelbak uitgezocht of is deze aangeraden na de uitgesproken wens voor onderbouw? In het eerste geval heeft de medewerker misschien gedacht dat je het wist, in het andere geval is hij verkeerd aangeraden.
Dat lijkt me ook het enige dat hier echt fout is gegaan. Want dit is inbouw en niet onderbouw.
Voor de rest zie ik het probleem niet zo, behalve dat de kit niet zo netjes zit. Er is mooi een randje gefreest waar de wasbak invalt. Alleen het kitten zelf zou wat netter kunnen, alhoewel ik hier eenzelfs constructie heb die gekit is door iemand die dat heel goed kon (gezien de andere kitranden in de keuken ;) ), maar ook daar zie je wel wat kit op de rand zelf.

Aan de andere kant was er oorspronkelijk gelijk een bobbel omdat er water onder de rand kwam, en die is na kitten verdwenen en niet meer terug gekomen. Op zich bewijst dat wel dat de kit op zich zijn werk goed doet en dat het vooral visueel wat beter zou kunnen.

[removed]

Pagina: 1