Opslag en smarthome draaien op pc

Pagina: 1
Acties:

• JoelGer
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:10
Hallo all,

Ik wil beginnen met een eigen server 24/7 te draaien met hierop Home Assistant en video/foto/streaming opslag. Is een refurbished HP ProDesk 400 G3 Mini met i5 en 8GB RAM hiervoor een goede keuze of zijn er betere keuzes? Heb ze online gezien voor 125 á 150 euro en dat leek mij een prima start bedrag voor een beginnende hobby.

Ik heb zelf niet heel erg veel verstand van een eigen "server" draaien dus vandaar dat ik het hier aan de experts vraag :)

Alvast bedankt!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Op zich een zuinig pc-tje, rond de tien Watt idle van wat ik gelezen heb. Wel handig is om te weten of er één of twee Sodimm sloten gevuld zijn, dan kan je makkelijker uitbreiden eventueel.

• JoelGer
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:10
Soldaatje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:11:
Op zich een zuinig pc-tje, rond de tien Watt idle van wat ik gelezen heb. Wel handig is om te weten of er één of twee Sodimm sloten gevuld zijn, dan kan je makkelijker uitbreiden eventueel.
Zoals ik zei ik heb er nog vrij weinig verstand van haha. Ik weet wel dat er 1 slot is voor een m2 nvme ssd en 1 slot voor een 2.5 inch sata aansluiting.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
JoelGer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Zoals ik zei ik heb er nog vrij weinig verstand van haha. Ik weet wel dat er 1 slot is voor een m2 nvme ssd en 1 slot voor een 2.5 inch sata aansluiting.
Sodimm is een kleinere maat voor ram-geheugen reepjes. Volgens de specificaties kunnen er daar twee van in, dus dan kan het 2x4 GB of 1x8GB zijn, in het laatste geval kan je er dus later nog eventueel een 8 GB bijstoppen, dan heb je 16 GB voor als 8 GB een beetje krap is. Als zou je ook voor maximaal 2x16 GB kunnen gaan later dan maakt dat niet uit, kost alleen een beetje heel veel tegenwoordig.