PC start niet: be quiet! voeding geeft alleen een

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Beste mede-Tweakers,
Sinds vandaag start mijn PC niet meer op. Gisteren werkte het systeem nog probleemloos, vandaag is er geen teken van leven meer.
Het probleem:
Als de stroom volledig van het systeem is geweest en ik druk op de aan-knop, hoor ik één duidelijke 'klik' (het relais) uit de voeding komen. Er gebeurt daarna helemaal niets: geen enkele fan (case, CPU of GPU) gaat draaien of trillen, echt helemaal nul activiteit. Als ik daarna nog eens op de knop druk, reageert de pc totaal niet meer. Pas als ik de stroomkabel loshaal en opnieuw aansluit, herhaalt dit zich (één klik, daarna dood). De standby-leds op het ASUS-moederbord branden wel constant.

Context qua gebruik en upgrades:
Ik heb het systeem oorspronkelijk in 2019 gebouwd, maar er hebben tussentijds upgrades plaatsvonden. In 2023 is de CPU vervangen door een 5800X3D en in 2024 is de GPU geüpgraded naar een RX 7900 GRE. Na deze upgrades heeft de PC een hele lange tijd (zeker anderhalf jaar) nauwelijks zware belasting gehad. De afgelopen 2 à 3 weken is er na die lange rustperiode echter juist weer heel intensief op gegamed (misschien invloed gehad?).
(Ongeveer twee jaar geleden heb ik ter test nog een Corsair RM850 geprobeerd, maar die had enorm veel last van **coil whine**. Die heb ik toen direct teruggestuurd, mede omdat het forum destijds aangaf dat mijn eigen 650W be quiet! destijds nog voldoende moest zijn).
Wat er al getest is (zonder resultaat):
  • GPU volledig gedemonteerd.
  • CPU-stroomkabels losgekoppeld.
  • RAM-geheugen losgehaald en herplaatst.
    Alle SSD's (zowel NVMe als SATA) ontkoppeld.
    BIOS gereset via de CMOS-batterij.
Gezien de symptomen vermoed ik zelf dat de originele voeding uit 2019 (inmiddels bijna 7 jaar oud) direct in de beveiliging schiet of intern defect is geraakt door de recente warmte en plotselinge piekbelasting na de lange rustperiode. Zie ik iets over het hoofd, of is de voeding de hoofdverdachte?

Vraag over vervanging (geen coil whine & kabels laten zitten):
Mocht de voeding inderdaad defect zijn, dan zoek ik een vervanger. Ik wilt absoluut een voeding die vrij is van coil whine (gezien mijn slechte ervaring met die Corsair). Daarnaast gebruik ik de PC dagelijks en heb ik vanwege tijdgebrek echt geen zin/gelegenheid om alle bekabeling door de kast te vervangen. Als het echt moet, dan moet dat dan maar natuurlijk.

Klopt het dat ik de huidige modulaire kabels gewoon kan laten zitten en in de achterkant kan prikken als ik een krachtigere variant uit exact dezelfde serie koop? (Bijvoorbeeld de be quiet! Straight Power 11 Gold 750W of 850W) of zijn er betere alternatieve?
Hieronder mijn volledige componentenlijst:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 7900 GRE€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 0,-€ 0,-
4Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 162,99€ 651,96
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Gold 650W€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sKingston A2000 1TB€ 219,30€ 219,30
1Interne ssd'sKingston A2000 500GB€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sKingston KC3000 2TB€ 276,75€ 276,75
1Interne ssd'sSamsung 860 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.148,01
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties


  • bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Je kunt de voeding testen door deze uit de PC te halen, samen met de 24 pins ATX kabel, rest mag erin blijven. Als je dan de power-on met ground verbind moet de voeding aan gaan en de ventilator gaan draaien. Net zolang tot je de verbinding tussen power-on en ground verbreekt. Als dit werkt is de kans groot dat de voeding gewoon goed werkt. Dan zou het kunnen dat je kortsluiting hebt en daarom de voeding gelijk weer uit gaat. Maar wat je dan vaak ziet is dat alle fans en leds wel voor een fractie van een seconde oplichten en gelijk uitgaan omdat er kortsluiting wordt gedetecteerd.


Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQzOSFYIn3d0V-Yie8UWReRENrcPP__IeLuBHs4Od_hHTkq1E368egwcMGk&s=10

[ Voor 10% gewijzigd door bjusterbaarlik op 30-05-2026 15:34 ]


  • dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:33:
Je kunt de voeding testen door deze uit de PC te halen, samen met de 24 pins ATX kabel, rest mag erin blijven. Als je dan de power-on met ground verbind moet de voeding aan gaan en de ventilator gaan draaien. Net zolang tot je de verbinding tussen power-on en ground verbreekt. Als dit werkt is de kans groot dat de voeding gewoon goed werkt. Dan zou het kunnen dat je kortsluiting hebt en daarom de voeding gelijk weer uit gaat. Maar wat je dan vaak ziet is dat alle fans en leds wel voor een fractie van een seconde oplichten en gelijk uitgaan omdat er kortsluiting wordt gedetecteerd.


[Afbeelding]
Dank voor je bericht! :)
Ik heb gisteren toch een nieuwe voeding besteld en deze vandaag ontvangen, uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W

Geïnstalleerd, eerst met bestaande kabels. Niet echt een succes, daarna alle kabels aangepast en alles werkte weer _/-\o_ . Toch de voeding dan? :)

  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:24
dutchnltweaker schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Dank voor je bericht! :)
Ik heb gisteren toch een nieuwe voeding besteld en deze vandaag ontvangen, uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W

Geïnstalleerd, eerst met bestaande kabels. Niet echt een succes, daarna alle kabels aangepast en alles werkte weer _/-\o_ . Toch de voeding dan? :)
je gebruikt een nieuwe voeding en hebt hetzelfde probleem
tot het moment dat je iets aan de bekabeling aanpast..

dan is het dus niet toch de voeding ? maar je zegt het zelf al.. de bekabeling
maar wat heb je nu precies gedaan vraag ik me af?

de bekabeling is onderdeel van de voeding.. of was die modulair?

  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:26
Dat de kabels passen zegt niet dat ze ervoor bedoeld zijn. Gebruik altijd de kabels die expliciet bij de voeding komen, of kabels die expliciet door het merk worden aangeboden als compatible. Andere kabels kunnen namelijk een andere pin-out hebben en daardoor juist je nieuwe voeding slopen.

Beetje jammer dat je de Pure Power 13 nu hebt gekocht, want be quiet!/FSP is aan het sjoemelen met goedkopere interne componenten. (Zoals bijvoorbeeld stilletjes de caps vervangen van 105C waardige caps naar 85C waardige caps.)

[ Voor 10% gewijzigd door Apart op 30-05-2026 22:32 ]

https://ko-fi.com/apart


  • Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:24
Mooi dat je systeem het weer doet!

Voor een volgende keer, het is absoluut noodzakelijk dat je EXACT bij jouw voeding passende kabels gebruikt. Je hebt nu mazzel gehad dat het niet fout ging.
Zelfs indien het van het zelfde merk is kan er verschil zijn, ook al past het prima in de voeding de pin-outs kunnen anders zijn. Mixen van merken ook absoluut niet doen.

Corsair bijvoorbeld, (heb ik al jaaaaren verschillende voedingen van in al mijn systemen, nog nooit coilwine gehad, dus ik denk dat je met die ene pech gehad hebt) noemt bij de voeding welke "Type-(X)" connectors gebruikt worden, dan kun je dus vertrouwd andere Type-4 kabels van Corsair gebruiken. Weet zo niet of beQuiet iets soortgelijks doet voor hun voedingen.

3rd party kabels "voor de mooi" kán, indien ze 100% compatible zijn met betreffende voeding en/of Type-(x) connector

  • dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
boyette schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:12:
[...]


je gebruikt een nieuwe voeding en hebt hetzelfde probleem
tot het moment dat je iets aan de bekabeling aanpast..

dan is het dus niet toch de voeding ? maar je zegt het zelf al.. de bekabeling
maar wat heb je nu precies gedaan vraag ik me af?

de bekabeling is onderdeel van de voeding.. of was die modulair?
Was modulair inderdaad, en het merk van de voeding was precies hetzelfde en alles paste ook. Dus dacht dat gaat prima, niet dus. De pc starte wel op, maar kreeg geen beeld en alleen de fans draaide. Heb daarna de kabels gelijk van de nieuwe voeding gepakt en toen werkte alles gelijk goed.

  • dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Apart schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:31:
Dat de kabels passen zegt niet dat ze ervoor bedoeld zijn. Gebruik altijd de kabels die expliciet bij de voeding komen, of kabels die expliciet door het merk worden aangeboden als compatible. Andere kabels kunnen namelijk een andere pin-out hebben en daardoor juist je nieuwe voeding slopen.

Beetje jammer dat je de Pure Power 13 nu hebt gekocht, want be quiet!/FSP is aan het sjoemelen met goedkopere interne componenten. (Zoals bijvoorbeeld stilletjes de caps vervangen van 105C waardige caps naar 85C waardige caps.)
Oké, maar wat had ik dan moeten kopen? De gene die ik nu gebruik werkte nu prima. Corsair heb ik 2 jaar geleden 2 keer gekocht om te testen in verband met toen ik mijn gpu upgrade. Geen goede ervaring door dat beide voedingen coil whine hadden. Op advies had ik toen mijn huidige voeding hier gewoon gehouden omdat deze genoeg zou zijn in principe.

  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:24
dutchnltweaker schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:17:
[...]

Oké, maar wat had ik dan moeten kopen? De gene die ik nu gebruik werkte nu prima. Corsair heb ik 2 jaar geleden 2 keer gekocht om te testen in verband met toen ik mijn gpu upgrade. Geen goede ervaring door dat beide voedingen coil whine hadden. Op advies had ik toen mijn huidige voeding hier gewoon gehouden omdat deze genoeg zou zijn in principe.
Be quiet is gewoon een degelijk Duits merk met een goede reputatie en geloof ik 10 jaar garantie.. dus wat wil je nog meer

  • sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03

sus

is druk :+

dutchnltweaker schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Dank voor je bericht! :)
Ik heb gisteren toch een nieuwe voeding besteld en deze vandaag ontvangen, uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W

Geïnstalleerd, eerst met bestaande kabels. Niet echt een succes, daarna alle kabels aangepast en alles werkte weer _/-\o_ . Toch de voeding dan? :)
Nooit - maar dan ook echt, nooit - de kabels van andere voedingen gebruiken tenzij het exact hetzelfde model is. Dat iets past zegt niks. Dat het van hetzelfde merk is zegt niks. Zelfs hetzelfde type, maar dan meer vermogen; niet doen.

Ik heb al het nodige voorbij zien komen wat gefrituurd is doordat de pinout anders was. “Maar de kabel past toch?”

[ Voor 3% gewijzigd door sus op 31-05-2026 09:46 ]


  • bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Voor iedereen die zegt dat je de kabels niet mag wisselen. Dat mag wel. be quiet heeft al jaren dezelfde kabels. Zie hun website: https://www.bequiet.com/en/accessories/power-cable/805

Aangezien @dutchnltweaker al aangeeft dat de PC wel iets deed maar er geen beeld was, bewijst ook al dat het wel werkte. Dat er geen beeld kwam kan bijvoorbeeld komen dat de CPU of videokaart connector niet was aangesloten. Dan krijg je namelijk ook dit verschijnsel.
Apart schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:31:

Beetje jammer dat je de Pure Power 13 nu hebt gekocht, want be quiet!/FSP is aan het sjoemelen met goedkopere interne componenten. (Zoals bijvoorbeeld stilletjes de caps vervangen van 105C waardige caps naar 85C waardige caps.)
Zelf de meest slechte voeding die je kunt kopen heeft aan de secundaire kant van de voeding geen condensators van 85°C. Zoiets zul je dus ook zeker nooit zien bij een merk als FSP of be quiet! omdat het funest is voor de levensduur van de condensator in een voeding. Maar als je het hebt over de primaire kant van de voeding, dan maakt het weer niet uit voor de levensduur. Dus of je bron klopt niet of je hebt het zelf verkeerd begrepen.

[ Voor 42% gewijzigd door bjusterbaarlik op 31-05-2026 10:14 ]


  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:26
bjusterbaarlik schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:07:
Zelf de meest slechte voeding die je kunt kopen heeft aan de secundaire kant van de voeding geen condensators van 85°C. Zoiets zul je dus ook zeker nooit zien bij een merk als FSP of be quiet! omdat het funest is voor de levensduur van de condensator in een voeding. Maar als je het hebt over de primaire kant van de voeding, dan maakt het weer niet uit voor de levensduur. Dus of je bron klopt niet of je hebt het zelf verkeerd begrepen.
Bron is de comment op de SPL PSU Tier List... de voeding is van A naar B+ bijgesteld daardoor. Ondanks dat het volgens jou niet veel uitmaakt voor de levensduur verkopen ze wel stilletjes dus een product met andere inhoud onder dezelfde SKU.
As of 2026, some units have been shipping with bulk caps rated for only 85C instead of the 105C caps used in the Cybenetics sample. Excellent noise profile.

De-tiered the be quiet! Pure Power 13M 750-1000W to B+ from A, due to units shipped w/ 85C bulk caps.
Deze caps werden al gebruikt in de 550 en 650 variant.

Zoals ik al aangaf, dit komt mogelijk door nieuws: 'Prijzen pc-voedingen en -koelers stijgen tot 10 procent door dure gr... en daarom dus maar goedkopere onderdelen oid. om de prijs te drukken, en dat is ook te zien want de prijs is weer gezakt van ~130 naar ~110.

De product: Fractal Design Ion 3 Gold was bijvoorbeeld ook al goed geweest en kost 4 tot 3 tientjes minder, en heeft ook 10 jaar garantie, een semi-passieve 140mm fan, en is volledig modulair met een volledige kabelset meegeleverd.

Ook over de kabels. TS zegt zelf dat de voeding niet werkte met de oude kabels, en wel werkte met de bijgeleverde kabels.

[ Voor 9% gewijzigd door Apart op 31-05-2026 10:58 ]

https://ko-fi.com/apart


  • bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Zoals ik al aangaf heeft een primaire condensator van 85°C geen invloed op de levensduur van de voeding. Het zijn de condensators aan de secundaire kant van de voeding welke de hoge stress te verduren krijgen. be quiet! gaat echt geen 10 jaar garantie op de voeding geven als ze niet zeker weten dat die dat gemakkelijk kan halen. Ik zou dan ook geen tier list als bron pakken, die zijn niet betrouwbaar en zeer willekeurig.

Overigens is het normaal dat hetzelfde product verschillende onderdelen kan hebben van verschillende fabrikanten. Dat doen ze allemaal. Je kunt namelijk niet afhankelijk zijn van één product. Je kiest altijd meer die aan de specificaties voldoen van verschillende fabrikanten. Als één fabrikant niet kan leveren door wat van reden ook kun je gewoon je product blijven maken.

[ Voor 31% gewijzigd door bjusterbaarlik op 31-05-2026 11:12 ]


  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:26
bjusterbaarlik schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:09:
Ik zou dan ook geen tier list als bron pakken, die zijn niet betrouwbaar en zeer willekeurig.
Ja, "niet betrouwbaar en zeer willekeurig". https://docs.google.com/s...1719706335#gid=1719706335 maar een enkele Tweaker zou dat niet zijn.

8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Apart op 31-05-2026 11:17 ]

https://ko-fi.com/apart


  • bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Apart schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:12:
[...]

Ja, "niet betrouwbaar en zeer willekeurig". https://docs.google.com/s...1719706335#gid=1719706335 maar een enkele Tweaker zou het wel juist hebben.

8)7
Ja helaas wel, dat is altijd al een probleem geweest. Het niet goed begrijpen van reviews door de schrijvers van die tier list is een groot probleem. Verkeerde conclusies trekken is dan ook heel normaal. Jouw eigen voorbeeld van de 85°C primaire condensator is een goed voorbeeld.
Pagina: 1