Vraag

• tikkes
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 27-05 12:57
Ik ga zelf vensterbanken maken en wil graag checken wat de beste opbouw is.

Situatie:
  • 2 vensterbanken van 134,5 × 47,5 cm
  • 1 vensterbank van 108,5 × 47,5 cm
  • Ondergrond = snelbouwstenen met open holtes
  • Moderne aluminium ramen
  • Zie foto
Mijn idee was:
  1. ondergrond uitvlakken met mortel of tegellijm
  2. eventueel DPC/PE-folie leggen tegen opstijgend vocht
  3. multiplex of OSB erop verlijmen met High Tack / PU-lijm
Maar ik twijfel over een paar dingen:
  • Is OSB hier een slecht idee door condens/vocht aan ramen?
  • Zou multiplex veel beter zijn?
  • Moet ik die open snelbouwstenen volledig dichtmaken of enkel bovenaan uitvlakken?
  • Leggen jullie hier DPC-folie onder de vensterbank? (Verlijmen?)
  • Zo ja: hoe verlijm je de vensterbank dan nog degelijk?
  • Of gewoon rechtstreeks verlijmen op de uitgevlakte ondergrond?
Alle tips of voorbeelden van hoe jullie dit aanpakken zijn welkom.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWclQCna86GomMXNMnRT8kiECgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0rlbd9okVCPXkBJ0og1RnAUS.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat voor vensterbanken worden het? Welk materiaal? En gaan ze nog ver buiten de muur uitsteken naar binnen toe?

Ik zou denk ik geneigd zijn een stukje wedi plaat 20mm er onder te doen. Dat is enigszins isolerend bij dat steenwol detail bij het raam. Je ramen staan ver van het midden van de isolatielaag af en dat is niet echt gunstig.

[ Voor 50% gewijzigd door AtomicShockwave op 27-05-2026 20:07 ]

• herman 1965
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 04:59
De ruimte tussen isolatie en raan /buitenspouwblad moet eerst isolerend worden opgevuld met een strook harde isolatie die geen vocht doorlaat, bijvoorbeeld pir of q board die je et purschuim vastplakt,.

Op de foto is niet te beordelen hoeveel ruimte er in de hoogte is bovenop je binnenblad, maar ook hier zou ik een strook q board opplakken, dit isoleerd sluit af, en is goed te verlijmen met een tegellijm, hierop kun je , ook weer met tegellijm je vensterbank vastlijmen, let op evt de onderkant van je vensterbank voorsrijken,.