Growatt SPH 10000TL3 BH-UP omvormer heeft fase wissel

Pagina: 1
Acties:

• snowman76
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:21
nieuw op dit forum, ben op zoek naar ervaringen m.b.t. de Growatt SPH 10000TL3 BH-UP omvormer (opstelling in combinatie met 15kW Growatt ARK batterij):

ik heb middels een Hager HIM 404 3-fase lastschakelaar mijn gehele woning aan deze omvormer gekoppeld (noodstroomconfiguratie) zodat ik bij uitval van het net (GRID) handmatig kan omschakelen naar de EPS uitgang van de omvormer. Een en ander in lijn met de gebruiksmogelijkheden / installatie-instructies)

tijdens installatie van de omvormer heb ik geconstateerd dat er in de omvromer (intern) een fase verwisseld zit tussen de GRID-ingang en de EPS-uitgang (L1 GRID = L3 EPS en L3 GRID = L1 EPS). Dit voorgelegd aan de verkoper (stralend groen) en de fabrikant (Growatt) met de vraag dit op te lossen, want m.i. betreft het een produkt non-comformity. . Volgens Stralend Groen betreft dit een produktiefout en zit dit in alle omvormers van het type SPH-UP (vermoedelijk in de printplaat)., waardoor een nieuwe/vervangend produkt geen oplossing is. Zij adviseren om in de aansluitstekker van de EPS L1 en L3 om te draaien. Growatt zelf geeft geen inhoudelijke reactie.

Mijns inziens is dit enkel relevant op het moment dat je 3-fase apparatuur waarbij de draairichting van belang is aansluit op de EPS-uitgang (zoals een warmtebomp). Nu zal dit niet voor iedereen relevant zijn, maar in mijn geval " hangt " mijn hele woning (full-electric) met verschillende 3-fase gebruikers aan deze configuratie. Zolang dit niet is opgelost kan ik de noodstroom-funcite dus niet activeren/gebruiken.

Uiteraard begrijp ik dat het omwisselen van de fase in de connector een praktische oplossing is. Echter hierbij moet ik afwijken van de installatie-instructies van de fabrikant en ik vraag mij af hoe het dan zit met aansprakelijkheid in geval van brand, persoonlijk letsel etc.

Ik ben benieuwd of er andere gebruikers zijn met dezelfde ervaring of deskunidgen die bekend zijn met dit type SPH-UP omvormer en e.e.a. kunnen bevestigen....

alvast bedankt voor de reacties

snowman

NB: (mede) op basis van mijn bevindingen heeft Stralend Groen inmiddels de volgende " disclaimer" op hun website gezet:

Heb je een SPH-UP versie check dan altijd extra goed of de fasedraaiing van meterkast – omvormer – ATS – noodstroomgroepen klopt zodat je geen kortsluiting maakt.

dit is natuurlijk niet geheel juist / onvolledig, aangezien het probleem in de omvormer zit en niet in de verdere installatie 8)7 .

[ Voor 12% gewijzigd door snowman76 op 29-05-2026 11:21 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
snowman76 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:27:
Mijns inziens is dit enkel relevant op het moment dat je 3-fase apparatuur waarbij de draairichting van belang is aansluit op de EPS-uitgang (zoals een warmtebomp). Nu zal dit niet voor iedereen relevant zijn, maar in mijn geval " hangt " mijn hele woning (full-electric) met verschillende 3-fase gebruikers aan deze configuratie. Zolang dit niet is opgelost kan ik de noodstroom-funcite dus niet activeren/gebruiken.

Uiteraard begrijp ik dat het omwisselen van de fase in de stekker een praktische oplossing is. Echter hierbij moet ik afwijken van de installatie-instructies van de fabrikant en ik vraag mij af hoe het dan zit met aansprakelijkheid in geval van brand, persoonlijk letsel etc.
Als ik de handleiding van de fabrikant mag geloven dan dien je de ongrid en offgrid apart van elkaar te gebruiken.
Imho wijk je dan sowieso af van de installatie-instructies.

Persoonlijk zou ik dit geval niet aan de stekker van de omvormer aanpassen, maar de op offgrid ingang van je schakelaar de fases omdraaien. Iets wat ik eigenlijk wel van je installateur had verwacht bij de installatie. Je mag imho verwachten dat een 3fase installatie met de juiste draairichring wordt opgeleverd.

Spel en typfouten voorbehouden

• snowman76
wat de handleiding betreft heb je gelijk, echter je kunt deze omvormer combineren met een ATS (of manuele lastscheider) bv de Growatt 3 f ATS en dan kun je dus (automatisch) schakelen tussen GRID en EPS, dit is een door de facbrikant toegestane configuraite. Via de settings van de omvormer kun je middels de functie BYPASS het net (GRID) direct doorzetten naar de EPS uitgang. Als je dit doet is het draaiveld tussen GRID en EPS (intern) omgekeerd, dat kan toch niet de bedoeling zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMn8lHvikNLoiCjq-7yzNWO7Vds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLaeqMNT0fC7KhZ3gPTm3rY4.png?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik de installatie zelf gedaan (met controle door installateur) en hebben we er bewust voor gekozen de fases niet op de zekeringsautomaat om te wisselen, maar uit te zoeken waardoor de fase-verdraaing veroorzaakt wordt (in de omvormer dus) en zeker te stellen dat we dit goed oplossen.

reden om het in de connector op te lossen is het feit dat je het probleem dan " bij de bron" aanpakt. Mocht de omvormer nu (of in de toekomst) uitgewisseld moeten worden dan is de bedrading van de installatie/meterkast goed aangesloten (ook qua aansprakelijkheid)

[ Voor 12% gewijzigd door snowman76 op 29-05-2026 09:25 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Alleen het draaiveld is voor de verbruikers relevant. Zorg dus in ieder geval dat je dat goed hebt. (rechtsom)
https://www.conrad.nl/nl/...cat-iii-440-v-101007.html

Het feit dat je dit nu weet, en dat de fabrikant dit toegeeft betekent dat je probleem kan managen. Omdraaien bij de omvormer en daar en in je tekening duidelijk markeren dat de fases onjuist zijn. In je installatie inderdaad L1 als L1 laten.

[ Voor 39% gewijzigd door jeroen3 op 29-05-2026 09:40 ]

• snowman76
bedankt voor de reacties. inmiddels een draaiveldtester besteld om correcte draairichting te controleren na de voorgestelde wijzigingen.

overigens geeft de fabrikant (Growatt) het probleem niet toe, het bijgevoegde plaatje heb ik zelf gemaakt om het probleem kenbaar te maken bij Growatt...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Onze lokale stroom netwerken leveren niet eens consistent links of rechtsdraaiend... en wat boeit het... 2 draden wisselen en je keert het draaiveld...

Ik voel dat hier iemand principieel is in plaats van praktisch... Wissel de draden en geniet van je leven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1