Welke omvormer + accu met Home Assistant werkt het lekkerst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ElectricLarry
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 30-05 18:41
Beste mensen,

omdat dit mijn eerste post is: ik ben Electric Larry, door mijn ouders vernoemd naar Larry Laffer. Zei m'n pa altijd, die speelde 'm graag. Maar dat terzijde. Ik ben geen broekie in de elektronica, bouw al jaren m'n eigen PC's, pas m'n laptops aan met een soldeerbout, ben theatertechnicus van beroep en wordt algemeen beschouwd als een Behulpzame Linux Nerd Die Wel Even Je Computer Weer Aan De Praat Helpt (TM).

Nu mijn vraag, omdat dit een nieuw terrein voor mij is:
Welke hybride omvormers (dus met zowel Zon als Accu) zijn een beetje makkelijk te koppelen aan Home Assistant, en dan volledig te bedienen, inclusief het terugschakelen van de afgifte aan het net? Ik zie door de bomen het bos niet meer, iedere leverancier belooft van alles en gebruikt daarvoor eigen jargon, de meeste online shops vertellen niets over de technische mogelijkheden enzovoorts, enzovoorts.

Dus ik leg mijn vraag bij de ervaring-experts neer, jullie.

De reden dat ik dit vraag, los van het mijzelf makkelijk maken is de volgende: ik geloof in het idee dat als je leveranciers die hun apparaten toegankelijk maken de voorkeur geeft, andere leveranciers op termijn ook opener zullen worden. En dat verdient bij mij de voorkeur :)

Even wat toelichting op de technische siuatie/eisen: ik heb reeds 8 zonnepanelen, totaal piekvermogen krap 3,5 kW. Ze liggen netjes op het zuiden, geen schaduw, dus in slingervorm gekoppeld. Mijn meterkast is uitgerust met 3x25A, dus standaard 3 fase thuisaansluiting. Mijn zonnepanelen zijn nu voorzien van een Solax X1 enkelfase omvormer, die volgens Solax ook geen Modbus toegang heeft, noch via de wifi dongle (die ook nog onbeveiligd is), noch via andere methoden. Dat apparaat moet dus vervangen worden, en dan komt er meteen een accu bij is het idee. En dan moet die accu een opslagcapaciteit van ongeveer 10kWh netto hebben, en noodstroom kunnen leveren via een aansluiting in de meterkast, dus niet met een stekkeraccu. U ziet: over de eisen is al nagedacht.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

HAOS, draaiend op een NUC-kloon. Heeft nu een Zigbee dongle voor wat lampjes om mezelf het vak te leren, maar die kan ook worden vervangen door Zigbee + MQTT of zo. Een verbinding via Wifi of bedraad LAN is ook een optie.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Vele fora wereldwijd afgeschuimd, info uit vergane jaren nagelezen, gezien hoe men zelf ESP32->Modbus adapters bouwt en programmeert (is ook een optie, overigens, maar niet de eerste ivm "overdraagbaarheid" naar andere beheerder als ik ooit mijn huis verkoop), de websites van tientallen leveranciers doorgespit op zoek naar de relevante gegevens...
...

Dus dan de vraag maar bij de experts neer leggen: jullie. Mocht er al een uitgebreid topic zijn dat dit behandelt, dan zie ik graag het linkje daarheen, maar ik heb 't zelf nog niet gevonden, alleen merk-specifieke topics. En die zoek ik dus juist niet.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn vraag, en nog meer dank als iemand mij hiermee verder kan helpen.

Larry.