Fans aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Nijland1983
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 28-05 13:09
Goedendag,

Vast een beetje noob vraag, excusus daarvoor.
Ik had een vraag over het aansluiten van mijn fans.
In de behuizing zijn alle fans doorgelust en direct op de voeding aangesloten.
Nu draaien de fans uiteraard op volle snelheid.
Mijn vraag; Hoe moet ik de fans aansluiten zodat ik ze zelf kan instellen.
Het zijn er 4
Moederbord = asus tuf gaming b650-plus wifi

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Als de fans op de voeding zijn aangesloten dan zijn dit molex fans. Deze kan je helaas niet aansturen. Wil je graag dat het wat stiller is dan zal je andere fans aan moeten schaffen die je op de case fan headers van je moederbord aan kan sluiten. Hoeft niet duur te zijn, bijvoorbeeld dit setje https://www.amazon.nl/-/en/Thermalright-TL-C12C-X5-1550rpm-Computer/dp/B0D9Y956PW van Thermalright zijn harstikke degelijke budget fans waarvan je de snelheid zelf in kan stellen.

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:28
Dat hoeft toch helemaal niet; er kan goed een adapter van 3 of 4 pin naar molex tussen zitten. Kijk dat eerst maar eens na

• Snuffert
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 21:07
Moederbord heeft 4x 4 pin PWM aansluitingen voor case fans, zie manual link hieronder pagina 12. Alles genummerd met 4 zijn koeler aansluitingen, wat begint met CHA_ zijn voor case fans.

Manual

Gezien je zegt dat alles doorgelust is verwacht ik dat de fans standaard 3 of 4 pin PWM connectors hebben. Als PWM aansluitingen je niks zeggen, bekijk onderstaande link voor wat basis info. In mijn behuizing hebben alle fans standaard een 3-pin & 4-pin connector, als dat in jouw situatie hetzelfde is zorg dat je de 4-pin connectors aansluit op het moederbord voor het beste resultaat.

https://www.darkflash.com/article/3-pin-fan-vs-4-pin-fan

hmz...

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Welke behuizing is het, dan weten we ook meteen wat voor fans het zijn :)