Airco geïnstalleerd zonder STEK certificaat...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 20:03
Ik heb in mijn huis zelf 2 kanaalairco's opgehangen, kanalen geplaatst en buitenunit geplaatst. Ik heb via werkspot een bedrijf gevonden (met goede reviews trouwens) die de inbedrijfstelling kwam doen.

2 Syrische mannen, heel vriendelijk, netjes gewerkt, ook de condensafvoer die ik zelf wat knullig had aangelegd verlegd en netjes gemaakt.

Na 2 dagen een storing, die kregen ze niet verholpen, ik zelf uiteindelijk met behulp van Claude wel verholpen. Maar daardoor begon het een beetje te knagen..

Ik check nu hun KVK gegevens tegen het STEK register, en ze blijken er niet in voor te komen. Eigen schuld natuurlijk dat ik dit niet eerder heb gecheckt, maar ik heb een hoop te checken en te regelen in deze verbouwing - niet dat dat een excuus is.

Wat moet ik hier nou mee, niks? Is er echt een risico als ik het zo laat? Moet ik dat melden, of de IBS opnieuw laten doen?

Alle reacties

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:47
Je bent zelf verantwoordelijk voor de in bedrijf stelling van de installatie. Dus wil je dat (alsnog) stek laten doen zul je moeten.

Aan de andere kant.... Er is geen heb jij je airco wel stek in bedrijf gesteld politie😉(wellicht een verzekering die niet uit keert bij problemen)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Check dat alle leidingmoeren goed (op het juiste koppel) zijn aangedraaid.
Daarna niet meer over nadenken en lekker genieten van de koele lucht.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dan gaan de alarmbellen wel af ja. Een installateur moet namelijk een F-gassencertificaat hebben, dat is wettelijk verplicht. Het bedrijf (de KVK entiteit) moet volgens mij óók geregistreerd staan in het STEK register om de werkzaamheden uit te mogen voeren. Dus zelfs al heeft de individuele installateur een persoolijk certificaat, dan moet het bedrijf waarvoor hij werkt dat ook hebben.

Het vacumeren en vullen van de airco is nu dus kennelijk illegaal gebeurd. Werken met koudemiddel is niet voor niets wettelijk gereguleerd en bij lekkage of schade heb je geen garantie vanuit de fabrikant en zal een opstalverzekering denk ik ook 0 uitkeren. @HugoStiglitz strikt genomen heb je de ILT die boets kan uitdelen aan zowel TS als de installateur. Maar de pakkans zal mogelijk nihil zijn, tenzij er ooit lekkageproblemen ontstaan.

Persoonlijk zou ik iemand zoeken die wél netjes aan de wetgeving voldoet en deze de airco in ieder geval laten controleren en eventueel opnieuw in bedrijf laten stellen. En ik zou er zeker melding van maken. Of je laat het zoals het is, maar dat is volledig eigen risico.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:34
misschien waren ze in hun land van herkomst wel gecertificeerd dus weten ze precies wat ze deden en is alles zoals je zou willen. niemand gaat jou ooit vragen naar het bedrijf wat het geïnstalleerd heeft en dan nog, jij dacht dat ze wel gecertificeerd waren.

geniet van je kou.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik lees niks, over solderen, stikstof tijdens solderen, optrompen, afpersen met stikstof, vacumeeren, het vacuum behouden.

Voor hetzelfde geld is je installatie inwendig al zwaar vervuild waar de storing door veroorzaakt wordt of nog veroorzaakt gaat worden.

Hoe dan ook, ik denk dat je je geld kwijt bent.

Check voortaan ook of het bedrijf een BRL100 certificatie heeft, anders mag het niet eens met f-gassen aan de gang mocht het nodig zijn. (een lek ergens? jammer dan)

Edit: ik ben wel benieuwd hoe Claude airco storingen op kan lossen.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2026 22:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 20:03
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:39:
Ik lees niks, over solderen, stikstof tijdens solderen, optrompen, afpersen met stikstof, vacumeeren, het vacuum behouden.

Voor hetzelfde geld is je installatie inwendig al zwaar vervuild waar de storing door veroorzaakt wordt of nog veroorzaakt gaat worden.

Hoe dan ook, ik denk dat je je geld kwijt bent.

Check voortaan ook of het bedrijf een BRL100 certificatie heeft, anders mag het niet eens met f-gassen aan de gang mocht het nodig zijn. (een lek ergens? jammer dan)

Edit: ik ben wel benieuwd hoe Claude airco storingen op kan lossen.
Gewoon tegen Claude zeggen wat de storing was, en dan trial en error.
Ik had een UH (kabelstoring) en een A5 (bevroren condensator).
Wat scenario's besproken, en meest waarschijnlijke leek dat de thermostaat van 1 airco gekoppeld stond aan de gasleiding van de andere airco.

Paneeltje opengemaakt, stuurkabels opgeprikt, en dat werkte :-)

Ik heb ze wel met allerlei apparatuur in de weer gezien, ze kwamen ook niet dom over. Hij schrok toen ik zei dat ik zelf de flenskoppeling had aangedraaid, en gaf ook aan dat dat met een momentsleutel moest gebeuren.

Ik heb geen SUPER slecht gevoel erbij, maar qua verzekering etc geen fijn idee

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
STEK certificering is niet verplicht, het bedrijf moet BRL100 hebben en de monteurs BRL200. Die kan je halen bij STEK en dan kom je in hun register, maar beide BRL certificering zijn europese normen en kunnen dus in het buitenland gehaald zijn.

STEK is inmiddels geen verplichte certificering maar een commercieel keurmerk.
Pagina: 1