Pc om te gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tavam
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 18:56
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil gamen met 1440p, ik speel voornamelijk openworld games en wil voorbereiden op GTAVl en TESVl. Buiten dat wil ik er ook PoE en LoL op spelen. Er komt later ook een scherm naast voor browsen of YT.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€2600-€3000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een scherm nodig maar dat heeft geen prioriteit, advies is altijd welkom.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
•Ik wil er zeker van zijn dat het allemaal goed gekoeld blijft, zijn de fans van de case en 1 extra genoeg?

•Stel dat ik een zwaar spelletje speel op mijn PC kan mijn vriend dan ook LoL spelen op het scherm? Heb ik aan 1 videokaart dan voldoende?

•Bij het bestellen zie ik ook koelpasta en een beugel zodat de kaart niet verschuift, worden deze dan ook gebruikt bij het assembleren?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se een voorkeur maar mijn eerste en enigste gamepc had AMD en heeft het 8 jaar zonder kuren volgehouden, uiteindelijk 10 jaar gebruik van gemaakt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Groot is prima. Ik wil het goed gekoeld hebben, stil, en stof-onderhoud vriendelijk.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Bijsturing en helpen met eindelijk de knoop doorhakken. Ik denk dat wat ik heb gekozen wel voldoet aan mijn eisen en dat het bij elkaar past, maar als er meer performance bij kan of als ik hetzelfde performance kan krijgen voor minder geld wil ik dat weten. Ik wil het liefst zsm een nieuw systeem voor €2600 maar stel dat het niet anders kan en toch duurder moet kan ik wel een maand wachten tot €3000.

Ik wil het ook laten assembleren dus het liefst alles van 1 winkel.

Ik zie geen optie om dit net zoals anderen op te stellen in een net lijstje maar zie onder het lijstje wat ik heb. Dit heb ik in een winkelmandje op Azerty en dan kom ik ongeveer uit op €2000-€2300

AMD ryzen 7 9800X3D boxed

ASUS rog strix B650E-F gaming wifi

Sapphire pulse radeon RX 9070 XT

be quiet! Dark Rock Pro 5 - Luchtkoeler

Corsair Vengeance RGB - Geheugen

CORSAIR RM850X 2024 - VOEDING

LEXAR NM790 2TB - SSD

Fractal Design Pop XL Silent - Black Solid

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Zeker voor 1440P is voor €3000 een systeem met een RTX 5080 te bouwen, daarmee ben je extra futureproof en bovendien is dat voor raytracing ook echt een stuk sneller.

Te besparen is op de processorkoeler, deze is al echt dikke prima:
uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black)

en ook op de processor zelf. Met een 7800X3D ben je flink goedkoper uit en op 1440P is sowieso het verschil marginaal, maar als dit een omwisseling van de RX 9070 XT voor een RTX 5080 mogelijk maakt ga je er relatief flink op vooruit.

Qua ram zou ik echt even een aanbieding afkijken en je niet op azerty vastpinnen. Dat is er prima zelf in te klikken (even kijken in de handleiding in welk slot het moet en klaar). Regelmatig zijn er deals waarbij de 32GB DDR5-6000 voor rond de €350-370 vindt, dus daarmee kun je snel een tientje of 5 besparen ten opzichte van de 'normale' prijs. uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:35
Onderstaand systeem is volledig te bestellen bij Azerty (ik heb trouwens hun prijzen overgenomen).
Processor is een beetje trager, maar wel energiezuinig en goedkoop te krijgen (de 7800X3D is bijna € 350 en daardoor niet interessant).

Het hele systeem kost inclusief assemblage nog geen € 2.000.
Je kan zoals hierboven gezegd inderdaad voor een 5080 gaan, maar ik zou het persoonlijk niet doen, omdat die in normale omstandigheden (dus zonder raytracing) maar 8,5% sneller is op 1440p, terwijl de prijs van het volledige systeem met ruim een kwart toeneemt. (Je betaalt meer dan € 500 extra op een systeem van minder dan € 2.000)
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenASRock B850 LiveMixer WiFi€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 699,-€ 699,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow (2024) Zwart€ 69,42€ 69,42
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 29,95€ 29,95
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 399,-€ 399,-
1VoedingenChieftec Vega 850 watt€ 69,-€ 69,-
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 224,90€ 224,90
1Assemblage€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 1.968,27

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Mooie build. Vraag is dus vooral wat je wil. Als je die €3000 te verspijkeren hebt en een systeem wil dat echt nog flink mee kan op 1440P@120FPS (dat lukt de RX 9070 XT nu nog redelijk goed, maar hoe is het over 2 jaar?) dan kan het echt wel de moeite zijn.

Maar ik ben het er ook zeker mee eens dat een RTX 5080 relatief heel duur is natuurlijk.