Ik wil mijn thuisnetwerk eigenlijk onafhankelijk maken.

Pagina: 1
Acties:

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:01
Hallo

Ik ben thuis al 15 jaar aangesloten op KPN, maar daar gaat over een maand verandering in komen. Ik stap over naar een andere provider. Mijn wifi mesh netwerk heb ik al losgekoppeld van mijn experia modem/router door een TPlink Deco set te kopen en aan te sluiten (ik had nl wifi1 netwerk versterkers van kpn maar die blijken geen webinterface te hebben.

Nu ga ik natuurlijk van mijn nieuwe provider een nieuw modem krijgen (Odido) en daar zit natuurlijk een ander IP adres aan. En dan is er ook nog eens kans dat ik over een jaar weer overstap.

Maar eigenlijk zou ik mijn thuisnetwerk op de huidige IP-range willen behouden. Is dit mogelijk? Of is het zelfs mogelijk dat ik mbv iets enkel maar een nieuwe router van de provider aansluit, dat signaal doorstuur naar een andere router die mijn hele thuisnetwerk IP adressen beheert? Zodat ik gewoon in mijn 192.168.2.x range kan blijven?

Beetje onduidelijk beschreven mogelijk, maar ik krijg het niet helderder.

Reden dat ik het wil is dat ik heel veel vaste IP adressen in mijn netwerk gebruik

P.s. Ik weet niks van netwerken af, heb al moeite met een gateway.

Maar ik lees iets over het nieuwe modem in Bridge modus te zetten en voor een router plaatsen die van mezelf is

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 28-05-2026 07:41 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bij het modem van odido kan je prima je interne op range naar wens aanpassen.

Extern niet.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou de deco in router mode zetten met het gewenste ip adres range, dan merkt je interne netwerk de provider wissel niet meer

CISSP! Drop your encryption keys!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hang een pihole in je netwerk die ook de DHCP doet en schakel deze uit op je router.
Enige wat je dan eventueel zou moeten wijzigen is het IP van de nieuwe router zodat deze gelijk is aan wat je nu hebt. Aangezien dat de gateway in je netwerk is.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• maartend
Gunner schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:23:
Bij het modem van odido kan je prima je interne op range naar wens aanpassen.

Extern niet.
Je bedoelt dat ik dus mijn 8nterne IP-range kan blijven gebruiken? Welk IP adres iv bij de buitenwereld heb boeit me niet, gebruik dat nooit.

En is dit bij de meeste providers zo?

• maartend
laurens0619 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:25:
Ik zou de deco in router mode zetten met het gewenste ip adres range, dan merkt je interne netwerk de provider wissel niet meer
Maar dan is enkel mijn wifi gedeelte ingesteld. Ik wil heel mijn thuisnetwerk 8n dezelfde range.

• maartend
Oogje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:27:
Hang een pihole in je netwerk die ook de DHCP doet en schakel deze uit op je router.
Enige wat je dan eventueel zou moeten wijzigen is het IP van de nieuwe router zodat deze gelijk is aan wat je nu hebt. Aangezien dat de gateway in je netwerk is.
Ik heb zelf ook heel veel harde IP adressen gemaakt, dus zonder DHCP. Maar ik heb nog wel een RPI liggen, kan ik daar iets mee?

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:50

bonzz.netninja

Niente baffi

maartend schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:21:
Hallo

Ik ben thuis al 15 jaar aangesloten op KPN, maar daar gaat over een maand verandering in komen. Ik stap over naar een andere provider. Mijn wifi mesh netwerk heb ik al losgekoppeld van mijn experia modem/router door een TPlink Deco set te kopen en aan te sluiten (ik had nl wifi1 netwerk versterkers van kpn maar die blijken geen webinterface te hebben.

Nu ga ik natuurlijk van mijn nieuwe provider een nieuw modem krijgen (Odido) en daar zit natuurlijk een ander IP adres aan. En dan is er ook nog eens kans dat ik over een jaar weer overstap.

Maar eigenlijk zou ik mijn thuisnetwerk op de huidige IP-range willen behouden. Is dit mogelijk? Of is het zelfs mogelijk dat ik mbv iets enkel maar een nieuwe router van de provider aansluit, dat signaal doorstuur naar een andere router die mijn hele thuisnetwerk IP adressen beheert? Zodat ik gewoon in mijn 192.168.2.x range kan blijven?

Beetje onduidelijk beschreven mogelijk, maar ik krijg het niet helderder.

Reden dat ik het wil is dat ik heel veel vaste IP adressen in mijn netwerk gebruik

P.s. Ik weet niks van netwerken af, heb al moeite met een gateway.

Maar ik lees iets over het nieuwe modem in Bridge modus te zetten en voor een router plaatsen die van mezelf is
Je krijgt een nieuw extern ip adres. Het interne IP adres, achter de router dus je huis in, kun je instellen zoals je zelf wilt. Elke modem/router ondersteund dat en je vind die instellingen bij de dhcp server instelingen. Een losse dhcp server in je netwerk hangen die ip adressen gaat uitdelen is totaal overbodig (pihole) en maakt de boel alleen maar complex.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• maartend
bonzz.netninja schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:44:
[...]

Je krijgt een nieuw extern ip adres. Het interne IP adres, achter de router dus je huis in, kun je instellen zoals je zelf wilt. Elke modem/router ondersteund dat en je vind die instellingen bij de dhcp server instelingen. Een losse dhcp server in je netwerk hangen die ip adressen gaat uitdelen is totaal overbodig (pihole) en maakt de boel alleen maar complex.
Thnx. Maar even voor mij. Ik dacht dat DHCP zelf allemaal adressen uitdeelt. Maar ik heb bijv mijn TV en mijn home assistant zelf een IP adres gegeven in de apparaten. Maakt dat eea nog lastiger?

• laurens0619
  • Nu online
maartend schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:35:
[...]

Maar dan is enkel mijn wifi gedeelte ingesteld. Ik wil heel mijn thuisnetwerk 8n dezelfde range.
Switch in je hoofd deco stoppen en daar de kabels in van je thuisnetwerk doen ipv in je provider router

• maartend
laurens0619 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:02:
[...]

Switch in je hoofd deco stoppen en daar de kabels in van je thuisnetwerk doen ipv in je provider router
Ik heb nog een D-Link DGS-108 liggen. Is dit dan voldoende? En nu stat de eerste Deco M5 gekoppeld aan mijn Experia modem en die moest ik in AP modus setten. Dat is dan net weer wat anders?

Sorry voor de vragen, maar dus totaal geen verstand van netwerken. wel alles de afgelopen jaren fijn ingesteld gekregen, maar daarbij ook veel in mijn Exeria aangepast.

En als ik je goed begrijp gaat er 1 kabel van mijn provider router/modem naar mijn eerste Deco M5 en van daaruit gaat de kabel naar de switch?

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 28-05-2026 08:17 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Odido glasvezel heeft ONT kastje voor de Zyxel router, daar kan je je eigen router op pluggen. En mesh setup behouden.

Maar mogelijk dat de Zyxel DHCP alle harde ip’s accepteert?

d:)b :henk d:)b

• laurens0619
  • Nu online
maartend schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:15:
[...]

Ik heb nog een D-Link DGS-108 liggen. Is dit dan voldoende? En nu stat de eerste Deco M5 gekoppeld aan mijn Experia modem en die moest ik in AP modus setten. Dat is dan net weer wat anders?

Sorry voor de vragen, maar dus totaal geen verstand van netwerken. wel alles de afgelopen jaren fijn ingesteld gekregen, maar daarbij ook veel in mijn Exeria aangepast.

En als ik je goed begrijp gaat er 1 kabel van mijn provider router/modem naar mijn eerste Deco M5 en van daaruit gaat de kabel naar de switch?
Ja klopt, in principe kan je die dlink prima gebruiken maar icm bedrade decos kan het nog wel eens etteren.

Hoe zijn je andere decos verbonden met de hoofd deco? Draadloos of bedraad?

• maartend
laurens0619 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:36:
[...]

Ja klopt, in principe kan je die dlink prima gebruiken maar icm bedrade decos kan het nog wel eens etteren.

Hoe zijn je andere decos verbonden met de hoofd deco? Draadloos of bedraad?
Ok, welke kan ik dan beter aanschaffen? Want wil echt geen gedoe..
Ik heb nog wel een TPlink TL-SG1008D liggen. Zou die wel goed gaan, want zelfde merk?

Mijn deco's zijn als volgt aangesloten ;
Deco 1 staat bedraad op de Experia als AP. In de Experia is wifi uitgezet. Van de andere Deco's is er een via een switch bedraad aangesloten, de andere 2 zijn draadloos aangesloten

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 28-05-2026 08:58 ]

• laurens0619
  • Nu online
Ja die tplink is prima.

Je setup ook, je moet er gewoon voor zorgen dat al je spulleboel achter je deco zit en niet direct in het provider modem.

Daarna kun je ook nog doorpakken door je deco direct in het ONT te stoppen, dan kan het hele provider experiabox ding ertussenuit zosl @JJ Le Funk ook suggereerde.

Maar hoeft niet perse, je kunt ze ook achter elkaar zetten (nat over nat maar /care :))

• maartend
laurens0619 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:00:
Ja die tplink is prima.

Je setup ook, je moet er gewoon voor zorgen dat al je spulleboel achter je deco zit en niet direct in het provider modem.

Daarna kun je ook nog doorpakken door je deco direct in het ONT te stoppen, dan kan het hele provider experiabox ding ertussenuit zosl @JJ Le Funk ook suggereerde.

Maar hoeft niet perse, je kunt ze ook achter elkaar zetten (nat over nat maar /care :))
Thnx. dat ONT moet ik opzoeken. Geen idee wat dit is, maar daar is google wel goed genoeg voor.
Maar eea moet me wel gaan lukken.

En ik heb de gratis monteur aangevraagd van odido, die mag me dus helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 28-05-2026 09:10 ]

• laurens0619
  • Nu online
JE glasvezel kastje komt nu je huis binnen en gaat naar een wit/zwart kastje (ONT), vanuit dat kastje loopt er een utp kabel naar je experiabox. vanaf je experiabox loopt er een kabel naar je deco.

Je kunt die experiabox ertussenuit halen en het kabeltje direct van de ont naar je deco doen. Bij kpn en straks bij odido.

Het enige waar je rekening mee moet houden is IPTV van je provider maar ik geloof dat dat allemaal simpeler is geworden en ook gewoon zou moeten werken

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:34
Zelf heb ik een Unifi Dreamrouter direct op de glasvezel van Odido aangesloten. Als ik overstap op iets anders dan krijg ik alleen een nieuw extern ip adres. Maar ik heb ook een Nginx Proxy Manager draaien. En heb alles wat ik van extern benader via mijn eigen .nl adres lopen. Deze wordt automatisch door een ddns dockertje op m'n server. Met deze setup is het andere ader in m'n router en alles is met 5 minuten geupdate.

Kortom dit is waarom er nu een wet is dat je je eigen router moet kunnen gebruiken. Anders zit je heel lang in precies die fuik waar jij in zit.

[ Voor 0% gewijzigd door SonOfSam op 28-05-2026 09:35 . Reden: typo ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• maartend
laurens0619 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:17:
JE glasvezel kastje komt nu je huis binnen en gaat naar een wit/zwart kastje (ONT), vanuit dat kastje loopt er een utp kabel naar je experiabox. vanaf je experiabox loopt er een kabel naar je deco.

Je kunt die experiabox ertussenuit halen en het kabeltje direct van de ont naar je deco doen. Bij kpn en straks bij odido.

Het enige waar je rekening mee moet houden is IPTV van je provider maar ik geloof dat dat allemaal simpeler is geworden en ook gewoon zou moeten werken
Thnx. Dus zo eenvoudig is het dus.
Voor dat laatste stukje (IPTV) vraag ik het de monteur wel.

• maartend
SonOfSam schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:35:
Zelf heb ik een Unifi Dreamrouter direct op de glasvezel van Odido aangesloten. Als ik overstap op iets anders dan krijg ik alleen een nieuw extern ip adres. Maar ik heb ook een Nginx Proxy Manager draaien. En heb alles wat ik van extern benader via mijn eigen .nl adres lopen. Deze wordt automatisch door een ddns dockertje op m'n server. Met deze setup is het andere ader in m'n router en alles is met 5 minuten geupdate.

Kortom dit is waarom er nu een wet is dat je je eigen router moet kunnen gebruiken. Anders zit je heel lang in precies die fuik waar jij in zit.
Ik snap nog niks van je verhaal maar wel van je conclusie. Maar ben nu druk aan het googlen.

Maar is die router geen overkill in mijn situatie en is voor mij (want behalve wat portforwarding en harde IP adressen doe ik niks in mijn router) de weg die Laurens me aangeeft niet voldoende?

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 28-05-2026 09:53 ]

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:37
(jarig!)
Je glasvezel komt binnen en gaat de ONT in. De uitgaande poort is voor een netwerkkabel bedoelt. Deze verbindt je met je eigen router. LET OP. Je moet VLAN 300 gebruiken, dan werkt je internetverbinding pas.
Ik heb een Deco BE22 set thuis en gebruik de Zyxel T56 helemaal niet.

• maartend
Hijdaar95 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:03:
Je glasvezel komt binnen en gaat de ONT in. De uitgaande poort is voor een netwerkkabel bedoelt. Deze verbindt je met je eigen router. LET OP. Je moet VLAN 300 gebruiken, dan werkt je internetverbinding pas.
Ik heb een Deco BE22 set thuis en gebruik de Zyxel T56 helemaal niet.
VLAN 300 opgezocht en gevonden. Die ga ik dus ook maar instellen

• laurens0619
  • Nu online
maartend schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Ik snap nog niks van je verhaal maar wel van je conclusie. Maar ben nu druk aan het googlen.

Maar is die router geen overkill in mijn situatie en is voor mij (want behalve wat portforwarding en harde IP adressen doe ik niks in mijn router) de weg die Laurens me aangeeft niet voldoende?
De weg is hetzelfde :)

Een deco m5 kan een accesspints zijn of een accesspoint + router.

Of je nu de router functie van een m5 pakt of een losse unifi oplossing, het is hetzelfde principe. Een eigen router installeren zodat je geen ip adres gedoe hebt

• maartend
laurens0619 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:10:
[...]

De weg is hetzelfde :)

Een deco m5 kan een accesspints zijn of een accesspoint + router.

Of je nu de router functie van een m5 pakt of een losse unifi oplossing, het is hetzelfde principe. Een eigen router installeren zodat je geen ip adres gedoe hebt
Dan ga ik natuurlijk gewoon voor de Deco oplossing. Instellen als router. Want die heb ik al staan en hoef ik dus blijkbaar niks anders extra aan te schaffen.
Ik had die dingen gewoon gekocht vanwege hun mesh functie als wifi versterkers, blijk ik er dus veel meer mee te kunnen doen.

• laurens0619
  • Nu online
@maartend

Ja Deco is mooi spul. Je krijgt voor relatief weinig geld:

- meerdere accesspoints met centraal beheer
- accesspoints die ook router kan spelen
- ingebouwde switch poorten
- mogelijkheid tot bedraad of draadloos installatie
- gasten wifi wat werkt zonder vlans
- iot netwerk voor backwards compatible
- vpn server (sommige modellen)
- rete stabiel

En het belangrijkste: geen gare firmware gedoe waardoor sommige clients niet meer willen verbinden oid

Zover mijn fanboyism. Ik heb jaren unifi gehad en ook al lever ik er veel tweakbaarheid voor in: ik ben dik tevreden met mijn stabiele, goedkope en snelle deco setup :)
Mocht je wel interesse hebben om meer te leren over netwerken en te gaan tweaken dan kan ik juist een unifi setup van harte aanbevelen!

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 28-05-2026 10:22 ]

• maartend
laurens0619 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:17:
@maartend

Ja Deco is mooi spul. Je krijgt voor relatief weinig geld:

Mocht je wel interesse hebben om meer te leren over netwerken en te gaan tweaken dan kan ik juist een unifi setup van harte aanbevelen!
Ik weet van Tweakers dat unify echt geweldig spul levert. Maar ik tweak zo weinig mogelijk aan mijn netwerk, ik benader het niet eens van buiten. Ik blijf dus lekker bij Deco.

Nogmaals bedankt voor al je hulp

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:34
maartend schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Ja sorry, beetje te technisch misschien. Mijn punt was, ik heb de router van de provider ongebruikt in de kast liggen om precies jouw reden. Je kan makkelijk hoppen en bent niet afhankelijk. Blijkbaar kan dat met deco ook. Ken het merk verder niet

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• maartend
SonOfSam schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:31:
[...]

Ja sorry, beetje te technisch misschien. Mijn punt was, ik heb de router van de provider ongebruikt in de kast liggen om precies jouw reden. Je kan makkelijk hoppen en bent niet afhankelijk. Blijkbaar kan dat met deco ook. Ken het merk verder niet
Deco is van TP-Link.

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:06
Het helpt als je DHCP niet ziet als een router dat ip adressen uitdeelt. Het is een router waar een apparaat een ip adres aanvraagt. De router neemt die aanvraag in behandeling en geeft een ip uit op basis van zijn instellingen. Als een apparaat nooit een ip aanvraagt dan zal de router die nooit een ip adres geven. Je moet alleen zorgen dat de apparaten die geen ip adres aanvragen maar een vast ip adres hebben een adres hebben in de reeks van de router.

Voorbeeld: In de router staat op de LAN instellingen de ip reeks 192.168.0.0 subnetmask 255.255.255.0
Dat betekent dat alles met 192.168.0.x mag verbinden.
Jouw apparaten met een vast ip adres hebben de adressen 192.168.1.x. Die mogen dan niet verbinden met de router van de provider.

Dan kan je twee dingen doen. De vaste ip adressen aanpassen of de reeks in de router aanpassen. Het makkelijkste voor jou is de reeks in de router aan te passen. Dan pas je in de LAN instellingen alle ip adressen aan van 192.168.0.x naar 192.168.1.x waarbij de x dan hetzelfde laat.

• yokiamy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:08
laurens0619 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:17:

Voor Odido moet je wel VLAN300 instellen anders werkt dat niet.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:50

bonzz.netninja

Niente baffi

maartend schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:50:
[...]

Thnx. Maar even voor mij. Ik dacht dat DHCP zelf allemaal adressen uitdeelt. Maar ik heb bijv mijn TV en mijn home assistant zelf een IP adres gegeven in de apparaten. Maakt dat eea nog lastiger?
Bedenk waarom je dat hebt gedaan. Als je vaste IP adressen op een device zelf instelt krijg je kans dat er een gelijk ip adres wordt uitgedeeld en daar problemen mee krijgt. Het kan wel, maar dan moet je bijv. een andere range laten uitdelen waardoor je geen overlap hebt.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:57
paar punten:
Vaste ipadressen BUITEN de DHCP range. (stel je pakt 10.0.0.1 t/m .200 dhcp en 201 tm 253 vast.

Odido modem is bij storingen verplicht aan te sluiten, je tplink deco is door de helpdesk niet uit te lezen op fouten.

Odido modem heeft GEEN bridge modus, ook kan de dhcp niet uit.

Zyxel & deco's samen gebruiken gaat elke medewerker z'n haren van overeind staan, de combinatie is 9 van de 10 gevallen de oorzaak van fouten.
Pagina: 1