Krijg TP-Link RE-505X v1.0 als bridge nbiet op wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:45
Van de week een TP-Link RE-505X overgenomen om te gebruiken als bridge voor m'n NAS die op m'n werk komt staan (alles is wi-fi dus kon niet anders)

Goed, eerst thuis geprobeerd :
Firmware up gegrade : check geen problemen.
Verbonden aan m'n eigen wifi netwerk : werkt als een trein, RE-505X zat binnen 2 tellen data door te stampen.

Nu ben ik dus op m'n werk bezig, en ik krijg dat onding met geen mogelijkheid aan het werk :X
In extender mode ziet hij de wi-fi netwerken, de login codes kloppen (want die gebruik ik op m'n desktop die er anderhalve meter vandaan staat) maar om een 1 of andere reden wilt hij NIET op het wi-fi netwerk inloggen ... danwel krijgt geen internet door.

Vervolgens ook nog op access mode geprobeerd, zelfde verhaal : no-go.
Kan niet eens een wi-fi netwerk selecteren in access mode.

Kan iemand vertellen wat er hier aan de hand is want ik snap er helemaal niks meer van |:(
(Waarschijnlijk mis ik iets maar weet megod niet wat)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:32
Hoe authenticeer je op het werk met de wifi?

Username/password (icm certificaat)/certificaat/pre shares key?

Heb je al gevraagd aan de netwerkbeheerder?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Klinkt alsof er iets van IEEE 802.1X / EAP / RADIUS in het spel is. Dat probeert in principe dit soort scenario te voorkomen :P
Even naar de netwerkbeheerder, maar dan nog is het de vraag of dit consumentenapparaat daar ondersteuning voor biedt.

[ Voor 3% gewijzigd door Solarsparc op 27-05-2026 00:08 ]

• dierkx36
laurens0619 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:25:
Hoe authenticeer je op het werk met de wifi?

Username/password (icm certificaat)/certificaat/pre shares key?

Heb je al gevraagd aan de netwerkbeheerder?
Alleen wachtwoord / QR code, wpa/wpa-2 personel.

De beheerder is de overheid, daar hoef je, uit ervaring, geen hulp van te verwachten :X

• dierkx36
Solarsparc schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 00:05:
Klinkt alsof er iets van IEEE 802.1X / EAP / RADIUS in het spel is. Dat probeert in principe dit soort scenario te voorkomen :P
Even naar de netwerkbeheerder, maar dan nog is het de vraag of dit consumentenapparaat daar ondersteuning voor biedt.
You lost me :/

Standaard netwerk problemen kom ik nog wel uit maar dit is ver boven m'n kennis niveau.

Zoals aangegeven, netwerkbeheerder is overheid (JIVC), onbehulpzamer kan je ze niet vinden.

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Beetje flauw wellicht maar dit zou je niet zonder toestemming van ze moeten willen aansluiten.
Als ik de zoekresultaten juist interpreteer lijkt het om defensie te gaan, dus daar wil je al helemaal geen risico’s introduceren ongeacht de maatregelen die ze treffen.
Als je NAS daar komt vanwege back-up op een offsite locatie of iets dergelijks kan de netwerkafdeling je na schriftelijke toestemming wellicht een aparte fysieke poort geven zodat je NAS geïsoleerd naar het internet kan en terug, maar gewoon in hun interne netwerk lijkt me niet de bedoeling.

• dierkx36
boyd86 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:37:
Beetje flauw wellicht maar dit zou je niet zonder toestemming van ze moeten willen aansluiten.
Als ik de zoekresultaten juist interpreteer lijkt het om defensie te gaan, dus daar wil je al helemaal geen risico’s introduceren ongeacht de maatregelen die ze treffen.
Als je NAS daar komt vanwege back-up op een offsite locatie of iets dergelijks kan de netwerkafdeling je na schriftelijke toestemming wellicht een aparte fysieke poort geven zodat je NAS geïsoleerd naar het internet kan en terug, maar gewoon in hun interne netwerk lijkt me niet de bedoeling.
Staat niks over in de regels en toestemming van de huismeester.
En dit is niet het beveiligde netwerk waar ik op zit, maar het open netwerk.

• dierkx36
Lijkt er in ieder geval op dat er MAC adressen geblokkeerd worden, dus dit gaat niet werken.
Moet dus wat anders verzinnen :
- USB Wifi stick (DWA-182 schijnt te werken op een TS-464)
- Ergens een QNP-W6-AX200 vandaan zien te toveren.

• boyd86
  • Niet online
Dan nog blijft de vraag; heb je expliciete toestemming om je NAS aan te sluiten op deze locatie en zo ja, kunnen ze je wellicht niet gewoon voorzien in bekabelde uplink?

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
dierkx36 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:27:
[...]

Staat niks over in de regels en toestemming van de huismeester.
En dit is niet het beveiligde netwerk waar ik op zit, maar het open netwerk.
In de categorie: "WIFI ontvangst is hier slecht en daarom heb ik een oude router van thuis aangesloten." Er is maar een kleine kans op rogue DHCP shitshow.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• dierkx36
boyd86 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:59:
Dan nog blijft de vraag; heb je expliciete toestemming om je NAS aan te sluiten op deze locatie en zo ja, kunnen ze je wellicht niet gewoon voorzien in bekabelde uplink?
Toestemming, zoals eerder al aangegeven ja.

Bekabelde aansluiting voorzien nee

• boyd86
  • Niet online
Ok, dan zou ik ter plekke ondersteuning zoeken. Als ze bijv. met tijdelijke (zeg 8 of 12 uur bijv.) toegang werken voor de open WiFi op basis van MAC of 802.1X bijvoorbeeld dan zul je daar eerst over in overleg moeten, anders wordt het geen voorspelbaar gedrag voor je oplossing.

• dierkx36
boyd86 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:45:
Ok, dan zou ik ter plekke ondersteuning zoeken. Als ze bijv. met tijdelijke (zeg 8 of 12 uur bijv.) toegang werken voor de open WiFi op basis van MAC of 802.1X bijvoorbeeld dan zul je daar eerst over in overleg moeten, anders wordt het geen voorspelbaar gedrag voor je oplossing.
Ben gisteren wel.wat verder gekomen :

- verkeerde firmware gebruikt om op te daten, had de international firmware gepakt inplaats van europees : dit veranderd.

- met IP van de extender op manual (vast IP) krijgt de extender internet, alleen geeft de extender dit niet door naar de gebruiker, deze blijft geen verbinding aangeven.

Met zowel IP van de extender op auto en manual, kan ik via de TP-link app op de telefoon WEL de extender bereiken. Dit is met de telefoon op mobiel netwerk, niet op wifi, dus de extender is wel van buitenaf het netwerk bereikbaar, maar geeft geen verbinding door naar de gebruiker ( nu de desktop, word de NAS)

De extender lijkt met IP op manual wel stabieler met benaderen dan op auto, ook allen op manual geeft hij aan dat er een internet verbinding is. (Terwijl de extender toch van buitenaf bereikbaar is)

Deze snap ik niet helemaal hoe dit mogelijk is. Hij lijkt op een DHCP conflict, dus zover ik deze meuk begrijp moet ik de extender een vast IP adres aan de gebruiker laten geven, en de gebruiker ook een vast IP adres ?

PS :

Het gaat me er puur om dat de NAS aan internet hangt om van afstand bereikbaar te zijn, en dat de NAS zijn up dates kan binnen halen.

Ga niks streamen, of downloaden, is dit netwerk ook totaal niet geschikt voor : een game op steam updaten kost je een dag

Heb gisteravond ook een USB wifi adapter gekocht, DWA-182, om die te gebruiken als dit niet werkt

[Edit] heb een helder moment :

Als ik de extender een manual IP geef, en dan op de extender DHCP server uit, dan de gebruiker (NAS) hetzelfde IP als de extender, dan ben je er toch ?

[ Voor 13% gewijzigd door dierkx36 op 28-05-2026 09:47 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dierkx36 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:20:
[...]

- met IP van de extender op manual (vast IP) krijgt de extender internet, alleen geeft de extender dit niet door naar de gebruiker, deze blijft geen verbinding aangeven.

Met zowel IP van de extender op auto en manual, kan ik via de TP-link app op de telefoon WEL de extender bereiken. Dit is met de telefoon op mobiel netwerk, niet op wifi, dus de extender is wel van buitenaf het netwerk bereikbaar, maar geeft geen verbinding door naar de gebruiker ( nu de desktop, word de NAS)

De extender lijkt met IP op manual wel stabieler met benaderen dan op auto, ook allen op manual geeft hij aan dat er een internet verbinding is. (Terwijl de extender toch van buitenaf bereikbaar is)

Deze snap ik niet helemaal hoe dit mogelijk is. Hij lijkt op een DHCP conflict, dus zover ik deze meuk begrijp moet ik de extender een vast IP adres aan de gebruiker laten geven, en de gebruiker ook een vast IP adres ?
Dit klinkt niet als een DHCP conflict, maar een DHCP server whitelist: hij lijkt alleen IP-adressen uit te delen aan bekende apparaten, wat je repeater niet is. Komt weer neer op: het netwerk waar je mee verbindt lijkt expliciet ingericht te zijn om wat je probeert te doen onmogelijk te maken. Weer een reden om de beheerder daarvan met een oplossing te laten komen.

Heb je die 'toestemming' om dit te doen zwart op wit? Zo ja is dat iets om mee richting beheer van de WiFi te zwaaien. Zo nee: regel dat. ASAP. Wat je hier doet zou makkelijk als abuse gezien kunnen worden en dat kan grond zijn voor ontslag op staande voet. Dek jezelf in.

Oslik blyat! Oslik!

• dierkx36
dion_b schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Dit klinkt niet als een DHCP conflict, maar een DHCP server whitelist: hij lijkt alleen IP-adressen uit te delen aan bekende apparaten, wat je repeater niet is. Komt weer neer op: het netwerk waar je mee verbindt lijkt expliciet ingericht te zijn om wat je probeert te doen onmogelijk te maken. Weer een reden om de beheerder daarvan met een oplossing te laten komen.

Heb je die 'toestemming' om dit te doen zwart op wit? Zo ja is dat iets om mee richting beheer van de WiFi te zwaaien. Zo nee: regel dat. ASAP. Wat je hier doet zou makkelijk als abuse gezien kunnen worden en dat kan grond zijn voor ontslag op staande voet. Dek jezelf in.
Net weer contact gehad met SSD/JIVC : een NAS is prive hardware en mag gewoon via IODL aan internet.

Instelling, of speciale vrijgave van poort of mac adressen doet SSD/JIVC niet (geheel volgens verwachting) : het is eigen spul dus je zoekt zelf maar uit hoe je het aan het werk krijgt : succes

• boyd86
  • Niet online
Mijn advies zou zijn: stoppen en een andere locatie zoeken voor je NAS. Waarom moet ie per se op je werk z’n updates binnen kunnen halen?
Indien je het voor synchronisatie of off-site backups wilt gebruiken is bij vrienden/familie thuis mijns inziens een betere optie.

• dierkx36
boyd86 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:54:
Mijn advies zou zijn: stoppen en een andere locatie zoeken voor je NAS. Waarom moet ie per se op je werk z’n updates binnen kunnen halen?
Indien je het voor synchronisatie of off-site backups wilt gebruiken is bij vrienden/familie thuis mijns inziens een betere optie.
Omdat ik de NAS hier gebruik om oude data uit te zoeken en op te ruimen, zodat dat spul allemaal niet gedownload dan wel gestreamd hoeft te worden.

Thuis data op een externe HDD, hier op de NAS zetten, uitzoeken, en weer via externe HDD terug naar NASsen thuis

Een DAS was voor dit doeleinde makkelijker geweest, alleen de TS-464 had ik nog liggen.

Om het bij familie dan wel vrienden neer te zetten, die mogelijkheid heb ik niet.

Maar sluit het topic maar, hier schiet ik niks mee op.

Verzin wel een andere oplossing

[ Voor 13% gewijzigd door dierkx36 op 28-05-2026 11:04 ]

Pagina: 1