Vraag

• Slkdriver
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 03-06 20:21
Goeiemorgen,

Begin maart 2026 heb ik een digitale elektriciteitsmeter gekregen van Fluvius (Landis+Gyr E360-1P), Ik heb toen een Homewizard P1 gekocht en alles werkte perfect (Elektriciteitsverbruik in & uit / gasverbruik en waterverbruik). Omdat de digitale meter niet reglementair was geplaatst door Fluvius, heeft m'n begin Mei een nieuwe (andere) digitale elektriciteitsmeter komen plaatsen (Siconia XT211).

Alle andere digitale meters zijn opnieuw gekoppeld met de nieuwe digitale elektriciteitsmeter (Siconia XT211), echter het waterverbruik wordt niet meer weergeven in de app of op de Energy Display.
Bij de grafiek staat "NO DATA", terwijl de digitale watermeter gekoppeld is met de elektriciteitsmeter.

De digitale gas- en elektriciteitsmeter worden wel correct weergegeven in de apps en op het scherm.

iemand een idee wat er fout zit of wat de oplossing kan zijn om ook opnieuw het waterverbruik te zien?

Voor alle duidelijkheid, alles meter zijn digitaal en gekoppeld met de elektriciteitsmeter, alles is geplaatst en gekoppeld door Fluvius (België/Vlaanderen).

Alvast bedankt,

Slkdriver

Alle reacties

• Slkdriver
Probleem gevonden en is intussen opgelost, waterverbruik is terug zichtbaar na iets meer dan 1 maand en 4 digitale elektriciteitsmeters (op nog geen 2 maand) later.

Voor mij mag deze topic afgesloten worden.

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:49
Wil je wat meer details over het probleem en de oplossing delen? Is nuttig voor toekomstige bezoekers!

• Slkdriver
sjroorda schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:42:
Wil je wat meer details over het probleem en de oplossing delen? Is nuttig voor toekomstige bezoekers!
Hey,

Eigenlijk heel simpel en zoals ik het al weken dacht.

Net voor de paasvakantie hebben ze een digitale mono elektriciteitsmeter geplaatst (gas en water waren al digitaal). Door een niet conforme installatie, zijn ze de elektriciteitsmeter komen verplaatsen van de gang naar de garage (een 3-fase). Sinds deze laatste zag ik geen waterverbruik meer en tot overmaat van ramp sprong onregelmatig de differentieel af. Opnieuw Fluvius gecontacteerd en ze hebben toen opnieuw een andere digitale elektriciteitsmeter (mono) geplaatst. Nog steeds geen waterverbruik te zien en ook het probleem met de differentieel bleef aanhouden. Ik heb toen een elektricien gevraagd en deze zag op no time direct wat het probleem was. Fluvius had de elektriciteitsmeter aangesloten op de 30mA ipv de 300mA (dit in combinatie met zonnepanelen gaf natuurlijk af en toe problemen).

Probleem met de differentieel opgelost maar nog steeds geen waterverbruik te zien op Homewizard .
Omdat er van Fluvius opnieuw een 3-fase meter moest komen, werd de laatste mono dan ook weer vervangen door een 3-fase meter. MAAR nog steeds geen waterverbruik (ondertussen eind mei)

Bij bovenstaande wijzigingen werd telkens de gas en watermeter geconnecteerd met de nieuw geplaatste elektriciteitsmeter, dus daar zat geen fout.

Uiteindelijk gebeld met de watermaatschappij en gevraagd om te controleren op welk nummer van elektriciteitsmeter hun watermeter administratief was geregistreerd. Wat bleek, dit was het nr van de allereerste digitale elektriciteitsmeter van voor het paasverlof die in de gang stond!

Foto van de 2 meters verzonden (elektriciteit- en watermeter) naar de watermaatschappij op 01/06/26 en op 02/06/26 zag ik plots terug mijn waterverbruik.

De meters moeten dus niet alleen gekoppeld zijn met de digitale meter in je huis, ze moeten ook nog eens administratief met elkaar gekoppeld zijn wil je alles correct zien op Homewizard.

Grtz
Slkdriver