AI in games

Pagina: 1
Acties:

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:22

Bart ®

Moderator Spielerij/AI

I have the cape.

Topicstarter
AI zit al in een hoop games. Enerzijds wordt het gebruikt om code te schrijven, anderzijds is het ook zichtbaarder doordat het gebruikt wordt voor storytelling, en het genereren van assets zoals textures, objecten, of zelfs hele gamewerelden. De een vindt het prima zolang het maar niet opvalt, de ander vindt het verschrikkelijk. Enkele opvallende gebeurtenissen van de afgelopen periode:
nieuws: Clair Obscur: Expedition 33 verliest prijzen Indie Game Awards wegens AI-gebruik
review: Nieuwe topvrouw stuurt Xbox-olietanker direct weg van AI en dat valt in de smaak
nieuws: Crimson Desert-maker geeft toe dat AI gebruikt is voor genereren assets

Wat vinden jullie hiervan?

Wil je meehelpen aan het opbouwen van deze OP? Laat het even weten aan een van de mods :)

[ Voor 163% gewijzigd door Bart ® op 28-05-2026 13:29 ]

Cunning linguist.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:28
Nee, ik wil niet meehelpen :)
Op zich is het gebruik van AI gedurende de ontwikkeling van een game niet raar.
Het is enorm veel werk en een AI kan best de nodige taken overnemen en versnellen.
maar..
als je een franchise hebt lopen (Anno of CoD of ...) dat is het wel leuk als de nieuwere generaties van de game ook werkelijk veranderingen met zich meebrengen en niet een AI repetitie van de vorige game is.
Het liefst zou ik meer zien dat de game zelf, bijvoorbeeld voor de NPCs, wat meer AI gebruikt tijdens de uitvoer om de NPCs wat menselijker te maken.
Natuurlijk loopt dit wel op dezelfde Tensor cores die je ook aan het gebruiken bent tijdens DLSS upscaling en DLSS frame gen.
Dus mogelijk is de hardware niet snel genoeg of moet je een stapje terug in resolutie.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• woolliedev
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-06 22:53
ik weet niet waarom het gebruiken van AI slecht hoort te zijn zolang je weet hoe je het moet doen zonder de AI als je weet wat ik bedoel, al vind ik niet dat je de hele game moet gaan developen met ai dat is wel waar je op moet letten, ook is er AI in de Unreal Engine 6 die later uitkomt.

ik kan wel helpen in de op?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:19
Zolang de 'temperature' maar lekker hoog staat. Dit is een technische term binnen AI die aangeeft hoe voorspelbaar de reactie van het model is. Een temperatuur van 0.0 maakt hele reproduceerbare reacties, maar 1.0 geeft hier 'een maximaal creatieve' draai aan.

Lijkt mij wel leuk om bijv de replay van een race te kijken in Gran Turismo 7, waarbij er me AI commentaar gegeven word, lijkt me wel een leuke dynamiek geven.

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik denk juist dat AI voor de subtiele dingen ideaal kan zijn.
  • In plaats van NPC's die steeds hetzelfde riedeltje herhalen wanneer ze geen nieuwe tekst meer hebben kunnen ze nu (kleine) variaties van hun exit / idle uitspraken maken.
  • In plaast van een hele strakke route voor patroules en wandelroutes kan een NPC nu ineens even afwijken om aan bloemen te ruiken, een dier te verjagen, etc. zonder dat dit vaste standaardacties zijn.
  • Of inderdaad zoals hierboven, nieuw creatiever commentaar op races. In plaats van dat iemand altijd de bocht snel neemt kan er worden gesproken over het gewaagd nemen van een bocht, of juist zeggen dat deze bocht de specialiteit is van de speler omdat deze de bocht altijd zo goed/strak weet te nemen, etc.
Daar zit de echte winst als je het mij vraagt, de devs kunnen prima een paar basispatronen en stemmen ingeven, waarna je eindeloos veel varianten tegenkomt als gamer.

[ Voor 3% gewijzigd door Lanfear89 op 18-06-2026 16:12 ]

• Hustieflots
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-06 08:29
Wat mij ook wel grappig lijkt is hoe het gebruikt zou kunnen worden in de interactiviteit van NPC's bij bijvoorbeeld RPG's. Nu hebben NPC's standaard voorgeprogrammeerde zinnetjes en op een gegeven moment heb je alles gehad. Daarna herhalen ze woord voor woord wat er de vorige keer ook gezegd werd. Als je daar een wat natuurlijker gesprek uit zou kunnen krijgen voegt dat volgens mij ook echt wat toe aan het "gevoel" van de immersie in zo'n game.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-06 18:37
Een leuke toepassing las ik in het Raspberry Pi magazine, iemand die een gamemachine heeft gemaakt die on the fly nieuwe platformspellen genereert (hoewel niet altijd even speelbaar). Zie zijn Github voor meer info: https://github.com/grigtod/AIArcade

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hustieflots schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:07:
Wat mij ook wel grappig lijkt is hoe het gebruikt zou kunnen worden in de interactiviteit van NPC's bij bijvoorbeeld RPG's. Nu hebben NPC's standaard voorgeprogrammeerde zinnetjes en op een gegeven moment heb je alles gehad. Daarna herhalen ze woord voor woord wat er de vorige keer ook gezegd werd. Als je daar een wat natuurlijker gesprek uit zou kunnen krijgen voegt dat volgens mij ook echt wat toe aan het "gevoel" van de immersie in zo'n game.
Ja, op allerlei gebied (ook met text to speech) heeft AI daar wel echt potentie denk ik. Maar het zit hem misschien nog het meest in gamen tegen AI spelers, in veel games was dat toch altijd iets dat lastig bleef. Denk/hoop dat daar wel winst te behalen is. Uiteindelijk is online met vrienden co-op toch vaak het leukst, en niet in elk spel is dat mogelijk.
Pagina: 1