Onze groepenkast schijnt een puinhoop te zijn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LW17
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 18:16
Mijn vraag
Onze groepenkast schijnt een puinhoop te zijn, dit is tweemaal benoemd. Vorige bewoner heeft zelf ÊÊn en ander gedaan en zonnepanelen laten plaatsen. Hier hebben wij zelf 3 fase aan toe laten voegen door een elektricien ivm een nieuwe keuken met inductie. Inmiddels hebben wij een offerte opgevraagd voor het plaatsen van een nieuwe groepenkast. Is de kast echt een puinhoop en moet dit opnieuw ingedeeld en vervangen worden? En is de prijs van de offerte dus ook juist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyQb5stvdTzjx3BwQp0YddW82kM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNABiqipSa8BPoEQHxmj0mt7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8120d3Yta91_Nrwe2u8T0Y1ed_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5gRDwaTQCrmHJEVhau1okkr.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:43
Je specificeert niet wat voor elementen in de kast geklikt zitten. Als ik kijk naar de hoeveelheid pijpjes en kabels die je kast in gaan in verhouding tot het aantal elementen dan is dit in ieder geval discutabel.

De offerte is niet zo gek voor wat er gedaan moet worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

In Nederland dient te prijs inclusief BTW te zijn voor particulieren.

Wat je zelf al kan doen is die kledinghaken losschroeven.

De foto is te onscherp om te zien wat er precies in je meterkast zit. Dus maak een scherpe opname van de meterkast zelf en van het zonnepaneelkastje.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou meer info willen hebben over wat rler terugkomt. Merken en modellen.

Zo duur is een groepenkast ook niet per se. (Afhankelijk van wat je erin klikt)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien even een closeup maken van alleen het deel boven je meter. Alles daaronder is irrelevant voor een discussie over je groepenkast en op deze manier is van het relevante deel niet goed te zien wat er daadwerkelijk zit.

Wat uitleg over wat er achter de verschillende groepen hangt zou ook helpen.

Ik mis zo op het eerste oog in elk geval een drie-fase hoofdschakelaar?

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 28-05-2026 14:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:59

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ze hebt nu ABB, Eaton en (zo te zien, beetje blurry) schneider. Volgens de nieuwe offerte wordt alles SEP. Volgens mij is SEP best budgetspul net als EMAT. Zou zelf toch weer voor ABB/Eaton/Hager/Schneider oid gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 28-05-2026 14:42 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien niet heel netjes maar gewoon functioneel.

En natuurlijk zijn er betere merken en kan het altijd mooier, maar als je daar niks om geeft zou ik het geld hier niet aan uitgeven.

En als je het wel laat doen dan zou ik even wat rond gaan kijken voor een goedkopere aanbieder.

Een ander hanteert onderstaande prjzen en die zijn inclusief montage en BTW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nV_QLeB3gywajvqVga4KKmKvRH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AH70SNAQwGdgDLqClY4eiFLy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door Ernemmer op 28-05-2026 14:55 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Aardedraadje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:41:
Ze hebt nu ABB, Eaton en (zo te zien, beetje blurry) schneider. Volgens de nieuwe offerte wordt alles SEP. Volgens mij is SEP best budgetspul net als EMAT. Zou zelf toch weer voor ABB/Eaton/Hager/Schneider oid gaan.
Prijskaartje van bijna 1200 euro ex. BTW lijkt daarmee ook wat aan de hoge kant. Ik betaalde een jaartje terug iets van 1100 euro incl. BTW voor installatie van een nieuwe 3-fase groepenkast (ter vervanging van een 1-fase installatie met smeltzekeringen), met daarin:
3-fase hoofdschakelaar
2x 3-fase aardlek
7x B16 1-fase automaat

Allemaal nieuwe ABB componenten in een ABB Hafonorm kast (met nog een lege uitbreidingskast er naast waar later de krachtgroep voor de EV laadpaal is geplaatst).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De kast kost een goede â‚Ŧ250 bij Sander Vunderink van ABBâ€Ļ de helft voor hogere kwaliteit.
8 uur werk??? Ik moet van baan veranderenâ€Ļ

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• LW17
Ik heb er zelf echt geen verstand van. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqchjHnQPg5FYsEoH9_yJzgjGP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkYv8gZWdLwQWKuA0qKYoo0D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door LW17 op 28-05-2026 16:54 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heb je ergens iets van overzicht wat er op welke groepen zit?

Die krachtgroep linksboven (schneider aardlekautomaat) is die recente toevoeging voor je inductiekookplaat?

Daarnaast zit een 1-fase B16 aardlekautomaat (waar is die van?)

In het rechter deel zie ik 2x een EATON 3-fase aardlekschakelaar en dan nog een mengelmoes van 1-fase automaten en aardlekautomaten van verschillende merken (8 stuks totaal) en een beltrafo.

De combinatie van losse aardlekschakelaars en aardlekautomaten is wel wat apart. Hoe goed/fout dat is heb ik geen verstand van.

Wel zou ik ergens een 3-fase hoofdschakelaar verwachten, maar die ontbreekt dus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die 3 positie eaton is een 40A component... Die zal op een vage manier (voor een deel van de installatie) als hoofdschakelaar dienen.. al zie ik geen lastscheider symbool... dus dat is raar...

Zootje klopt op zich wel...

In 8 uur bouw je een kast en sluit je hem aan uit de bestaande kwaliteitscomponenten (ABB spul is allemaal huidige modellen) en ontbrekende nieuwe....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Die B16 schneider is een 3f 300mA Aardlekautomaat gezien de 300mA waarschijnlijk de zonnepanelen.

Verder is het inderdaad een allegaartje aan merken, veel alamats maar ook nog losse aardlekschakelaars met groepen. De holec automaten van anderhalve module breed zijn al behoorlijk gedateerd net als de kast zelf.

Kijk zelf eens of je een groepenverklaring kan maken, dat weet je globaal wat er nodig is.
En vraag om specificatie van de te plaatsen kast

EDIT: die twee Eaton met 40A erop zijn aardlekschakelaars 3p+n 30mA, mijn vermoeden is dat die een deel van de kast spanningsloos maken maar niet geheel.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan_ op 28-05-2026 17:41 ]

www.elecdev.nl

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:23
Wat we hier altijd zeggen: 1 offerte is geen offerte.

Eens met aantal anderen om liever geen SEP te nemen maar een A-merk. Een groot deel van je huidige spul is nu ook A-merk. Je koopt het voor de lange termijn, paar honderd bezuinigen heeft geen zin.

"Puinhoop" is natuurlijk ook maar een woord. Hier hebben mensen voortgeborduurd op de bestaande situatie zodat je tot nu toe nog geen nieuwe groepenkast hebt hoeven aanschaffen. Allemaal goede bedoelingen.
Ik zou zeggen: de koek is wel een beetje op. Je gaat in de toekomst moeite krijgen om iemand te vinden die hier aan wil werken, en je kunt er op rekenen dat er een onverwacht moment komt waarop je ineens vanalles moet als je zonder stroom zit. Als er nu zo'n Holec uitvliegt, moet je iemand bellen om voor 200 euro zo'n ding uit te wisselen en dan heb je weer in een dood paard geïnvesteerd.

Ik heb niet gezien wat er achter de kap zit, ik raad je ook niet per sÊ aan om voor ons de kap eraf te halen.
Met de kap er nog op zie ik een aantal verouderde dingen en de indeling is enorm overzichtelijk omdat het kastje te klein is. Ergens wel respect voor de Lego.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ronald schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:38:
Die 3 positie eaton is een 40A component... Die zal op een vage manier (voor een deel van de installatie) als hoofdschakelaar dienen.. al zie ik geen lastscheider symbool... dus dat is raar...
Dat zijn gewoon 2 (3-fase) aardlekschakelaars toch? Waarachter je normaal gesproken dan een aantal normale automaten zou zetten.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Zo te zien een Holec kast. Holec is in 2003 overgenomen door Eaton. Bij elke wijziging van de meterkast is het verplicht om te voldoen aan de laatste eisen. Vaak ontbreekt een hoofdschakelaar. Er zijn wel verschillende merken gebruikt, maar Eaton/Holec en ABB zijn gewoon geschikt. De vraag is of e.e.a. goed is aangesloten. Je hebt extra afdekplaatjes nodig. Je kan blijven bij Eaton of voor ABB gebruiken voor nieuwe onderdelen.

De 8V~ transformator rechtsboven mag eruit. Je kan een standaard deurbel en gong voeden met een lithium-ion 9V batterij. Die heeft een levensduur op de plank van 10 jaar, ze lopen niet vanzelf leeg. Vervangen is pas over een jaar of 6-10 aan de orde.

Dan heb je meer ruimte om mee te werken en er is geen continu verbruik meer. Dat verdient zichzelf terug.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:18

ericplan

5180 Wp PV

Orion84 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:30:
Misschien even een closeup maken van alleen het deel boven je meter. Alles daaronder is irrelevant voor een discussie over je groepenkast en op deze manier is van het relevante deel niet goed te zien wat er daadwerkelijk zit.

Wat uitleg over wat er achter de verschillende groepen hangt zou ook helpen.

Ik mis zo op het eerste oog in elk geval een drie-fase hoofdschakelaar?
Inderdaad bijzonder dat er bij aanpassing naar 3-fase geen hoofdschakelaar is geplaatst.

A'dam PVOutput

• LW17
Het vervelende is dus dat er helemaal geen overzicht is. De krachtgroep linksboven is door oude eigenaar toegevoegd voor de zonnepanelen. De drie grijze kabels wat vanuit rechts omhoog komt is toegevoegd voor de keuken. Inmiddels weet ik ook dat er een hoofdschakelaar mist.

Bedankt voor de reacties tot zover!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Ik zou ook 2 dezelfde kasten naast elkaar zetten ipv zo'n klein wit kneuterkastje naast een full size kast.
Wel zo handig qua ruimte ook als je veel 3-fase aardleks ed hebt.

En inderdaad 1 merk ipv een mix van vanalles. Die Schneider linksboven ziet er wat oversized uit.

En zoals reeds bekend ontbreekt een hoofdschakelaar.

Ik zou er ook wat moeite in steken om wel een overzicht te (laten) maken waarin de functie van desbetreffende groep beschreven is.
Pagina: 1