12 poort of 16 poort switched (bij voorkeur managed en PoE)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:28
Ik heb nu een Netgear 8 poorts managed router, maar ik merk dat ik niet meer genoeg poorten beschikbaar heb. Nu heb ik via Ibood een Linksys LG2328PC switch gekocht voor een absoluut nette prijs, maar deze is zo groot dat deze niet in mijn meterkast past. Ik ben daarom op zoek naar een 12 tot 16 poorts switch, liefst managed en PoE. Is geen harde eis, maar wel echt een grote voorkeur.

Ik wil eigenlijk echt max rond de €100,- uitgeven. Het is wel gewoon voor thuisgebruik, maar wil in de toekomst met VLAN gaan werken. Er wordt nu nog niet veel gegamed maar de kinderen zullen daar ook een keer aan toekomen. Verder is het voor surfen, Home Assistance, Google TV, laadpalen, zonnepanelen, laptops, telefoons, etc etc.

Heb niet echt een specifiek voorkeur qua merk, maar ergens koop ik liever geen TP-Link. Ondanks dat alle WiFi apparaten (t/m de Remeha aan toe) een chinese WiFi chip hebben. Ik sluit hem dan ook niet helemaal uit

Jammer genoeg is het enige wat ik kan vinden met 12 of 16 poorten TP-Link of anders bijv. Zyxel unmaged.

Vaak zijn ze 19" qua grootte en dat is teveel voor in de meterkast.

Denk er zelf ook nog aan om een extra 8-poorts managed erbij te kopen en deze op elkaar te zetten, maar weet niet of dat kan qua hiite?

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

19” is de norm voor alles boven de 8-10 poorten ja. Er is ook weinig markt voor afwijkende form factors, vandaar de karige opties.

POE switches worden warm, dus ik zou ze niet stapelen. Gezien je nog geen POE apparaten lijkt te hebben, neem dan een enkele 8-poorts POE en dan een standaard switch erbij voor de rest.

Ik vind Netgear wel erg duur voor dit segment, maar als je anti tp-link bent, moet je betalen.

uitvoering: Netgear GS308EP

Deze combineren met je bestaande 8-poort.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Om te beginnen is het handig om eens uit te zoeken welke PoE je nodig hebt. Het is best wel vervelend als je nu investeert in een PoE (802.3af) switch en je koopt over een paar maanden een PoE+ (802.3af) of PoE++ (802.3bt) apparaat die je met die switch van stroom had willen voorzien. Dan kun je alsnog met injectors aan de slag. En als je dan toch bezig bent, reken dan ook even het gevraagde vermogen uit.

Beide gegevens heb je nodig om een keuze te maken voor een PoE switch. Neem bijvoorbeeld de Ubiquiti Ultra switch. Dat is redelijk flexibele 8 poorts PoE+ switch waarbij je PoE 'budget' afhankelijk is van de manier waarop de switch zelf zijn stroom krijgt. Dat budget varieëert van 16 W als de switch met een PoE adapter wordt gevoed tot 202 W als de switch wordt gevoed met de (los te bestellen) 210 W AC adapter.

Ik weet niet of je open staat voor een walled-garden merk als Ubiquiti, maar je zou eens hier naar kunnen kijken:Maar nogmaals, Ubiquiti is een merk wat een walled-garden ecosysteem heeft. Hun apparaten werken subliem samen en je beheert alles via één portal. Die portal kan draaien op een (Ubiquiti Unifi) router of op andere Unifi hardware die de 'Network' app kan installeren. Of je installeert die op je PC. Hoe dan ook, lees je eerst goed in voor je de overstap naar Ubiquiti maakt. Ze zijn relatief duur en als je (in de toekomst) geen plannen hebt om meer van het merk aan te schaffen zou ik nu ook geen Ubiquiti switch kopen. Je betaalt dan extra voor voordeeltjes die je niet hebt.

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:28
nelizmastr schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:49:
19” is de norm voor alles boven de 8-10 poorten ja. Er is ook weinig markt voor afwijkende form factors, vandaar de karige opties.

POE switches worden warm, dus ik zou ze niet stapelen. Gezien je nog geen POE apparaten lijkt te hebben, neem dan een enkele 8-poorts POE en dan een standaard switch erbij voor de rest.

Ik vind Netgear wel erg duur voor dit segment, maar als je anti tp-link bent, moet je betalen.

uitvoering: Netgear GS308EP

Deze combineren met je bestaande 8-poort.
Ik heb deze uiteindelijk vanochtend vroeg ook maar besteld. Ik had nog Coolblue tegoed dus dat verzacht de pijn wel wat.

Maar toch ga ik kijken of ik niet de Linksys 24 poorts een plekje kan geven. €80 is gewoonweg echt verdomd weinig voor die specs...