Inschatten databundel voor ouderen-noodknop met GPS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Condor383
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 01:26
In dit forum maar, maar ik houd me aanbevolen voor verhuizing als elders beter zou zijn.

Ik heb een 'noodknop' gekocht voor mij moeder, zij is op hoge leeftijd. Daar moet dus een SIMkaart in, en daar moet ik een provider en een passend datapakket bij zoeken.

Er zit een SOS knop op, en 2 'belknoppen' voor 2 telefoonnummers. Maar waar het om gaat is de GPS locatie, die wordt doorgegeven aan een app zodat we de locatie kunnen uitlezen.

Voor de uploadfrequentie is te kiezen uit:

elke minuut (misschien nuttig voor een atletisch kind dat in 10 minuten 2500 meter weg kan zijn, hoog batterijverbruik)

elke 10 minuten (default)

elk uur (voor minder mobiele mensen, bespaard nog meer batterij)

eens per dag (voor doorgaans immobiele mensen)

SMS verkeer is wel in te schatten (een paar keer voor battery-low als ik het goed lees, en hopelijk niet snel bij een val bijvoorbeeld). Maar het gaat om het dataverkeer. Dat zal wel niet veel zijn. De provider waar ik net keek heeft pakketten van:

150 MB € 5

500 MB € 7,50

1000 MB € 10

2000 MB € 12,50

Onbeperkt MB’s (lage snelheid) € 10

Het pakketje data wat hij stuurt (@ 10 minuten => 144x per etmaal=4464x per maand) zal toch niet groter zijn dan een paar kB? Vanaf 33 kB per pakketje moet ik al in een groter bundeltje stappen. Klein bier allemaal maar het handig als het meteen goed is geregeld.

Het ligt er een beetje aan hoe efficiënt het wordt verpakt, en hoeveel perifere data wordt meegezonden. Wifi positioning neemt hij ook mee, wordt dat apart vermeld etc. Wie waagt er een educated guess te spuiten van de omvang van een enkele zending locatiedata?

Beste antwoord (via Condor383 op 31-05-2026 20:45)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik gebruik zelf de Owntracks app om mijn eigen locatie te tracken in een eigen database.

Het dataverbruik van deze app is minimaal. 1 bericht (JSON) is max 375 bytes. Er komt nog wat overhead bij, maar laten we zeggen elke 10 minuten 1kB. Dus 6x per uur * 24 * 30 = 4MB per maand.

Je kan inderdaad met afrondingen zitten maar dan nog, een databundel van 150MB zou meer dan genoeg moeten zijn.

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zeker weten dat het geen SMS (maar wel data) gebruikt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• franssie
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Welke nood knop betreft het?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Condor383
Juup schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:19:
Zeker weten dat het geen SMS (maar wel data) gebruikt?
Hij gebruikt zeker data. In de 'bijsluiter' (slecht Engels) staat bij de FAQ in ieder geval:

Q: After inserting a SIM card, it can get SMS reply but it displays 'not enabled' on the platform and app.

A: Please check the tracker SIM Card has data plan.

• franssie

franssie

Save the albatross

Condor383 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:54:
[...]

Hij gebruikt zeker data. In de 'bijsluiter' (slecht Engels) staat bij de FAQ in ieder geval:

Q: After inserting a SIM card, it can get SMS reply but it displays 'not enabled' on the platform and app.

A: Please check the tracker SIM Card has data plan.
Zonder type blijft het raden.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Condor383
Ik zag deze op Bol: WatchToCare WTC 22 S voor €137.95

(GPS Alarmknop Senioren - SOS knop - Noodknop - Waterdicht - Standby tijd 5 dagen - Alzheimer - Dementie - Valdetectie - Medicatie Herinnering - Veilige zones - Bellen - Incl. Simkaart*) - Géén contract of Abonnement)

https://www.bol.com/nl/nl/p/watchtocare-wtc-22-s-gps-alarmknop-senioren-sos-knop-noodknop-waterdicht-standby-tijd-5-dagen-alzheimer-dementie-valdetectie-medicatie-herinnering-veilige-zones-bellen-incl-simkaart-geen-contract-of-abonnement-nodig-zwart/9300000144920198/

en kocht uiteindelijk wat dichter bij de fabrikant voor veel minder geld, identiek uiterlijk en zo ver ik zo snel kan zien identieke specs, maar de naam is niet identiek:

BetauSec V50 voor ca €40

(IP67 Waterdichte 4G LTE 3G WCDMA 2G GSM Ouderen SOS-knop Noodalarm GPS Tracker}

https://nl.aliexpress.com/item/1005009082865318.html

[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 29-05-2026 19:17 . Reden: Link cleanup ]

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:09
Ik kan niet zo snel vinden of dit nog steeds een ding is maar in het verleden had je nog wel last van afronding van data gebruik. Dat er minimaal 512KB per sessie werd gerekend.

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 16:14
Zet er een prepaid SIM in met een flinke bundel. Een paar Gb is waarschijnlijk voor het hele jaar genoeg. Een paar weken monitoren en je weet meer. Een keer per jaar opwaarderen is natuurlijk ook prima te doen en waarschijnlijk veel goedkoper.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik zou ook met een prepaid beginnen om het dataverbruik te meten. Daarna zou ik wel voor een goedkoop passend abonnement kiezen omdat je dan niet kan vergeten op te waarderen met mogelijk verlies van connectivieit tot gevolg.

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:57
De vraag is ook een beetje welk deel van van de remote tracking door de Chinese backend wordt verzorgt of wordt afgewenteld op het apparaatje zelf als je die app gebruikt.

Uit de documentatie bij de factory reset:
Restore factory settings:To delete all records of the pendant, including historical route and other data and back to factory settings.
Het ding houdt dus zelf bij waar hij geweest is. Als je iedere keer als je een locatieping doet ook de historische data meevraagt ipv dit bij de backend te vragen kan het wel oplopen. Tegelijkertijd is dit soort data peanuts, mits het een beetje efficient is geprogrammeerd. Maarja, als er een stagiair een middagje heeft lopen vibecoden kan iedere ping ook groot zijn. Bovendien kan dat ding ook nog 'overig' verkeer met China hebben. De positieve vorm hiervan kan een firmware update zijn: dat soort dingen kan in 1x een sloot data pakken.

Conclusie inderdaad wat hierboven al wordt gezegd: iets ruimer pakken en vervolgens goed monitoren.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:55
Zonder echte data blijft het gokken, maar de prijzen die je noemt zijn wel schrikbarend hoog. Een SIM only met 5GB data, 500 SMS en 250 belminuten heb je al vanaf 6,50 per maand (Simpel, lopende actie niet meegenomen). Voor een euro meer heb je 10GB.

Ik gok zo maar eens dat het dataverbruik ruim onder de 1GB per maand zal zijn, waarschijnlijk zelfs wel onder de 500MB per maand. Maar bij bovengenoemde provider kan je altijd opschalen. Dus mocht het toch omhoog schieten dan neem je gewoon een hogere bundel?

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 28-05-2026 14:22 ]

All your base are belong to us!

• Drardollan
Pendora schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:16:
Ik kan niet zo snel vinden of dit nog steeds een ding is maar in het verleden had je nog wel last van afronding van data gebruik. Dat er minimaal 512KB per sessie werd gerekend.
512KB is wel erg hoog. Bij Simpel en Youfone gaat de afronding bijvoorbeeld op 1KB per sessie.

Dus ik denk niet dat dat een ding is of zal worden in dit geval.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06 15:32
Is het delen van een bundel wellicht een optie ? ( Ik weet dat Vodafone en KPN dit aanbieden )

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hier een One2Track horloge met Prepaid, en die gebruikt aan GPS ongeveer 400KB per dag. en dat is bij elk uur verversen. Maar wat die app precies nog meer doet in de achtergrond weet ik ook niet. Dus kan voor jouw app wel heel anders zijn. Dat is het lastige van een app: het is maar hoe efficient ze het schrijven en welke data ze allemaal vanaf het apparaat halen.

Ik zou ook met een prepaid proberen. voor 400kb per dag zijn we ongeveer 2 cent per dag kwijt. Daar kan geen abbo tegenop denk ik. Enige is wel dat je soms minimaal zoveel moet bellen om het nummer actief te houden. Maar daar is vast meer over te vinden

• Condor383
Dank allen tot zo ver! Ik zal de fabrikant nog een kort mailtje sturen, misschien hebben ze die data paraat.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:24
Nog afgezien van de kosten: hoe lang gaat de Chinese fabrikant zijn gratis server en app in de lucht houden? Welke privacy gaan jij en je moeder inleveren voor het gratis gebruik van de server en bijbehorende app?

Wat gaat er allemaal naar de (ongetwijfeld) Chinese server? Alleen de locatie? Of neemt het apparaat stiekem ook geluid op en wordt dat ook doorgestuurd?

En wat gaat de app straks allemaal bijhouden van jouw telefoon?

Spel en typfouten voorbehouden

• Condor383
FredvZ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:41:
Nog afgezien van de kosten: hoe lang gaat de Chinese fabrikant zijn gratis server en app in de lucht houden? Welke privacy gaan jij en je moeder inleveren voor het gratis gebruik van de server en bijbehorende app?

Wat gaat er allemaal naar de (ongetwijfeld) Chinese server? Alleen de locatie? Of neemt het apparaat stiekem ook geluid op en wordt dat ook doorgestuurd?

En wat gaat de app straks allemaal bijhouden van jouw telefoon?
Goede vragen, waar ik me zeker mee bezig houd. Ik heb een Graphene OS Pixel en kan alles per app dichtgooien, dus naar keuze toegang tot:

Body Sensors
Calendar
Call logs
Camera
Contacts
Files
Music and audio
Nearby devices
Network
Notifications
Phone
Photos and videos
Physical activity
Sensor
SMS

Aan de 'noodknop-kant' verwacht ik niet dat ze gesprekken kunnen verzenden. Dat zou juist veel te veel batterijcapaciteit kosten en gesprekskosten tot gevolg hebben, de batterij van zo'n ding is echt klein, het apparaat is formaat casio horloge. En anders kunnen ze dus horen hoe de huishoudelijke hulp een kopje thee krijgt. Bij bank en notaris gaat hij in de tas. Vergeet ook niet dat een val voor een oudere vaak fataal is. Daar raakt privacy, hoe belangrijk ook, op het tweede plan.

En als de fabrikant de server dichtgooit komt er gewoon een nieuwe noodknop. De server is overigens in gebruik door heel veel merken en produkten met GPS logging, ik zie ze die niet snel dichtgooien.

Goede vraag FredvZ!

[ Voor 3% gewijzigd door Condor383 op 29-05-2026 17:02 ]

• FooLsKi
  • Laatst online: 20:00

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Condor383 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:15:
In dit forum maar, maar ik houd me aanbevolen voor verhuizing als elders beter zou zijn.

Ik heb een 'noodknop' gekocht voor mij moeder, zij is op hoge leeftijd. Daar moet dus een SIMkaart in, en daar moet ik een provider en een passend datapakket bij zoeken.

Er zit een SOS knop op, en 2 'belknoppen' voor 2 telefoonnummers. Maar waar het om gaat is de GPS locatie, die wordt doorgegeven aan een app zodat we de locatie kunnen uitlezen.

Voor de uploadfrequentie is te kiezen uit:

elke minuut (misschien nuttig voor een atletisch kind dat in 10 minuten 2500 meter weg kan zijn, hoog batterijverbruik)

elke 10 minuten (default)

elk uur (voor minder mobiele mensen, bespaard nog meer batterij)

eens per dag (voor doorgaans immobiele mensen)

SMS verkeer is wel in te schatten (een paar keer voor battery-low als ik het goed lees, en hopelijk niet snel bij een val bijvoorbeeld). Maar het gaat om het dataverkeer. Dat zal wel niet veel zijn. De provider waar ik net keek heeft pakketten van:

150 MB € 5

500 MB € 7,50

1000 MB € 10

2000 MB € 12,50

Het pakketje data wat hij stuurt (@ 10 minuten => 144x per etmaal=4464x per maand) zal toch niet groter zijn dan een paar kB? Vanaf 33 kB per pakketje moet ik al in een groter bundeltje stappen. Klein bier allemaal maar het handig als het meteen goed is geregeld.

Het ligt er een beetje aan hoe efficiënt het wordt verpakt, en hoeveel perifere data wordt meegezonden. Wifi positioning neemt hij ook mee, wordt dat apart vermeld etc. Wie waagt er een educated guess te spuiten van de omvang van een enkele zending locatiedata?
Hou er ook rekening mee dat providers aan "block rounding" doen, dus je rekent (per datasessie) per blok van bijv. 100kB af en niet per kB.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• franssie

franssie

Save the albatross

Over die veiligheid van de Chinese servers etc maak ik mij nooit erg veel zorgen aangezien ik niet een person of interest ben.
Als een hackertje wel in je systeem met GPS data kan komen, kan die wel zien wanneer moeders wel of niet thuis is etc, dat risico (kleine kans wellicht, wel een wat groter gevolg wellicht) zou voor mij een reden te zijn toch maar wat meer te besteden aan ene vertrouwder partij, maar inderdaad, veiligheid is prio 1, de rest staat op afstand.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Condor383 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:15:
Simyo?
Eigenlijk wil je prepaid met een 'bundel' die minimaal een jaar geldig is. Het is dat ie ook SMS nodig heeft, anders was een data-only SIM een optie.
Waarom niet eerst een maandabo om te kijken hoeveel data die echt verbruikt en dan een keuze maken?

Die prepaid bundels bij Simyo lijken mij trouwens waardeloos, voor minder geld heb je meer via een abo. Wel even dataplafond aanzetten.

Acties:
  • Beste antwoord

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik gebruik zelf de Owntracks app om mijn eigen locatie te tracken in een eigen database.

Het dataverbruik van deze app is minimaal. 1 bericht (JSON) is max 375 bytes. Er komt nog wat overhead bij, maar laten we zeggen elke 10 minuten 1kB. Dus 6x per uur * 24 * 30 = 4MB per maand.

Je kan inderdaad met afrondingen zitten maar dan nog, een databundel van 150MB zou meer dan genoeg moeten zijn.

• Condor383
Olaf van der Spek schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Simyo?
Eigenlijk wil je prepaid met een 'bundel' die minimaal een jaar geldig is. Het is dat ie ook SMS nodig heeft, anders was een data-only SIM een optie.
Waarom niet eerst een maandabo om te kijken hoeveel data die echt verbruikt en dan een keuze maken?

Die prepaid bundels bij Simyo lijken mij trouwens waardeloos, voor minder geld heb je meer via een abo. Wel even dataplafond aanzetten.
Bij Simyo zijn gesprekken en SMS onbeperkt geldig, mits je halfjaarlijks een minuut of SMS verbruikt. Ze hebben geen dataplafond, en buiten de bundel is exorbitant duur. Zodra ik het dataverbruik ongeveer weet komt vers 2, de definitieve provider zoeken.

• Condor383
Kalentum schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:55:

Interessant! Voor mijn moeder geen oplossing, ze heeft al moeite met een dumbphone.

• Drardollan
FooLsKi schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:13:
[...]

Hou er ook rekening mee dat providers aan "block rounding" doen, dus je rekent (per datasessie) per blok van bijv. 100kB af en niet per kB.
Zie mijn eerdere post, dit klopt niet.

• FooLsKi
  • Laatst online: 20:00

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Drardollan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:23:
[...]

Zie mijn eerdere post, dit klopt niet.
Het kan zijn dat dat tegenwoordig niet meer zo is, vroeger was dat zeer zeker wel het geval. En wellicht verschilt het per provider.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Drardollan
<knip> Dat mag vriendelijker.

[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 01-06-2026 12:15 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Condor383 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:45:
Bij Simyo zijn gesprekken en SMS onbeperkt geldig, mits je halfjaarlijks een minuut of SMS verbruikt.
Yep, maar dit ging voornamelijk over data, toch?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Kalentum schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:55:

Geen databundel is dan toch goedkoper?

• Condor383
Drardollan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:44:
[mbr]<knip> Dat mag vriendelijker.[/]
Ik heb je bericht niet gelezen voor de mod ingreep, heb ik iets verkeerds gezegd?

• Condor383
Olaf van der Spek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Yep, maar dit ging voornamelijk over data, toch?
Eh ja, maar ik reageer op je 'bundel minimaal 1 jaar geldig' met wat ik weet hoe Simyo met 'tegoedretentie' omgaat in het geval van belminuten/SMS.
Olaf van der Spek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:14:
[...]Geen databundel is dan toch goedkoper?
Ik begrijp die vraag niet, hoe dan.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Condor383 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:38:
Eh ja, maar ik reageer op je 'bundel minimaal 1 jaar geldig' met wat ik weet hoe Simyo met 'tegoedretentie' omgaat in het geval van belminuten/SMS.
Prepaid tegoed is geen bundel.
Ik begrijp die vraag niet, hoe dan.
4 MB x 0,15 = 0,60 euro / maand, zonder bundel.

• Drardollan
Condor383 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Ik heb je bericht niet gelezen voor de mod ingreep, heb ik iets verkeerds gezegd?
Ik stel voor dat je het aan de mod in kwestie vraagt. Jij hebt niets verkeerd gezegd.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 01-06-2026 17:15 ]

Pagina: 1