Het gaat om een gekochte woning waar voorheen een alleenstaande man op leeftijd heeft gewoond.
Historisch gasverbruik: 1383 m³/jaar (2025)
- 2 LTV radiatoren, totale afgifte bij 20 graden 3 kW, waterinhoud in totaal 2 liter (Jaga Strada Hybrid convectorradiator, één 50x60x11 en één 50x90x11)
- Bad van +/- 180 liter
- Regendouche
- Momenteel is het plan om een douchgoot WTW te plaatsen, ook daar zijn tips voor welkom.
Nu ben ik vooral benieuwd naar jullie mening over mijn initiele plan van een Panasonic J-serie Monobloc+ Atlantic V5 280L, maar sta uiteraard ook open voor andere suggesties. Mijn voorkeur gaat uit naar het zelf kunnen installeren van het geheel.
Daarbij ook de vraag wat jullie zouden aanraden qua locatie van de buitenunit. De WPboiler komt op zolder te staan, daar is wel een dakkapel aanwezig maar daar is wel de wens een slaapkamer van te maken in de toekomst. Een andere optie zou zijn aan de gevel, mits dat kan met een bi-/mono bloc ivm het gewicht? En als laatste op de grond maar dan moet er wel een leiding naar 2 hoog gelegd worden en dan nog de hele breedte van het huis overbruggen (+/- 15m).
Optie voor de WP boiler, in plaats van de CV.

Optie 1 voor de buitenunit, op de dakkapel in de kamer ernaast.
Optie 2 voor de buitenunit, tegen de gevel in de nok links op de afbeelding
Optie 3 voor de buitenunit, onder tegen de gevel en dan met leidingen binnenuit in een koof in het trapgat omhoog en naar de andere kant van het huis door de vloer.
Historisch gasverbruik: 1383 m³/jaar (2025)
Afgiftesysteem:
- 75 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 10 groepen, 10 daarvan staan altijd open- 2 LTV radiatoren, totale afgifte bij 20 graden 3 kW, waterinhoud in totaal 2 liter (Jaga Strada Hybrid convectorradiator, één 50x60x11 en één 50x90x11)
SWW:
- Wens is een Atlantic V5 van 280L te plaatsen op zolder, naast de gevel. Want:- Bad van +/- 180 liter
- Regendouche
- Momenteel is het plan om een douchgoot WTW te plaatsen, ook daar zijn tips voor welkom.
Warmtepompvoorkeur:
L/W : goedkoop, stil, DIY/tweakersvriendelijk, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, milieuvriendelijk, designWie gaat het installeren?
Doe het zelf. Wel een eigen klusbedrijf waarop ik de facturen kan zetten i.v.m. subsidie aanvragen.Nu ben ik vooral benieuwd naar jullie mening over mijn initiele plan van een Panasonic J-serie Monobloc+ Atlantic V5 280L, maar sta uiteraard ook open voor andere suggesties. Mijn voorkeur gaat uit naar het zelf kunnen installeren van het geheel.
Daarbij ook de vraag wat jullie zouden aanraden qua locatie van de buitenunit. De WPboiler komt op zolder te staan, daar is wel een dakkapel aanwezig maar daar is wel de wens een slaapkamer van te maken in de toekomst. Een andere optie zou zijn aan de gevel, mits dat kan met een bi-/mono bloc ivm het gewicht? En als laatste op de grond maar dan moet er wel een leiding naar 2 hoog gelegd worden en dan nog de hele breedte van het huis overbruggen (+/- 15m).
Optie voor de WP boiler, in plaats van de CV.

Optie 1 voor de buitenunit, op de dakkapel in de kamer ernaast.
Optie 2 voor de buitenunit, tegen de gevel in de nok links op de afbeelding
Optie 3 voor de buitenunit, onder tegen de gevel en dan met leidingen binnenuit in een koof in het trapgat omhoog en naar de andere kant van het huis door de vloer.