Vraag

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:47
Ik heb een YMvK kabel van liggen 5x6 zoals deze. Hij is 15 meter lang en ligt tussen de meterkast en laadpaal. 8 meter gaat via de meterkast naar de kruipruimte en dan in de aansluitende garage weer naar binnen. Vanaf hier (een meter in de garage) heeft 7 meter van deze kabel heeft geen buitenmantel meer (het donkergrijze stuk) omdat deze anders niet door de bestaande openingen kon. Het deel van de ontmantelde kabel licht tussen het dak van de garage en isolatie. De betreffende ervaren elektromonteur heeft aangegeven dat dit helemaal geen probleem moet zijn.

Wat is nu mijn 'punt'/vraag? Ik heb eigenlijk geen enkele reden om de ervaren elektromonteur in twijfel te trekken, echter ben ik toch opzoek naar een second opinion hier. Kan dit echt geen kwaad? Mooi is het niet en mij 'autistische' brein wil het, het liefste aanpassen/vervangen, echter kost dit een hoop werk/tijd.

Wellicht begrijp ik het niet goed genoeg waardoor ik toch twijfels heb, maar ik wil het gewoon even zeker weten dat dit echt geen kwaad kan. Niet dat er straks brand ontstaat en ik dit had kunnen voorkomen :)

Nogmaals ik weet dat het niet ideaal is, maar het gaat mij nu met name om hier een second opinion te krijgen en het wellicht te begrijpen waarom het echt geen kwaad kan (of juist wel). Zijn hier ervaringsdeskundigen die mij meer kunnen vertellen? :)

Wellicht zijn er nog tussenoplossingen waardoor ik de huidige situatie kan verbeteren zonder de hele kabel weer te moeten vervangen en alles los moet halen?

Als ik nog meer toelichting moet geven hoor ik het graag.

©2004

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:01
Zolang er niks met (of in de buurt van) de kabel gebeurd is er niks aan de hand idd.

Echter, door het ontbreken van de mantel ontbreekt nu een stuk bescherming voor de onverwachte moment dat er wél iets gebeurt: bijvoorbeeld iemand die zonder te weten wat de kabel er ligt met snijdend of zagend gereedschap aan de slag gaat en de vervolgens de kabel raakt.

Meest nette oplossing: kabel vervangen en gat groter maken.
Minimal effort oplossing: kabel in de garage in een buis leggen. Bij voorkeur een harde buis, eventueel in rare bochten met flexbuis.

Spel en typfouten voorbehouden

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:09
Heb je nu geen kabel meer maar alleen nog losse draden? Of zit de vulling er nog wel omheen? Losse draden mag je niet los leggen volgens de nen1010 maar moeten in een buis. Dit vanwege de veiligheid; denk ook vooral aan knaagdieren. Als het geen losse draden zijn maar er nog een laagje vulling omheen zit is dat laagje eigenlijk zo dun dat het niet telt..

Het is dus nu niet aangelegd zoals het hoort en zoals je mag verwachten. een half uurtje extra werk om een gaatje groter te boren of de draden meteen in een buis te stoppen had voorkomen dat de monteur nu terug moet komen om het alsnog in orde te maken. 5 draden 6mm2 moeten wel in een vrij grote diameter buis die had hij vast niet bij zich.

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Het laagje wat er nu nog over is dat zit er om de kabel in een ronde vorm te krijgen. De buitenmantel is een essentieel onderdeel van de kabel. Zonder mantel moet deze in een gesloten buis gelegd zijn.

www.elecdev.nl

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
Monteur heeft geen gelijk. Technisch functioneert het, maar is afkeur installatie. YMVK zonder mantel is gewoon installatiedraad en moet in een 25mm buis. (In 19mm mag max 4x6mm en jij heb er 5.) Bij de gemiddelde bouwmarkt hebben ze geen 25mm voor zover ik weet. 7 meter is ook een behoorlijk eind om zomaar los te leggen.

Ik zou de monteur even terug laten komen voor herstelwerk.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46

Onbekend

...

Aders horen gewoon twee onafhankelijke beschermingslagen te hebben (dubbel geïsoleerd). Eerst heb je de mantel om elke ader heen, en daarna een buitenmantel, een buis of iets anders wat een tweede bescherming biedt. Als bij de aanleg op bepaalde gedeeltes enkel geïsoleerd is, dan voldoet het niet aan de normen.

Als iedereen inderdaad oplet heeft de monteur gelijk dat het geen kwaad kan, maar dat is het zelfde dat een brug zonder slagbomen en brugleuning ook prima kan als iedereen oplet.
Maar bekabeling hoort gewoon aan de normen te voldoen, dus die draden moeten gewoon in een buis komen te liggen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1