Zonnepanelen pieken hoger dan wat Tigo optimizers aan kunnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:20

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Topicstarter
Ik heb recent een aantal AIKO-A485-MCE54Db panelen gelegd met Tigo TS4-A-O optimizers (700W versie). Volgens de datasheets (panelen , optimizers) zou dit allemaal prima moeten werken met elkaar:

Panelen Imp 14.02A en Isc 14.84A
Optimizer max Imp 15A en Isc 20A

Echter zag ik laatst een piek (nja, meerdere zelfs) van 16.5A van de panelen toen de zon opeens tevoorschijn kwam na een regenbui:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HoVSox6XmIazwyyKgl1tX7dcnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0RgJ9CuOopHDclvaEzEAU9Ou.png?f=fotoalbum_large
16.5A is meer dan de 15A wat de tigo optimizer officieel aan kan als Imp maar ik vraag me af of de echte limiet 20A is gezien de Isc dat is.

Ik heb met tigo zelf contact op genomen en zij zeggen dit:

"yes if the current exceeds the maximum allowed current of the optimizer you may permanently damange the units. 

Please take into consideration switching your optimizer to higher rated units (we have 16A and 20A versions as well)"

Maar geen duidelijk antwoord of de limiet nou 15A of 20A is voor deze optimizer. Vooralsnog werkt alles nog maar goed, heeft iemand enig idee of dit prima kan of dat mijn optimizers snel de geest gaan geven?

Alle reacties

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03:38
Dat kan op zich wel. Die 485 Wp is geen harde max, maar het vermogen onder STC: 1000 W/m² instraling en 25 graden celtemperatuur. In de praktijk kun je daar kort boven zitten, vooral na regen als het paneel koud is en de zon ineens tussen de wolken doorkomt. Dan krijg je soms extra instraling door reflectie/verstrooiing langs wolkenranden.

Die 15 A en 20 A van de optimizer zijn twee verschillende dingen. Die 15 A is de maximale normale bedrijfsstroom waar de optimizer continu mee mag werken. Die 20 A is de kortsluitstroom-rating. Het is onduidelijk hoe schadelijk korte pieken daartussen zijn, maar eigenlijk wil je in gewone omstandigheden niet boven de 15 komen.

Je spikes erboven zijn behoorlijk kort dus ik zou me er niet te druk om maken, maar helemaal netjes is het ook niet.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:18
Isc heeft een positieve temperatuurcoefficient. Er telt zo een ampere bij op als het paneel 60c is.