• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:42
Hallo iedereen. Ik hoop dat ik hier wat kennis kan inwinnen betreffende TVs. Maar er zit een beetje een verhaal achter. Het geval is dit: mijn vader is dementerende. Vorige week hebben mijn zus en ik hem verhuisd naar een zorginstelling. Hij had de oude Panasonic plasma TV van mij (TH-37PX80EA) en die hebben we initieel meeverhuisd. Hij had er ook een Humax kastje bij om digitaal Ziggo TV te kunnen kijken. Dat kastje hebben we nu ook verhuisd, omdat ik die kan instellen op DVB-C netwerk ID 4444 (wat nodig is voor de zorginstelling). De TV zelf ondersteunt dat niet.

Een TV en Humax zijn alleen twee kastjes, wat niet ideaal is. Ik heb er zelfs nog een Sofabaton X1S bijgekocht en voor hem ingesteld, maar het blijft een beetje behelpen. En bovendien kon ik met de app op mijn telefoon de Sofabaton hub niet vinden. Ik vermoed dat de wifi van het zorgcentrum een firewall heeft zodat bewoners elkaars apparatuur niet kunnen zien. Daar kan ik dan wel weer een access point aan koppelen (er is ook bedraad toegang), maar met meer complexiteit neemt de foutgevoeligheid ook toe.

Om deze redenen ging ik op zoek naar een wat nieuwere, gebruikte TV. Op Facebook market place vond ik een TX-L37G10E. Toen ik door de handleiding spitte, zag ik dat het daarmee wel mogelijk is een DVB-C netwerk ID in te stellen. Ik ben net bij de verkoopster langs geweest, maar ik kon op dat toestel helemaal niet voor DVB-C kiezen. Een nadere blik op de handleiding zegt “de modi die u kunt selecteren, zijn afhankelijk van het geselecteerde land”. Dus blijkbaar kan het niet voor Nederland? Anyway, ik ben weer thuis nu, maar heb dus nog geen oplossing voor mijn vader.

Overigens heeft mijn zus hem een Nokia (Android) streaming kastje gegeven. NLZiet zou dus ook een oplossing zijn. Alleen is dat wellicht wat zonde, omdat de zorginstelling al Ziggo kabel TV heeft. Aan de andere kant zou mijn vader met een smart TV wel kerkdiensten kunnen volgen met de Kerkdienst Gemist app (hij heeft vrijwilligerswerk gedaan in de kerk in de wijk).

Is er een bepaald jaartal, waarbij ik ervan kan uitgaan dat nieuwere TV’s wel een instelbaar DVB-C netwerk ID hebben? Dan is het verder aan ons of een smart TV ook zinvol is (de interface moet zeker niet te complex zijn). Of zit ik er helemaal naast?

Alvast bedankt.

• cashewnut
Oeps, gepost met halve topic titel. Kan dit aangepast worden naar "TV advies gevraagd mbt DVB-C netwerk ID "? Thanks.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:14
cashewnut schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:10:
Om deze redenen ging ik op zoek naar een wat nieuwere, gebruikte TV. Op Facebook market place vond ik een TX-L37G10E.
Dat is nu wel een heel erg oude TV (2009), deze is niet CI+ compatible en heeft dus ook nooit officiële ondersteuning (certificering) van Ziggo en Panasonic zelf gehad voor kabelontvangst voor de Nelderlandse markt.
Via workarounds zou het waarschijnlijk wel mogelijk moeten zijn maar dat wil je natuurlijk helemaal niet voor dit soort situaties.
Je kan dan tegen mogelijk problemen oplopen zoals afwijkende kanaalnummers of niet automatisch updaten van zenderlijsten.

Panasonic Viera TX-L37G10 Zwart review door gibraltar
Via het CI-slot is het mogelijk om bijvoorbeeld Ziggo te ontvangen middels een Alphacrypt kaart. Het gaat hier om een regulier CI-slot, dus geen CI+. Dat houdt in dat het niet officeel zou werken en er geen ondersteuning is vanuit Ziggo. Het werkt echter prima (nadat je Zweden of Noorwegen als land hebt gekozen), inclusief de ontvangst van de HD kanalen. Wel is de DVB-C ontvanger gevoelig voor interferentie, iets wat met goede kabels op te lossen
Is er een bepaald jaartal, waarbij ik ervan kan uitgaan dat nieuwere TV’s wel een instelbaar DVB-C netwerk ID hebben? Dan is het verder aan ons of een smart TV ook zinvol is (de interface moet zeker niet te complex zijn). Of zit ik er helemaal naast?
Elke wat recentere CI+ TV voor de Nederlandse markt die ooit Ziggo certificering heeft gehad zou in ieder geval gewoon moeten werken, met of zonder smartcard.
Daarvan is genoeg aanbod nieuw/gebruikt/kringloop etc.
"Ziggo Certificering" stelt tegenwoordig niet veel meer voor denk ik maar je kan eventueel controleren:
https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv/kabel-tv-zonder-kastje

• cashewnut
The_Doman schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:13:
Elke wat recentere CI+ TV voor de Nederlandse markt die ooit Ziggo certificering heeft gehad zou in ieder geval gewoon moeten werken, met of zonder smartcard.
Ok, heb ik dan een CI+ module nodig? Sorry, ik begrijp niet precies hoe het in elkaar steekt.

• The_Doman
cashewnut schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:43:
Ok, heb ik dan een CI+ module nodig? Sorry, ik begrijp niet precies hoe het in elkaar steekt.
Nee, dat is niet nodig als je alleen het standaard DVB-C zender pakket (netwerk ID 4444) gebruikt bij de zorginstelling.
Alleen voor de extra zenderpakketten is dan een module/smartcard nodig.
Het CI+ goedgekeurd/"gecertificeerd" zijn houd alleen in dat de TV's ooit getest zijn op een goede werking met Ziggo kabel ontvangst.
Hoewel dat ook niet altijd gegarandeerd kan worden, ook niet bij de nieuwste TV's als ik wel eens berichten lees op het Ziggo forum.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:49
Overigens heeft mijn zus hem een Nokia (Android) streaming kastje gegeven. NLZiet zou dus ook een oplossing zijn. Alleen is dat wellicht wat zonde, omdat de zorginstelling al Ziggo kabel TV heeft. Aan de andere kant zou mijn vader met een smart TV wel kerkdiensten kunnen volgen met de Kerkdienst Gemist app (hij heeft vrijwilligerswerk gedaan in de kerk in de wijk).
Als dit werkt voor je vader, lekker zo laten.

uit ervaring met dementerende familieleden: elke dag dat je contact kan hebben telt. En dan is het zo zonde om tijd te gaan verspillen aan elektronika omdat het "zonde" zou zijn om een paar euro per maand teveel betaald zou worden of dat er betaald wordt voor dienst van de instelling waar geen gebruik van wordt gemaakt.

Spel en typfouten voorbehouden

• The_Doman
Een TV en Humax zijn alleen twee kastjes, wat niet ideaal is. Ik heb er zelfs nog een Sofabaton X1S bijgekocht en voor hem ingesteld, maar het blijft een beetje behelpen. En bovendien kon ik met de app op mijn telefoon de Sofabaton hub niet vinden.

maar met meer complexiteit neemt de foutgevoeligheid ook toe.

Wat ik merk/ervaar bij diverse oudere kennissen is dat met moderne "smart" TV's er vaker problemen zijn met de (afstand)bediening/updates inloggen etc in tegenstelling tot hun oude meer basic DVB/CI+ TV's
Zie bijvoorbeeld ook topic op KPN forum:
KPN Community: Mogelijkheid tot een basic menu TV kijken voor lineair kijkende ouderen

Ik heb ook wel wat ervaring met TV's in verzorgingsinstellingen.
Indien aanwezig is dan een basic DVB-C TV met Ziggo inderdaad de meest praktische/prettige oplossing.
Zolang dat nog mogelijk is/Ziggo hier mee blijft doorgaan natuurlijk.
Dit soort afstandsbedieningen zijn daarvoor dan ook wel prettig, maar die werken helaas niet meer met de nieuwe KPN/Ziggo ontvangers.

SEKI afstandsbediening
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0v3f7w8cGJabUsk-3efOjTOhB4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFfTzYWtrCIS2vumibR3BLIl.jpg?f=fotoalbum_large

• cashewnut
FredvZ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:19:
[...]

Als dit werkt voor je vader, lekker zo laten.
We hebben het nog niet geprobeerd. Maar dat is dus een 2-afstandsbedieningen of Sofabaton oplossing.
uit ervaring met dementerende familieleden: elke dag dat je contact kan hebben telt. En dan is het zo zonde om tijd te gaan verspillen aan elektronika omdat het "zonde" zou zijn om een paar euro per maand teveel betaald zou worden of dat er betaald wordt voor dienst van de instelling waar geen gebruik van wordt gemaakt.
Ik snap wat je bedoelt, en een tv an sich is wat dat betreft ook helemaal niet belangrijk. Ik probeer het goed te doen voor mijn vader, maar ik weet eigenlijk al dat hij toch wel weer iets te zeggen zal hebben, wat ik ook doe. Hij wil ook niet dat er veel geld wordt uitgegeven (vandaar ook dat ik tweedehands kijk). Hij gebruikte zelf theezakjes meerdere malen. Als ik dan een keer langs kwam en ik wist niet precies hoe het moest... nou ja, dat kan frustrerend zijn. Tegelijk zie ik nieuwe TVs al vanaf 200 euro of zo. Dan denk k van, heeft het dan überhaupt wel zin om tweedehands te shoppen? Ook omdat tijd wel degelijk geld is. Voor mij althans wel.

[ Voor 11% gewijzigd door cashewnut op 29-05-2026 10:01 ]

• cashewnut
The_Doman schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:45:
[...]

Wat ik merk/ervaar bij diverse oudere kennissen is dat met moderne "smart" TV's er vaker problemen zijn met de (afstand)bediening/updates inloggen etc in tegenstelling tot hun oude meer basic DVB/CI+ TV's
Zie bijvoorbeeld ook topic op KPN forum:
KPN Community: Mogelijkheid tot een basic menu TV kijken voor lineair kijkende ouderen
Ik zit net te kijken naar een andere TV, een TX-L37DT35E. Ook wel oud, maar minder oud, en met LED backlight. Het was destijds ook wel een goed model volgens mij. En Ziggo compatible.
Ik heb ook wel wat ervaring met TV's in verzorgingsinstellingen.
Indien aanwezig is dan een basic DVB-C TV met Ziggo inderdaad de meest praktische/prettige oplossing.
Zolang dat nog mogelijk is/Ziggo hier mee blijft doorgaan natuurlijk.
Daar had ik nog niet zo bij stil gestaan. Is het dan een aflopende zaak?
Dit soort afstandsbedieningen zijn daarvoor dan ook wel prettig, maar die werken helaas niet meer met de nieuwe KPN/Ziggo ontvangers.

SEKI afstandsbediening
[Afbeelding]
Die had ik inderdaad al gezien.

• cashewnut
Ik zat even te denken, misschien als ik een oude iPad op de kop tik, daar Kerkdienst Gemist op zet, en dan in Kiosk mode, zodat hij alleen die app ziet. Kan wellicht ook een manier zijn.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:29
In een TV zonder CI+ kan je eventueel nog een Alphacrypt CI-module gebruiken, mits je een Irdeto2 smartcard hebt (oud Casema/@Home/Multikabel gebied).

• The_Doman
RadioAir schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:22:
In een TV zonder CI+ kan je eventueel nog een Alphacrypt CI-module gebruiken, mits je een Irdeto2 smartcard hebt (oud Casema/@Home/Multikabel gebied).
Zoals al opgemerkt is dat misschien leuk voor de fanatieke Tweaker maar wil je dat helemaal niet voor een stabiele/betrouwbare oplossing in een verzorgende omgeving.
cashewnut schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:58:
Tegelijk zie ik nieuwe TVs al vanaf 200 euro of zo. Dan denk k van, heeft het dan überhaupt wel zin om tweedehands te shoppen? Ook omdat tijd wel degelijk geld is. Voor mij althans wel.
Je geeft het zelf al aan, een leuke nieuwe TV kost niet veel meer.
Ik zie ook regelmatig mooie, ook vrij recente, TV's hier in de kringloop staan, maar daarvoor moet je dan wel net op jet juiste moment komen want die zijn snel verkocht.
Even "shoppen" voor wat moois, tja zo makkelijk werkt dat daar natuurlijk niet.
Let bij eventueel een nieuwe TV wel op zaken als eenvoudige (afstands)bediening en de mogelijkheid om ook eenvoudig via DVB-C te kunnen kijken zonder extra online/smart opties.
Online apps/mogelijkheden kunnen zeker van pas komen maar soms wordt het (te) onoverzichtelijk en verwarrend voor (niet alleen) oudere gebruikers is mijn ervaring.
cashewnut schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:14:
Daar had ik nog niet zo bij stil gestaan. Is het dan een aflopende zaak?
DVB-C kabel zal nog wel even blijven bestaan denk ik maar het product/dienst wordt gewoon steeds meer teruggebracht en beperkt door Ziggo.
Zie bijvoorbeeld:
TotaalTV: Ziggo beperkt DVB-C verder: ESPN in beter beeld alleen via Mediabox Next of Next Mini
Pagina: 1