[Qbus] Ervaringen en Discussies

Pagina: 1
Acties:

• thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:37
Hi all,

Ik ben momenteel aan het kijken om mijn elektriciteit te vernieuwen, tijdens deze vernieuwing zullen wij ook domotica plaatsen. De elektricien die wij in gedachten hadden biedt Qbus aan. Maar ik vind weining terug over Qbus vandaar deze post.

Enkele voordelen die ik zie voor Qbus:
  • Software om te programmeren is gratis
  • Home assistant integratie
Enkele voordelen die ik zie voor Qbus:
  • Niet super veel info te vinden
Link website: https://www.qbus.be/nl/slimme-woning

Link home-assistant integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/qbus

Wat zijn jullie ervaringen?

[ Voor 6% gewijzigd door thedaywalker2 op 27-05-2026 11:02 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wat wil je allemaal aan domotica hebben?
Beschrijf eens hoe het er uit moet zien?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• thedaywalker2
Centrale schakelaars: rolluiken, zonnewering, lampen kunnen bedienen van één locatie.
Zonnewering / rolluiken kunnen sturen via HA: bij regen, te warm weer, ...
Dimmen van lampen, bvb automatisch inschakelen van de lampen in de gang maar op 20%

Optioneel:
Batterij regelen
Temperatuur

• thedaywalker2
Maar het zou leuk zijn mochten er mensen die al reeds met Qbus gewerkt hebben hun mening kan delen, hoe dit vergelijkt met andere domototica systemen.

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 23:02
Ik heb een Qbus installatie draaien sinds 2008. Werkt prima en zoals gezegd, de software is vrij beschikbaar, dus aanpassingen zijn makkelijk zelf te doen. Software ziet er wel wat ouderwets uit, maar alle nodige functies zitten er in. Connectie met HomeAssistant werkt prima. Heeft wel heel lang geduurd voordat die ondersteuning er eindelijk was.

Vandaar dat ik voor de tweede woning op dat moment (2022) voor Loxone ben gegaan. Ook goed zelf te onderhouden, maar Loxone reageert veel sneller op nieuwe functies (bijvoorbeeld P1 energiemeter, EEbus ondersteuning), heeft ook een grotere community en betere ondersteuning om zelf scripts te maken. Qbus is wat dat betreft een (nog) meer gesloten systeem dan Loxone.

• thedaywalker2
luukske schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:20:
Ik heb een Qbus installatie draaien sinds 2008. Werkt prima en zoals gezegd, de software is vrij beschikbaar, dus aanpassingen zijn makkelijk zelf te doen. Software ziet er wel wat ouderwets uit, maar alle nodige functies zitten er in. Connectie met HomeAssistant werkt prima. Heeft wel heel lang geduurd voordat die ondersteuning er eindelijk was.

Vandaar dat ik voor de tweede woning op dat moment (2022) voor Loxone ben gegaan. Ook goed zelf te onderhouden, maar Loxone reageert veel sneller op nieuwe functies (bijvoorbeeld P1 energiemeter, EEbus ondersteuning), heeft ook een grotere community en betere ondersteuning om zelf scripts te maken. Qbus is wat dat betreft een (nog) meer gesloten systeem dan Loxone.
Bedankt voor het antwoord!

Ik zal zeker nog eens loxone bekijken, want ik vind het wel ook belangrijk dat er een actieve community aanwezig is zeker HA geralateerd. Ik zal eens de forums posts hier bekijken.

Mijn grote pijnpunt is dat we de elektricien kennen en weten dat hij goed werkt levert. Ook kunnen wij bij hem kosten besparen door zelf kabels te trekken. Wat financieel ook aantrekkelijk is.
Mocht hij ook ervaring hebben met Loxone, zal de keuze vlotter gaan. Maar indien hij geen Loxone ervaring heeft, weet ik ook niet of ik het hem wel vragen om dit te doen. Tenzij ik al het progammeren om mij zal nemen. Want het aansluiten van de modules lijkt mij ook niet super verschillende tussen de verschillende systemen.

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 23:02
Voor het aansluiten maakt het inderdaad niet veel uit of de elektricien Qbus of Loxone plaatst. Programmeren is inderdaad een ander verhaal, maar ook dat is redelijk snel onder de knie te krijgen + er is hier op het forum goede hulp beschikbaar.

Kan misschien een leuke uitdaging zijn voor de elektricien.
Pagina: 1