Juiste keuze? Panasonic Bi-/Monobloc + Atlantic Expl.V5 280L

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 29-05 14:57
Het gaat om een gekochte woning waar voorheen een alleenstaande man op leeftijd heeft gewoond.

Historisch gasverbruik: 1383 m³/jaar (2025)
Afgiftesysteem:
- 75 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 10 groepen, 10 daarvan staan altijd open
- 2 LTV radiatoren, totale afgifte bij 20 graden 3 kW, waterinhoud in totaal 2 liter (Jaga Strada Hybrid convectorradiator, één 50x60x11 en één 50x90x11)
SWW:
- Wens is een Atlantic V5 van 280L te plaatsen op zolder, naast de gevel. Want:
- Bad van +/- 180 liter
- Regendouche
- Momenteel is het plan om een douchgoot WTW te plaatsen, ook daar zijn tips voor welkom.
Warmtepompvoorkeur:
L/W : goedkoop, stil, DIY/tweakersvriendelijk, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, milieuvriendelijk, design
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf. Wel een eigen klusbedrijf waarop ik de facturen kan zetten i.v.m. subsidie aanvragen.

Nu ben ik vooral benieuwd naar jullie mening over mijn initiele plan van een Panasonic J-serie Monobloc+ Atlantic V5 280L, maar sta uiteraard ook open voor andere suggesties. Mijn voorkeur gaat uit naar het zelf kunnen installeren van het geheel.
Daarbij ook de vraag wat jullie zouden aanraden qua locatie van de buitenunit. De WPboiler komt op zolder te staan, daar is wel een dakkapel aanwezig maar daar is wel de wens een slaapkamer van te maken in de toekomst. Een andere optie zou zijn aan de gevel, mits dat kan met een bi-/mono bloc ivm het gewicht? En als laatste op de grond maar dan moet er wel een leiding naar 2 hoog gelegd worden en dan nog de hele breedte van het huis overbruggen (+/- 15m).

Optie voor de WP boiler, in plaats van de CV.
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/225/340/200.jpg?options=width=2160
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/225/340/203.jpg?options=width=2160

Optie 1 voor de buitenunit, op de dakkapel in de kamer ernaast.
Optie 2 voor de buitenunit, tegen de gevel in de nok links op de afbeelding
Optie 3 voor de buitenunit, onder tegen de gevel en dan met leidingen binnenuit in een koof in het trapgat omhoog en naar de andere kant van het huis door de vloer.
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/225/340/099.jpg?options=width=2160

Alle reacties

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 22:48
Positie buitenunit: Tegen de nok aan de zijgevel is geen gezicht. Kan wel natuurlijk maar voor onderhoud/inspectie of een keer met aangevroren sneeuw ga je niet gezellig een ladder van zes meter staan om dat er af te wateren. Een monteur doet dat in ieder geval niet voor installatie of onderhoud, maar als je het zelf doet, kan het wel natuurlijk.

Ik zou een (8kW?) unit niet op je dakkapel zetten, dat kan resoneren, je dak moet het kunnen dragen (kan allemaal wel, je hebt ook onderstellen die de resonantie kunnen. En bij problemen moet je op de dakkapel klimmen (!).

Optie 3 dus. No-brainer en dicht bij je vloerverwarmingsverdeler (onder de trap?)

Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken, maar ga je met termijn over de gehele breedte uitbouwen naar achter, 4m vergunningsvrij? Dan zou ik de buitenunit op de grond bij de huidige zijgevel zetten, leidingen naar binnen boren (of via kruipruimte) en een technische ruimte maken door je hal iets te vergroten in je woonkamer. Kun je daar je boiler en driewegklep kwijt. Leidingen van daaruit naar boven door de inbouwkast in de grote slaapkamer. Je moet jezelf sowieso afvragen welk leidingwerk er ligt naar je warme tappunten, als dat 12mm koper is dan is met 55 graden erg matig om daar mee te douchen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• dirkinater
GudZ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:30:
Positie buitenunit: Tegen de nok aan de zijgevel is geen gezicht. Kan wel natuurlijk maar voor onderhoud/inspectie of een keer met aangevroren sneeuw ga je niet gezellig een ladder van zes meter staan om dat er af te wateren. Een monteur doet dat in ieder geval niet voor installatie of onderhoud, maar als je het zelf doet, kan het wel natuurlijk.

Ik zou een (8kW?) unit niet op je dakkapel zetten, dat kan resoneren, je dak moet het kunnen dragen (kan allemaal wel, je hebt ook onderstellen die de resonantie kunnen. En bij problemen moet je op de dakkapel klimmen (!).

Optie 3 dus. No-brainer en dicht bij je vloerverwarmingsverdeler (onder de trap?)

Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken, maar ga je met termijn over de gehele breedte uitbouwen naar achter, 4m vergunningsvrij? Dan zou ik de buitenunit op de grond bij de huidige zijgevel zetten, leidingen naar binnen boren (of via kruipruimte) en een technische ruimte maken door je hal iets te vergroten in je woonkamer. Kun je daar je boiler en driewegklep kwijt. Leidingen van daaruit naar boven door de inbouwkast in de grote slaapkamer. Je moet jezelf sowieso afvragen welk leidingwerk er ligt naar je warme tappunten, als dat 12mm koper is dan is met 55 graden erg matig om daar mee te douchen.
Er gaat wel uitgebouwd worden naar achteren, wel maar 2 meter in dit geval. Ik hoopte eigenlijk de techniekruimte op de 2e verdieping te houden/maken. De openverdeler inderdaad onder de trap direct achter de gevel. De kruipruimte is helaas minder begaanbaar omdat die vol met chips ligt, maar dat is dan ook niet zo nodig.

Als de buitenunit beneden komt dan denk ik dat ik ze binnen langs via het trapgat omhoog laat gaan.
Dan kan ik er wel voor kiezen om op de overloop een technische ruimte te maken als daar de WP boiler past in plaats van aan de andere kant. Dan zou het zo'n 6 meter zijn in plaats van 15 meter. En alles gaat wel binnen langs met isolatie uiteraard.

Begane grond:
Begane grond

Eerste verdieping:
Eerste verdieping

Tweede verdieping:
Tweede verdieping

• GudZ
Ik begrijp even niet waarom je voor een aparte WP boiler kiest. Juist een boilervat met spiraal en driewegklep kun je snel met veel vermogen je water opnieuw opwarmen als er veel behoefte is. Bij een WP boiler gaat dat wel ff duren en je hebt een extra apparaat dat stuk kan gaan (ja, ik weet het, een driewegklep kan ook stuk). Ook een boilervat (en driewegklep) kunnen op zolder, je hebt dan alleen een derde leiding nodig.

Trapgat zou ik als last resort zien. En heb je ook een topic lopen voor ventilatie? Als je toch flink gaat verbouwen is dat een nobrainer om mee te nemen (kun je het trapgat ook heel goed voor gebruiken).

Ziet er uit als een leuk en interessant project! Kijk zeker naar een meter extra voor de uitbouw, ka dat kost geld. Onze aannemer en heier hadden per abuis de fundering op 4m voorbereid terwijl we 3,5 hadden ingetekend (bijzonder, ik weet het). Achteraf ben ik erg blij met de extra 3 vierkante meters.

• dirkinater
GudZ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:23:
Ik begrijp even niet waarom je voor een aparte WP boiler kiest. Juist een boilervat met spiraal en driewegklep kun je snel met veel vermogen je water opnieuw opwarmen als er veel behoefte is. Bij een WP boiler gaat dat wel ff duren en je hebt een extra apparaat dat stuk kan gaan (ja, ik weet het, een driewegklep kan ook stuk). Ook een boilervat (en driewegklep) kunnen op zolder, je hebt dan alleen een derde leiding nodig.

Trapgat zou ik als last resort zien. En heb je ook een topic lopen voor ventilatie? Als je toch flink gaat verbouwen is dat een nobrainer om mee te nemen (kun je het trapgat ook heel goed voor gebruiken).

Ziet er uit als een leuk en interessant project! Kijk zeker naar een meter extra voor de uitbouw, ka dat kost geld. Onze aannemer en heier hadden per abuis de fundering op 4m voorbereid terwijl we 3,5 hadden ingetekend (bijzonder, ik weet het). Achteraf ben ik erg blij met de extra 3 vierkante meters.
Ik heb al 15 centimeter erbij gesnoept maar meer mag echt niet van de vrouw. Ben het er ook wel mee eens, dan wordt de tuin ook gelijk een stuk kleiner en de ruimte lijken niet direct nodig te hebben.

Het idee is om een WPboiler met een spiraal te nemen en dan het Monoblock op de spiraal aan te sluiten. Met de ISDE subsidie is een Atlantic Explorer V5 270L bijvoorbeeld maar €1.250 incl btw. Dan krijg je dus ook nog een noodoplossing in de vorm van WP boiler mocht de WP monoblock er ooit mee op houden voor nagenoeg dezelfde prijs. En ik heb een tijd geleden gewerkt bij een (hybride) Warmtepomp installatiebedrijf als werkvoorbereider (Remeha Elga Ace) daar kwam 8/10 van storingen uit op de driewegklep. Dus het gebrek hiervan leek me een mooie bijkomstigheid.

Ventilatie heb ik over nagedacht, of ik hier ventilatie type D zou toevoegen met een WTW. Maar dat gaat zoveel ruimte kosten qua buizen leggen en de WTW zal zichzelf met geen enkele berekening daadwerkelijk terug verdienen. Daarbij houden wij wel van ramen open zetten dus heb ik dat uiteindelijk uit mijn hoofd gezet.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:06
Heb je ook een berekening gedaan (of laten doen) met betrekking tot geluidsoverlast?
Sinds 2021 gelden er nieuwe regels

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• GudZ
dirkinater schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:32:
[...]

Ik heb al 15 centimeter erbij gesnoept maar meer mag echt niet van de vrouw. Ben het er ook wel mee eens, dan wordt de tuin ook gelijk een stuk kleiner en de ruimte lijken niet direct nodig te hebben.

Het idee is om een WPboiler met een spiraal te nemen en dan het Monoblock op de spiraal aan te sluiten. Met de ISDE subsidie is een Atlantic Explorer V5 270L bijvoorbeeld maar €1.250 incl btw. Dan krijg je dus ook nog een noodoplossing in de vorm van WP boiler mocht de WP monoblock er ooit mee op houden voor nagenoeg dezelfde prijs. En ik heb een tijd geleden gewerkt bij een (hybride) Warmtepomp installatiebedrijf als werkvoorbereider (Remeha Elga Ace) daar kwam 8/10 van storingen uit op de driewegklep. Dus het gebrek hiervan leek me een mooie bijkomstigheid.

Ventilatie heb ik over nagedacht, of ik hier ventilatie type D zou toevoegen met een WTW. Maar dat gaat zoveel ruimte kosten qua buizen leggen en de WTW zal zichzelf met geen enkele berekening daadwerkelijk terug verdienen. Daarbij houden wij wel van ramen open zetten dus heb ik dat uiteindelijk uit mijn hoofd gezet.
Driewegklep blijft in dat geval ook nodig. Tenzij je een hydrosplit neemt, waar de driewegklep in het binnendeel zit. Dan zit die er ook nog steeds in circuit....

Al met al zul je een goed plan hebben en komt er vast een mooi resultaat uit. Als je veel houtstook in de buurt hebt zou ik een wtw wel overwegen trouwens. Het scheelt ook vaak 1-1.5 kW in warmtebehoefte voor je WP en dan kun je soms met een kleinere unit met lagere modulatiegrensbuit de voeten. Het is wel veel werk en je zult hier en daar een koof nodig hebben.

Wat betreft de unit keuze: je hebt goedkoop en stil bovenaan staan. Gezien dat de WP aan een blinde gevel komt te staan hoef je echt niet de stilste te nemen. En is het tussenpad met de buren bij het volgende huizenblok openbaar terrein? Dan gelden de geluidseisen niet aan hun perceel. Je zou dus prima een goedkope kunnen neerzetten, lever je iets in qua geluid. Die zijn al onder de 2K geleverd in NL (senetic, oninnen, Amazon, Italië, SPRSUN ). Wil je stil, dan is Vaillant Arotherm Plus een goede optie. Dat is minimaal twee keer zo duur.

[ Voor 25% gewijzigd door GudZ op 28-05-2026 07:10 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:57
GudZ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:52:
[...]

Driewegklep blijft in dat geval ook nodig. Tenzij je een hydrosplit neemt, waar de driewegklep in het binnendeel zit. Dan zit die er ook nog steeds in circuit....

Al met al zul je een goed plan hebben en komt er vast een mooi resultaat uit. Als je veel houtstook in de buurt hebt zou ik een wtw wel overwegen trouwens. Het scheelt ook vaak 1-1.5 kW in warmtebehoefte voor je WP en dan kun je soms met een kleinere unit met lagere modulatiegrensbuit de voeten. Het is wel veel werk en je zult hier en daar een koof nodig hebben.

Wat betreft de unit keuze: je hebt goedkoop en stil bovenaan staan. Gezien dat de WP aan een blinde gevel komt te staan hoef je echt niet de stilste te nemen. En is het tussenpad met de buren bij het volgende huizenblok openbaar terrein? Dan gelden de geluidseisen niet aan hun perceel. Je zou dus prima een goedkope kunnen neerzetten, lever je iets in qua geluid. Die zijn al onder de 2K geleverd in NL (senetic, oninnen, Amazon, Italië, SPRSUN ). Wil je stil, dan is Vaillant Arotherm Plus een goede optie. Dat is minimaal twee keer zo duur.
Lekker advies, geluid maakt niet niet uit.

En WP van senetic?

• GudZ
Technician- schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:19:
[...]

Lekker advies, geluid maakt niet niet uit.

En WP van senetic?
Goedkoop staat in de top van de lijst, daar is het advies op gebaseerd. Stil en goedkoop is een lastige combi, denk ik zelf.

• dirkinater
Yaksa schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:50:
Heb je ook een berekening gedaan (of laten doen) met betrekking tot geluidsoverlast?
Sinds 2021 gelden er nieuwe regels
Het is een hoekhuis met recht van overpad ernaast. Dat is de kant waarop de buitenunit gericht wordt. Denk dat er niet echt een andere optie is die minder geluid maakt. Zou mogelijk tegen de heg kunnen naast het pad en dan naar het huis kunnen mikken maar dan moet ik wel 2,5m tuin overbruggen met leidingwerk

• dirkinater
GudZ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:52:
[...]

Wat je zegt klopt. Dat was wel met het idee dat de buitenunit op de dakkapel zou komen. Bij de blinde gevel maakt het inderdaad wel minder uit. Zijn de goedkopere merken ook goed ondersteund in Nederland en scheelt het veel in betrouwbaarheid?

• GudZ
dirkinater schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:44:
[...]

Wat je zegt klopt. Dat was wel met het idee dat de buitenunit op de dakkapel zou komen. Bij de blinde gevel maakt het inderdaad wel minder uit. Zijn de goedkopere merken ook goed ondersteund in Nederland en scheelt het veel in betrouwbaarheid?
Reken op matige tot geen ondersteuning. Senetic doet niet veel als je ze een bericht stuurt. Maar als je zelf de installatie doet weet ik niet welke afspraken je kunt maken met de meer betrouwbare aanbieders.

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-05 12:36
Waarom zet je de warmtepomp niet achter je bijkeuken. Tegen die muur waar de klimop groeit. Daar heb je (en je buren) er denk ik het minste last van. Dan via de kruipruimte verder als je een deel van die chips uit de kruipruimte haalt.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• GudZ
NRJ020 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:29:
Waarom zet je de warmtepomp niet achter je bijkeuken. Tegen die muur waar de klimop groeit. Daar heb je (en je buren) er denk ik het minste last van. Dan via de kruipruimte verder als je een deel van die chips uit de kruipruimte haalt.
Daar staat de unit wel aan de erfgrens. Ga je de 40 dB niet halen

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-05 12:36
GudZ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Daar staat de unit wel aan de erfgrens. Ga je de 40 dB niet halen
Ja klopt, maar als je de funda fotos bekijkt zie je dat er aan de gevel kant ook weer een woning staat op vrji dichte afstand.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:06
dirkinater schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:42:
[...]Het is een hoekhuis met recht van overpad ernaast. Dat is de kant waarop de buitenunit gericht wordt. Denk dat er niet echt een andere optie is die minder geluid maakt. Zou mogelijk tegen de heg kunnen naast het pad en dan naar het huis kunnen mikken maar dan moet ik wel 2,5m tuin overbruggen met leidingwerk
Er zijn wel mogelijkheden om een buitenunit stiller te maken als de plaatsing lastig wordt i.v.m. geluidsoverlast.
Waar ik voor pleit is dat iedereen in de zomer nog lekker buiten kan zitten zonder allerlei gedreun en gebrom om je heen van buren die het overschot van de zonnepanelen aan het 'wegstoken' zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• GudZ
NRJ020 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:44:
[...]

Ja klopt, maar als je de funda fotos bekijkt zie je dat er aan de gevel kant ook weer een woning staat op vrji dichte afstand.
3.5m + 50% van dat paadje (overpad) als ik een beetje kijk. Dan zit je al gauw op 4m van de erfgrens, buren die ook minder aanleiding hebben tot een meting omdat zij dat ding alleen gaan horen als ze aan de zijkant zijn. Maak je echt een betere kans en het ding staat niet onder je eigen ramen.

En anders gewoon geen goedkope lawaaibak kiezen maar een stil merk, dan kan TS hem op meer plekken kwijt.

• dirkinater
NRJ020 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:44:
[...]

Die woning staat er zeker nog 7 meter vandaag aan de zijkant met twee heggen en een recht van overpad ertussen en ze zitten niet aan de voorkant in de tuin. De plek die jij aankaart zit naast hun (en ons) terras. Denk dat dat inderdaad meer klachten gaat opleveren.

Dus wat Gudz zegt lijkt mij ook logischer. Dat het daar minder tot geluidsoverlast zal zorgen. Worstcase moet ik hem omdraaien, tegen de schutting (waar nu heg staat) zetten en naar het huis mikken. Maar dan moet ik die 2,5m tuin ook overbruggen met leidingen, dus liever niet als het niet hoeft.

• dirkinater
Ik zou als alternatief ook kunnen kijken naar een WeHeat Sparrow op de dakkapel en dan de (WP) boiler op mijn oorspronkelijk plek onder de nok. Daar zou een 270L wel passen namelijk. Dan kost het een beetje meer en is het enige nadeel de bereikbaarheid bij een storing of onderhoud lijkt me. Leidingwerk van het monoblock naar boiler wordt dan wel een stuk korter.
Pagina: 1