WhatsApp End-2-End-Encrypted, wel leesbaar voor hunters NPO

Pagina: 1
Acties:

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:53
Gisteren was aflevering 5 van Hunted VIPS (NPO Start). In deze aflevering is rond 24:00 duidelijk te zien dat hunters mee kunnen kijken in de chatberichten van WhatsApp. Iemand een idee hoe dit kan? Want in het algemeen wordt er gezegd dat het niet mogelijk is om mee te lezen met WhatsApp berichtend omdat deze end-2-end-verssleuteld zijn.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:43
Bedge85 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:04:
Gisteren was aflevering 5 van Hunted VIPS (NPO Start). In deze aflevering is rond 24:00 duidelijk te zien dat hunters mee kunnen kijken in de chatberichten van WhatsApp. Iemand een idee hoe dit kan? Want in het algemeen wordt er gezegd dat het niet mogelijk is om mee te lezen met WhatsApp berichtend omdat deze end-2-end-verssleuteld zijn.
Net even gekeken naar het fragment, en ze gebruiken gewoon de desktop-versie van WhatsApp. Dus daarmee hebben ze simpelweg ingelogd, dat is niet 'stiekem meelezen' of 'hacken' ofzo, dat is net zoals jij ook op je telefoon én op je laptop/desktop tegelijk op WhatsApp kan zitten.

Dat zullen ze, hoogstwaarschijnlijk met toestemming van de telefooneigenaar, van tevoren hebben opgezet.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 27-05-2026 10:13 ]

The devil is in the details.

• Bedge85
Goed punt, is inderdaad een optie.

Maakt het allemaal wel minder indrukwekkend :). Ik dacht dat het programma een beetje een inkijkje zou geven in wat de opsporingsdiensten uit zichzelf zouden kunnen achterhalen zonder direct medewerking van de deelnemers.

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:57
Geen inhoudelijk antwoord, maar... Er is ook een topic over Hunted waarin Selmar Smit (iemand die op HQ werkt) meeleest en soms verdiepende antwoorden geeft over situaties. Misschien leuk om mee te lezen of verder te vragen :)

• Bedge85
HappyPinguin schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:16:
Geen inhoudelijk antwoord, maar... Er is ook een topic over Hunted waarin Selmar Smit (iemand die op HQ werkt) meeleest en soms verdiepende antwoorden geeft over situaties. Misschien leuk om mee te lezen of verder te vragen :)
Dankje, zeker interessant. Ik was niet op de hoogte van dat topic :).

• Gijs002
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 28-05 21:21
Het is een tv programma he, niet alles is zoals het lijkt

• AnonymousGerbil
  • Niet online
Want in het algemeen wordt er gezegd dat het niet mogelijk is om mee te lezen met WhatsApp berichtend omdat deze end-2-end-verssleuteld zijn.
De term "end-2-end" zegt het al: als je bij één van de uiteinden binnen bent ben je binnen. Je hoeft niks te onderscheppen en alles wordt voor je ontsleuteld, of je nu de aangeschrevene bent of niet ^_^

Een feitje dat verrassend vaak over het hoofd gezien wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door AnonymousGerbil op 29-05-2026 23:50 ]

• Bedge85
@AnonymousGerbil Dit begrijp ik wel. Op het moment dat data ontsleuteld is, is het voor iedereen met toegang beschikbaar. Dit is ook de reden dat op iPhone (en wss ook Android) storage versleuteld is en bitlocker, lucks en filevault bestaat.

Ik was in de veronderstelling dat de technieken die de hunters gebruiken dezelfde technieken zouden zijn die beschikbaar zijn voor de opsporingsdiensten. @Gijs002 lijkt dat een beetje naïef te vinden als ik zijn opmerking lees.

Wat ik dan weer niet snap is dat de mensen waarop wordt gejaagd niet gewoon die sessie uit hun WhatsApp, Signal of wat dan ook gooien. Dan is dat probleem ook weer opgelost :).

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:03
Bedge85 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:12:
@AnonymousGerbil Dit begrijp ik wel. Op het moment dat data ontsleuteld is, is het voor iedereen met toegang beschikbaar. Dit is ook de reden dat op iPhone (en wss ook Android) storage versleuteld is en bitlocker, lucks en filevault bestaat.

Ik was in de veronderstelling dat de technieken die de hunters gebruiken dezelfde technieken zouden zijn die beschikbaar zijn voor de opsporingsdiensten. @Gijs002 lijkt dat een beetje naïef te vinden als ik zijn opmerking lees.

Wat ik dan weer niet snap is dat de mensen waarop wordt gejaagd niet gewoon die sessie uit hun WhatsApp, Signal of wat dan ook gooien. Dan is dat probleem ook weer opgelost :).
Het zijn in theorie ook dezelfde technieken/bevoegdheden, alleen hebben zij voor dit programma die bevoegdheden natuurlijk niet echt. Dus dit is nagespeeld/in scène gezet. Ze verkrijgen de gegevens met toestemming van de betreffende personen. Je hoort ook aan de tapgesprekken die ze laten horen dat het geen echte taps zijn, je hoort namelijk alleen de kant van de deelnemers en niet de andere kant. Is dus gewoon een audio opname die ze via de productie krijgen. Maar wel allemaal zoals het ook in het echt zou gaan.

• Bedge85
Het zijn in theorie ook dezelfde technieken/bevoegdheden, alleen hebben zij voor dit programma die bevoegdheden natuurlijk niet echt.
Alleen hebben de opsporingsdiensten geen toegang tot whatsapp gesprekken, toch? Dus klopt de reenactment van de serie niet wanneer de hunters wel toegang hebben tot whatsapp.

[ Voor 36% gewijzigd door Bedge85 op 30-05-2026 10:03 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Bedge85 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:23:
Ik dacht dat het programma een beetje een inkijkje zou geven in wat de opsporingsdiensten uit zichzelf zouden kunnen achterhalen zonder direct medewerking van de deelnemers.
Een klein inkijkje wel, maar het blijft TV. Volledig gescript, alles vooraf opgezet, alles onder controle van de programmamakers.
Dat maakt het niet persé minder interessant om te kijken, maar ze gaan natuurlijk niet laten zien hoe ze écht te werk gaan, want daarmee zouden ze de verkeerde mensen óók die informatie geven. Wat ze laten zien is maar een heel klein stukje van het geheel.

• Citroentjuh
Bedge85 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Alleen hebben de opsporingsdiensten geen toegang tot whatsapp gesprekken, toch? Dus klopt de reenactment van de serie niet wanneer de hunters wel toegang hebben tot whatsapp.
Volgens mij hebben ze die inhoud nu alleen wanneer ze zelf een QR code hebben gescand op de telefoon van degene die ze willen tappen en dat kan dus ook echt. Verder kunnen ze nu op afstand alleen doorkrijgen dat een bepaald profiel is bezocht (metadata) en niet de inhoud van het bericht.

• Bedge85
Volgens mij hebben ze die inhoud nu alleen wanneer ze zelf een QR code hebben gescand op de telefoon van degene die ze willen tappen en dat kan dus ook echt.
Je bedoelt dat een opsporingsdienst de qr code ook zou kunnen scannen op het moment dat ze telefoon voor korte tijd in handen hebben?

Ik begrijp inmiddels wel dat ik het programma iets te serieus heb genomen en er wat meer als amusement naar moet kijken :).

• Citroentjuh
Bedge85 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Je bedoelt dat een opsporingsdienst de qr code ook zou kunnen scannen op het moment dat ze telefoon voor korte tijd in handen hebben?

Ik begrijp inmiddels wel dat ik het programma iets te serieus heb genomen en er wat meer als amusement naar moet kijken :).
Een opsporingsdienst. Of wie dan ook die even toegang tot je telefoon heeft. Mits onversleuteld. En je kan WA natuurlijk extra beveiligen, dat maakt de kans denk ik wel kleiner dat dit zomaar lukt.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bedge85 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:30:
[...]

In handen en ontsloten en slachtoffer heeft niet door dat het gebeurt, en kijkt ook niet in de WA instellingen of er linked devices zijn.

En ja, niet serieus nemen. Het is entertainment.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je dit wilt voorkomen
  • nooit je foon ontsloten uit handen geven.
  • goed password op de telefoon en de cloud diensten. Overal MFA.
  • naast ontsluiten van de foon zelf, ook op de belangrijke apps zelf nog een extra autorisatie zetten (bijv. bij iPhone: app ingedrukt houden, require FaceID).
  • af en toe kijken in WA etc of/wat gelinkte apparaten zijn, en bijv in je webmail welke sessies vanaf welk IP zijn ingelogd.
Maar ja, niet gevolgd kunnen worden is niet spannend voor een uurtje TV.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1