PC start niet: be quiet! voeding geeft alleen een

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:11
Beste mede-Tweakers,
Sinds vandaag start mijn PC niet meer op. Gisteren werkte het systeem nog probleemloos, vandaag is er geen teken van leven meer.
Het probleem:
Als de stroom volledig van het systeem is geweest en ik druk op de aan-knop, hoor ik één duidelijke 'klik' (het relais) uit de voeding komen. Er gebeurt daarna helemaal niets: geen enkele fan (case, CPU of GPU) gaat draaien of trillen, echt helemaal nul activiteit. Als ik daarna nog eens op de knop druk, reageert de pc totaal niet meer. Pas als ik de stroomkabel loshaal en opnieuw aansluit, herhaalt dit zich (één klik, daarna dood). De standby-leds op het ASUS-moederbord branden wel constant.

Context qua gebruik en upgrades:
Ik heb het systeem oorspronkelijk in 2019 gebouwd, maar er hebben tussentijds upgrades plaatsvonden. In 2023 is de CPU vervangen door een 5800X3D en in 2024 is de GPU geüpgraded naar een RX 7900 GRE. Na deze upgrades heeft de PC een hele lange tijd (zeker anderhalf jaar) nauwelijks zware belasting gehad. De afgelopen 2 à 3 weken is er na die lange rustperiode echter juist weer heel intensief op gegamed (misschien invloed gehad?).
(Ongeveer twee jaar geleden heb ik ter test nog een Corsair RM850 geprobeerd, maar die had enorm veel last van **coil whine**. Die heb ik toen direct teruggestuurd, mede omdat het forum destijds aangaf dat mijn eigen 650W be quiet! destijds nog voldoende moest zijn).
Wat er al getest is (zonder resultaat):
  • GPU volledig gedemonteerd.
  • CPU-stroomkabels losgekoppeld.
  • RAM-geheugen losgehaald en herplaatst.
    Alle SSD's (zowel NVMe als SATA) ontkoppeld.
    BIOS gereset via de CMOS-batterij.
Gezien de symptomen vermoed ik zelf dat de originele voeding uit 2019 (inmiddels bijna 7 jaar oud) direct in de beveiliging schiet of intern defect is geraakt door de recente warmte en plotselinge piekbelasting na de lange rustperiode. Zie ik iets over het hoofd, of is de voeding de hoofdverdachte?

Vraag over vervanging (geen coil whine & kabels laten zitten):
Mocht de voeding inderdaad defect zijn, dan zoek ik een vervanger. Ik wilt absoluut een voeding die vrij is van coil whine (gezien mijn slechte ervaring met die Corsair). Daarnaast gebruik ik de PC dagelijks en heb ik vanwege tijdgebrek echt geen zin/gelegenheid om alle bekabeling door de kast te vervangen. Als het echt moet, dan moet dat dan maar natuurlijk.

Klopt het dat ik de huidige modulaire kabels gewoon kan laten zitten en in de achterkant kan prikken als ik een krachtigere variant uit exact dezelfde serie koop? (Bijvoorbeeld de be quiet! Straight Power 11 Gold 750W of 850W) of zijn er betere alternatieve?
Hieronder mijn volledige componentenlijst:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 7900 GRE€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 0,-€ 0,-
4Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 162,99€ 651,96
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Gold 650W€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sKingston A2000 1TB€ 219,30€ 219,30
1Interne ssd'sKingston A2000 500GB€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sKingston KC3000 2TB€ 276,75€ 276,75
1Interne ssd'sSamsung 860 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.148,01
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Je kunt de voeding testen door deze uit de PC te halen, samen met de 24 pins ATX kabel, rest mag erin blijven. Als je dan de power-on met ground verbind moet de voeding aan gaan en de ventilator gaan draaien. Net zolang tot je de verbinding tussen power-on en ground verbreekt. Als dit werkt is de kans groot dat de voeding gewoon goed werkt. Dan zou het kunnen dat je kortsluiting hebt en daarom de voeding gelijk weer uit gaat. Maar wat je dan vaak ziet is dat alle fans en leds wel voor een fractie van een seconde oplichten en gelijk uitgaan omdat er kortsluiting wordt gedetecteerd.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQzOSFYIn3d0V-Yie8UWReRENrcPP__IeLuBHs4Od_hHTkq1E368egwcMGk&s=10

[ Voor 10% gewijzigd door bjusterbaarlik op 30-05-2026 15:34 ]