Vraag

• Shizukana08
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:55
Mijn vraag;
Mijn collega heeft problemen met zijn pc, we hopen op iemand die hier meer verstand van heeft. Hij heeft vele problemen met opstarten en met een werkende pc te krijgen en bij het verkrijgen van beeld op zijn pc. Momenteel heeft hij 2 identieke schermen beide hebben een met HDMI en Display poort aansluiting. Een scherm is met HDMI aangesloten de andere met Display. Het maakt niet uit met welke kabel de schermen zijn aangesloten, ze werken allebei op beide kabels, de schermen zijn ook getest met hdmi op de ps4.

Relevante software en hardware die ik gebruik (wat ik te weet);
Moederbord ASUS (vermoedelijk zelfde leeftijd als GPU)
CPU Intel i7 4e gen
GPU Geforce GTX 970 (Driver Version:582.53 Release Date:Tue May 19, 2026) (Gigabyte Windforce geloof ik)
12 GB ram
Windows 11
Kioxia Exceria 2,5" 960GB als opslag
2x HP E24 G5 (met standaard, 6N6E9AA) Zwart

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
  • we weten dat Windows 11 is geïnstalleerd met een aangepaste windows 11 installatie waarmee tpm 2.0 en/of secure boot mee wordt omzeild.
  • Collega gebruikte een scherm met blauw connector VGA? DVI? haal ze altijd door elkaar, hierop zat een splitter naar de witte connecter welke past op de gtx 970. Pc werkte toen goed en normaal.
  • Collega had een 32 inch smart scherm gekocht voor zijn PS4 (sim racing setup) en ook voor de PC.
  • met aansluiten op pc via hdmi kreeg hij geen beeld en heeft hij mij op hulp gevraagd.
    De ene keer branden er lampjes op de pc maar de toetsenbord en muis zijn uit en het beeld is zwart (krijgt geen signaal)
    Geforceerd pc uitschakelen en dan opnieuw aan kreeg hij ooit wel beeld maar niet geweldig.
  • Scherm was aanzienlijk nieuwer dan de drivers die op zijn pc stonden dus hem uitgelegd en geadviseerd om Nvidia drivers en Nvidia app te installeren dit was in Maart, met toen driver versies van jan 2026.
  • Daarna leek alles te werken, achteraf bleek dat de pc vaak bij opstarten geen video signaal geeft en geen toetsenbord en muis (usb) en me collega dus vaak de pc geforceerd uitzet en herstart met de aan en uitknop en dan wel beeld krijgt. Collega gebruikt amper de pc.
  • Zijn vrouw heeft voor haar werk een pc nodig met minimaal windows 11 (het programma/app eist dat anders werkt deze niet).
  • Collega heeft hiervoor 2 HP schermen besteld met 2 HDMI kabels. tegen hem gezegd dat zijn pc maar een hdmi aansluiting heeft op zijn GPU (en 3 display en 2 witte) en dus ook een display kabel nodig zal hebben.
  • 1 scherm aangesloten met HDMI dan krijgt hij beeld, 2 schermen aansluiten dan krijgt hij alleen beeld op de display kabel aangesloten scherm.
  • Ook krijgt hij totaal geen beeld, toetsenboord en muis als hij de pc opstart met "opnieuw opstarten", waarbij de pc lampjes wel blijven branden maar weer een geforceerde uitschakeling nodig is. Hij heeft mij weer om hulp gevraagd.
  • Omdat het voor mij ook een bijzonder probleem is en ik op afstand (video bellen) hem probeer te helpen ook veel google ai gebruikt in de hoop op oplossingen en antwoorden.
  • eerst dacht google dat de register misschien corrupt was of iets dergelijks waarom het 2e scherm niet gedetecteerd werd.
    Windows + R regedit, Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\
    Map Configuration, Connecivity en ScaleFactors verwijderd en de pc opnieuw opgestart. Uiteraard kregen we geen beeld, toetsenboord en muis. Dus geforceerd uitgezet en weer aan. Daarna werkte alleen de display scherm.
  • Toen dacht google kijk in de Nvidia configuratie maar die opende de pc niet, wel de Nvidia app, daar kwam meteen een security update beschikbaar, na installeren werkte beide schermen probleemloos. We dachten mooi is het nu opgelost.
  • Pc volledig uitgezet, opnieuw aangezet en maar 1 scherm werkte, de display scherm.
    Bij het opnieuw starten van de nvidia app kwam dezelfde security update beschikbaar om te downloaden ook gaf hij aan dat er geen grapfiche stuurprogramma was. Google gaf aan dat de Nvidia mogelijk handmatig herstart moet worden. Windows + R, services.msc, en zoeken naar Nvidia Display container LS en Localsystem Container beide rechtermuisknop en opnieuw starten. dit werkte niet.
  • Toen gaf en dacht google dat Nvida (software) corrupt was of iets dergelijks. Nvida app verwijdert. Pc opnieuw opgestart. Weer geen beeld, toetsenbord en muis, weer geforceerde herstart, toen deeden beide schermen het ineens weer wel.
    toch daarna handmatig, aangepaste en schone installatie gedaan van 582.53 zonder Nvidia app. Tijdens de installatie worden uiteraard beeldscherm(en) even zwart daarna ging alleen de display aangesloten scherm weer aan.
  • Er was op het web ook nog mogelijk een oplossing in de Bios instellingen, Hiervoor moesten we in de bios naar advanced en bij de (verouderde?) moederboord in een tabblad voor display gaan en iGPU Multi-Monitor op enabled zetten. Daarna Save and exit, wat denk je. Pc lampjes branden weer maar geen beeld, toetsenboord en muis.
  • Google dacht gelijk aan CMOS-reset, maar na geforceerde uit en weer aan deed allen het display scherm weer.
  • We vonden het wel genoeg geweest we komen er beide niet aan uit. Pc uitgezet. Collega dacht zet hem toch weer aan, kijken wat hij doet. Wat denk je beide schermen deeden het weer.
  • Weer de pc uitgezet, dit keer beeldschermen aan gelaten en wachten tot deze volledig in standby vallen.
  • Pc weer opnieuw gestart, weer geen beeld, toetsenboord en muis. we worden er gek van.
  • Pc weer geforceerd uit, weer aan. Toen hadden we weer beeld met maar alleen het Display scherm.
Het begint een beetje 1 op de 3 kans te lijken, 33% kans dat hij het doet met 2 schermen, 33% met maar 1 scherm en 33% dat hij vast loopt.

Heeft iemand hier nog tips of suggesties? liefste wordt er geen geld geïnvesteerd in een nieuwere pc.
Is het een software probleem, kabel probleem? hardware probleem? iets anders?

Beste antwoord (via Shizukana08 op 30-05-2026 21:53)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:38
iGPU op enable zetten in het BIOS van het moederbord en 1 monitor aansluiten op het moederbord.

Als een stabiele W11 pc vereist is voor werk dan een systeem aanschaffen welke officieel ondersteund wordt door W11 en geen systeem van 12 jaar oud blijven gebruiken.

Alle reacties

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:41
Dit is echt veel te veel onrelevante informatie, vat eens kort samen wat je geprobeerd hebt met de PC met 1 scherm.

Krijg je dat stabiel werkend dan kan je verder.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Technische problemen horen, in de regel, niet in Algemene Zaken thuis. Ik verplaats het topic dan ook richting CSL.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:38
iGPU op enable zetten in het BIOS van het moederbord en 1 monitor aansluiten op het moederbord.

Als een stabiele W11 pc vereist is voor werk dan een systeem aanschaffen welke officieel ondersteund wordt door W11 en geen systeem van 12 jaar oud blijven gebruiken.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niet alles gelezen, maar het probleem is dus alleen het beeld, PC is verder stabiel? Indien ja, waarom is een herinstallatie van Windows nog niet geprobeerd? En met de tips van Google wordt Gemini bedoelt, neem ik aan?

• Shizukana08
Uszka schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:29:
Dit hebben we nog niet geprobeerd, alvast bedankt.

• Shizukana08
CH4OS schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:37:
Niet alles gelezen, maar het probleem is dus alleen het beeld, PC is verder stabiel? Indien ja, waarom is een herinstallatie van Windows nog niet geprobeerd? En met de tips van Google wordt Gemini bedoelt, neem ik aan?
In principe dat ik begreep zit er een verse nieuwe installatie van windows 11 op, voorheen heeft er win 10 op de pc gestaan op een HDD.

Als hij langere tijd uit heeft gestaan en hij wordt normaal aangezet dan werkt hij goed, maar vaak maar een scherm. Hij zal straks nog proberen om de HDMI aan te sluiten op het moederboord i.p.v. alles op de GPU.

Ja met tips en oplossingen zoeken bedoel ik Google search en Google ai (gemini), aantal kwamen direct van microsoft support pagina af andere oplossingen kwamen van reddit.

Overigens windows + P werkte niet want 2e scherm wordt niet gedecteerd. ook gaf hij een keer een foutmelding: uw pc kan niet projecteren op een ander scherm. probeer het stuurprogramma opnieuw te installeren of gebruik een andere videokaart.

windows + ctrl + shift + B dan is hij even bezig maar bleef het bij 1 scherm.

[ Voor 16% gewijzigd door Shizukana08 op 29-05-2026 08:23 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je zit nu van alles in Windows en laptop te zoeken, maar heb je al eens getest met 2 compleet andere schermen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Shizukana08
Uszka schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:29:

dit lijkt te werken, enige probleem dat over is is dat opnieuw opstarten functie binnnen windows de pc laat crashen en dat 1x in de zoveel keren dat je de pc opstart dat hij ook een keer vastloopt. Dit heeft denken we te maken met windows 11 op hardware die dat eigenlijk niet ondersteund.
Pagina: 1